ChantalD schreef:Het niet door willen (of kunnen) galopperen is een probleem wat ik vaak tegenkom bij jonge en/of ongetrainde haffie's. Je loopt bij een jong paard al zowiezo tegen het balans-probleem aan. Galopperen vergt voor een paard vrij veel kracht vanuit het achterbeen om dit vol te houden met een ruiter op de rug. Gevolg is dat het paard na enkele sprongen op de voorhand valt, de neus eruit drukt en uiteindelijk in draf valt (precies wat jij beschrijft dus). Daar komt nog bij dat veel haflingers een wat stijl achterbeen hebben en gedrongen in de lendenen, waardoor ze het extra moeilijk hebben om tot dragen te komen. Aan de longe zal dit nog best te doen zijn, maar onder het zadel zal dit vaak problemen geven. Zoals je zelf al aangeeft eerst door bokken bij het aanspringen (dit vergt een grote kracht en verder onderbrengen van het achterbeen, dus in 1 keer worden de spiertjes aangesproken en das even pijnlijk). Wanneer het paard wat verder is in de training gaat het aanspringen wat gemakkelijker (het paard wordt soepeler in de lendenen, sterker in het achterbeen, beter in balans), maar het paard kan dit niet volhouden.
Dit wordt gelijdelijk aan vanzelf beter door training. Door het achterbeen sterker te maken en het paard beter in balans te laten gaan maak je het gemakkelijker. Trainen aan de longe zou ik er zeker inhouden. Let er op dat je haf het achterbeen er goed bij houdt, dus niet op de voorhand laten vallen. Als je zelf ervaren genoeg bent kun je gaan trainen aan de dubbele lange om het achterbeen meer te kunnen controleren.
Onder het zadel is het goed om vooral veel aan te springen, enkele galopsprongen en dan meteen terugnemen naar draf voor hij op de voorhand valt. Zo help je hem in balans te blijven. Galop verbeter je niet door lange stukken te galopperen, maar juist korte stukjes en steeds opnieuw aanspringen. In het begin zellen dit echt maar 3 of 4 galopsprongen zijn, maar dit geeft niet. Gewoon weer draven, balans herstellen, werken aan de nagefelijkheid en aanleuning en pas als hij weer onspannen en in balans loopt opnieuw aangalopperen. Dit herhaal je gewoon eindeloos door je training heen (niet 10 keer achter elkaar) en dan zul je vanzelf merken dat je meer sprongen kun maken voor je paard op de voorhand valt. Dit is echter wel werk van maanden, dus verwacht niet in 3 dagen resultaat.
Wat ook wel eens wil helpen als je de gelegenheid hebt: ga eens lekker naar buiten, zoek een lang zandpad op (of het strand) en laat hem lekker uitrennen. Zo krijgt hij meer vertrouwen in het voorwaarts gaan.
Let wel op: bovenstaande adviezen werken alleen als er geen lichamelijke problemen zijn je harnachment past. Laat je zadel eens nakijken. Bij een jong paard past een zadel heel snel niet meer als hij eenmaal in training is. De spieren in de schouders groeien dan vrij snel, waardoor het zadel gaat knellen.
Succes!
Okee heel erg bedankt voor je tips
!
ik zal er zeker aan gaan werken , en het zadel ook laten nakijken..want het klopt wel toen ik haar net kreeg was ze nog een stuk smaller ( ze was toen 3,5 jaar. ze is nu een stuk breder ( vooral in de voorhand ) geworden..en veel meer spieren gekregen dus
.