Bas de Cardonne-Arabisch volbloed@dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

basje123

Bas de Cardonne-Arabisch volbloed@dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 20:33

Hallo,
Bas de Cardonne is een 7 jarige arabisch volboed ruin.
28 december, alweer een tijdje terug had iemand foto's gemaakt toen ik Bas aan t rijden was, hier is het resultaat.

Mijn commentaar:
-Mijn handen, knikje enz.
-Niet voor over duikelen, op me kont blijven zitten.
-Naar voor kijken
Opbouwend commentaar mag maar houd het een beetje vriendelijk:D

Ohja, ik gebruik de slof als HULPmiddel en niet als DWANGmiddel.

Bas heeft nog veel moeite met zich ontspannen, maar dat gaat al steeds beter.

1. Ik zit een beetje scheef
Afbeelding

2. Dat beentje
Afbeelding

3. Tralalala
Afbeelding

4. Schuim schuim
Afbeelding

5. Mijn mooie tom&jerry sokken!:P Bassie knapperd:)
Afbeelding

6. Lekkere billen:P
Afbeelding

7. Ontspannen Ja
Afbeelding

8. Niet zo goed, maar het heeft wel iets
Afbeelding

9. Zijn beentje:D
Afbeelding

10. Toemtidoem
Afbeelding

Dit was het weer, een berichtje zou leuk zijn!:)

Groetjes
Laatst bijgewerkt door basje123 op 21-01-08 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

magiclove

Re: Bas de Cardonne-Arabisch volbloed@dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:39

OGOSH!
wat een heerlijk paard !!!!
niet normaal!
wat een lekkerding!

het ziet er al wel goed uit hoor.. ziet er mooi uit! vind ik

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:47

hey joyce daar hebben we basje!!
Ziet er goed uit hoor.
En ik kom je nog wel eens tegen he!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:00

Bas!! (Ik ken 'm nog wel van HT).

Ik vind het er nog heel gespannen uitzien, ik zou zelf de slof afdoen - maar dat komt omdat ik het niet zo op sloffen heb Tong uitsteken - .
Hij loopt nog wat te kort in de nek, probeer hem lekker lang en laag naar beneden te rijden, en niet te hoog, zodat hij lekker over de rug kan lopen. (Kijk bijv. maar naar foto 8, daar drukt hij zijn rug weg)
Hb je ook les?

summer1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:10

netjes hoor:)

Daisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:13

ik sluit me aan bij Focussed! Lachen
misschien iets van een thiedeman proberen? daarmee kun je hem trainen laag en ontspannen te laten lopen inplaats van opgekropt hoog. succes Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:13

Ook ik vind dat hij nog gespannen loopt. Hij buigt voor wel mooi (door middel van de slof) maar zijn hals is te opgekropt en drukt zijn rug weg en neemt zijn achterhand niet mee...
Hij ziet er wel goed uit!

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:37

tja relaxed vind ik het er niet heel erg uit zien vind vooral foto 8 er niet leuk uitzien! zitten wel relaxte momenten tussen wat is je rede dat je met slof rijdt?

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:31

Leuk paardje hoor.
Toch even een tipje. Als je de slof niet als dwangmiddel wilt gebruiken, gooi hem dan echt een stuk losser. Je kunt op de foto's zien dat hij bij nagenoeg alle foto's strak staat. Dat betekend eigenlijk dat het dus wel een beetje dwang is.
Ik vind het goed van je dat je de slof niet als dwang WIL gebruiken, dat is al een begin. Gooi hem een stuk losser, en je doet het ook niet Knipoog.
Heel veel succes ermee.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:45

zow volgens mij zet jij handen wel erg strak vast!
ik vind het er alles behalve ontspannen uitzien,
je paard loopt veel te hoog in een valse knik
daarbij vind ik je zadel te ver naar voren liggen.
en je paard duwt zijn rug weg.
ja als ik dan even mocht stappen dan zou ik me ook even ontspannen als ik de kans kreeg (vanuit het opzicht van je paard gezien)
gooi die slof in de prullenbak en begin eens van voor af aan
het paard moet buigen om je been en door je been en vanuit je been.
en niet doormiddel van een slof..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:49

Citaat:

Mag ik vragen, waarom de slof dan bij nagenoeg alle foto´s zo strak staat?
Dan denk ik dat het weinig hulp is.

Ik zou gewoon rustig, stapje voor stapje aan de ontspanning werken.
Tijd en rust is een beter hulpmiddel dan een slof.

Leuk paardje verder...

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:55

onley: ik zie toch wat anders. Ik geen slof die op elke foto strak staat. Ik zie een slof die strak staat als het paardje zijn hals er echt op zet en zodra hij gaat zik de slof keurig in een boogje hangen. foto 7 en foto 9 bijvoorbeeld.

TS: Al stoort de manier waarop jij de slof gebruikt me opzich niet ben ik er toch voor om te proberen je paard zonder slof naar ontspanning te rijden. Je kan bijvoorbeeld ook een martingaal om doen voor het hoog op gooien van het hoofd. Probeer je paard wat voorwaarts neerwaarts te rijden. Dit kan je ook oefenen aan de longeerlijn met bijzet en hem dan bijzetten op het neerwaarts met bijvoorbeeld touwtjes. Met rijden vraag je hem naar beneden en doe je je hand mee naar voren om te kijken of hij deze wil volgen. Dit doe je met je zit en been. je rijdt hem als het ware naar je hand toe en kijkt of hij deze wil volgen.

Succes samen!

basje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 22:59

Tanx voor de reacties en tips. Ik ga er aan werken, ik rijd ook niet vaak met een slof. En hij zet idd vaak zijn hals erop waardoor hij zijn rug weg drukt.

Ik laat dit topic sluiten en open later weer een nieuwe als het beter gaat.

xx

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:11

who, Bokt in de aanval.
Tja, dat had je kunnen verwachten met zulke foto's.
Ook ik vind dat het er te gespannen uitziet.
Waarom rij je jou paard met een slof?
Heeft hij het echt nodig?
Heb je les?
Zoals silence zegt, ga eerst eens aan de ontspanning werken.

edit: Ik heb eens op je site gekeken, en daar zie ik hem in de dressuur zonder slof meer ontspannen lopen.
Wel niet aan de teugel, maar wel ontspannen.
Dat aan de teugel komt vanzelf wel.

Selamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:49

Bas is echt een mooi beestje!

de eerste wedstrijd gaat zeker wel goed komen! Haha!

nu nog proberen zonder slof/martigaal en helemaal wedstrijd klaar! Vork

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:52

Hmmmm slof eraf en voorwaarts-neerwaarts rijden met hem. Ziet er gespannen uit, heeft heel ielig halsje en kont wiebelt er ergens achteraan.

Leuk koppie zit er op trouwens!

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:03

Heel mooi paard, tipje, luister naar de opmerking over je zadel te ver naar voren, dat viel mij ook gelijk op.
Wat betreft de slof en voorwaarts neerwaarts rijden ga ik met de rest mee.
Veel succes met het rijden verder.
Nogmaal echt een heel gaaf paard!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:32

ik vind het geen prettig beeld. voel je niet dat zijn rug erg gespannen is als je erop zit?
paard drukt zijn hele rug weg, achterhand is ver te zoeken en daarom komt hij van voren niet naar beneden.
dit is absoluut niet goed voor het paard!!!

oefen met overgangen, geef hem meer ruimte in de hals, rij hem lekker voorwaarts, veel figuren, laat hem door zijn hele lijf lopen!

succes samen, ik geloof wel dat je het beste voor hebt met je paard, maar zo rij je hem echt kapot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:35

Silence schreef:
Citaat:

Mag ik vragen, waarom de slof dan bij nagenoeg alle foto´s zo strak staat?
Dan denk ik dat het weinig hulp is.

Huh? Zie ik dan hele andere foto's dan jij Verward Want hij hangt volgens mij maar op 2 - 3 foto's vrij strak (en dan nog vind ik 'zo strak' nog wat overdreven)?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:42

Er zijn hele leuke foto´s bij, maar ook wat mindere.
Een paar tips:
- probeer je handen meer te dragen
- probeer zelf ontspannen te ziiten, zo ontspant je pony ook makkelijker

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 03:47

Ik zie veel fout gaan hier, misschien niet leuk om te horen maar helaas;

Je hebt teveel druk op de teugels, je pony is niet ontspannen met zijn hals en nek, je steekt je benen naar voren en je pony gebruikt zijn rug niet goed.

Tips: ontspan je handen, geef hem meer ruimte van voren, laat hem zelf aanleuning nemen. Haal de slof eraf, ik zie op maar 1 foto de slof strak staan, hij heeft dus vrijwel geen nut, kun je hem er net zo goed af halen.
Ga meer voorin je zadel zitten en leg je been verder naar achter en met je kuit tegen zijn buik aan(evt mogen je beugels ook een gaatje langer). Je steekt nu je been van zijn buik af naar voren toe.

Ik denk dat je pony zich moeilijk ontspand doordat jij te gespannen bent en teveel gefocussed op 'het plaatje'. Vergeet even dat hij aan de teugel moet en ga meer focussen op je eigen zit, handen en benen. Als jij goed zit gaat hij vanzelf onspannen lopen en vanuit die ontspanning krijg je ook aanleuning.

Ga rustig zitten, relax, kijk recht voor je uit en niet naar beneden, laat zijn hoofd even voor wat het is. Ontspan je armen en benen volledig, alsof je in een luie stoel zit. Ga voorin je zadel zitten, doe je been naar achter, houd je handen boven de schoft en ontspan je bovenarmen(op de foto's zit je bijna continu te trekken). Als je zo zit en je gaat je hele lijf na, hoe zitten mijn armen, handen, benen, rug, zit alles goed?
Dan rijd je rustig een volte, daarna een ga je een keer halthouden enz. Als je zo 10 minuten rustig door stapt en ondertussen figuren rijd zul je merken dat je pony ontspant.
Denk steeds om de paar minuten aan je lichaam, zit alles nog waar het hoort te zitten?

Het punt is; ontspanning bereik je niet door iets te dóen, maar door iets te laten.
Zorg dat er zo min mogelijk dingen zijn waardoor hij gespannen kan worden, daar horen ook je teugel- en beenhulpen bij, beperk alles tot een minimum, dan ontspant hij vanzelf en waarschijnlijk sneller dan je verwacht.

Veel succes samen, jullie zijn een mooie combinatie, watvoor afstamming heeft je pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:03

WildWings schreef:
Huh? Zie ik dan hele andere foto's dan jij Verward Want hij hangt volgens mij maar op 2 - 3 foto's vrij strak (en dan nog vind ik 'zo strak' nog wat overdreven)?

Als je het mij vraagt vallen er 4 onder "niet zo strak" en 6 onder "strak"...

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:56

Dan ga ik iets heel anders zeggen dan iedereen (met het risico dat ik waarschijnlijk heel Bokt over me heen krijg... Ik zoek vast de schuilkelders op...)

Ik vind dat je slofgebruik opzich goed is. Het ding doet wat ie moet doen. Op het moment dat je paardje het hoofd te hoog brengt (en dus tegen je hand inkomt) werkt ie in en op het moment dat hij zakt is de slof los, niets mis mee dus!! MAAR... Het is aan jou om hem actiever te laten lopen zodat z'n achterhand er beter ondertreed. Daarnaast zou je meer mee naar voren moeten zijn zodat hij wat meer kan zakken vanuit zijn schoft vandaan met als resultaat dat hij over zijn boven lijn los laat. Als ik jou was zou ik wat zitlessen nemen zodat je meer leert ontspannen. Zolang jij gespannen zit, zit je je paardje in de weg en wordt ontspannen voor je paardje heel moeilijk.

Kort door de bocht genomen: Slofgebruik vind ik ok, nu nog voorwaards neerwaards. Doordat het voorwaards neerwaards ontbreekt, ziet het er erg in elkaar getrokken uit en valt (bijna) iedereen over de slof en geven het 'ding' de schuld van het totaalplaatje nu (maar als je goed kijkt is deze niet de oorzaak). Zou je meer voorwaards neerwaards rijden ziet het er en stuk vriendelijker en fijner uit (zelfs in combinatie met hoe je de slof nu gebruikt).

Ik vind de slof een heel fijn hulpmiddel voor ruiters die nog niet het gevoel hebben wat begrenzen betreft als het paard uit het voorwaards neerwaards wil komen. Op het moment dat het paard tegen de hand inkomt werkt de slof in en voelt de ruiter in zijn hand wanneer het ding zijn werk doet. Zo is het wat makkelijker te leren wanneer je als ruiter zijnde je paard moet gaan begrenzen als deze tegen de hand inkomt. Is dat gevoel er, kan de slof eraf. Ik gebruik de slof (soms) tijdens de lessen die ik geef ook op die manier. Er word een rood bandje op de slof geplakt, strakker dan het bandje mag de leerling de slof niet pakken. Zo heeft de slof de zelfde inwerking als een thiedeman met het voordeel dat deze losser gelaten kan worden.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:47

Ik zie inderdaad precies hetzelfde als Suzanne_18, de slof vind ik ook goed zo, terwijl ik geen voorzittervan de slof ben..

Ik vind het wel een super leuke pony, en als je hard aan t werk gaat met de bovengenoemde tips, dan komt het vast helemaal goed met jullie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:18

Nouks schreef:
WildWings schreef:

Als je het mij vraagt vallen er 4 onder "niet zo strak" en 6 onder "strak"...

Da's raar, ik zie er hooguit 3 die wat strak zitten? Clown