Wat rijden jullie altijd met dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Wat rijden jullie altijd met dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 22:44

Ja mijn vraag, als jullie dressuren, wat rijden jullie dan?
Bijv. veel figuren, overgangen, of juist de piaffe etc?
En waarom?
Of doen jullie oefeningen voor het paard, om het soepel te krijgen, of om het sterk te maken?

Tja, als ik dressuur ga ik vooral figuren rijden en veel overgangen maken.

Sheran

Re: Wat rijden jullie altijd met dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:46

Wat mijn paard maar nodig heeft die dag, eigenlijk. Soms train ik even speciaal op de middendraf of rijd ik een proefje. Ik hou er een beetje afwisseling in. Het inrijden bestaat wel vaak uit veeeel achtjes rijden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:47

altijd veel wendingen vaak wat wijken achterwaards heb begin gemaakt met schouder binne. verder het uitstrekken oefenen we wel veel mee. en zo veel mogelijk alles afwisselen

DancylOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:49

Uh..figuren rijden en overgangen halthouden achterwaarts wijken enzo.! Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:50

Ik begin altijd met mijn paar recht te richten. In deze oefeningen neem ik gelijk het links en rechts buigen mee. Daarna, als mijn paard recht en los genoeg is, rij ik langzaam naar wat meer verzameling toe dmv tempowisselingen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:52

hoofdzakelijk toch veel oefeningen om hem soepel te krijgen en houden, overgangen om hem onder mij te houden en zorgen dat ie z'n koppie erbij houd, en om hem op mijn been en zit te krijgen.
en af en toe eens wat oefeningen tussendoor.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:14

Verschillend..
Veel tempowisselingen en overgangen, veel voltes, vergroten en verkleinen van voltes.

anoek_daisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:18

vooral veel voltes omdat ze nogal moeite heeft met buiging. en veel overgangen en tempowisselingen

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:20

veel afwisseling tempowisselingen halsstrekken en weer oppakken links en rechts buigen enz. die van mij wil nog al snel in de''houding'' kruipen en door veel afwisseling gaat ie meer over zijn rug Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:04

Piaffe? denk dat er maar weinig bokkers zijn die dat kunnen haha.Ik rijd gewoon los volgens het skala der ausbilding.Natuurlijk soms wel her en der aangepast op het paard.VW-NW naar de hand toe rijden,rechtrichten etc.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:05

Eerst rechtrichten, veel achtjes rijden in stap en draf. Op verschillende halslengtes rijden. Dan een beetje wijken en schoudervoor in stap. Dan weer naar de draf, veel overgangen rijden, een galopje tussendoor ook met verschillende halslengtes, om steeds weer terug te gaan naar die ontspanning. Dan draf, stap en galop afwisselen en in alle gangen veel overgangen rijden. Veel slangenvoltes en achten, tussendoor eens halthouden en achterwaarts. Wendingen om de voorhand en achterhand in stap, stukje wijken in draf. Nog maar eens een galopje met veel tempowisselingen en vergroten en verkleinen van de volte. Dan weer even naar de stap. Eerst ontspannen en dan weer wat hoger instellen, dat doorvoeren naar de draf en de galop. Veel tempowisselingen rijden die steeds verder uit elkaar liggen in tempo. Stukje traves in stap. No een klein galopje en dan lekker uitstappen.

Dat is zeg maar de basis, die dingen doe ik eigenlijk elke training wel. Soms wil ik speciaal iets oefenen en dan doe ik dat steeds tussendoor een beetje.

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:56

dat verschilt per paard...
dat heeft te maken met niveau/leeftijd etc

MAAR... bij alle paarden komt het wel op hetzelfde neer: werken aan de basis!
dat doe ik elke dag
ik begin met 10 minuten losstappen (voorwaarts neerwaarts, een enkele keer als ze erg fris zijn wat ronder ingesteld), en daarbij een pasje voor mijn been opzij zetten en veel voltes rijden en een keer halthouden en weer aanstappen.
vervolgens ga ik draven en doe ik hetzelfde en een paar keer een tempowisseling rijden en een keer wat naar links en rechts doorbuigen.
dan een galopje en ook daar doe ik precies hetzelfde als in draf.
dan laat ik ze 1 rondje lang in stap en vervolgens pak ik ze op.
dan rij ik eerst nog flink wat voorwaarts om ze vervolgens wat meer te verzamelen en op achter te zetten. Dit natuurlijk weer met veel tempowisselingen en wendingen.
Dan rijd ik een paar minuten wat oefeningen en een keer een galopswisseltje.
en dan ga ik weer terug naar het voorwaarts neerwaarts van het begin en dan stap ik ze 10 minuten uit aan een lange teugel

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:59

Ik ben altijd veel bezig met overgangen. Niet alleen stap-draf-stap, maar ook arbeidsdraf-verzamelen-middendraf etc. En veel wijken en buigen (d.m.v. voltes). Gewoon lekker los krijgen dus.
Daarna pas moeilijkere dingen, zoals zigzaggen, wijken in galop etc..

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:02

Altijd veel loswerken.
Daarna wat figuren en overgangen.
En dan kijk ik naar de aandachtpunten van haar, en ga ik daarmee aan het oefenen. Lachen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:04

Eerst loswerken, stap, dan draf in een flink tempo.
Daarna een galopje, stappen, en dan gaan we echt aan het werk. Dat houd in: Wijken, travers, sb, appuyeren etc.
En ik oefen ook wel eens stap-galop. Is goed voor de achterhand. Maar vooral met loswerken rijd ik heel veel figuren, gebroken lijnen zijn favoriet.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:09

Rebel_Jits schreef:
Ik ben altijd veel bezig met overgangen. Niet alleen stap-draf-stap, maar ook arbeidsdraf-verzamelen-middendraf etc. En veel wijken en buigen (d.m.v. voltes). Gewoon lekker los krijgen dus.
Daarna pas moeilijkere dingen, zoals zigzaggen, wijken in galop etc..

Wijken in galop? Dat kan volgens mij niet qua beenzetting. Je kan enkel schoudervoor in drie sporen, wijken is in 4 sporen en dan raken de benen in de knoop Tong uitsteken

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:10

Inderdaad, dan breekt hij z'n benen...

O trouwens, wij doen ook nog contragalop oefenen d.m.v. gebroken lijnen.

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:50

Ik doe van alles ik ben vooral bezig met oefeningen uit mijn proefje ik rij L-I op mijn C-Pony!
Ik maak hem ook los en voorwaards! d.m.v. overgangen rijden idd en kleine volte's in te zetten!

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:56

Dat verschilt ,
Wat het paard nodig heeft + k heb een creatieve lesgeefster ! x

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:02

Ik begin altijd met het hoofd naar beneden te vragen, en dat laat ik ook regelmatig tijdens het rijden terug komen. Stappen en hoofd naar beneden in een swingende stap. Verder ben ik veel bezig met schouder binnen/buiten, traver/renvers, wijken en appuyeren. Soepel maken. Verder ben ik bezig met de verzameling en ben ik voor de afwisseling af en toe ook bezig met voorbereidingen voor piaffe/passage.

Maar moet eerlijk zeggen dat ik dit vorig jaar nog niet had durven dromen om het zo op te mogen/kunnen schrijven. Lang leve Wim! die me al deze goede dingen heeft geleerd!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:13

Nou, ik kom altijd in passage de bak binnen en dan probeer ik hem aan mijn been te krijgen door overgangen naar de piaff te rijden. Daarna veel figuren en overgangen.
En dan sluit ik het rijuurtje af met het oefenen van een B proef Clown

Nu zonder gekheid:
Aangezien ik een paard heb die graag van de gelegenheid gebruikt maakt om z'n eigen weg te gaan is het belangrijk dat ik hem echt aan het werk zet. In het begin lekker losstappen, daarna draf, galopje en wat oefeningen. Schouderbinnenwaart, contragalop, keertwendingen enz.

mickey97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:23

Eerst wat stappen op het laantje dan in de bak.
Ik rij altijd veel voltes en wat galop werk en vraag hem laag aan en rij ik het liefst wat tempo wisselingen, als die mooi los ga ik wat figuren rijden mis pasje wijken of schouder voor. dan halt houden pasje terug en van stap in galop aanspringen. van te veel overgangen rijden zeker in het begin word die heet .

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:42

Heel veel tempowisselingen, figuren rijden, schouders naar binnen/buiten laten buigen. Tsja nog wat standaard oefeningen, ben pas net met haar in de dressuur sport begonnen. En ze is nog jong, moeilijkere oefeningen komen met de tijd en haar ervaring wel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:50

Vooral veel schakelen, buigen en overgangen rijden.
Ik rij naar ontspanning toe.

Soms pak ik ook een stukje Piaffe mee... maar dat is dan puur omdat ik een verkeerde knop aanraak bij mijn paard Clown
Paard kan het, maar ik ben er nog lang niet klaar voor Haha!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:17

Ik bouw zelf altijd mijn training ongeveer zo op;

Stappen in eigen tempo

Rechtrichten (recht aan het been en gelijk op beide teugels)

Stelling en buiging (hoeken echt doorrijden, links en rechts stelling vragen)

Tempowisselingen (om mijn paard aan mijn been te stellen)

Wijken in stap (zelfde reden als tempowisselingen)

Wijken in draf (zie reden hierboven)

Galop veruimen en weer terug

Wat meer druk opvoeren, veel tempo wisselingen, pasje strekken en weer terug. Overgang halthouden, draf, stap galop etc.

Halstrekken en uit laten draven.

Uitstappen (of rondje bos)

Tussendoor ook steeds weer even terug naar ontspaning. Dan vraag ik wat meer, en dan laat ik weer los. Mijn paard is soms wat overijverig en dan is de ontspanning heel belangrijk.
Soms doe ik stukjes uit de proef als die wat minder gaan, dan oefen ik daar wat meer op.