Aantal Oefeningen, Hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Aantal Oefeningen, Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 22:57

Ik ben al een tijdje begonnen met wat serieus rijden met mijn verzorg IJslander, maar nu wil ik wat moeilijkere oefeningen doen.
Hoe doe je ook alweer middendraf?
En wijken?
En misschien een keer wat soepel maken, maar hoe?
Wie weet nog wat leuke oefeningen?
En zet er dan ook graag even bij hoe Bloos

Illusion

Re: Aantal Oefeningen, Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:58

Ik denk dat je het beste even een instructeur of instructrice kan zoeken om je verder te helpen Knipoog

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 23:00

Marian_ schreef:
Ik denk dat je het beste even een instructeur of instructrice kan zoeken om je verder te helpen Knipoog

Dit mag dus niet van mijn ouders Clown

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:12

In een ander topic zeg je dat de eigenaresse van je verzorg Ijslander je instructrice is... Vraag het haar dan?
Hoe oud ben je trouwens? Als je 14/15 bent kun je werken en zelf geld verdienen voor je lessen. Dat is de enige manier om iets echt goed te leren, veel lessen van een goede instructrice.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 23:15

Ja de eigenaresse kan wel les geven, maar niet altijd dus Clown
Stel er staat een windje en ze vind het te koud blijft ze lekker binnen.
En voor werken heb ik dus eigenlijk geen tijd, en ik ben 13 Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:43

het magisch toverwoord............

LES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En als je niet genoeg les krijgt van de eigenaresse, dan zoek je toch nog iemand?? Zo duur hoeft het niet te zijn hoor Knipoog

stellaspike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:27

Hai Jilie,

Dit ga je inderdaad niet allemaal leren door erover te lezen. Je zal toch een oplossing moeten zoeken om les te kunnen krijgen. We kunnen je vanalles vertellen, maar wie controleerd of je het goed doet?

Succes

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 08:01

Ik ben het met bovestaande reacties eens. Lezen kan, maar het is natuurlijk niet genoeg en zelf zomaar wat doen.. Les is echt de enige oplossing. Succes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 08:30

jillie1994 schreef:
Hoe doe je ook alweer middendraf?
En wijken?
En misschien een keer wat soepel maken, maar hoe?
Wie weet nog wat leuke oefeningen?

Ach, je kunt altijd proberen toch? Dan kan de eigenaresse/instructrice wel mee controleren. Het is nou ook niet zo dat je er wat aan misdoet als je wijken verkeerd uitvalt ofzo, het trekt dan alleen op geen ..... Clown

Middendraf: Je zorgt eerst dat je arbeidstempo een mooi regelmatig tempo is, dan geef je been bij en je wil dat je paard explosief naar voren vertrekt. Je hand zorgt dat je paard niet gaat rennen en op de voorhand valt maar verruimt (ik bedoel daarmee niet dat je moet gaan trekken, maar ook niet dat je je teugels losgooit) In eerste instantie zal je paard vrijwel zeker ook mee versnellen, dat geeft nog niet zo, want hij geeft reactie op je been en om een echte middendraf te maken (langere passen maar hetzelfde tempo) moet je paard eerst sterker worden. Niet gelijk de lange zijde of diagonaal helemaal doen, dat kan hij toch nog niet aan. Begin eens met 3 pasjes arbeidsdraf, 3 pasjes middendraf, 3 pasjes arbeidsdraf etc. Dat is moeilijk genoeg, zeker om het stipt te doen.

Wijken: Als je bijv. gaat wijken voor je linkerbeen (dus naar rechts), leg je je linkerbeen naar achteren om de achterhand mee opzij te duwen. Je rechterbeen blijft op de plaats en waakt ervoor dat je paard ook mooi actief voorwaarts blijft. Je linkerhand vraagt heel lichte stelling op (je moet de wimpers van het linkeroog kunnen zien maar meer niet) en de rechterhand staat die stelling toe maar begrenst het weglopen over de rechterschouder. Je blijft midden boven je paard zitten maar kijkt in de richting van het punt waar je je wijken wilt eindigen.
Je kunt beginnen met een volte 10 meter rond X en dan door wijken de cirkel groter maken. Je kunt ook 5 meter na A of C afwenden en hem dan een paar pasjes naar de hoefslag laten wijken. Als dat goed gaat, ga je vanaf de middellijn wijken naar de hoefslag en daarna probeer je eens vanaf de hoefslag naar de middellijn te wijken. Uiteindelijk kun je een gebroken lijn wijken, van hand veranderen door een hele diagonaal te wijken enzovoort.
Op de Wiki staan ook veel tips voor problemen met het wijken.
Je kunt ook beginnen met de wending om de voorhand.

Soepel maken is vooral door voltes en wendingen. Je kunt slangenvoltes maken met gaandeweg steeds meer bogen, en die varieren door bijv. steeds wanneer je de middellijn passeert voltes links en rechts te maken of juist een overgang. Je kunt vanaf de middellijn steeds voltes 10 meter links en rechts maken. Je kunt een slalomlijn rijden over de middellijn. Je kunt een stukje schoudervoor proberen te rijden (zelfde hulpen als wanneer je een volte in wilt zetten, alleen neem je je paard mee langs de hoefslag door extra in te komen met je binnenbeen en met je hand de gelegenheid te geven om opzij te gaan - hiervoor moet je paard wel de basis van het wijken kennen). Je kunt achtjes of een klaverblad rijden en dat spannend maken door op vaste punten steeds een overgang te moeten rijden.

Ik denk dat je zo wel inspiratie hebt, toch?

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 13:51

Bedankt Haha!

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:34

Ook ik zeg af en toe de eigenaresse even controleren..
Voor wat soepeler maken zijn vind ik (slange)voltes, achtjes, stelling linksrechts,en S'en allemaal fijne oefeningen. Lachen

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:08

Wat ook wel leuk is om te doen (weet of je dat wel eens doet Clown ) In galop, de diagonaal op rijden, op het midden naar draf, paar passen draven en andere galop Lachen. Zorg eerst dat je je pony snel kunt omstellen! Door bv S van handveranderen. In die S kun je het trouwens ook proberen.. Nog makkelijker zelfs Clown Maar wel wat langer de tijd nemen op de AC lijn Knipoog
En als de pony er sterk genoeg voor is, stap>galop!! Lachen. Hierbij moet je zorgen dat je pony goed aan de galop hulp is en goede stelling heeft! Dit (zeker in het begin) op een volte proberen! Enne niet te vaak doen want dan wil hij straks niet meer draven Knipoog:P. Ik zou trouwens nog geen galop>stap proberen. dat is nl best "zwaar" en moeilijk Knipoog.
Als ik nog iets bedenk Knipoog...