Moeite met overgang Galop naar Draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

Moeite met overgang Galop naar Draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 15:57

Hi,

Vindt het nog steeds moeilijk om de overgang te maken van galop naar draf. Ik kom niet echt in het ritme van het paard bij deze overgang.
.
Bij mij loopt het paard altijd langer door in galop en mijn draf begint verder dan gepland.

De volgende vragen :

1)Welke voorbereidingen treffen jullie voordat je de overgang maakt 5 meter voor de draf?
2)Werken jullie meer met je zit, om het in het laatste stuk van galop naar draf om hem af te remmen.
3)Na galop blijven julllie dan eerst doorzitten een aantal malen en daarna lichtrijden of gelijk lichtrijden?
4)Hoe houden jullie de teugels bij de overgang?

Hoor graag van jullie

gr.

Fralex

Kafue

Re: Moeite met overgang Galop naar Draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:00

De volgende vragen :

1)Welke voorbereidingen treffen jullie voordat je de overgang maakt 5 meter voor de draf?

De voorbereiding begint al wel eerder en het is een proces. Je moet je paard voorbereiden op wat komen gaat, dus de halve ophpuding om het attent te maken, meer tegen de hand aanrijden om de overgang voor te bereiden, meer je zit gebruiken bekken kantelen om de achterhand er onder te zetten en meer te verzamelen, nogmaals die halve ophoudingen jezelf lang maken maar zit vast houden, benen ook lang, buitenbeen van handbreedte achter de singel terug naar uitgangpositie brengen hand fractie van seconde sluiten, nu is de overgang gedaan en laat open je de hand en drijf het paard direct voorwaarts erin.

2)Werken jullie meer met je zit, om het in het laatste stuk van galop naar draf om hem af te remmen.

Je werkt altijd met je zit het een een teruggereden overgang dus idd meer kantelen maar ook meer aan het been.

3)Na galop blijven julllie dan eerst doorzitten een aantal malen en daarna lichtrijden of gelijk lichtrijden?

de eerste passen zit je zowieso uit om het niet uit balans te brengen maar zodra je aan het trainen bent met die overgangen zit je meestal uit.

4)Hoe houden jullie de teugels bij de overgang?

Beetje vreemde vraag, gewoon in de hand lijkt me.En natuurlijk op gelijke hoogte. Niet terug niet voor maar altijd op de zelfde plaats, je opent alleen iets om na de overgang vloeiend in draf verder te kunnen anders stokt het zo.

ikuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:02

Ik ben het met vraag 1 eens met Kafue

vraag 2: Ik werk altijd met mijn zit als ik van draf naar galop ga of van stap naar draf.

Vraag 3: Ik blijf meestal de eerste passen doorzitten als ik weer het goede tempo heb ga ik licht rijden.

Vraag 4: Ik hou ze bij alle gangen het zelfde. Alleen geef ik bij galop en draf wat meer mee bij de overgang.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 18:05

Hi Kafue,

Bedankt opnieuw voor je reactie. Ik heb nog een lange weg tegaan.

Wat bedoel je meer met tegen de hand aanrijden en hoe gebruik jij exact je bekken om de achterhand eronder te krijgen?

De rest is vrij duidelijk, hoop dat je de bovenste vragen nog ff will beantwoorden.

gr. Fralex

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 18:08

Hi Ikuu,

Bedankt voor de moeite. In grote lijnen hetzelfde als Kafue als ik me niet vergis.

Bedankt voor je tips,

gr. Fralex

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:18

francescalex schreef:
Hi Kafue,

Bedankt opnieuw voor je reactie. Ik heb nog een lange weg tegaan.

Wat bedoel je meer met tegen de hand aanrijden en hoe gebruik jij exact je bekken om de achterhand eronder te krijgen?

De rest is vrij duidelijk, hoop dat je de bovenste vragen nog ff will beantwoorden.

gr. Fralex

De weg is is je doel.
Voor een goede overgang moet het paard nog meer in de hand komen je moet dus drijven om achter nog beter onder te krijgen maar als je alleen maar zou drijven zou het paard alleen maar wegrennen. Als je nu je bekken tijdens het drijven kantelt komt hij nog meer naar je hand toe en als je je hand nu sneller de halve ophoudingen laat maken dus als het ware de deur meer sluit zodat er nog maar een kier is om doorheen te gaan zal de galoppas kleiner en verzamelerder worden. Voor de overgang is het dan voldoende om je buitenbeen weer lang te maken de hand een fractie compleet te sluiten en de zit een fractie compleet te sluiten dus nog meer kantelen van bekken. Dan is de overgang gemaakt en moet je direct voor lucht geven de zit ietsie ontspannen en de drijvende benen voorwaarts laten drijven.
Het bekken gebruiken door middel van meer of minder kantelen van bekken aantrekken van de kruis en buikspieren. De techniek is simpel maar vraagt enige oefening, perfecte oefeningen zijn bijvoorbeeld schommelen ja op een echte schommel.

J_van_Bijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:03

ik ben het compleet eens kafue.. enige is dat ik niet helemaal kan verklaren waarom je de vragen stelt over de zit en over de teugels.. een paard rij je zowizo al op de zit.. en de teugels moet je zorgen dat je gewoon aanleuning hebt.. dus niet te lang niet te kort.. en dan de handen op 1 plek houden..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:45

Het gros van de ruiters rijd helaas zonder zit. Ja ze zitten wel op het zadel maar daarmee houd het ook op.
En het gros van de mensen die les geeft vergeet te vertellen hoe dat met de zit gaat.
Ik heb het verhaal rijden met de zit geleerd uit een boek en toegepast op mijn paard en het werkt wonderwel heel goed,
maar al heel veel instructeurs en instructrices versleten niemand die je die zit uitlegd en verklaard.

tylani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:17

ik heb een half uurtje priveles genomen puur voor mijn zit.
als je wilt leren op je zit naar draf te rijden kan je al aan een les een hoop hebben!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:00

tylani schreef:
ik heb een half uurtje priveles genomen puur voor mijn zit.
als je wilt leren op je zit naar draf te rijden kan je al aan een les een hoop hebben!

Dat klopt maar er zijn maar weinig instructeurs die deze techniek beheerzen helaas.
Vele ruiters haken zelf af omdat de techniek in het begin best moeilijk is.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 21:35

Hi Kafue,

Heb je adviezen goed bekeken en morgen gaan we dit gelijk ik praktijk brengen. Bedankt voor je reacties.

Weet je toevallig nog uit welk boek je het heb geleerd?

Bij de overgang naar draf : buitenbaan lang maken en je bekken meer kantelen. Bedoel je dan dat je je bekken meer in de voorste stand houdt om hem af te remmen en als hij in draf komt dan weer je bekken beweegt? Kun je hiernog een keer op in gaan, mij is het niet helemaal duidelijk.

Dank je wel. Hoor graag van je ,

gr. fralex

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:02

Ik heb ook even een vraagje hierover ik hoop dat ik het hier mag neer zetten anders moet ik weer een ander topic openen.
Ik heb dus jaren lang geleerd als je de overgang van galop naar draf maakt meteen te gaan lichtrijden, nu krijg ik dus les van een andere instructrice en moet ik doorzitten na die overgang.
Ma ik heb hier dus echt moeite mee omdat ik dit nooit zo geleerd heb ik ga automatisch nog één keertje omhoog en dan blijf ik doorzitten hoe ik hier ook op let het gaat gewoon automatisch.
Heeft iemand misschien tips voor mij hoe ik dit nou het beste kan aanpakken om dat af te leren.
En ik merk ook als ik alleen aan het trainen ben dat ik gewoon blijf lichtrijden het is echt een gewoonte die is aangeleerd en het gaat allemaal automatisch zonder dat ik hier bij nadenk.

groetjes

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:57

Beste dat ik je dan kan adviseren is beugels uit, onmogelijk om dan nog te gaan lichtrijden.

Ik snap alleen niet waarom ze het zo verbiedt Verward

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:02

Ja dat is misschien wel een idee ja om mijn beugels uit te doen dan kan ik geen steun meer vinden en moet ik wel blijven zitten.
Ze verbied het niet maar vroeger toen ik pas begon moest ik eerst lichtrijden omdat het paard anders weer terug in galop sprong maar toen ik langer reed was dit niet meer nodig maar ze heeft gewoon nooit tegen mij gezegd dat ik ook eens moet blijven doorzitten na de galop dus ik heb dit gewoon niet geleerd.
Maar ik ga het zeker eens probere zonder beugels want ik wil het echt wel leren.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:55

francescalex schreef:
Hi Kafue,

Heb je adviezen goed bekeken en morgen gaan we dit gelijk ik praktijk brengen. Bedankt voor je reacties.

Weet je toevallig nog uit welk boek je het heb geleerd?

Bij de overgang naar draf : buitenbaan lang maken en je bekken meer kantelen. Bedoel je dan dat je je bekken meer in de voorste stand houdt om hem af te remmen en als hij in draf komt dan weer je bekken beweegt? Kun je hiernog een keer op in gaan, mij is het niet helemaal duidelijk.

Dank je wel. Hoor graag van je ,

gr. fralex

Het boek te paard van W.H. Mueseler.
>Bekken meer kantelen naar achteren alsof je de schommel naar voren beweegt. Je wilt immers de achterhand er meer onder voor de overgang. Zodra de overgang gemaakt is laat je het bekken weer bijna in normale stand terugkomen dus schommel naar achteren. Het klinkt mischien een beetje vreemd maar een overgang terug wordt altijd voorwaarts gereden en hoe mooier je weg wilt komen in draf hoe beter het paard via de achterhand de overgang moet maken. Dus niet op de voorhand vallen of uit elkaar.
#

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:01

Op het moment dat de paarden meer onder je komen en je meer met ze aan het werk gaat moet je gewoon uit blijven zitten.
Gaan we ervan uit dat je tijden de opwarmfase wel gewoon gaat lichtrijden vooral voorwaarts neerwaats.
Is het in de fase dat je echt aan het trainen bent, de gangen verbeteren zeg maar, is het makkelijker als de beweging gewoon uitzit en je zult zien dat dit ook makkelijker is dan telkens weer te gaan lichtrijden de meningen zijn erover verdeeld hoor maar ik ben van mening dat je een paard beter kunt gymnastiseren door door te zitten.
Wil je echt leren zitten na de overgang dan moet je gewoon de overgang blijven oefenen. Dus gewoon draf galop draf galop draf galop en dat op een grote volte blijven doen. Dan bekwaam je je in het rijden van overgangen en op den duur gaat die overgang vanzelf. Je kunt dan ook verder gaan dus stap, galop, draf vice versa of galop stap, maar ook naar de midden uitgestrekte gangen en weer verzamelen en weer naar midden.
Bekwaam je in die overgangen, oefening baart werderom de kunst.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 21:05

Hi Kafue,

ff druk gehad en weer online,

Bedankt voor je uitleg en het is mij helemaal duidelijk. Morgen weer in praktijk brengen en mijn missie gaat verder om de rijkunst te beheersen.

gr. Fralex

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:13

Als ik van gallop naar draf wil ga ik diep zitten en maak me zwaar in het zadel zodat mijn paard al wat langzamer gaat en bij het punt dat ik in draf wil geef ik een klein knijpje in de teugel zodat ze in draf gaat. Er gaat dus wel een voorbereiding aan vooraf ja. Ik houd mijn handen gewoon stil. en als mijn paard in draf gaat begin ik eigenlijk metteen met lichrijden.
Als je paard in de goede gallop zit moet het ook zo zijn dat als hij terug in draf komt jij metteen op het goede been lichtrijd als je metten gaat lichtrijden! Knipoog
Succes iniedergeval en mis helpt het ook als je een beetje met je stem hulpen geeft.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:20

Wat ook wel wil helpen is: in de galop je ogen dicht, en heel bewust gaan zitten. Dan denken aan draf en a.h.w. gaan lichtrijden.

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:24

Locanda schreef:
Wat ook wel wil helpen is: in de galop je ogen dicht, en heel bewust gaan zitten. Dan denken aan draf en a.h.w. gaan lichtrijden.

Ging ik ook zeggen Ja
Als je gaat gaan denken aan draf, gaat je houding onbewust ook gaan veranderen.

Probeer voor jezelf eens een punt uit te kiezen waar je wil overgaan van galop naar draf, en ga dan eens gaan zoeken hoe ver op voorhand je moet gaan "denken" aan de overgang, vooraleer je hem verkrijgt. Geleidelijk aan zul je zien dat die afstand kleiner wordt.

Zeker eens proberen, het helpt echt Ja

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:13

mijn instructeur zegt: eerst ene teugel dan andere en dan een soort X maken met je benen zodat je dus met je zit hem stil krijgt. dus dat je met je knieen dan knijpt eigelijk.

3)ik rij meteen licht, want men paard gaat daarna in een goede draf
4)ja in principe kun je je paard met zit, ook met lange teugel stilkrijgen.
ik moest met men lange teugels galop doen en dan in draf gaan, en dat lukte dus alleen door de benen en zit.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 00:42

NessaX schreef:
mijn instructeur zegt: eerst ene teugel dan andere en dan een soort X maken met je benen zodat je dus met je zit hem stil krijgt. dus dat je met je knieen dan knijpt eigelijk.

3)ik rij meteen licht, want men paard gaat daarna in een goede draf
4)ja in principe kun je je paard met zit, ook met lange teugel stilkrijgen.
ik moest met men lange teugels galop doen en dan in draf gaan, en dat lukte dus alleen door de benen en zit.

Vraagje en hoe ben je van plan dit te gaan doen als je in de M1 moet blijven doorzitten?
Bovendien mag je niet knijpen met je benen ten eerste werk je je uit het zadel ten tweede blokkeer je het paard.
Idd kun je je paard als hij aan de zit is ook met lange teugels het werk laten uitvoeren of ter check een maal uberstreichen in galop als testmiddel om te zien of hij echt aan het been is.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 00:50

Kafue schreef:
Vraagje en hoe ben je van plan dit te gaan doen als je in de M1 moet blijven doorzitten?
Bovendien mag je niet knijpen met je benen ten eerste werk je je uit het zadel ten tweede blokkeer je het paard.
Idd kun je je paard als hij aan de zit is ook met lange teugels het werk laten uitvoeren of ter check een maal uberstreichen in galop als testmiddel om te zien of hij echt aan het been is.

Nors opkijken Denk je dat de ts al (bijna) aan de M1 toe is?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:19

geen idee of ze daar aan toe is. Het was gewoon een vraag ik heb namelijk geleerd dat je de eerste passen na de galop uit moet zitten. Als je een goede overgang rijd kan dit ook gemakkelijk.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 01:31

Kafue schreef:

Mijn instructeur is tevens ook een jurylid bij de bloso. dus ik denk niet echt dat hij dit zomaar zegt Knipoog
het is een soort x maken, dus niet echt knijpen zoals je dat mss denkt.
zo vertraagt hij dan nrm gezien. ik kan het eigelijk jammer genoeg niet tonen Lachen