Pony blijft aan de teugen hangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carien13

Pony blijft aan de teugen hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 13:40

Hallo,

Ik heb dus een pony die maar aan de teugel blijft hangen.
Als ik met lange contact teugel rijd hangt ze , maar als ik de teugels opppak tot normale lengte hangt ze ook.
Hierdoor word ik heel onrustig met mijn handen. En er komt ook nog bij kijken dat ze daardoor op de voorhand gaat lopen waardoor ze uit de midden-galop valt op de grote volte , en dat ze niet mooi strekt.
heb geen idee wat ik eraan kan doen.
Ik dacht zelf misschien een keer met slof rijden maar weet niet of dat helpt.

Heeft iemand hier meer verstand van dan hoor ik het graag!

feliciaa

Re: Pony blijft aan de teugen hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:34

Mijn tip: Voorwaarts rijden, rijd je pony maar eens heel voorwaarts met een lang teugeltje, als je pony dan lekker actief loopt en zijn achterbeen er goed onder heeft kan je de teugels weer wat oppakken, zorg wel dat hij dan ook voorwaarts blijft lopen en ontspan je handen waardoor je als het goed is een lichte constante aanleuning met de mond van je paard krijgt.
Ook is het rijden van veel overgangen, tempowisselingen en figuren erg belangrijk om het achterbeen er goed onder te houden..
Met slof rijden lijkt me niet verstandig..
Hoop dat je hier iets aan hebt Lachen

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 14:41

Ja ik rijd al erg voorwaarts. In me commentaar van vandaag stond zelfs dat ik te snel reed.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:44

nee, met een slof bereik je dat ze NOG meer gaat hangen.

inderdaad, zoals Feliciaa, teugels helemaal los gooien en voorwaards rijden met die hap.
waarschijnlijk loopt jouw paard niet op eigen benen, dat wil zeggen dat ie jouw teugels nodig heeft om in balans te blijven. dat wil je niet, dus ga een maandje even met de teugels 'los' rijden. gewoon sturen, maar laat hem er niet op vallen. en blijf lekker wendingen rijden en inderdaad zijn schakelen in draf, en galop goede oefeningen,

ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar wissel dit lekker af met buiten rijden, ook daar niet op je teugels laten vallen.

pas als hij echt op jouw been is en niet meer op jouw teugels leunt, dan kan je hem op gaan pakken. dit moet hij doen door gewoon lekker voorwaards te blijven en gaan nageven op jouw lichte druk.

edit: ik lees dat je hem al voorwaarts rijdt, maar dan gaat ie dus nog teveel op je teugels. dan 'valt' ie naar voren. is ie goed gevoelig op je been?

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:45

tempowisselingen. heel veel achter elkaar. niet nog meer naar voren rijden op een al duwende hals, maar dan juist terug tot de pony wacht en van je hand af blijft (met teugels goed op maat) en dan in luchtig moment heel rustig een klein beetje naar vren. zodra pony weer duwerig/hangerig is weer terug, van hand af, lucht geven en toerijden. maar met hele kleine beetjes. dus wel heel veel overgangen en tempowisselingen, maar niet te groot. Succes!!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:52

ik spiekte even in jouw profiel, waar ik een aantal foto's zag van jouw en je pony (leuk koppie heeft ze!!!) .
je rijdt haar erg diep, daardoor zal ze sowieso de neiging hebben haar achterhand te weinig te gebruiken. Slof is dan al helemaal geen optie.

ik zou echt de basis rigoreus veranderen, dus echt even terug naar ruimte van voren, veel overgangen en pas daarna weer wat op gaan pakken. pas dan kan je pony meer van achter naar voor gereden worden, ik denk dat ze dat nu niet is.

daarbij moet ze niet achter de loodlijn maar erop of ervoor.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 14:56

Klopt op die foto's loopt ze nog erg diep. Daarom ben ik haar juist wat meer ruimte van voor gaan geven. Dat diepe is er nu vanaf maar het volgende probleem volgt. Ze is wel redelijk aan het been maar dat kan beter. maar ze is erg sterk ook van voor en ze is lui.

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:02

een pony kan alleen hangen als er iets te hangen valt
dus als er geen contact is met de teugels dan valt er neits te hangen of als jij terug trekt kan ze hangen
ik heb dit probleem ook gehad mijn paard liep niet goed op zijn eigen benen en zoch steun in mijn hand maar aangezien een paardhoofd best zwaar is..... Knipoog

sherrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:59

Zoals hierboven gezegd wordt zou ik haar gewoon lange teugel geven en lekker voorwaarts rijden . Je zegt dat ze ook niet goed voor het been is. Laat haar dan juist lekker doorlopen en niet vast houden van voor.

Balkjes wil goed helpen om haar achterhand er beter onder te krijgen probeer dat 2 a 3x per week mee te nemen in de training.

en hou haar lekker bezig met figuren rijden zodat ze beter op der achterhand komt.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 20:29

Maar het is toch ook niet goed als ik totaal geen contact met de mond heb? Want heb al een tijd gereden met heel licht contact maar zodra ik haar opakte ging ze weer hangen

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:33

Een tijdje is dat niet erg als je geen contact met de teugels heb gewoon voorwaarts blijven rijden tot ze uiteindelijk op dr eigen benen gaat lopen en dan kan je dr voorzichtig aan oppakken begint ze dan weer met hangen dan weer alsmaar voorwaarts rijden!

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:06

Ik heb een haflinger, die doet dat ook ontzettend erg.
Ik zal eens deze tips doorlezen Lachen

Cynthia_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:47

Mijn verzorgpaard doet dit sinds kort ook, het is echt vervelend want ik kan dan echt mijn handen niet stil houden plus het feit dat ik haast het zadel wordt uitgetrokken.

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:56

Heey, mooi beestje heb je! Euhm ja lastig, ik zou idd veel afwisseling veel figuren en balkjes is ook goed. Vraag me alleen af of het voorwaart rijden wel goed is.. Ik zelf rij een paard die ook nog wel is heeel sterk wilt worden. Dit komt omdat ik de teugels te lang laat waardoor hij uit belans is en steun zoekt op mijn teugels. De eigenaar zegt dan dat ik juist moet verzamelen, zodra je nog meer voorwaart gaat rijden kan hij nog meer vast pakken. maar dat is dan mijn probleem. Ik heb ook heel vaak gehoort dat je op zo'n moment gewoon de teugels los moet gooie waardoor je pony uit balans raakt en weer zelf zijn balans moet vinden. Naja ik hoop dat je der wat aan hebt maar ik denk het niet:) ik weet het ook niet zo goed:p Succes!