Weg Waai Werk met Zafira

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Weg Waai Werk met Zafira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 17:07

Het waaide behoorlijk vandaag, maar toch even gereden en het was weer een zeldzaam moment dat ik een fotograaf kon strikken.
Sinds eind augustus loopt Zafira onder het zadel. We maken met name buitenritjes en soms een beetje gymnastiek in de bak. Zoals vandaag dus.

Graag een beetje nuttig (VRIENDELIJK!!) commentaar!!

Afbeelding
Even slalommen, ze is nog totaal niet lenig! Maar dat gaat wel goed komen

Afbeelding
8-jes om de tonnen (Zafira kijkt naar de fotograaf Haha!)

Afbeelding
Te diep, maar achter de teugel kruipen is makkelijker dan buigen in je lichaam

Afbeelding
Over het zeil ding

Afbeelding
draf, uhm tja, nog helemaal niet opgewarmd en los dus

Afbeelding
Voltetje, ik kan ook bijzonder goed piano spelen Clown

Afbeelding
Van hand veranderen

Afbeelding
ROFL

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
raar momentje

Afbeelding
Best netjes Lachen

Ik moet wel duidelijk meer op mijn handen gaan letten. Maar het is nog lastig rijden met je handen dicht bij elkaar als het paard de nodige lenigheid mist. Breder houden stuurt stukken makkelijker Bloos De harde wind zorgde er ook voor dat echt goed recht zitten erg lastig ging, alhoewel dat natuurlijk een slecht excuus is Schijnheilig

Renee__

Re: Weg Waai Werk met Zafira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:11

Knap dat je over een zeil kunt terwijl ze nog niet zo lang onder het zadel is. Lachen
Op foto 2 houd je je hand erg ver, misschien je teugels iets meer oppakken en ook met je benen hulpen geven, denk dat het dan wat beter gaat.
Af en toe mag ze wel iets actiever van achter. En inderdaad je handen meer bij elkaar. Op sommige foto's gaan ze richting je benen.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:12

Wat een leukerd! En wat een braaf ding!
Wel goed hoe je het doet zo krijg je hem lekker los zeg!!
Hoe verder je komt hoe beter ontspannen hij gaat lopen nog veel succes samen.
Je handen mogen idd wat beter bij elkaar maar goed ging

Puccina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:15

Ik denk dat je best eens wat zitlessen gaat nemen. Vooral bij het slalommen en 8 rond de tonnen. Het ziet eruit alsof je ze helemaal met je handen stuurt. Je moet leren met je gewicht te draaien/sturen... Daarom zouden die zitlessen wel handig zijn. Als jij beter gaat zitten en gaat leren je gewicht te verleggen gaat zij ook vast beter lopen...
Alvast veel plezier verder nog!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 17:23

Puccina schreef:
Ik denk dat je best eens wat zitlessen gaat nemen. Vooral bij het slalommen en 8 rond de tonnen. Het ziet eruit alsof je ze helemaal met je handen stuurt. Je moet leren met je gewicht te draaien/sturen... Daarom zouden die zitlessen wel handig zijn. Als jij beter gaat zitten en gaat leren je gewicht te verleggen gaat zij ook vast beter lopen...
Alvast veel plezier verder nog!

Dat is inderdaad een héél beroerde foto zag ik (vooral die foto met die ton).

Helaas snapt zij nog geen drol van sturen met de benen en zit, dus ik móet wel met mijn handen sturen anders gaan we de bocht niet om. Garinka kan ik zonder hoodstel een b proef laten lopen, dus ik kan wel sturen met benen en zit, daar zit het hem niet op vast. Wij 2 moeten gewoon samen nog veel oefenen. Zoals ik in de begin post al zei maken we bijna uitsluitend buitenritten, daar hoeft nooit zo veel gestuurd te worden. Kwestie van training, maar dat wil ik nu nog niet te zwaar oppakken, eerst het veulen eruit en dan voorzichtig weer beginnen met rijden. Tegen die tijd is ze 4 en dan pakken we het serieuzer aan Ja

Puccina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:31

Het is niet omdat ze nu niet goed wil reageren op je zit en benen dat je ze dan maar met je handen moet sturen he meid... Vanaf het begin aan juist leren. Mijn paardje was volledig verkeerd gereden toen ik haar kocht en reageerde totaal niet op zit en benen. In het begin leek het nergens op en kon ik ook geen bochten en figuren maken, maar door te blijven volhouden stuur ik ze nu gewoon door mijn gewicht te verleggen. Dit is wat je moet krijgen. Als ze hier in het begin niet zo goed wil op reageren, mag je heus wel eens overdreven gewicht verleggen om haar duidelijk te maken wat je wil. Het is belangrijk dat je paard weet wat je van haar verlangt, door met je handen te sturen gaat ze het zeker niet weten... Volhouden is dus de boodschap. Geloof me dat je dan NOG MEER plezier zal beleven aan haar en ze netter zal lopen. Jullie zijn wel een leuke combi Lachen

Puccina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:34

ps: buitenritten zijn net ideaal om je jong paard te trainen. Het is goed je stelling te oefenen op buitenritten. Dus ook hier kan je oefenen om haar onder de rug te krijgen door met je gewicht te werken...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:16

Meeste commentaar is al gegeven, maar ik vind jullie een passende combinatie Ja Gewoon goed blijven oefenen, uitkijken met je handen en het komt goed Lachen

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:20

Ik vraag me eigenlijk af, als ik de situatie zo inschat vanaf de foto, is dat niet gevaarlijk hoe dat zijl zo los ligt? Ipv strak getrokken dat het paard niet kan blijven hangen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:21

Ergste wat kan gebeuren is dat je het zeil een eind meetrekt, denk niet dat ze er zo snel over struikelen?

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:23

Als ze met haar achterbenen op het zeil staat en met haar voorbenen blijft hangen?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:48

Volgens mij ging het aardig goed, maar ik zou het niet kunnen, zeker niet als het hard waait!! Goed dat je lekker naar buiten gaat. Dressuurwerk komt wel, haar balans is wat ze moet leren door ervaring. Probeer bijvoorbeeld in het bos ook eens wat (overdreven) op je zit te sturen. Gewoon oefenen, het kost moeite, maar het werkt uiteindelijk wel!

Veel succes! Echt een leuk dier!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 20:26

Puccina schreef:
Het is niet omdat ze nu niet goed wil reageren op je zit en benen dat je ze dan maar met je handen moet sturen he meid... Vanaf het begin aan juist leren. Mijn paardje was volledig verkeerd gereden toen ik haar kocht en reageerde totaal niet op zit en benen. In het begin leek het nergens op en kon ik ook geen bochten en figuren maken, maar door te blijven volhouden stuur ik ze nu gewoon door mijn gewicht te verleggen. Dit is wat je moet krijgen. Als ze hier in het begin niet zo goed wil op reageren, mag je heus wel eens overdreven gewicht verleggen om haar duidelijk te maken wat je wil. Het is belangrijk dat je paard weet wat je van haar verlangt, door met je handen te sturen gaat ze het zeker niet weten... Volhouden is dus de boodschap. Geloof me dat je dan NOG MEER plezier zal beleven aan haar en ze netter zal lopen. Jullie zijn wel een leuke combi Lachen

Puccina schreef:
ps: buitenritten zijn net ideaal om je jong paard te trainen. Het is goed je stelling te oefenen op buitenritten. Dus ook hier kan je oefenen om haar onder de rug te krijgen door met je gewicht te werken...

Ik combineer ook zo goed mogelijk al met de zit- en beenhulpen, maar doordat we weiinig oefening hebben met bochten gaat het moeizaam. Ik rij haar ook maar 2x per week, en dan misschien 1x per maand in de bak. Buiten ben ik wel al aan het oefenen met stelling inderdaad en kijken of ze een pasje wil wijken, en dat gaat redelijk. Het gaat ook steeds beter, we oefenen gewoon flink door. Ik wil op dit moment vooral dat ze braaf is, dat netjes volgt dan vanzelf, en ze is heel slim dus ik verwacht dat het ook helemaal goed gaat komen!

bedankt Lachen
Charles schreef:
Ik vraag me eigenlijk af, als ik de situatie zo inschat vanaf de foto, is dat niet gevaarlijk hoe dat zijl zo los ligt? Ipv strak getrokken dat het paard niet kan blijven hangen?

Ik zat me al af te vragen of iemand hier wat over ging zeggen Haha! Zelfs als ze blijft hangen dan sleept het zeil wat mee, gelukkig is ze er absoluut niet bang voor dus ik verwacht daar geen problemen mee. Ze tilt haar voeten ook heel netjes op, ben er al tig keer overheen geweest en het gaar hartstikke goed. Als ze niet zó braaf was had ik het ook niet gedaan.

Jethafa schreef:
Volgens mij ging het aardig goed, maar ik zou het niet kunnen, zeker niet als het hard waait!! Goed dat je lekker naar buiten gaat. Dressuurwerk komt wel, haar balans is wat ze moet leren door ervaring. Probeer bijvoorbeeld in het bos ook eens wat (overdreven) op je zit te sturen. Gewoon oefenen, het kost moeite, maar het werkt uiteindelijk wel!

Veel succes! Echt een leuk dier!

Bedankt. Ja we oefenen lekker door, bos heb ik helaas weinig (ja is er wel maar je mag er niet in Verdrietig ) Maar ik slalom ook al vaak op de zandpaden e.d. het is gewoon oefenen, oefenen, oefenen. Als ze wat ouder zou zijn zou ik vaker oefenen, maar dat vind ik nu niet fair. Dat komt volgend jaar wel.
het viel me nog mee hoe weinig last ze had van de wind (tja, het is dan ook een buitenpaardje) alleen soms met tegen de wind in was ze het er helemaal niet mee eens. Maar dat mag, ik heb ook een hekel aan harde wind!

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:27

Citaat:
Ik zat me al af te vragen of iemand hier wat over ging zeggen Zelfs als ze blijft hangen dan sleept het zeil wat mee, gelukkig is ze er absoluut niet bang voor dus ik verwacht daar geen problemen mee. Ze tilt haar voeten ook heel netjes op, ben er al tig keer overheen geweest en het gaar hartstikke goed. Als ze niet zó braaf was had ik het ook niet gedaan.

Haha Knipoog Ach ja ik zie nou eenmaal snel spoken, dus vroeg het me af. Vind het iig. goed dat je het probeert en je paard er aan laat wennen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 20:28

Charles schreef:
Citaat:
Ik zat me al af te vragen of iemand hier wat over ging zeggen Zelfs als ze blijft hangen dan sleept het zeil wat mee, gelukkig is ze er absoluut niet bang voor dus ik verwacht daar geen problemen mee. Ze tilt haar voeten ook heel netjes op, ben er al tig keer overheen geweest en het gaar hartstikke goed. Als ze niet zó braaf was had ik het ook niet gedaan.

Haha Knipoog Ach ja ik zie nou eenmaal snel spoken, dus vroeg het me af. Vind het iig. goed dat je het probeert en je paard er aan laat wennen.

Begrijpelijk hoor. Ik was er eerst al zelf een paar keer overheen geweest om te zien hoe dat ging, maar weinig hang gevaar Lachen

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:15

Volgens mij heb je echt lol met je paardje!
Ik zie dit veel liever met zo'n jong dier als dat íe nu al in de krul rondjes moet in de binnen bak.
Lekker blijven oefenen met sturen en idd je handen op hun plek en wat ik zag je hakken soms wat meer uitdrukken.
Echt knap van dat zeil trouwens!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 19:58

Jup, lol voorop! Echt serieus doen we wel als ze wat groter is Ja

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:57

Wat ik fantastisch vind, is dat je je paardje lekker laat lopen en haar van achter naar voor (probeert te) rijd(en). Een groot compliment, aangezien je helaas steeds vaker mensen ziet die opstappen en net zo lang rukken en plukken totdat het paard in de krul loopt. Dit is hier absoluut niet het geval en dat is een prettig gezicht Lachen
Over je zit is al genoeg gezegt dus dat ga ik niet nog een keer doen Knipoog

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:22

Wat een leukerd, en leuk dekje heb je op liggen!
Succes ermee.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 20:10

Bloos Dank jullie wel Haha!