moeilijk nageeflijk in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

moeilijk nageeflijk in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 19:55

Mijn paard is 3,9 jaar jong en ze is nu een paar maand onder het zadel. Ze heeft sinds kort iets nieuws, als ik haar dan een beetje ga vragen in de draf, dus een beetje nageeflijkheid vragen, dan gaat ze over naar de galop, en ze doet dat alleen niet als ik de teugels vrij strak houd, maar dat vind ik ook niet leuk om te hele tijd te doen voor haar mond.
mijn instructeur zegt dat dat komt doordat ze erg ruime gangen heeft en het daardoor moeilijk is om haar bij elkaar te houden zegmaar.
heeft iemand tips om dit een beetje te verhelpen?
xxx

il0nkii

Re: moeilijk nageeflijk in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:22

Veel voltes rijden en overgangen. Als je paard nog jong is en een beetje uit elkaar loopt zeg maar moet je zorgen dat de achterhand er onder komt. Hiervoor zijn veel overgangen rijden erg goed. en een keer longeren met bijzet is ook heel goed. Dan train je de spier die ze nodig hebben om een beetje rond te lopen. Je moet er trouwens ook wel rekening mee houden dat het voor een paard die net beleert is niet altijd even makkelijk is, ze moet nog een beetje haar evenwicht vinden en als ze dan ook nog erg uit elkaar loopt word het moeilijk om nageefelijk te lopen.
Maar succes ermee, gaat vast lukken! Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:25

ik denk een evenwicht probleem. Die kun je alleen maar makkelijk oplossen met de juiste hulpen en een goede zit, maar als je dat niet kan raad ik je aan het ernaast proberen op te lossen, werk aan de hand, longeren (voorwaarts neerwaarts) etc. Eigen benen lopen en leren hoofd te laten zakken en rug te bollen. En dat kan even duren maar je paardje is nog lekker jong en een goede basis heb je alleen maar plezier van.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:26

het is ook niet zo dat ik wil dat ze nu meteen aan de teugel gaat lopen helemaal perfect enzo, maar het is best vervelend als ze niet normaal wil draven, want als ik de teugel iets te los heb, galop..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:23

il0nkii schreef:
Veel voltes rijden en overgangen. Als je paard nog jong is en een beetje uit elkaar loopt zeg maar moet je zorgen dat de achterhand er onder komt. Hiervoor zijn veel overgangen rijden erg goed. en een keer longeren met bijzet is ook heel goed. Dan train je de spier die ze nodig hebben om een beetje rond te lopen.

Daar ben ik het niet mee eens. Eerst moet hij op eigen benen kunnen lopen en als je een bijzet gebruikt dan 1, de buiten bijzet. Anders gaat hij op de binnenrteugel hangen en leert niet te buigen en binnenachter te bebruiken

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:47

ik zou zeggen naast rijden met bijzet longeren.1 dagje rijden volgende dag longeren met bijzet Ik zelf heb dat altijd met 2 stootteugels gedaan ieder aan 1 kant. Niet insnoeren zoals veel mensen helaas doen, genoeg ruimte geven zodat ze zelf het contact kan op zoeken succes!!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 22:46

moet je voor zo'n bijzet ook een longeersingel hebben?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:31