Lichtrijden versus doorzitten bij draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

Lichtrijden versus doorzitten bij draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 18:46

Hi,

Na het lezen van verschillende stukjes ben ik er nog steeds niet uit hoe je het beste kunt lichtrijden en doorzitten.

Beginnende met lichtrijden. Soms lees je: 1)gebruik alleen je bovenbeen en ga omhoog 2)Dan lees je weer laat jezelf opwerpen en als je zit, je bekken kantelen.3) Dan lees je weer jezelf op laten werpen door het paard en als je naar beneden kom dan gebruik je je enkels om de weg naar beneden te dempen.

Doorzitten: De een zegt : 1)benen ontspannen en jezelf aan het zadel plakken2) Dan lees je weer, met de beweging meegaan en je bekken beweken en je enkels stilhouden 3) dan lees je weer : gebruik maken van je enkels en je benen zo lang mogelijk houden.

Wat doe ikzelf:

Bij lichtrijden laat ik mezelf omhoog gooien. Op het moment dat ik op het zadel terecht kom kantel ik mijn bekken iets naar voeren en ik maak veel gebruik van mijn enkels.

Bij Doorzitten maak ik zelf veel gebruik van mijn enkels en probeer de beweging van het paard te volgen.

Conclusie: ik maak bij doorzitten en lichtrijden erg veel gebruik van mijn enkels. Het verschil bij mij tussen lichtrijden en doorzitten is erg klein.

Kan iemand mij zeggen wat ik goed doe en wat ik verkeerd doe. Daarnaast wast jullie ervaringen zijn bij doorzitten en draf

Hoor graag van jullie

gr. Fralex

francescalex

Re: Lichtrijden versus doorzitten bij draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 18:54

Aanvulling op mijn vraag : Als je jezelf laat opgooien door het paard in lichtrijden, volg je het paard dan niet een fractie te laat?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:56

ik ga dit even volgen Lachen

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:03

ik volg het ook even... ben op mn fries aan het leren doorzitten..en vanmiddag ook verschillende de dingen zitten uitproberen.. maar wat nu juist was...

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:05

Jezelf laten opwerpen door je paard lijkt mij niet de beste methode. Dat zit je volgens mij net achter de beweging. Je moet eigenlijk gewoon jezelf omhoog 'werken' in het ritme van de draf en zachtjes terug in het zadel terecht komen. Waarom je je bekken zou moeten kantelen is mij eerlijk gezegd een raadsel.
Het doorzitten is bij mij ook een ramp. Sowieso is het belangrijk zoveel mogelijk te ontspannen. Als je dan een tikje naar achter leunt (vooral met je bekken/onderrug) zit je net wat makkelijker. Dat is mijn ervaring, hoop dat het bij jou ook wat helpt. Wat ik trouwens ook nog doe is proberen diep te zitten, zonder mezelf echt zwaar te maken. Dus proberen niet uit het zadel te komen, maar zachtjes contact met het zadel te houden (met je zitbeenknobbels).
Ik zie net dat je schrijft dat je tijdens het doorzitten je enkels gebruikt. Wat doe je dan precies? In principe moeten je benen namelijk gewoon rustig afhangen, zonder echte spierspanning (behalve datgene wat nodig is om ze enigzins stil te houden).
Er is een heel goed boek over hoe je precies moet (door)zitten, ik heb het in de kast staan maar moet het nog steeds lezen Haha! . Het is van Anne Muller en heet Basis Rijkunst, Wat Beweegt de Ruiter. Ik heb hem dus nog niet gelezen maar wel doorgebladerd en kleine stukjes gelezen: het is echt een aanrader die zijn geld tien keer waard is. Misschien een idee?

Ik heb verder helaas geen dressuurtechnische tips voor het doorzitten; heb er zoals gezegd zelf ook problemen mee. Bij deze volg ik dit topic ook maar even. Cool

Padoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:08

Ik heb geleerd met doorzitten te veren op je beugels..benen lang en veren op je beugels net als je in de galop doet Knipoog

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 19:18

Hi tuffi,

De reden waarom ik mezelf op laat gooien heeft te maken met het feit dat je niet je onder en bovenbenen mag gebruiken bij het lichtrijden.Je ziet veel ruiters, met respect, echt gaan staan als ze gaan lichtrijden en hun benen veel gebruiken. Heb dit volgens mij gelezen in het boek 101 rijtechtnische vragen over paardrijden. Mij is geleerd om je te laten opgooien en de weg naar voren met je bekken mee te volgen.

Bij het doorzitten maak ik gebruik van mijn enkels om de spanning in mijn lichaam, die omhoog en omlaag wil gaan te dempen. Bij mij werkt het heel goed deze methode. Je komt niet hard neer op het zadel. Als ik schakel met mijn enkels merk ik ook dat mijn balans beter is en ik mijn bovenarm makkelijker langs mijn heup kan laten zakken wat mijn balans weer ten goede komt.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 19:19

Hi padoer,

Wat jij bedoelt is hetzelfde wat ik doe. Bij mij werkt het goed.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:26

Je hebt dus eigenlijk geen probleem met (door)zitten zo te horen?

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 19:33

Nee, niet echt. Mijn paard gooit erg hoog op. Heeft denk ik ook te maken het paard over zijn rug loopt. Als hij ontspannen is, is het een stuk makkelijker als wanneer hij als een kameel loopt met zijn hoofd omhoog.

Dat had ik dus in het begin toen ik het paard kocht en nu gaat het beter.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:33

Zowel bij lichtrijden als doorzitten moet je in iedergeval de beweging van het paard volgen (dus niet er achter blijven), het bekken speelt hier een grote rol, want als je dat niet voldoende kunt bewegen kun je ook nooit de beweging volgen, verder schanier je bij het lichtrijden op je knieen (zo leren wij het opschool) Het is niet de bedoeling dat je gaat klemmen of je benen op trekken - dus benen lang houden maar wel aan het paarden lichaam, bij doorzitten precies het zelfde

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 19:38

Hi moomenL,

Laat jij je door het paard opgooien of gebruik jij je knieen bij het wisselen van diagonaal.

In een ander topic van mij werd verteld dat ik waarschijnlijk een knik in heup/bovenbeen maakte en zo verkeerde signalen gaf of balans verloor. Sinds ik daar op let gaat het steeds beter en eveneens met doorzitten en lichtrijden. Meesten maak je die knik na 45 minuten omdat je lichaam dan ook moei wordt. Dat is mijn ervaring.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:45

In principe maak ik gebruik van de beweging van het paard én schanier ik op mijn knieen waarbij ik mijn benen lang laat. Wat je vaak ziet bij mensen die dus niet schanieren op hun knieen maar wel gebruik maken van de beweging (oplaten gooien) is dat ze achter de beweging zitten... Dat van die knik mij ook bekend voor (lesklantje van me heeft dat)
om exact goed mee te zijn met de beweging heb je, zoals wij dat noemen, ruitergevoel nodig, en dit ontwikkel je door veel te rijden op verschillende paarden onder goede begeleiding (maar dat weet je vast zelf wel)

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 19:51

Om eerlijk te zijn, ik rij zelf nog niet zo heel lang maar wel elke dag.

Zal morgen eens proberen zoals jij het doet en er op letten hoe dat voelt.

Mezelf op laten gooien en achter de beweging van het paard komen is ook iets voor te zeggen.

Ik hoop dat ook andere mensen reageren en hun ervaringen willen delen.

gr. fralex

swingfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:24

ik rij ligt door mezelf via mn voetballen en enkels omhoog te veren, en dan zachtjes wanneer ik zak me bekken kantelen. ik heb alleen soms last dat ik me benen tever naar voren doe waardoor ik onbewust net iets te ver naar achter zit, daar probeer ik veel aan te werken.

met doorzitten maak ik mezelf helemaal lang, en steun op me benen, en laat me met de beweging meegaan. Ook hier heb ik vaak last van dat ik niet helemaal recht zit, en me benen iets te ver naar voren doe en daardoor net een tikje te ver naar achter zit, waardoor je dan achter de beweging gaat zitten, en dan je het paard eigenlijk tegenwerkt. maar aan alles valt te werken!

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 21:46

Hi Swingfield,

Ik had zelf ook dat probleem omdat ik de lengte van stijgbeugelriem te lang had.

De oplossing bij mij was om hem 1 of 2 gaatje korter te maken. Toen kwam ik meer in balans te zitten en kon ik beter mijn armen naast mijn heupen plaatsen.

Probeer het maar eens.

gr. Fralex

stellaspike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:35

Ik heb het allemaal gelezen en ben het deels met iedereen eens. Een ding niet en dat is het enkelverhaal. Je moet je enkels juist stil houden. Als je kunt moet je eens proberen om zonder zadel licht te rijden, dan heb je de techniek zo te pakken.

Groetjes Riekje

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:03

De enkel is toch een heel belangrijk punt als het gaat om het doorvloeien van de beweging. Dit is gebleken uit onderzoek over de coördinatie, hierin zit het verschil tussen een beginnend en ervaren ruiter. (Coordination dynamics of the Horse~Rider system). Enkels zijn het punt waar veel beweging in zit (bovenste spronggewricht). Dan krijg je en springveerwerking (waar Anne Muller het over heeft in haar boek). Zijn de beugelriemen te lang, dan gaan de meeste mensen klemmen met hun bovenbenen of wordt je instabiel. Het rijdt iig niet zo lekker vind ik.
Natuurlijk heb je ook andere voorwaarden nodig om goed te kunnen lichtrijden of doorzitten. Met lichtrijden is er strekking in knie en heup bij het staan en buiging bij het zitten. Het bekken blijft dacht ik recht en stabiel. Waarom zou je deze kantelen? Vanuit je navel naar voren en omhoog (Centered Riding).

Zelf weet ik niet zo goed wat ik doe, ik zit veel door - is ook niet altijd even makkelijk. Ik denk dat ik tijdens het lichtrijden eerder wat voorover neig om zo beter te kunnen timen om niet te laat te zijn misschien.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 23:25

hi Lise81,

Bedankt voor je reactie.

Als je je navel naar voren kantelt, komen dan je bekken niet automatisch mee. Heb ff in het boek van sally swift gekeken. Het tekeningetje wat hierbij hoort is volgens mij de veer op je navel en schuin naar boven getekend

Zal morgens eens opletten of iemand laten kijken wat ik exact met mijn knie/heup doe als ik rij.

Het verhaal mbt de enkel is voor jouw ook bekend.

gr. Fralex

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:29

Je hoort dacht ik je navel niet te kantelen, ander gaat je bekken idd mee - schuin naar boven bewegen. Je bekken gaat ook dan mee naar voren, maar niet voor of achterover. Als je je bekken kanteld maak je je rug hol (naar voren kantelen) of bol (achterover kantelen), dat is niet de bedoeling.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 23:35

Dubbelje valt nu. Klopt wat je zegt.

Heb tekening opgezocht en zij zegt hetzelfde.

bedankt voor je reactie

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:03

Ik zou u graag helpen ,
Maar ik heb geen flauw idee van hoe ik lichtrij ,
Ook niet van hoe ik doorzit ,
Kheb het ook nooit theoretisch geleerd ,
Het gebeurt gewoon .. x

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 18:38

Beste Lunaa,

Stuur me even een foto hoe je lichtrij.

Ben erg benieuwd en je maakt me dag weer goed,

gr. fralex

Klijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:12

Ik moet ook beter leren doorzitten zover ik weet moet je met je heupen mee kunnen bewegen, maar doorzitten is natuurlijk ook afhankelijk hoe je paard is als hij / zij zich ontspant gaat het makkelijker

kimthalita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:13

JE moet bij doorzitten het ritme van je paard volgen..