versnellen omwille van scheef zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mustangbokt

versnellen omwille van scheef zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 14:36

Mijn verzorgpaard heeft de neiging in draf en galop te versnellen in een wending of cirkel naar links.
Ik denk dat dat komt omdat ze scheefgericht is naar rechts.
Een kijkje in paardenbegrijpen.nl heeft mijn vermoeden bevestigd, maar nu zoek ik nog naar een verklaring...

Kan iemand mij uitleggen waarom dit paard versnelt in de bochten naar links (het is niet zo dat ze op dan op de linkerschouder valt)? En wat zouden jullie doen om netjes en rustig een wending te rijden?

Urielle

Re: versnellen omwille van scheef zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:27

Imo omdat je paard door zijn scheefheid zwakker is in het ene achterbeen. Als je dat dus met een wending belast en het wordt zwaar, of je paard verliest zijn evenwicht, zoekt hij de snelste manier om weer makkelijk te kunnen lopen. Hard doorrennen tot een makkelijk stuk dus.
Aan jou de taak om je paard weer recht te rijden en ook het zwakke achterbeen sterker te maken.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:30

Zoals urielle al zegt is het waarschijnlijk het "ontduiken" van een belasting die hij niet zo prettig vindt. Misschien heeft het een medische oorzaak waarom hij liever niet zijn ene achterbeen gebruikt?
Paarden zijn net als mensen links en rechts. Het kan ook gewoon een voorkeur van hem zijn, net zoals jij liever met je linker of rechterhand schrijft. Het is zaak je paard eerst goed recht te richten. Daar kan je beter goede instructie voor zoeken, want dat is eigenlijk niet vanachter een computer uit te leggen of vanuit een boek te leren.

kimthalita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:11

je kan je paard weer recht krijgen door veel schouderbinnenwaarts te rijden.. zo meot hij zijn rug weer recht gaan richten