Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

brendalevita schreef:Misschien eerst oefenen aan de lange (dubbele)lijnen todat er een stuur op zit?dat doe ik altijd voor ik erop stap,succes ik denk zowieso dat je veel geduldt moet hebben.

Jester_LeX schreef:Misschien moet je er een keer een pop van stro en stof opzetten aan de longeerlijn! (wel goed vastmaken natuurlijk) En als dat goed gaat kan je hem misschien los in de bak doen met die pop!
En misschien moet je dan zachtjes met de zweep in z'n buik dieuwen (op de plaats van waar je benen hangen) Ik hoop dat het jullie lukt!
Sucses ermee! Groetjes Jester en My!
maar het makkelijkste is wat grondwerk te doen tot dat hij het principe snapt... cremellogek schreef:Samen met m'n zusje ben ik bezig met het zadelmak maken van een 5-jarige ruin. Het in in principe een goud eerlijk dier, maar hij is erg dominant en stronteigenwijs. Longeren met of zonder ruiter gaat prima (in de longeerbak).
Maar zodra hij los in de bak gaat, doet hij waar hij zelf zin in heeft. M'n zusje en ik hebben samen vele paarden zadelmak gemaakt, maar nog nooit meegemaakt dat een jonkie zo doordramt waar hij zelf zin in heeft. Hij zal ook natuurlijk nog niet goed begrijpen wat we willen, maar hij heeft constant zulke eigen ingevingen dat ik even niet weet hoe we tot hem door moeten dringen. Er zit dus absoluut geen stuur op.
Het is een paard waar je in de omgang echt mee moet samenwerken, zodra hij dwang voelt gaat hij er met volle kracht tegenin en dan win je niet.
Mijn zusje heeft af en toe zoiets van hij moet gewoon luisteren, maar als je veel contact op de teugels neemt gaat hij hij alleen maar achteruit lopen. Je kan ook lekker op hem zitten en dan bewegen met je benen. Maar als je hem te duidelijk benen geeft gaat hij bokken, hij laat dan duidelijk merken dat hij dat vervelend vind.
Zou dit een fase zijn van hem waar we met een zachte aanpak en veel geduld doorheen komen, of moet hij juist harder aangepakt worden? Als iemand tips heeft graag!!!

cremellogek schreef:Hij ziet het rijden in de bak inderdaad als een speelkwartiertje. Hij vind het leuk en spannend om de bak in te gaan rijden.
Ik heb al wel eens in de bak de longe moeten vasthouden omdat er iemand anders ook aan het rijden was. Daar begrijpt hij helemaal weinig van, toen heeft hij de helft van de tijd acheruit gelopen. Als hij zelf losloopt is hij juist een voorwaarts paard.
Hij gaat trouwens ook telkens aan de bakrand knagen, je krijg hem als je eropzit dan voor geen mogelijkheid weg. Zou het dan wel beter zijn om met een springzweepje op z'n hals te tikken?
Dank jullie wel iig voor alle tips!
moonfish13 schreef:als extra hulp een kneveltrensje?
moonfish13 schreef:als extra hulp ik zeg niet dat je m ermee in zijn mond moet raggen.
een kneveltrens wil voor een jong paard nog wel eens wat duidelijker zijn.