problemen met het achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nadine_

problemen met het achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 23:04

ik heb een 13-jarige NRPS merrie en ik rijd M1 dressuur met haar.

alleen heb ik altijd wel een probleem met het achterwaarts gehad. ze tilt haar poten niet op waardoor er telkens op het protocol komt te staan: sleept achterwaarts

ook verzet ze zich er soms bij. ik oefen het niet vaak, anders wil ze iedere keer achterwaarst gaan als ik ga halthouden. en als ik het oefen en ze gaat dan niet voldoende achterwaarts dan word ze heel gespannen en neemt ze van die snelle kleine 4 pasjes en klaar. ook wil ze soms tegen de hand gaan.

heeft iemand ervaring met dit probleempje?

maximee

Re: problemen met het achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:02

Misschien kun je met grondwerk achterwaardsoefenen Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 08:17

Probeer haar niet teveel op de hand achterwaarts te laten gaan. Vraag eventueel een helper vanaf de grond om nog eens mee te begeleiden.
Rij vanuit een actieve stap naar het halthouden toe, stel haar daarbij al iets dieper door zodat ze minder makkelijk de aanleuning verbreekt en drijf haar dan tegen je stilstaande hand aan zodat ze actief achteruit moet ipv getrokken. Ondertussen geef je met je stem het commando dat ze achterwaarts moet, wat je ook gebruikt met poetsen of aan de hand. Eventueel vraag je je helper om haar vanaf de grond mee terug te zetten (tik tegen haar borst of als ze dat doet alleen doordat je helper naar voren stapt waardoor je paard achteruit moet, maar niet door de teugel want daar wil je juist vanaf)
Laat het tegen de hand gaan of eventueel scheef gaan maar even zitten, eerst mooi vloeiend en actief achterwaarts en dan verbeteren. Knipoog
Ik zou het wel gewoon regelmatig oefenen maar bouw wachtoefeningen in: de ene keer moet ze achterwaarts, de andere keer moet ze bijv. aanspringen in galop vanuit halt of juist rustig wegstappen. Blijf haar verrassen zodat ze op je hulp moet wachten om te weten te komen wat ze moet doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:36

Ik sluit me aan bij Urielle. Hou je achterwaarts "voorwaartsgericht". Hou actief halt, en zorg dat je paard goed aan het been blijft in de achterwaartse oefeningen. Combineer je oefeningen ook eens met de schouder omzetten TIJDENS het achterwaarts gaan. Zo verplicht je je paard tot actief instappen van het achterbeen en goed gewicht aanvaarden op het spilbeen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:44

Ook ik sluit me aan bij Urielle. Eerst actief voor je been krijgen tijdens de overgang naar het halthouden. En vooral niet te veel met je hand doen, dat is volgens mij de meest gemaakte fout. Als je paard het niet begrijpt zou ik het oefenen met iemand die er naast.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:28

Mooie uitleg Urielle!
Ik heb altijd geleerd: Eerst voorwaarts, dan achterwaarts.
Is ze wel voorwaarts genoeg?

Nadine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 15:20

ja, ze is zeker voorwaarts genoeg.
ik heb een vraag aan sonja, wat bedoel je precies met je oefeningen ook eens met de schouder omzetten TIJDENS het achterwaarts gaan. Zo verplicht je je paard tot actief instappen van het achterbeen en goed gewicht aanvaarden op het spilbeen. ?

bedoel je dat ik hem moet laten wijken of iets dergelijks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:38

Nee niet wijken, maar alleen de schouder even een pasje omzetten. Zo verleg je even de concentratie van je paard en moet 'ie goed gewicht op het stappende achterbeen zetten om in balans te blijven.