Merrie schrikt iedere dag wel ergens van, jullie ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Merrie schrikt iedere dag wel ergens van, jullie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 12:14

Ik heb 2 paarden, de een is lekker koel en de ander erg allert. De merrie die erg allert is, schrikt iedere dag wel ergens van onder het rijden in de bak. Ze ziet altijd wel een bakkabouter ergens zitten, soms is haar schrikreaktie slechts een soort "freeze"stand en de andere keer springt ze 10 meter weg met een rotvaart. Ik wil haar zo ontspannen mogelijk rijden en dus niet vast houden aan de voorkant, hierdoor krijgt ze best veel ruimte en heb ik soms iets minder controle. Maar als ik ontspannen zit op haar kan ik die vlugge bewegingen vaak wel volgen dus probeer ik me niet te spannen. Nu ben ik eergisteren eraf geketst helaas. Hebben jullie ook een paard dat iedere dag wel ergens van schrikt? Ik probeer het te negeren maar dat is moeilijk omdat ik er geestelijk toch steeds op voorbereid ben. Ik zou willen dat het me niets meer deed, maar hoe zet ik die knop om in mijn hoofd?

Bramblerose

Re: Merrie schrikt iedere dag wel ergens van, jullie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:19

Yep! Ken dat! Hoe oud is je merrie? Ik heb er ook zo één. Best lastig hè? Ik val er tegenwoordig niet meer zo snel af (afkloppen), maar in het verleden veel zand gehapt. Het wordt met de jaren minder. Die van mij wordt dit jaar 10 Lachen

Negeren is het enige wat helpt. Vooral geen plekken in de bak vermijden, zelf ontspannen blijven en als je weet dat het ergens vol zit met kabouters iets meer binnenstelling vragen...

En vooral blijven lachen om die stomme 'schrikacties'!!

xx

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:22

lijkt me verschrikkelijk,niets voor mij!
enige waar ik op kom(maar dat weet jij toch ook kitty)is bezig houden en bezige houden,eventueel iets dieper rondstellen.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 12:30

Mijn merrie is 9 jaar oud en heeft een gouden karakter maar ze is gewoon erg vlug en schrikkerig. Dit doet ze ook wel aan de longeerlijn zonder mij erop. Je hoort haar echt uitzuchten als ze denkt dat een hoek wel veilig is. Ze verzint het dus niet. Als ik heel stoer doe en zeg dat ze er gewoon langs moet gaan, doet ze dit absoluut. Als je haar zielig vind, wordt ze banger. Maar ik krijg mezelf niet iedere dag opgeladen zodat ik stoer kan zijn, het lukt me ook niet altijd om erover te lachen. Als ik dit kon, zou het probleem ook weggaan omdat ze dan voelt dat ik een goede leider ben! Maar vallen doet zo'n pijn... Hey Casanova, ja ik probeer haar goed bezig te houden maar het lukt haar toch om de aandacht soms naar buiten te richten.

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:10

Ik herken je verhaal totaal Knipoog Tot nu toe ben ik er met zo'n actie wel nog niet afgestuiterd maar wel al een paar honderd keer 'bijna'. Inderdaad, proberen om iets meer binnenstelling te vragen en gewoon afleiden, beetje binnenstelling, dan weer buitenstelling.

De mijne doet het wel vaak altijd op dezelfde plaatsen.

Ik hoop dat dit in de toekomst ook nog wat gaat beteren, ik verdenk hem er ook van dat het vaker wel een spelletje is dat hij speelt en niet echt bang is.

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:12

mijn pony van 16 heeft dit ook en als ze die dag nog niet geschrokken is zoekt ze wel wat op.. ik blijf maar zo veel mogelijk door rijden en aan het werk zetten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:14

Ik ken het, maar ben er daardoor nog nooit afgevallen (klop klop)
maar dat is ook puur geluk. Deze merrie is 16, en het ziet er niet naar uit dat ze het ooit nog gaat leren. Ze heeft af en toe gewoon even een ontladdingsmomentje nodig, dan is ze even stout, en dan doet ze weer braaf.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 15:03

Maar voelen jullie je ook echt de leider? Ik heb nl. het idee als ik mezelf vol zelfvertrouwen kan neerzetten op het paard dat ze het dan niet zal doen, hoe is dit bij jullie? Als ik grondwerk met haar doe, ben ik zeker wel de leider en volgt me wel langs de enge plekken.. En van mij mag ze wel schrikken maar er niet 10 meter vandoor gaan!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:05

Grondwerk doe ik nooit met haar, maar over het algemeen ben ik echt de baas wel. Het is wel een koppig type, echt zo'n merrie.

stellaspike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:18

Een hysterische merrie? Die ken ik. Het is volgens mij een combinatie van spel, jou uittesten en reeele angst. Het is inderdaad erg belangrijk dat jij de baas blijft. Als ze tijdens het grondwerk al op je kan vertrouwen ben je halverwege. Volgens mij is de truc om haar tijdens het wegsjezen gerust te stellen met je stem en tegelijkertijd de afstand van wegsjezen zo kort mogelijk te houden door zo snel mogelijk dmv een volte terug te gaan naar de enge plek. De aanhouder wint!!

Succes

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:20

Ik laat haar altijd op een hoek afrennen, staat ze zo stil. En als ze niet oppast stoot ze zich nog ook. Lekker puh voor haar Haha!

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:07

Juist niet stil staan gewoon flink doorrijden en eigenlijk niet teveel opletten hoe meer jij gaat stilstaan hoe leuker die t vind dat jij erop reageerd gewoon negeren en doorrijden alsof er niks aan de hand is!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:14

Ja maar om te gaan draven moet ze toch echt stil staan, en als ik dat gewoon op eigen kracht doe dan word ik zo moe dat ze na 3 kwartier de vloer met me kan aanvegen (en die kans laat ze zeker niet liggen). Dan ben ik liever slim. En daarna rij ik zeker ook flink door hoor, ik ga echt niet een kwartier stil staan.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:23

Kitty1 schreef:
Maar voelen jullie je ook echt de leider? Ik heb nl. het idee als ik mezelf vol zelfvertrouwen kan neerzetten op het paard dat ze het dan niet zal doen, hoe is dit bij jullie? Als ik grondwerk met haar doe, ben ik zeker wel de leider en volgt me wel langs de enge plekken.. En van mij mag ze wel schrikken maar er niet 10 meter vandoor gaan!

Mijn merrie weet in het begin van de training ook altijd wel ergens van te schrikken, al is het maar een bewegende boom in de verte... Soms (meestal) is het een verandering in standbeeldstand. Als ze echt bang is of schrikt draaid ze in twee seconden volledig om haar als om dan een seconde later vijftig meter verder te staan snurken.

Probleem is dat ze mij blijkbaar op de grond wel als leider aanvaard en ook vertrouwen heeft in alles (en nergens schrik van heeft), maar eens ik erop kruip lijkt dat vertrouwen heel wat minder. Ik voel mezelf wel leider, ik zit er met zelfvertrouwen op en heb ook geen angst dat ik er naast ga liggen na een actie.. Daarvoor zit ik te stevig in mijn zadel. Maar paardlief ziet dat blijkbaar niet zo.Geen idee hoe ik dit kan oplossen..

weemi_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:31

mijn pony heeft in het begin van de training altijd schrik van de draad of van de mesthoop , dan rij ik haar er gewoon naartoe en geef haar dan als ze daar staat en snoepje , de rest van de training heeft ze er dan geen last meer van , het snoepje geef ik nu alleen nog maar als ze er echt niet naar toe wil en er dan toch naar toe gaat Haha!

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:46

Oooh ja ik ken dat... Mijn merrie zoekt het ook op! Ze schrikt altijd wel ergens van.
Meestal in het begin probeert ze er soms een bokje bij te wagen, maar hoe langer we rijden, hoe minder ze 'vervelend' is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:52

Kawa was zo ook.
Nooit gemeen, maar altijd zat er wel ergens iets. Waarop hij overdreven heftig kon reageren.
Je wist nooit van te voren wat, dus op voorbereiden ging ook niet.
Toen vond ik dat totaal geen probleem, reed er geen seconde anders door.

Ik weet dat Zanda ook zo zal zijn, zeker met wat waai weer.
Ben ondertussen wel 13 jaar verder dan toen kawa 3 was.
En ik heb het vage vermoeden dat ik daar nu dus wel moeite mee ga hebben.
De leeftijd doet er geen goed mee.. Verdrietig

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:58

Dat heb ik ook met een pony die ik vaak rijd. Die vliegt er vandoor en bokt dan een aantal keren. Ja schrikken kan altijd, en ze is gewoon een schrikkerig type. zodra er een hoefijzer tegen de rand knalt schiet ze meteen naar de andere kant van de bak bijvoorbeeld.
Ik blijf in ieder geval gewoon altijd rustig, en ze moet haar aandacht altijd bij mij houden. Dat je eraf bent gevallen is inderdaad wel heel vervelend.
Succes!

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:04

hallo ik heb dit ook
maar als ik haar bezig hou en haar niet de mogelijk geef om te kunnen schrikken
dmv de heletijd bezig te zijn en er aan te komen en overgangen te rijden zijn er soms 5 /10 min dat ze niet schrikt
dus wat ik zou zeggen werken met dat paard en niet even een rondje rond de bak maar een uur hard werken

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:22

Hier ook 1tje met een merrie die zich zo gedraagd (de ruin ook, maar als die even schrikt gaat 'ie niet over de zeik, hij is meteen weer 'koel').
Lorna kan echt helemaal over de zeik gaan, kom niet meer bij 'er door. En wat is het punt? De tuinman is aan het harken bij de buren.. (hebben geen binnenbak). Dat soort onbenullige dingen dan.
Het ligt eraan hóe ze schrikt, is het echt angst dan zet ik 'er stil vlakbij, praat ik op 'er in en als ze ontspant beloon ik 'er. Dan weer rustig er naar toe rijden. Veel de ontspanning opzoeken, dus naar vóren rijden (tempo erin houden) en niet teveel prustsen van voren en naar binnen laten kijken.
Als het ge-etter is zet ik 'er kop naar binnen, flink met me binnenbeen erbij en we zullen en gáan langs de 'enge' plek.
Ik voel bij 'er gelukkig heel goed of het echt angst is en ge-etter Lachen

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:02

Die van mij (bijrijdpaardje) doet het ook alleen dan af en toe wel heel gemeen! Omdraaien keihard wegrennen en als ik m dan op de rem zet gaat ie stijgeren sinds dat ik het gewoon negeer dus gewoon door rijden wat er ook gebeurt is het veeeeel minder aan het worden en weet je wat gek is? Op ander terrein doet hij niks (paardje in de link van mn onderschrift) dus het is gewoon een aansteller Knipoog

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:53

Bramblerose: Helemaal mee eens.
Die van mij was ook zo, gelukkig is het veel beter geworden de laatste tijd.
Wat ik dan deed was gewoon overal langs, ook veel op buitenrit, daar zien ze toch heel veel spannende dingen.
Als ze toch in de bak bang blijft, net zoals wat Bramblerose al zei als je het aan voelt komen (dat had ik tenminste wel) 1ste keer een stukje na laten kijken zodat ze kunnen zien dat er niks is en daarna gewoon er langs met desnoods veel stelling naar binnen.. hielp bij mij erg veel! Haha!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:55

@ KiMmK: die stelling naar binnen is echt een wondermiddel soms he? Was het poos terug 'vergeten', stond de eigenaar erbij en die gaf me die tip, ging meteen een stuk beter!

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:56

Aah, wij hebben er ook zo een staan. We hebben haar pas 2 maanden en we kunnen nog steeds niet zonder problemen rijden. We hopen dat in de zomer als het mooi weer is en er zitten weer bladeren aan de bomen en dus minder kan zien, dat ze braver wordt. Het is ook niet alleen schrikken, ze doet het ook wel om haar zin te krijgen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:04

@ mcsjelle: heeeel hard aan het werk zetten dus! Typisch een geval van even schrikken en het meteen gebruiken om niks te doen. Als ze echt schrikt mag dat, blijft ze schrikken van niets hard aan het werk zetten en de desbetreffende plek niet gaan vermijden, juist er langs rijden. Ookal ga je als een soort van tuiger of plat door de bocht er langs Knipoog Zo is die van mij ook 'beter' geworden, en soms moet het weer even opnieuw.