probleempje met buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

probleempje met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 10:40

hallo

Ik rijd als sinds oktober buiten ritten met mijn Fjorden merrie het ging en gaat op zich allemaal prima maar ik zit met 1 probleempje misschien een beetje stom haha maar agh misschien heeft iemand hier een idee?

Het zit zo als wij gaan buitenrijden kunnen we maar 2 kanten op beide lange wegen zonder zijweggetjes het is dus vanaf onze boerderij of rechts (rustig landweggetje) of links (fietspad naast een 80 km weg) in het begin reed ik dus vaak de rechterkant op en af en toe eens links maar nu wil mijn merrie bijna niet meer de rechter kant op echt heel vaag eerst loopt ze prima maar na een tijdje wil ze omkeren en gaat lopen draaien en doen in de berm ook gaat ze staan bokken als ze dr zin niet krijgt met omdraaien, wel probeert ze eerst in het gras te komen want daar kan ze pas bokken..ik krijg dr echt heel moeilijk gekeerd richting de kant waar ik naartoe wil met een zweepje begind ze ook te bokken (dit vind ik op zich niet zo erg zolang ik mijn doel ermaar mee krijg) zodra we de linkerkat op gaan loopt ze prima en lekker vlot door zonder ook maar 1 keer te klieren oid maar zodra we rechts gaan kan ik er eigenlijk wel zeker van zijn dat ze na een tijdje gaat ouwehoeren, ze is nergens van geschrokken ofzo en eigenlijk is ze echt 1000% Bomproof ze is nergens bang voor en loopt normaal lekker door en geniet van de buitenritjes die wij maken we hebben verder geen rijbak ofzo dus de buitenritten is het enigste naast wat andere oefeningen enz wat er doen..
Het zadel enz zijn allemaal nagekeken ook hier waren geen problemen mee..

Iemand tips hoe ik dr wel goed de andere kant op krijg?
ik kreeg van iemand anders de tip een Thiederman teugel te gaan gebruiken maar ik denk zelf niet dat dit de oplossing is maar misschien hebben jullie tips?

IKbenEllen

Re: probleempje met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:42

Iemand anders er op laten die dit af kan handelen, wordt alleen maar erger en ik vermoed dat ze binnenkort ook links begint.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:45

lastig hoor, zo'n eigenwijsje...

kan je met iemand samen buitenrijden? misschien dat ze wel met een ander paard mee wil lopen.
of anders iemand er naast laten lopen. of zelf aan de hand steeds die kant op gaan, belonen als ze braaf doorloopt iig.
probeer haar anders af te leiden, zet haar aan het werk, ga slalommen, schouderbinnenwaarts, draven etc. (indien mogelijk)_

veel succes!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 10:50

Nou weet je wat het is? als ik gewoon met haar die kant op wandel is er echt niets aan de hand dan loopt ze echt mee als een hondje haha..

Ja eigenwijs is ze zeker, mijn vriendin gaat deze week als ze komt eens alleen het weggetje met Lindia rijden en kijken of ze het dan ook doet
Er loopt weleens iemand mee en ook dan gaatze (al is dat wel echt na een hele tijd) lopen klieren..
Ik ga vanmiddag eens proberen met wat afleiding ja bedankt voor de tips zover Knipoog

xlauuraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:42

Misschien wat grondwerk doen zodat ze meer vertrouwen in je krijgt en weet dat jij boven haar staat Lachen. Het klinkt namelijk gewoon als dwarsigheid Knipoog. Of misschien vertrouwt ze een van die paden niet helemaal.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 14:36

Grondwerk zou ik inderdaad meer moeten doen maar met dit weer lukt het niet ik heb alleen een weiland tot mn beschikking en de buurman ind het niet fijn dat mijn pony alles platwalst
het lijkt mij ook dwarsigheid..er is niets engs daar en met gewoon lopen wil het ook prima...
bij het andere weggetje luisterd ze wel heel goed

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:48

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn fjordenmerrie in het begin.
Mevrouw had het wel gehad na 20 minuten buiten rijden en had geen zin om het zandpad nog op te gaan en begon ze met omdraaien en bokken. Ik ben telkens op dat punt afgestapt en heb het stuk naast haar gelopen. Na het zandpad kon ik weer opstappen en was het allemaal weer prima.
Hoe is het bij jou als jij er af stapt, een stuk loopt en dan er weer op gaat?

Ook heb ik veel grondwerk met haar gedaan. Toch bleef ze volhouden. Op een gegeven middag was ik het zo ontzettend zat, ik heb vlak voor dat punt sporen gebruikt, lopen dreigen met de zweep en vooral heel hard zitten huilen en zitten vloeken.

Toen was het allemaal over en heeft ze vervolgens nooit meer problemen gemaakt op dat punt!

Succes ermee! Haha!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 23:48

haha dat klinkt hoopvol willeke Knipoog
Tja ik blijf ook gewoon volhouden hoor zij is niet de baas maar ik, en het is hier na 5 a 10 minuten lopen al mis terwijl als ik de andere kant op ga mevrouw lekker frisjes doorstapt.

Eigenwijze fjorden ook haha

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 21:17

vandaag heeft een vriendin van me dat stukje gereden en weer deed ze het na een tijdje met dr kont richting de sloot en gaan bokken en een beetje steigeren mn vriendin had een zweepje gebruikt en toen bokte ze nog meer.. even tijdje geklooit en daarna liep ze wel weer door.. misschien ziet ze er toch iets engs>??? al is dr niets te zien behalve weiland zo'n beetje

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:21

Fjordenstreken.. Tong uitsteken
Een thiedeman oid zal hier weinig uitmaken. Gewoon één keer goed streng zijn, en ze zal het wel weten Knipoog En als je dat zelf moeilijk vindt, even iemand anders hiervoor vragen Ja

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 22:45

tja echt hulpteugels enz gebruiken leek mij ookniet handig maar volgens diegene die het aanraadde heb je dan net iets meer te vertellen?

Tja streng wezen ga ik zeker doen het is gewoon heel vervelend ..ik ga het zondag weer zelf eens proberen haha