In november 2006 heb ik een toen 4 jarige volbloed E-pony zadelmakgemaakt en ingereden op het bedrijf waar ik stage liep. Nadat mijn stage daar was afgerond liep de pony zeer lekker, fijn en was makkelijk te rijden door iedereen. Deze pony is in het bedrijf gebleven en is/was bedoelt voor de dochters van de eigenaar van nu 15 en 17 die ook samen een D-pony (21 jaar en ooit ZZ dressuur) Rijden. Ik heb een hele goede relatie aan die stage overgehouden en dus ik kom daar nog wel eens langs. Nu kreeg ik van de week een telefoontje dat het hele maal niet meer goed ging met de pony en dat de dochters van de eigenaar haar niet echt goed meer durfden te rijden. Zij heeft een tijdje een singelwondje gehad waardoor zij bokte (ja logisch dat doet zeer) dus paard op rust, genezen, maar had ondertussen door dat bokken betekende stoppen met rijden en afzadelen. Onder tussen zijn de dochters bang om te vallen en de pony maakt daar misselijk gebruik van. Dus ze belde mij met de vraag of ik het diertje niet weer een aantal keer per week kon komen rijden.
Ik vandaag de pony gereden, eerst gelongeerd, en aan de longe er op, nou bokken bokken, en te bedenken dat ze nooit heeft gebokt met zadelmak maken of inrijden. Aan de longe wilde ze steeds naar binnenvallen dus ik leg mijn binnenbeen (+buitenteugel)er aan, eerst rustig en bij geen reactie steeds meer druk. Maar beestje loopt dwars door mijn been heen gaat stil staan en wil gaan bokken met hoofdje tussen de benen. Dus ik hoofd omhoog houden en tegelijker tijd haar flink naar voren rijden én naar voren blijven rijden. Toch blijft ze door je binnenbeen heen vallen en daar op bokken. Aangezien het beestje geen conditie meer heeft is ze vrij snel moe dus houd ze het lopen niet zo lang vol. Dus pony moe ik los in de bak wat eigenlijk vrij goed ging, behalve weer het feit dat ze door het binnenbeen heen valt en als je die er dan eens inschopt dan krijg je weer een boksalvo.
Eigenlijk wil ik dit zonder geweld en hard schoppen oplossen, rijd ook niet met sporen en zweep ophaar en het was pas de eerste dag dat ik haar rijd, maar ik vroeg me toch af of er iemand misschien wat extra tips heeft buiten het naar voren blijven rijden en gewoon doorzetten.
ps. de buitenteugel neemt ze meer wel goed aan dan niet goed aan.
wie...