Problemen met de tölt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Problemen met de tölt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 17:42

Ik heb een IJslandse vierganger, voorkeursgang is draf. Tölt doet hij wel, maar hij vind dit niet leuk en sneller dan arbeidstempo is tot nu toe niet gelukt. Zijn tölt had altijd een erg goede takt. Tegenwoordig is dit niet meer het geval. Tijdens de tölt valt hij vaak ik een soort kruising met de galop, waardoor er een soort rol in de tölt komt. Als ik hem dan gewoon doorrijd zoals ik altijd doe ik tölt, valt hij in een zuivere galop. Als ik hem toevallig wel een keer in een goede tölt heb, valt hij erg snel weer in draf.
Kan dit door het beslag komen of doe ik toch iets verkeerd?

Coconut

Re: Problemen met de tölt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:43

Ik had precies hetzelfde probleem, mijn merrie tolte ook altijd goed, totdat ik ook had dat ze in galop viel.

Het bleek aan mijn houding te liggen en ik moest haar meer op de achterhand rijden....Nu is het probleem opgelost, maar hard tolten kan ze niet meer (ook al 20)

Maar het kan verschillende oorzaken hebben. Heb je ook les?

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 17:49

Ik les 1x per week. Van mijn instructeur moet ik in tölt rechterstelling rijden, maar hier wordt hij zo chagrijnig van dat hij zijn hoofd omlaag doet en stug gaat draven. Ben tegenwoordig wel bezig met zigzaggen, dat helpt wel. Als ik dan weer normaal rechtdoor ga, valt hij weer in die rare galopbeweging.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:51

Tolt ispecifiefk rijden in stelling? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wel dat je met iets meer druk op je binnenteugel moet rijden...

Het tolten is bij Skessa ook verbeterd door middel van longeren aan de pessoa. Zo leerde ze dat ze haar achterbenen ook moet gebruiken Knipoog

Bij die rechterstelling verzet je paard zich dus stevig, niet de oplossing dus...Misschien nog even overleggen met je instructeur?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:53

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:59

ik heb hetzelfde probleem. De eene keer galopeerd ze goed en de andere keer gaat ze keihard draven en blijft ze hangen idne tolt en als ik haar dan eindelijk ana het glaoperen heb dan galopeerd ze met de voorbenen maar achterbenen blijven draven

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:40

Tjaldur schreef:
Van mijn instructeur moet ik in tölt rechterstelling rijden, maar hier wordt hij zo chagrijnig van dat hij zijn hoofd omlaag doet en stug gaat draven.

Waarom de rechterstelling?? Als je met stelling zou rijden, zou de stelling af moeten wisselen. Is dat niet zo, dan is dat hoogstwaarschijnlijk omdat het paard de ene kant makkelijker loslaat dan de andere kant. Vraag je instructeur dus eens waarom je het met rechterstelling moet doen van haar. Maar je paard geeft duidelijk aan dat het niet de oplossing is, het helpt immers niet.

Als hij gaat rollen of in galop valt, zit hij dan altijd in dezelfde galop??
Als je gewoon rijd, buigt hij dan even makkelijk links en rechtsom? Is hij netjes aan je been??

Als ik dit zo hoor is het een spiertechnische/rijtechnische kwestie. Het kan zijn dat hij scheef is, of dat hij niet genoeg op het achterbeen komt. Beide moet je met trainen oplossen. Eerst rechtrichten en sterker maken, dan eens kijken of het verbeterd.

Succes er mee!

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 12:13

Hij is rechts erg scheef als ik hem niet goed rijd. Als ik niks doe en er gewoon een beetje op zit te suffen (kater Knipoog ), drukt hij zich rechts weg en krijg ik aan de rechterkant geen goed contact. Mijn andere instructrice heeft mij geadviseerd om eerst op de baan los te rijden en daarna stellingen/voltes aan beide kanten en regelmatig rechtstellen en daarna buiten door het bos nog een rondje te rijden.
Of hij in de linker- of rechtergalop valt weet ik niet, daar zal ik zo eens op letten. Hij is niet zo goed aan het been, maar dat is nu aan het verbeteren. Er zaten in het verleden voornamelijk beginners (kinderen) op, die alleen maar een beetje zaten te schoppen. 1x Drijven is dus meestal niet genoeg. Maar keertwendigen ed gaan dan wel weer supergoed.
Ik denk dat hij scheef is én niet goed op het achterbeen komt. Dat scheve werk ik dus aan, maar hoe zorg ik er voor dat hij beter op het achterbeen komt? Door veel overgangen te rijden?