Ijslander/newforest wil niet meer stoppen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wamphie

Ijslander/newforest wil niet meer stoppen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 09:54

Wie kan ons helpen! Ijslander/Newforest wil niet meer stoppen in galop.

Wij hebben een ijslander/Newforest sinds 2 jaar, deze pony is erg moeilijk te rijden en daar bedoel ik mee als hij eenmaal in galop is geweest dan blijft hij druk. Constant trekken enz.
Ik heb 2 bijrijders erbij gehad en die hebben helaas moeten stoppen omdat het echt gevaarlijk werd. Dat waren vrouwen met ervaring die eigen paarden hadden gehad. Bij ons was hij redelijk normaal. Maar hij blijft het toch regelmatig proberen. Gisteren zijn we weer eens gaan proberen. Ik was totaal niet bang dus daar ligt het niet aan. Een galopje wilde we maken, maar meneeer vloog in galop en wilde niet meer stoppen knalde zo de weg stuurde naar rechts geluk geen auto op de weg en bij een boerderij in de inham kunnen sturen. Eindelijk stopte hij maar de terugweg was was een heel gevecht. Schuin half draf galop naar huis. Behooorlijk gevaarlijk want de Nieuwkoopseweg in nootdorp is vrij smal en water aan beide kanten en auto's. Ik heb van alles al geprobeerd, pelham nu kk-bit op aanraden van Fysiotherapeut. Misschien een martingaal bijzetten. Ik weet het niet meer. Wie kan mij helpen????
In de bak is hij redelijk normaal wel snel.Ik wil hem eigenlijk niet weg doen. Maar ik wil niet altijd in de bak rijden want in de zomer is het buitenrijden zo leuk en hij vindt het blijkbaar ook leuker. Met pelham trekt hij ook nog eens zijn kin kapot. Huilen Huilen

[b][b][/b][/b]

Jennyxx

Re: Ijslander/newforest wil niet meer stoppen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:02

Mijn IJslander deed van het weekend hetzelfde.. Bij ons kwam er wel een auto aan. Ik dacht dat we er frontaal op zouden klappen, maar we miste gelukkig de auto op een haar na Verdrietig Ook in de bak wil ze zichzelf wel eens sterk maken, als ze bv niet door de plassen wil. Ik ga nu samen met mijn instructrice mijn paard opnieuw 'zadelmak' maken. Dus vanaf het begin gehoorzaamheid aan de hulpen opbouwen (via freestyle/rechtrichtende buigingsarbeid).

Dus misschien een idee voor jou om professionele hulp te zoeken?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:14

Wat ook weleens helpt is eerst de teugels los gooien en dan in één keer weer op maat maken. En inderdaad een martingaaltje proberen; als ze hun hoofd omhoog gooien is de rem al snel zoek. En natuurlijk goed achterover zitten. Naar een muur/dood lopend stuk sturen wil ook weleens helpen, dan stoppen ze vanzelf Knipoog

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:58

Ik heb dat ook met miijn haflinger..
als ik aangalopeer is ze meestal eerst eventjes rustig..maar dan word ze opeens vet snel en is ze moeilijk te stoppen..als ik haar dan eenmaal gestopt heb..wil ze nog alleen maar galoperen eigenlijk..Ik moet dan egt heel veel kleine figuuren rijden dat helpt meestal wel..met buitenrit galopeer ik niet met der nog.want ze is ook nog best jong..maar dan krijg ik haar helemaal niet meer terug..omdat ze het zo leuk vind volgens mij haha:P..maarja.ik rij ook met martingaal nu enzo..het helpt wel Lachen!

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:21

Ik zou stoppen met er steeds zwaardere bitten in te hangen en een massa aan hulpteugels. Gewoon een trensje, de piste in en van nul beginnen. Zoals je een jong paard opleert de eerste tijd alleen maar stappen, een half uurtje is lang genoeg. Zorgen dat je in stap alle mogelijk figuren kan rijden en dat je het tempo kan regelen (verzamelde stap - midden stap). Als dat allemaal lukt doe je juist hetzelfde in draf.
Zit je op het punt dat je zowel in stap als draf alles in eigen handen hebt (dus ook tempowisselingen!), kan je beginnen met galop. Niet te lang!!! Gewoon aanspringen in galop, 1 lange zijde en terug naar draf. Blijft hij rustig, belonen en einde les!
Dit kan heel lang duren, maar je krijgt er wel een goed opgeleid paard voor terug. En dat is volgens mij het belangrijkste!!!

Toch nog even dit (niet aanvallend bedoeld, maar moest het wel even kwijt): Waarom ga je in godsnaam de baan op als je weet dat je paard niet te houden is? Dit is levensgevaarlijk zowel voor jouw als voor anderen!!! Eerst een goed controleerbaar paard, dan pas wandelingen!!!

Met andere woorden: neem je tijd (al duurt het twee jaar) en begin gewoon van vooraf aan.

wamphie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 15:27

evih schreef:
Ik zou stoppen met er steeds zwaardere bitten in te hangen en een massa aan hulpteugels. Gewoon een trensje, de piste in en van nul beginnen. Zoals je een jong paard opleert de eerste tijd alleen maar stappen, een half uurtje is lang genoeg. Zorgen dat je in stap alle mogelijk figuren kan rijden en dat je het tempo kan regelen (verzamelde stap - midden stap). Als dat allemaal lukt doe je juist hetzelfde in draf.
Zit je op het punt dat je zowel in stap als draf alles in eigen handen hebt (dus ook tempowisselingen!), kan je beginnen met galop. Niet te lang!!! Gewoon aanspringen in galop, 1 lange zijde en terug naar draf. Blijft hij rustig, belonen en einde les!
Dit kan heel lang duren, maar je krijgt er wel een goed opgeleid paard voor terug. En dat is volgens mij het belangrijkste!!!

Toch nog even dit (niet aanvallend bedoeld, maar moest het wel even kwijt): Waarom ga je in godsnaam de baan op als je weet dat je paard niet te houden is? Dit is levensgevaarlijk zowel voor jouw als voor anderen!!! Eerst een goed controleerbaar paard, dan pas wandelingen!!!

Met andere woorden: neem je tijd (al duurt het twee jaar) en begin gewoon van vooraf aan.

Hoi,

In de bak heb ik hem goed onder controlen draf, galop rij op stem en hulpen. Maar buiten gaat het af en toe niet goed. Er zijn tijden dat hij het niet doet en goed luistert, maar zoals eergisteren weer niet. Ik rij hem nu bijna 2 jaar en gaat wel steeds beter hoor.Het is een zeer dominante eigenwijze pony. In omgang is het een schatje maar zodra je erop zit veranderd die.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:34

Is het buiten alleen met galop terug naar draven?? of in draf ook dat hij zich zo sterk maakt..??
Als het alleen in galop is zou ik voorlopig het galoperen gewoon laten vooradt er ongelukken gebeuren, en eerst van voor af aan beginnen..dus ok buiten, overgangen rijden, schakelen en terug rijden met kleine ophoudingen..paarden hebben de neiging hoe harder je gaat trekken hoe harder ze zelf ook terug gaan trekken..heb je les met je pony???
anders wat meer oefenen n de bak op schakelen zodat je pony beter aan de hulpen staat, en dit langzaam aan buiten gaan proberen..

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:28

KATJAA!

M'n nicht wilt helpen! Echt ik ben zo blij, ze vind het erg leuk om te doen. Weet je nog Nanette? Haha! Ze heeft wel de bak nodig en ze wil graag in haar eentje werken, niet dat ze telkens alles hoeft uit te leggen enzo. Ik geef morgen haar nummer en ze zei ook dat je wel even Dansen met Paarden vn Klaus Ferdinant Hempfling moet kopen dn begrijp je het wat ze doet.

Groetjes Ruth!