Paard rustig houden (op buitenrit)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Paard rustig houden (op buitenrit)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 23:09

Ik heb een 18 jarige Nrps pony die graag vooral op de terugweg van een buitenrit vreselijk druk is.

De heenweg kan ze heerlijk ontspannen lopen (je zou zo weg kunnen dromen bij wijze van), maar de terugweg is een hel.
Stuiteren, springen, vreugdebokjes, kijkerig zijn, schrikken van werkelijk elk grasprietje, drammen en dribbelen hoort daar allemaal bij.

Ik heb vanalles geprobeert, met bit rijden (ik rij voornamelijk bitloos), dressuurmatig aan de gang gaan op de terugweg, paard ontzettend moe maken op de heenweg, en het hielp allemaal niet.

trailer is geen optie.

Ik heb dit probleem al sinds dat ik haar heb gekregen (3 jaar nu) en dit is voorheen nooit erg geweest omdat de stal naast het bos was, maar nu ik langer door (groot)verkeer moet vanwege stalverhuizing is er voor mij geen leuk buitenrijden meer bij.

Er naast lopen is eigenlijk ook niks, omdat ze ook nog eens vreselijk dominant is en figuurlijk over me heen loopt.
(grondwerk doe ik al tijden, met hulp. maar op de momenten dat ik grondwerk met haar luisterd ze prima, op de momenten dat ze druk is niet...)

ikke20

Re: Paard rustig houden (op buitenrit)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:11

als je terugrijd proberen via verschillende wegen. of gewoon weer andere kant oprijden als ze vervelend gaat doen net doen ofdat je nog verder wil totdat ze weer rustig is en dan weer omdraaien. doet ze het weer gewoon weer terugdraaien net ofdat je verder het bos inwil.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 23:13

ikke20 schreef:
als je terugrijd proberen via verschillende wegen. of gewoon weer andere kant oprijden als ze vervelend gaat doen net doen ofdat je nog verder wil totdat ze weer rustig is en dan weer omdraaien. doet ze het weer gewoon weer terugdraaien net ofdat je verder het bos inwil.

Dat heb ik idd wel eens geprobeerd, maar het is echt alsof ze op km afstand haar stal kan ruiken, zodra ik weer omdraai is het weer raak. (ze luisterd verder wel prima, maar dat hele opgefokte is zo vervelend en heeft voor mij op dit moment echt de doorslag gegeven om helemaal niet meer naar buiten te gaan).

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:19

Als ze druk gaat doen, inderdaad omdraaien en weer de andere kant op rijden tot ze rustig is. Dan draai je weer om en probeer je weer richting stal te rijden. Als ze weer druk wordt, dan draai je weer om. Je paard wil duidelijk graag naar huis, jij moet haar leren dat ze niet sneller thuiskomt als ze druk doet. Dat kan even duren!
Een andere optie is omdraaien en achteruit naar huis lopen, staat wel een beetje gek, maar werkt wel. Zorg wel dat je het andere verkeer niet in de pad rijdt!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:04

Kan het zijn dat jij automatisch al gespannender gaat zitten op de weg naar huis, omdat je weet dat ze raar gaat doen.
Pak je je teugels korter en/of klem je meer aan?
Het belangrijkste is dat je zelf rustig blijft.
Ik zou inplaatst van een buitenrit maken beginnen met weggaan en steeds weer terug, gewoon oefenen zegmaar.
Wel saai maar voor jullie beide een goede oefening.
Als ze rustig aan terug loopt de volgende keer een stukje verder en weer terug.
Als ze netjes terug loopt goed belonen.
Praten of zingen tegelijkertijd helpt evt om jou ook te ontspannen.
Heel veel succes toegewenst hopelijk kunnen jullie snel ook op de terugweg wegdromen.

fiislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:28

Ik herken het probleem zo!
Zelfs naar de trailer toe. Soms gaan we een rondje Bussloo doen met vriendinnen en als we over de helft zijn dan ruikt ie de trailer en gaat ie als een banaan.

We hebben de trailer al op diverse parkeerplaatsen neergezet maar niks helpt. Ik vindt het allerminst ontspannen en denk aan een thiedeman-teugel voor de buitenritten.

angel2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:40

Misschien een tip om op pad te gaan met hele rustige, brave paarden erbij? Misschien eens van ruiter wisselen? Paarden voelen ook heel goed de (on)bewuste spanning van de ruiter aan.

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:45

Ik zou onder begeleiding gaan oefenen, korte stukjes met je instructie erbij. Stel dat je zelf iets onbewust anders doet dan kan je instructeur je daarop wijzen.
En verder korte stukjes naar buiten. Bijvoorbeeld eerst 10 meter het hek uit en dan weer terug. Je pony is ws zo verbaasd (huh nu al terug??) dat hij dan niet druk zal doen. Zo steeds een stukje verder gaan.
Last but not least, niets doen wat je niet durft. Als je het zelf eng vind neemt je pony de spanning over.

_D_exter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:26

mischien idd is met ander paard(en) op buitenrit gaan, mischien dat hij dan wat rustiger word. en zelf ook ontspannen zitten niet denken oh jeeeh de terugweg, daar gaan we weeer.
iig. veel succes ermee

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:02

Ik heb het zelfde met mijn haflinger..maar als ik dan weer terug ga zoals iedereen zegt begint ze te stijgeren :S duz dat is niet een optie voor mij ben ik bang??

xlauuraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:41

Als het echt angst is, dat ze gewoon gespannen is, dan kan je haar over haar hals aaien, tot ze ontspant, en als het gewoon dwang is om terug te gaan, dan moet je het denk ik wel zo veel mogelijk proberen te negeren.

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:51

Ik heb ook zo'n paard gehad dat rapper ging lopen "als ze haar stal rook". Gewoon niet aan toegeven, en zelf proberen rustig blijven. Zoals Blensink ook al zegt, kan het goed zijn dat jij gespannender bent als je op terugweg bent, en je paard daar van profiteert.
Heb je het al eens geprobeerd met een andere ruiter?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 07:23

ik heb hele tijden met andere paarden buiten gereden, het enige dat hielp was met een paard dat in rangorde hoger stond dan zijzelf te rijden.
Alleen was dat paard zelf een jong dier dat van echt alles schrok. En op dit moment staat mijn pony het hoogst in een kudde van 3 paarden in rangorde en geloof ik niet dat daar snel verandering in zal komen.
Met paarden die ze niet kent rijden heeft verder weinig nut, zelfde als met paarden die lager in rang staan.

Verder ben ik ook niet echt bang oid. maar is mijn pony wel een stuk onbetrouwbaarder buiten de hekken dan binnen en dat in combo met (groot)verkeer is geen prettige keuze.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 08:42

Ik herken dat ook. Heen gaat goed en terug dribbelen en vervelend doen. Van de zomer heb ik heel veel buiten gereden. En hoe vaker we dezelfde route namen hoe rustiger hij werd. Het werd dus minder spannend. Ik reed trouwens niet alleen maar met een ander. Nu ik door het slechte weer minder buiten rij is hij weer net zo druk als daarvoor. Ik denk dat het voor mijn paard de spanning is. Dus dan is veel doen de oplossing.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:15

sya kon ook wel eens drukker worden op de terug weg. Ik heb toen voor mezelf afgesproken dat ze net zo hard mocht als dat ze wou maar wel in mijn gang. Als ze flink door wou stappen, prima maar ze moest niet proberen om te gaan draven.
en loslaten van voor hielp ook heel goed.

en wat ik ook al las is zingen, als je gaat zingen ontspan je meer en dan je paardje ook.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:04

Wat blensink aanraadt lijkt me een hele goede oplossing: echt oefenen door het terrein af te gaan en gelijk weer terug (eerst een paar meter, en dan steeds uitbouwen tot uiteindelijk lekkere bosritten!).
Verder kun je het volgende mss proberen:
Je zegt dat je grondwerk doet; maar als je op de terugweg naast je paard gaat lopen, loopt zij over je heen (ze doet/is dominant). Het lijkt mij verstandig om dan juist op die momenten grondwerk te doen. Dus je neemt een lange lijn (of waar je dan ook grondwerk mee doet) mee en gaat halverwege je rit grondwerken. Volgens mij is het dan het beste om op de heenweg al een geschikte plek te zoeken en aan de slag te gaan, dus nog voordat ze vervelend gaat doen. Op de terugweg kun je het dan nog een keer doen als ze vervelend is.
Je kunt het trouwens ook al 'thuis' doen, direct voordat je je bosrit gaat maken. Daar heb ik zelf altijd veel baat bij: de mijne wil mijn leiderschap ook nog wel eens 'vergeten' als ik er op zit, ze is dan echt strontvervelend (al direct als we het bos in gaan; dribbelen, bokken, staken, etc), maar als ik dan van tevoren even grondwerk heb gedaan 'loopt ze als een zonnetje' Knipoog Ik hoef dit nu niet meer iedere keer te doen, eens in de 2/3 weken is genoeg.
Ik ben erg benieuwd of je het gaat uitproberen en hoe het dan gegaan is!

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:12

Misschien helpt het ook als je na de buitenrit je paard nog even in de bak aan het werk zet, dan wordt naar stal niet automatisch meer geassocieerd met 'klaar zijn met werk'.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:38

Volgens mij geef je zelf het probleem al aan! In het stukje waar je zegt dat er naast lopen geen zin heeft, omdat ze dan over je heen walst!

Dit doet ze dus ook als je er op zit.
Dit is in mijn ogen geen rijtechnisch probleem dat je op kunt lossen met bitten, hulpteugels of wat dan ook.
Dit is een probleem in de verhoudingen tussen jullie. Dit paard neemt de leiding over....ze wil naar huis...het liefst galopperend waarschijnlijk. Maar ze heeft nog net genoeg respect voor je om dat niet te doen, dus uit ze zich in dribbelen en drammen.

Ik ken dit...en dit is lastig. Ik heb meerdere paarden en eentje er van, de leidersmerrie, is ook zo. Op de terugweg kan ze behoorlijk drammen. Dit doet ze echter alleen maar als mijn man er op dit.
Bij mij dus niet. Soms daagt ze me uit. We zijn net verhuisd en toen ik de eerste keer in mijn nieuwe omgeving naar buiten ging, was ze op de terugweg ook behoorlijk voorwaarts. Totdat ze de andere paarden bij huis kon horen. Toen begon ze te brullen en wilde ze dus het liefst in galop naar huis. Ik heb haar stil gezet, volledig de aandacht opgeëist: been er aan en zelfs even een flinke schop en ik heb even met behoorlijke stemverheffing: "NEE" tegen haar gezegd. Toen kwam er een diepe zucht en kon ik weer normaal verder. Ze was even vergeten dat ik nog altijd de leiding had...hahaha...
Mijn man, die minder ervaring heeft dan ik, krijgt dit dus niet voor elkaar. Hij wordt zelf onrustig, gaat zitten plukken, en ho roepen...dat helpt allemaal niet.
Kortom...zorg er voor dat je duidelijk aanwezig bent op je paard. Neem de leiding en laat dat ook merken. Vooral in je houding en wat je uitstraalt. Ho roepen en aan de teugels hangen heeft geen effect. Je kunt wel een keer ho roepen, maar dan moet je het ook echt menen van onder uit je tenen...en vanuit leidersschap. Jij bepaalt het tempo...iedere pas is van jou...en op die manier kun je je paard in het door jou gewenste tempo laten lopen.
Maar dat is een heel proces dat je niet zo eventjes in een uurtje leert.

Marcella_M87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:44

dit komt mij ook heeeel bekend voor.
vaak gaat de heenweg al met pijn en moeite, staken, omkeren, de lucht in willen. dan lukt het me vaak toch wel om het te winnen van dr (gelukkig Bloos ). en dan als we eenmaal in t bos zijn is het niets anders dan crossen, en op de terugweg gewoon door t rode stoplicht willen lopen, ook dribbelen en het liefst weg sprinten.
gelukkig kan ik dr meestal wel rustig genoeg houden om alleen heel hard te gaan stappen, ik loop altijd 50m voor de groep uit omdat mijne zo snel loopt Verdrietig
ik baal dr ook van, soms word het gewoon gevaarlijk als ze zo gaat klieren.