Jonge "probleem" pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Andante

Jonge "probleem" pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 20:36

Oké, ik moet het nu toch even ergens kwijt. Ik weet het niet meer, écht niet meer.
Ik heb sinds vorig jaar juni een jonge pony van drie jaar, mei 2008 wordt zij vier. Toen ik haar kocht was zij sinds een maand zadelmak en werd zij 2 keer per week "bereden". Omdat ik zelf geen echte ervaring had met helemaal groene, jonge pony's heb ik haar toen voor drie maanden naar een speciale stal gebracht om daar ingereden te worden. Zij kwam daar ook goed vandaan, nog steeds jong, maar wel met een goede basis. Ik had hier vertrouwen in, alles ging goed, behalve de galop welke nog erg onbevestigd is.
Ik heb haar een tijdje gereden, en dit half jaar ging het steeds slechter. Ze begon met bokken in de galop (wat eerst werd beschreven als vreugde bokjes, maar dat aangezien ze behoorlijk gemeen aan het bokken is denk ik niet meer dat dit nog de "vreugde bokjes" zijn). Dit vond ik in deze mate niet erg omdat ik dacht dat dit was doordat ze het moeilijk vond, en ik liet haar ook vanuit een ruime draf aanspringen om het haar zo makkelijk mogelijk te maken.
Ze werd echter steeds moeilijker. Ik begon mijn vertrouwen te verliezen, inmiddels ben ik het eigenlijk kwijt. De pony begon ervandoor te vliegen. Op aanraden van mijn instructrice heb ik haar gelongeerd. Dit was ook onmogelijk, eigenlijk doet ze daar nog steeds moeilijk mee. Na een behoorlijke training van alléén longeren heb ik haar in ieder geval voorelkaar gekregen dat ze rondjes loopt aan de longeerlijn, ze sprong niet meer in een keer naar buiten. Althans, zelden. Zo heb ik met moeite haar zoveer gekregen op te houden met rennen door ontzettend veel overgangen te rijden, tempowisselingen. Zo zou ik de controle krijgen werd er gezegd.
Inmiddels is er geen land meer met haar te bezeilen. Ze doet nu ook al ontzettend boos tegen het zadel, terwijl ik weet dat hij past. Ze heeft nergens last van, althans, geen lichamelijke klachten. Ze is nooit de makkelijkste geweest (en zo is ze NIET aan ons verkocht, ze zou een lieve pony moeten zijn. Inmiddels is wel gebleken dat ze lief is, behalve wanneer je haar berijdt of wanneer je met haar aan het werk wil). Ze bokt en springt nu ontzettend gemeen als ik er ook maar een drafje uit wil halen. Dan gaat het goed, dan gooit ze me er zonder pardon af. Ik kan toch redelijk zitten, ik "stuiter" niet op haar rug dat ze hier last van zou hebben, maar dit kan ik niet uitzitten. Afstraffen heeft weinig zin, ze vliegt er dan alleen maar vandoor. Aan de longeerlijn sleurt ze diegene die het touw heeft gewoon mee naar buiten als ze daar naartoe springt, of er nu een ruiter op zit of niet.
Inmiddels ben ik ook vreselijk gespannen, het is nu een en al spanning geworden. Ik kan er niet meer op gaan zitten zonder ontzettend te verkrampen, ook al merk ik het zelf niet. Ik weet niet meer wat ik moet beginnen. We hebben al besloten dat ze dan beter weg kan, maar hoe kan ze weg als ze al een drafje niet toelaat en ontzettend loopt te dribbelen in stap? Ik ben radeloos, ik kan er zelf dus ook niets mee, behalve longeren. Alhoewel, zelfs dat draait nog wel eens uit op een ramp, en tegen 500 kilo ben ik niet opgewassen.
Iemand enig idee hoe ik mij en mijn pony hier uit kan halen? Ze staat al te koop, maar zo kan ze dus niet weg. Iedereen wil toch proefrijden voordat je een pony neemt, ookal is ze kerngezond zonder problemen. Ik weet niet meer wat ik fout doe, ik hoop dat er iemand hier op Bokt zit die hier iets van weet...

_D_exter

Re: Jonge "probleem" pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:15

aaah, lastig probleeem! ik vind het echt rot voor je.
mischien moet je eerst is beginnen met wat grondwerk!?
en iedere keer dat als ie iets goed doet hem belonen, dat werken leuk word en geen ramp. nouja veel succes er nog mee!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:18

Zoek hulp bij het leren om gaan met je pony. Jij was blijkbaar niet ervaren genoeg om met een jonge pony om te gaan, dat geeft niks maar maak het niet erger dan dat het nu is en zoek hulp van iemand die die ervaring wel heeft.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:18

misschien moet iemand overwicht hebben op de pony. Iemand die fatsoenlijk door durft te pakken, ik zeg niet dat jij dat niet kunt, ma omdat je je vertrouwen kwijt bent, of haar misshien naar een stal doen waar ze haar echt goed door willen rijden

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:56

Ik denk dat ze gewoon voelt dat ze van jouw kan profiteren, op die stal hebben daar ervaren mensen op gereden die weten wat ze doen en de pony echt niet laten profiteren van hun. Jij hebt nog niet zoveel ervaring en ik denk dat de pony dat toch gevoeld heeft en één ding heeft uitgeprobeerd jij zult haar waarschijnlijk niet zo hard gestraft hebben hierop en ze is steeds meer en meer gaan profiteren.
Laat iemand die ervaring heeft eens een tijdje met de pony rijden, wel iemand die bij jouw thuis komt en niet naar een stal zo dat je kan zien wat er gebeurt.
Ik denk dat het dan wel terug goed komt, een pony inrijden vraagt gewoon tijd en ik denk dat je dat wel wist toen je de pony kocht.
Dus ik vind het een beetje stom dat je het nu al opgeeft.

edit: ik snap ook niet goed waarom je een paard gekocht hebt dat nog maar een maand onder het zadel is terwijl je hier zelf nog geen ervaring mee hebt. Een paard en een ruiter die allebei nog niet zoveel ervaring hebben gaat toch meestal mis zeker zonder goede begeleiding.
Dus ik vind het ook stom dat je zegt dat dit een probleem pony is terwijl het komt dat hij zo doet omdat je het zelf verkeerd aangepakt hebt. Je had beter een wat ouder paard gekocht dat al wat meer ervaring had.
Sorry dat ik dit zeg maar ik wou het je gewoon even laten weten niet dat je straks weer een paard koopt zonder ervaring want dan zal het weer mis gaan en zit je weer met hetzelfde probleem.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:45

Ik ga me kers mee: hoe lief een 3 jarige ook is, het blijft een 3 jarige waar bij je weet dat 9 van de 10 een behoorlijk trukendoos hebben waar je door heen moet. Dus nogmaals: zoek hulp! En geef niet je pony de schuld, het is geen probleem pony, je mist alleen ervaring en begeleiding.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:45

Waarom zoek je niet iemand die je pony bijvoorbeeld twee maanden neemt om het probleem op te lossen.

Groetjes Danielle
Dat de pony of naar een africhtingstal gaat of gewoon bij iemand gaat staan die niet bang is om door te pakken.

evies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:20

Het is duidelijk dat jij er op dit moment niks meer van kunt maken. En aangezien je haar wilt verkopen, zal er toch verandering in moeten komen. Dus je moet het buiten de deur gaan zoeken. Ze is jou simpelweg de baas en jij hebt er geen vertrouwen meer in, dus ze zal de baas blijven over jou. Het is overigens wel een fout die erg veel mensen maken en wat zeer zonde is, maar in elk geval veel sterkte ermee.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:25

Op zoek naar hele goede begeleiding, en je pony na laten kijken op lichamelijke klachten.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:44

Kaat18 schreef:
Zoek hulp bij het leren om gaan met je pony. Jij was blijkbaar niet ervaren genoeg om met een jonge pony om te gaan, dat geeft niks maar maak het niet erger dan dat het nu is en zoek hulp van iemand die die ervaring wel heeft.

inderdaad, niet zelf blijven rommelen en hulp zoeken.
Jammer dat z'on pony gelijk wordt bestempeld als probleem pony, terwijl het hoogst waarschijnlijk ligt aan het gemis van kennis bij de eigenaar.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:53

Dit heeft niks te maken met of je pony lief is of niet. Het is ook geen probleempony. Dit is een ruiter die problemen heeft met het gedrag van een jonge pony. Dit is gewoon het gedrag van een jong dier dat de grenzen opzoekt. (mits lichamelijke klachten uitgesloten zijn).
Ieder jong dier dat net onder het zadel is, krijgt een moment van grenzen opzoeken. En bij ieder paard komt dat anders naar voren. De ene begint te rennen, de ander te bokken, weer een ander wil opeens niet meer van het erf weg...noem maar op. Bij sommigen is het opzoeken van de grenzen heel licht en makkelijk op te lossen, bij anderen gaat het er heftiger aan toe, afhankelijk van het karakter van het dier. Maar het is normaal dat zo'n moment komt. Ik heb tientallen jonge paarden ingereden en doorgetraind. Bij mijn allereerste was ik ook enigszins verrast. Dat is al weer 25 jaar geleden. Maar ik weet ook nog hoe ik stomverbaasd was dat het brave paard ineens zo'n bandiet was.
Jij bent echter je vertrouwen kwijt, wellicht zelfs bang. Dat is funest om dit op te lossen, want een paard dat onderling in de kudde communiceert op lichaamstaal, zal jouw onzekerheid onmiddellijk voelen. Dus hoe meer spanning bij jou...des te heftiger je pony de grenzen op zal zoeken, want hij voelt als het ware dat hij jou wel aankan...of in het andere geval: het maakt hem onzeker, omdat hij geen duidelijke leiding meer krijgt.
Mijn advies aan jou zou zijn:
breng hem terug naar waar hij afgericht is. Je zegt dat ze het daar heel fijn hebben gedaan. Laat ze daar een week of twee met de pony werken en dan jij er weer op onder begeleiding van hun. Zo krijg jij je vertrouwen weer terug, maar leer je ook hoe je de grenzen moet stellen aan een jong paard en hoe je 'm wel en niet aan het werk moet zetten.
Succes er mee!

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:09

Ik ga helemaal met Polly2 mee. Veel succes ermee!

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 15:48

Even mijn commentaar over het feit dat mensen denken dat ik gelijk mijn pony bestempel als een probleem pony, dit is wat ik juist niet wil doen Knipoog. Mijn pony is zeker geen probleem pony, dat is ook de reden waarom ik dit tussen " " heb gezet. Wat ik wilde weten of iemand dit bekend voorkwam, of een mogelijk idee van de oorzaak heeft. Bovendien is het niet zo dat ik geheel onervaren ben (ik heb hiervoor een oudere pony doorgereden en zadelmak gemaakt) maar ik ben dus géén door en door ervaren persoon.
Hierom hebben wij haar inderdaad drie maanden naar een africhtingsstal gestuurd om daar goed beleerd te worden, om dus te voorkomen dat ik dit verkeerd zou doen. Bovendien word ik nog wel begeleid in wat ik doe nu. Ik zie zelf in dat ik níet aan kan blijven modderen met mijn pony, dit omdat je hiermee alleen de boel laat verslechteren.
Mijn eigen idee is om te gaan zoeken naar een stal waar ze zowel mij als de pony weer vanaf begin af aan kunnen helpen, om erachter te komen waar wij vastlopen. Dit overleg ik met meerdere mensen die wél door en door ervaren zijn om zeker te weten dat ik geen fout hierin bega.
Zelf ben ik nu vooral bezig met longeren om haar daar wel goed aan het werk en ontspannen te krijgen.
Bedankt voor de reactie's met tips en hulp, deze kan ik zeer goed gebruiken! Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:29

Ik vind dat je het heel verstandig doet. Niet doormodderen, maar hulp zoeken...
Ik had even over de aanhalingstekens heen gelezen, bij "probleem" pony. Ik bedoel mijn reactie ook absoluut niet vervelend. Ik heb geprobeerd om je te laten begrijpen wat er is gebeurd en hoe dit komt, vanuit mijn brede ervaring met jonge paarden.
Als jij dit met hulp goed oppakt, komt het vast goed. Je wilt er energie in steken en dan heb je al de helft gewonnen.
Nog een tip met longeren (en wellicht doe je dat al): wees tijdens het longeren heel duidelijk een consequent...een echte leider. En dat geldt ook voor al het overige dat je met hem doet. Dat zal uiteindelijk in je rijden gaan doorwerken.
Nogmaals succes gewenst!

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 17:19

Dankje Lachen.
Ik snap wat je bedoel, dit soort tips kan ik goed gebruiken. Aan de longeerlijn is ze ook niet de gemakkelijkste maar aangezien ik daar meer vertrouwen in heb kan ik daar ook laten zien dat ik de baas ben. Voorlopig gaat ze dus aan de longeerlijn zich gedragen, of in ieder geval, we gaan aan het werk tot ze dat ook echt doet. In ieder geval bedankt!

sherrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:08

Ik zou weer even terug gaan naar het begin. Want ze moet duidelijk weer even op haar plaats gezet worden.
Zoals je nu al doet lekker gaan longeren en veel wandelen om even je vertrouwen in het paard terug te winnen. Misschien heb je haar in het begin teveel aan het werk gezet ( of veel hetzelfde) dus zorg voor lekker veel afwisseling zodat beide weer zin in het rijden krijgen.

En ik zou het rijden weer rustig aan gaan pakken. Alleen als je lesgever ( of iemand anders die er verstand van heeft) erbij is gaan rijden. Voorlopig zou ik niet zonder begeleiding gaan rijden.

En zoals hierboven gezegd wordt wees duidelijk tegen over je paard. Als je hem poets is stilstaan ook echt stilstaan en ho is ho als je dit al niet doet in het ''normale'' werk zal ze zich ook zeker niet gedragen met rijden.

Maar ik zou als ik jou was je pony wel op stal laten staan misschien dat je instructeur 2 dagen je paard zou kunnen rijden zodat je kan zien wat er mee gedaan wordt

suces verder

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:21

Ik denk dat je je doel anders moet leggen. Je zegt dat ze lief is zolang je niet rijdt.
Dan moet je dat ook niet van haar verlangen, het komt vanzelf dat ze dan wel weer eens wat wil gaan doen. Kweek een band met haar, maar verwacht er niets van. Kijk eerder naar jezelf, een paard spiegelt, om met haar te werken zul je dus aan jezelf moeten werken. Beetje bij beetje. Doe wat jullie leuk vinden, als dat eerst alleen maar uren lang poetsen is en tutten dan maar dat.
Dan kun je oefeningen invoegen als eens een keer het zadel meenemen, en weer terug brengen. Dan eens erop, opzadelen en dan ga je haar manen uitklitten en weer afzadelen. Als er geen pijn is moeten die handelingen heel gewoon worden voor haar. Ze moet het leuk gaan vinden. Het moet een verassing zijn wat jullie gaan doen. Vrijspringen kan ook met zadel, wandelen ook. Verzin leuke maar makkelijke oefeningen waar ze voor moet nadenken en zelfstandig worden en laat haar merken hoe onwijs trots je bent als ze dat doet. Ze moet een uitdaging vinden, gaan werken voor de ontspanning en beloning, voor jullie plezier. Je doet dan dus gewoon heel veel verschillende dingen maar verwacht niets. Als ze er alleen maar naar kijkt kun je ook tevreden zijn, of als ze het aan durft te raken. ¨Je kunt in het poetsen ook al heel veel afwisselen. Begin eens bij hoeven uitkrabben, of met manen uitpluizen, gewoon anders als anders
zodat ze langzaam meer gaat opletten.
Laat je paard merken dat je te vertrouwen bent en dat je wilt samenwerken!

En misschien kun je haar eens masseren/laten masseren/reiki etc mis heeft ze wel heel veel spanning/stress in haar lijf.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:34

ik merk nu ook bij mijn jonge merrie dat deze een beetje aan het puberen slaat. Ik heb gelukkig wel de ervaring om daarmee door te rijden en ik heb een hele goede instructrice die mij hier doorheen coacht. Wat mijn merrie nog wel moeilijk vind is de galop. Ik galopeer dan ook nog maar korte stukken en nog geen kleine voltes etc. Maar ik merk wel dat ze nu een beetje begint te rommelen, ze maakt de figuurtjes net niet mooi ze geeft af en toe een bok, en terwijl ze het maktste paard is wat ik ooit heb gehad kan ze op het moment ineens schrikken van dingen die daarvoor niet eng vond.
Ik weet wel dat je er niet op moet gaan als je ook maar een beetje twijfelt tuurlijk heb ik ook af en toe de spanning omdat het altijd wel mis kan gaan (en het helpt niet dat pas geleden iemand in de bak zijn rug heeft gebroken en een goede vriendin van mij er keihard is afgevallen, niet van mijn paard af hoor. ). Maar ik heb wel geleerd dat je kordaat moet zijn en geen spanning in je lijf moet hebben, zeker die jonge dieren reageren meer op je stemming.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:43

Tja een heel lastig probleem, het kan verschillende oorzakene hebben. Wat ik denk dat je gewoon te lief bent voor de pony (dit probleem heb ik ook).

Verder schort er als ik zo lees ook wel wat aan de basis punten, want je rijd een pony meestal niet in als hij niet eens gelongeerd kan worden.
Aan de longe leer je je pony de verschillende gangen en gehoorzaamheid, samenwerken.

ik zou een professioneel iemand inroepen, die het van je overneemt bij jou thuis en dan langzaamaan als het weer beter gaat beetje bij beetje zelf weer aan beginnen.