Galopperen lukt moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Galopperen lukt moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 21:04

Met mijn verzorgfries ben ik al een tijdje bezig met de galop.
Het gaat al een stuk beter dan eerst ( toen galoppeerde ze helemaal niet ), maar het lukt toch nog niet helemaal.
En als ze eenmaal in galop zit, kan je haar nauwelijks op de hoefslag krijgen, maar ik wil toch een keer een lekker galopje op de hoefslag, zodat ik ook echt serieus kan rijden.
De bak is groot genoeg voor haar galop, dus daar ligt het niet aan, ook het zadel past goed, daar ligt het dus ook niet aan.

Tips? Ach gut

terpentijn

Re: Galopperen lukt moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:14

Ja, hoe oud is zij? Wat doet eigenaar er mee? Rijdt ze er wel eens mee buiten? Hoe lang rijd je haar? Meer info.... dit is zo vaag, vele Friezen, of aanverwante "robuuste" rassen hebben hier moeite mee.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 21:49

Ze is al 17, maar ze gedraagt zich als 5 Clown
En de eigenaar spant haar wel eens voor de kar, dus dan ment hij er buiten mee.
Ik rijd haar nu zo'n half jaar.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:52

Balans misschien ??

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 21:53

Cossie schreef:
Balans misschien ??

En hoe kunnen we dat verbeteren?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:03

Goed je hebt dus te maken met een paard "op leeftijd", met ingeroeste vaste patronen, EN ze rijdt voor de kar, waarschijnlijk mag ze daar dan dus JUIST NIET in de galop vallen. Meestal is het draven over straat. Ik weet gewoon niet genoeg, hoe lang heeft die eigenaar haar al, al lang voor de kar, maar dat zou heel goed "een" oorzaak kunnen zijn.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:06

Misschien eerst aan de longeerlijn veel leren galopperen op stem en wanneer ze naar binnenkomt leidt je haar duidelijk met de longeerzweep naar de buitenkant,stelling naar binnen houden en daarna voorwaarts houden tot ze het wat makkelijker gaat vinden,dan zal ze het onder het zadel ook makkelijker gaan vinden,het is wel moeilijk om op deze leeftijd nog te gaan leren,hadden ze al bij dr 4 jaar moeten doen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:07

In afwachtig van je antwoord, trouwens: dir heb je dus ook wel met ex-dravers die - als ze geluk hebben - verkocht worden als recreatiepaard. Die hebben zo lang geleerd dat ze juist NIET mogen galopperen, dat dat een verdomd moeilijk klusje is, ze dan op andere (galop)gedachten te brengen. Meestal is een of twee buitenritten met een ander paard, dat dan wel de galop in gaat, wel genoeg om ze teleren DAT HET MAG. Galop is helemaal geen moeilijke gang voor een paard. Een paard dat het echt niet "schijnt" te begrijpen, leert het snel buiten, maar hoe ouder het paard, hoe moeilijker het wordt, uiteraard. En ik weet ook niet wat jouw eigen rij-niveau is?

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:12

Met mijn fries had ik het zelfde probleem. Eenmaal in galop leek zij niet de hoefslag in te willen of kunnen. Heb mijn gewicht en binnenbeen gebruikt om haar in de hoefslag te krijgen wat bijna niet ging. Elk klein succesje heb ik beloont. Of het daadwerkelijk met balans van het paard zelf te maken heeft weet ik niet maar op een gegeven moment ging het steeds beter en rustiger. Ik heb wel veel geoefend om in een hardere draf op de hoefslag te rijden. Het gaat nu heel goed, ze gaat in galop wanneer ik het haar vraag, alleen op haar "vaste"kant wil het soms nog lastig gaan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:29

Even ter verduidelijking: ik wil helemaal niet klinken als iemand die alles weet of zo, ik heb zelf een Tinker x Fries van 3,5 jaar, en ja, ik heb er ook grote problemen mee (zelfs de beleerder, toen hij hem NET had beleerd ging het prima, maar naderhand had meneer Jaopie (mijn paard) ineens problemen), dat komt omdat in zo een jong paard continu alles verandert, maar TS dat gaat in jouw geval natuurlijk niet op. Wel is het zo, dat vele "zwaardere" paardenrassen er in de aanvang meer moeite mee hebben (mijn beleerder is bijv. een Z1 ruiter). Je moet er vaak gewoon geduld mee hebbe, niet gefrustreerd raken, op een keer gaat het lukken ook al ben je na twintig pogingen er van overtuigd dat je paard het niet kan, dat jij het niet kan .... onzin, IEDER paard weet hoe te galopperen, maar ieder paard is anders. Als je de zoekfunctie gebruikt, kan je zelf lezen hoeveel mensen hier mee problemen hebben, de galop. Een paard heeft NOOIT problemen met de galop, ten zij die galop hem of haar in de loop van de jaren is verboden, of is afgeleerd. Moet je ook niet weer gaan denken: o jee het ligt aan mij, etc. HET ZAL LUKKEN, op de dag, aarschijnlijk, dat je denkt : wat maakt het ook uit. En probeer het vroeg, als ze nog fit is, als ze zin heeft (jajaj, ik weet het, zeg je nu vast: heb ik al geprbeerd, maar ging ze alleen heel hard draven). En dan staat er in de boekje:"terugnemen, op nieuw proberen", maar toen je haar terug (probeerde) te nemen dacht je " nou zit ik toch wel HEEL ERG in die bek te trekken", en je stuiterde op die rug op en neer en toen was je de aardigheid van het nog eens proberen wel vergaan. Ik denk dat HEEL veel bokkers dit herkennen. Niet te veel op focussen. Probeer haar aan te voelen, en als ze "ergens zin in heeft" dan proberen. Hoe, staat overal wel, op BOKT. Niet lukken, kan je ook lezen, soms duurt het (naar wij ongeduldige mebsen denken) eeuwig. Als je SKALA DER AFRICHTING-boek leest, staat daar in dat paarden aanvankelijk asoluut niet in de galop getrained mogen worden, voordat ze min. 4 jaar oud zijn, of zelfs ouder. Ja, jij denkt nu : maar zij is veel ouder... probeer haar toch te beschouwen als eentje, die het allemaal nog gat leren (bij en van jou). Gaat zo'n rit met stap, draf, afbuigen, voltes etc. prima? Ben je alleen gefrustreerd als allen prima ging alleen die vermaledijde galop WEER niet? Laat je niet van de wijs brengen, IT JUST TAKES TIME. Wie kan dit meisje nog meer iets zeggen, dat ze niet denkt dat galop alles is, of dat ze niets kan met dit paard?

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:22

Citaat:
dir heb je dus ook wel met ex-dravers die - als ze geluk hebben - verkocht worden als recreatiepaard. Die hebben zo lang geleerd dat ze juist NIET mogen galopperen, dat dat een verdomd moeilijk klusje is, ze dan op andere (galop)gedachten te brengen. Meestal is een of twee buitenritten met een ander paard, dat dan wel de galop in gaat, wel genoeg om ze teleren DAT HET MAG. Galop is helemaal geen moeilijke gang voor een paard.

Als draverliefhebber toch even reageren: een ex-draver bestaat niet, het is een ras dus je kunt hooguit spreken van een ex-koerspaard (die dus niet meer op de baan wedstrijden loopt). De meeste dravers hoeven niet te leren harddraven, dat doen ze namelijk al vanzelf, genetisch bepaald. Hun bouw is er ook naar, d.w.z. lange achterbenen die een stuwende snelle draf mogelijk maken (ipv een ondertredende draf bij het gemiddelde rijpaard). Dit geeft gelijk aan waarom ze moeite hebben met de galop, aangezien dat achterbeen dan toch onder de massa moet. En daarnaast worden ze er natuurlijk ook op getraind, hoewel ik diverse dravers galoptraining geef op het strand om juist die spieren te ontwikkelen die ze minder vaak gebruiken, omdat ze daar sterker van worden, dus ze MOGEN het wel, alleen niet in de koers uiteraard. Maar wat heeft dit allemaal met jouw probleem te maken > er is wel degelijk een link tussen deze 2 rassen, want ook het Friese ras staat erom bekend dat de galop een moeilijk punt kan zijn, door aanleg en bouw. Wat ik je kan aanraden is beginnen aan de longe (wel een grote cirkel) en dan voornamelijk op stem leren aanspringen, zoals Peerenboompie hierboven ook al beschrijft met goed stelling naar binnen. Op een gegeven moment (veel oefenen) krijgen ze er handigheid in en zul je merken dat ook onder het zadel vooruitgang wordt geboekt (aanspringen in de hoek en proberen op de volte te galopperen). Het kost wat moeite maar moet zeker lukken zo. Haha!

Rooobin2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:44

leren o je stem tijdens longeren galop...

Roweentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:16

terpentijn schreef:
Goed je hebt dus te maken met een paard "op leeftijd", met ingeroeste vaste patronen, EN ze rijdt voor de kar, waarschijnlijk mag ze daar dan dus JUIST NIET in de galop vallen. Meestal is het draven over straat. Ik weet gewoon niet genoeg, hoe lang heeft die eigenaar haar al, al lang voor de kar, maar dat zou heel goed "een" oorzaak kunnen zijn.

Waarom zou een paard niet in galop kunnen voor een kar?
Op de straat niet oke. Maar als hij regelmatig de bossen in zou gaan dan kan een paard heus voor de kar galloperen. Kijk maar eens naar die Marathon wedstrijden, hoezo niet in galop vallen. Haha!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 18:38

Als hij rijd gaat hij naar de bossen, noujaa, meestal dan.
Soms gaat hij op men les, maar dan moet hij niet zo heel erg ver rijden, maar het liefst ment hij in het bos ja Knipoog

Larisske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:14

Idd leren op je stem galloper aan de longeerlijn.En als dat lukt jij in het zadel zeggen Gallop en de hulpen geven.Maar dat op 17 jaar leren is wel een hele klus maar het moet lukken!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 20:20

Ja aan de longeer lijn doet ze het wel goed, en longeren brengt wat minder tijd in beslag, aangezien ik nu ook met de 3jarige Fries bezig moet met hand- en -grondwerk, komt het misschien soms ook wat beter uit met rijden.
Niet dat ik niet ga rijden, dat zeker niet! Dan is ze een bom na een paar weken niet rijden Clown