Paard blijft rennerig, vooral in de proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Paard blijft rennerig, vooral in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 18:56

Ik heb een 11-jarige, loopt nu voor de 2e x M1. Het is echt wel een leuk paard, kan best fijn bewegen, en als ze in de proef de kop er een beetje bij houdt loopt ze eigenlijk altijd goede punten.
Probleem is dat ze altijd te loperig blijft, ze kan zich echt heel sterk maken en dramt overal doorheen. Daarbij komt dat ze vooral binnen wat kijkerig is- en dan komt het erop neer dat ze de hele proef net niet fijn door de hals komt, ik eigenlijk geen been kan geven omdat ik dat aan de voorkant niet op kan vangen (ze maakt zich gewoon sterk en gaat een versnelling harder), ik heb de hele proef het idee dat ik achter mn paard aan loop te rennen, ze laat me niet zitten want spant zich behoorlijk, en ik kom altijd met een rotgevoel uit de proef. Punten zijn over het algemeen niet eens zo slecht, maar kan gewoon nog niet de helft laten zien van wat erin zit want ik kom echt niet aan rijden toe.
Thuis kan ik er iig aan werken. Als ze echt door m'n hand heen loopt te drammen moet ik haar van m'n instructrice even 'op de handrem' zetten (Ho is ho), doe ik dat niet dan blijft ze gewoon eindeloos doorgaan. Zelf probeer ik licht in m'n hand te zijn, ga niet aan haar mond hangen (heeft ook totaal geen zin, want ze pakt vast en dramt door), en snel in m'n hulpen.
Verder heel veel overgangen, halthouden, paar pasjes achterwaarts, tempowisselingen, voltes, etc. om haar nageeflijk te houden. Echter bij alles dat ze schijnbaar moeilijk vind, is haar eerste reactie 'neus in de lucht en gáán'.
Paard mankeert trouwens niets (is nagekeken) en zadel past.
Natuurlijk zoek ik het probleem bij mezelf, maar ik heb het idee dat ik vooral met dit paard echt moeite heb om haar fijn in de mond te houden. (ik rijd veel verschillende paarden, handelsstal)
Wie heeft er goede ideeen?

Urielle

Re: Paard blijft rennerig, vooral in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:34

Als je haar thuis op de handrem hebt gezet, laat ze zich daarna dan wel rijden? In dat geval zou ik haar in de proef ook gewoon op de rem zetten. Oke, dan heb je een onvoldoende op dat onderdeel. Maar de rest van de proef is wel van jou.
Misschien kun je ook oefenen thuis op hele minimale tempowisselingen die voor het oog nauwelijks zichtbaar zijn, zodat je haar in de proef wat bezig kan houden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:36

lastig en heel herkenbaar probleem. Ik loop daar met mijn paardje ook vaak tegenaan... nu rijden wij nog maar pas B, maar het is lastig. Ik lees even mee voor tips.

bij mijn paard is ontspanning vinden erg moeilijk, als ik dat probeer gaat ze ook met haar hoofd lopen schudden, terwijl als ik haar onder 'druk' rijd ze dus wel haar hoofd stil wil houden. De stukken halsstrekken mislukken dus steeds weer in de proeven.

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:31

Zoals Urielle ook al zegt wees niet bang om m in je proef ook op de rem te zetten misschien denkt ie wel dat ie van alles kan flikken in je proef dat je toch niks doet dan maar een keer een verknalde proef dat ie verder alle proeven zich gedraagt Lachen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:35

Mijn paard doet het ook nog al eens, vooral als ik de stelling iets meer door wil vragen.
Uit reactie haal ik dan mn been eraf en zette ik ze ook wel eens op de rem.
Paard blij want die kwam zo onder de stelling uit.
Nu heb ik moeten leren om koste wat het kost mn been eraan te houden het gaat nog niet makkelijk maar langzaam aan komen gaan we steeds een stapje meer richting ontspanning en rust

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:43

En naast de tips welke er gegeven zijn , wat vaker op vreemd terrein rijden.Zodat vreemd terrein , zo bekent wordt voor haar dat ze luistert en zich concentreert op jou , in plaats van kijkerig te zijn in de omgeving.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 18:01

In de proef stilzetten helpt een keer hooguit een rondje.. Normaal kan ik haar daarna ook gewoon bezig houden door bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts in te zetten, maar in een proef zit je natuurlijk aan je lijntje vast. Kleine tempowisselingen is wel een goed idee, daar ga ik eens mee aan de gang.
Dat met been eraf gaan rijden deed ik idd ook heel erg, thuis heb ik dat niet meer zo, want als ze dan doordramt zorg ik dat haar goed ingebogen houd/zijwaarts zet/whatever- alles behalve rechtuit, zodat ik haar ingebogen kan houden en ze niet van dat achterbeen af kan rennen, als ze rechtuit mag gaat de neus in de lucht en ben ik zeg maar uitgereden, wat dus in de proef de reden is dat ik haast geen been kan geven. Dan moet ik haar stilzetten, na laten geven, en weer opnieuw beginnen. Stampt ze eenmaal door, dan heb ik haar niet snel weer bij me.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:05

Is het geen mogelijkheid om eens een paar keer oefendressuur te rijden, en dan dus gewoon heel streng zijn, ieder onderdeel, iedere pas bij wijze van is van jouw.. Ze leert gewoon dat het gedram over is, en is misschien daarna wel wat makkelijker te rijden..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:12

Concorde, is ze makkelijker bij je te houden als je haar dieper instelt? Ik weet dat ze het in het M1 niet willen zien, maar even een paar proeven opofferen en haar diep ingesteld rijden op een tempo wat trager ligt dan je normaal zou willen rijden?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 19:41

Dat krijg ik gewoon niet eens voor elkaar, ze is amper nageeflijk te houden. Losrijden gaat meestal wel aardig fijn, maar hoe verder ik in de proef kom hoe ongecontroleerder het wordt. Ik begin vaak ook een versnelling lager dan dat ik zelf graag zou willen zien, maar helemaal na de eerste galop is er geen houden meer aan. Al lijkt het of de jury's liever zien dat ze net niet goed rond/nageeflijk is en loperig, dan een tempo lager, mooi rond en gecontroleerd. Ik rijd in de eerste plaats voor een goed gevoel, dus ga zowieso voor het gecontroleerde, maar echt handig is t niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:03

Moeilijk hoor. Tja, ik denk dat dat laatste dus een punt zou zijn die ik zou willen verbeteren in de training al: instellen op de hoogte die ik wil, zodat ik het op wedstrijd ook nog enigszins voor het zeggen heb, maar goed jij bent een ervaren ruiter dus je weet thuis ook wel waar je mee bezig bent Knipoog
Iig als ik hem daarvoor stelling of contrastelling moet laten geven op wedstrijd dan zou ik dat ook gewoon doen.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:14

mijn paard deed/doet dit ook. mu hebben wij net een nieuwe binnen bak maar die is aanzienlijk kleiner, nu probeerde ze laatst ook onderder het werk uit te komen,ze vind het moeilijk of niet leuk haar achterhand te gebruiken, en liep ze onder me uit, het voordeel was nu dat ze vrij snel al een muur tegen kwam en madam dacht ow nu moet ik stappen anders knal ik er tegen op.
en toen heb ik haar nog ff extra aangespoord.
wat ik nu doe is zodra ze onder me uit wil gelijk een kleine volte onzetten beetje doorstellen zodat haar achter binnenbeen er meer onder moet treden. dan wordt ze echt boos. vervolgens weer rechtuit gaa tze harder dan eerst hooo zeggen en terug nemen doet ze dat niet dan weer een volte.
ik ben nu zo ver dat ze zo nu en dn op me wacht, heel prettig
binnenkort ga ik overgangen met haar oefenen om haar iets meer een rem bij te brengen