Tips om balans in galop te verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Tips om balans in galop te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 23:03

Sinds een tijdje ben ik met mijn jonge paardje de galop aan het oefenen. Ik heb daar mee gewacht totdat ze in de draf lekker bevestigd was. Aanspringen gaat al redelijk goed (links springt ze nog wel eens verkeerd aan, maar dat komt vanzelf wel goed). Ze kan ook al lekker doorgaloperen, valt er niet zo snel uit, en wanneer ze er wel uit dreigt te vallen galopeert ze na een beetje been weer lekker door. Alleen.....
de galop is wel een zooitje... uit balans, uit elkaar, hoofd in de lucht, moeilijk te sturen, snel. Dit hoort er natuurlijk allemaal wel bij wanneer je dit aan het jong paard leert. Maar nou vroeg ik me af of jullie tips hebben hoe ik het galoperen voor haar wat makkelijker kan maken. Dat ze haar balans kan vinden. Aan de longe doet ze het wel goed en kan ze beheerst galoperen, nog niet helemaal nageeflijk, maar het is niet zo'n zooitje als onder het zadel. Naar het bos gaan en lekker rechtuit galoperen is geen optie ivm mijn enorme angst voor buitenrijden op het moment (ik heb hier al een topic over en ga hier als het weer wat beter wordt met mijn instructrice aan werken). Maar tot die tijd wil ik ook in de bak werken aan de galop. Ik vroeg me af of het nuttig is om korte galopstukjes te doen met overgangen draf-galop, of is het juist beter om langere stukken te galoperen. Mijn paard vindt de galop duidelijk moeilijk, maar ze vindt het wel leuk. Ik ben benieuwd naar jullie tips, als mijn instructrice terug is van vakantie ga ik het ook met haar bespreken, maar tot die tijd zou ik graag doorgaan hiermee.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Tips om balans in galop te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 09:46

Als je niet de mogelijkheid hebt om rechtuit te galopperen, zou ik voorlopig alleen hele korte stukjes galopperen, dus inderdaad aanspringen en weer terug nemen. Het aanspringen kost de meeste kracht, als ze dit goed kan, word de galop zelf ook makkelijker. Dus kleine stukjes, en af en toe eens een bocht meepakken, maar terugnemen voordat het zo ongecontroleerd word.
Verder is galopperen voor sommige jonge paarden makkelijker als de ruiter iets in verlichte zit gaat zitten.

Toch ben ik van mening dat buiten rechtuit galopperen zoveel voor een jong paard doet, dat het misschien toch de moeite waard is om te kijken of je het kan regelen. Is er misschien een stalgenootje die je een keer met je paard naar buiten kan laten gaan??? het is maar een idee, maar ik vind het zelf zo'n waardevolle aanvulling, dus vandaar.

In elk geval succes er mee!!!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 10:21

ik weet niet waar je woont, maar je zou kunnen kijken of er ook ergens in de buurt een drafbaan is waar je op mag oefenen. Dan rijd je niet echt buiten, maar kun je wel lange rechte, of relatief rechte, stukken galloperen.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 18:20

Lalidan, bedankt voor de tips. Ik ga met het aanspringen en dan korte stukjes galoperen aan de slag. En wat verlicht zitten. Ik weet dat het juist zo goed is voor een jong paard in het bos lange rechte stukken te galoperen. Maar het is echt een drama met haar in het bos. Ze is gewoon echt niet te vertrouwen op het moment. Vreselijk bokken, snel 180 graden omdraaien. Dus ik vertrouw het ook niet echt om iemand anders erop te laten rijden in het bos. Maar hier ga ik wel mee aan de slag, want ik wil wel graag met haar in het bos rijden, maar ze is nu gewoon veel te hittepetitterig en ik ben ook niet echt heel dapper met buitenrijden...Gelukkig is onze bak heel erg groot (75 x 35 ), dus ik kan wel aardig rechtuit rijden.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:28

Ik kan me vinden in de tips. Korte stukjes, dan wacht je niet af tot ze onder je wegloopt oid.
Vroeg me alleen nog af of het zadel goed past (ook als je er op zit), aangezien in de galop vaak er voor zorgt dat het paard zijn rug ronder moet maken om zijn been er onder te zetten en juist op zulke momenten je zadel kan hinderen.

Probeer niet te veel te sturen (dus liefst het bak voor je alleen) en gewoon te kijken waar je heen gaat en jezelf en je paard in balans te houden. Met sturen verstoor je alleen maar meer de balans.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:34

Ik had het ook met mijn jonge paard, ik ging dan op de volte draven en zette hem in galop, eerst een half rondje, en steeds iets langer. Terugnemen voordat hij 'slecht' ging galopperen. Dan weer een paar rondjes draven totdat hij fijn was, en dan galoppeerde ik weer aan.
Steeds kleine stukjes dus en ik probeerde te voorkomen dat het mis ging. Hij werd daar sterker van en na een korte tijd kon ik langer en rechtuit met hem galopperen, toen ging ik stukjes weg en terugrijden in galop. Dat kan je nu ook al in de draf doen, daar word je jonge paard ook sterker van en dat merk je in de galop.
Succes!

Triksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:38

Ja zoals enkele voorgangers al zeiden
heel veel korte stukjes en veel overgangen
zo komt het paard ook meer op zn achterhand en leert ze dragen in gallop.
bovendien is lange stukken rechtuit niet dé methode voor alle paarden
die van mij wa er meer mee gebaat vaak voltes te rijden (grote voltes welteverstaan)
dus hoefslag volgen volte hoefslag volgen volte
was erg goed voor zn evenwicht..

veel succes OK dan!

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:53

Ik heb een beetje hetzelfde probleem hier met mijn jonge merrie. Ik volg het even Lachen

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 12:00

Ik ga vanavond proberen om korte stukjes te galoperen met overgangen draf-galop. Ik heb inderdaad het idee dat lange stukken rechtuit niet voor mijn paardje werkt. Doorgaloperen kan ze al, maar juist lang doorgaloperen maakt dat ze zo gaat racen en uit balans en uitelkaar gaat. Ik denk dat de tips korte stukken en terugnemen naar draf voordat het 'mis' gaat meer zal werken.
Storm: tempowisselingen in draf doe ik al met haar en dit doet ze al heel goed. Ze vertrekt echt al van achter uit, dus ze is al sterker aan het worden. Ik ben er van overtuigd dat de galop ook spoedig goed zal gaan, maar niet op de manier waarop ik nu bezig was met alleen maar ongecontroleerd door de bak racen. Dus ik ga met jullie tips aan de slag! Bedankt!