hoe paard maar laten verzamelen ipv op het bit laten hangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

hoe paard maar laten verzamelen ipv op het bit laten hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 22:42

Hi,

Ik rij zelf nog niet zo lang en heb een aantal topics geplaatst. Stukje bij stukje valt de puzzel in elke en elke keer leer ik er weer wat van.

Mijn probleem van vandaag :
Wat mij opvalt is , dat het paard wat ik rij, een goed leer-dressuurpaard, vandaag erg veel op het bit hing.Hij trok mij naar voren toe.

Mijn instructrice heeft mij geleerd de volgende methode om dit te vermijden : veel been en heel summier met mijn vingers spelen links rechts-links-rechts ect om zo meer verzameling te krijgen en zijn hoofd hoger in de hals te krijgen.

Bij een ander topic van mij "wegvallen over binnen en buitenschouder" is er al het een en ander over gezegd maar ik ben erg benieuwd hoe anderen dit ook zien

Mijn vragen:
1) Hoe kan ik voorkomen dat het paard op het bit hangt.
2) Hoe kan ik meer verzameling creeren
3) Is verzameling hetzelfde als zijn hoofd hoger in de hals plaatsen?
4) Wat is de positie van jullie lichaam. Sommige zeggen meer naar achter leunen en anderen bestrijden dit.
5) Spelen jullie ook heel summier links-rechts-links met de vinger om het hoofd hoger in de hals te krijgen en meer verzameling te
creeren.

Nou, hoor graag van jullie,

gr. Fralex

Biepje

Re: hoe paard maar laten verzamelen ipv op het bit laten hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:58

1) Overgangen rijden, zo komt je paard meer op de achterhand en wordt hij lichter in de hand plus, je paard hangt zoveel als jij hangt aan de teugel.
2) Overgangen rijden en oefeningen zoals schouder-binnenwaarts, appuyementen, travers, die meer draging creëren zodat je paard meer gaat verzamelen
3) Nee, dit is absoluut niet hetzelfde, je kan het hoofd hoog in de nek plaatsen door je paard te irriteren door veel met je handen te doen (maakt dan niet uit of je veel met je been doet of niet). Verzameling is het dalen van de achterhand en het meer onder de massa plaatsen van de achterhand waardoor de hals automatisch rijst
4) Hetzelfde als normaal, ik zie niet in waarom je dat zou veranderen, raakt je paard alleen maar in de war van
5) Nee, maar ik denk dat dat al wel duidelijk was Knipoog . Het laatste dat je nou net moet doen is met je handen beginnen zooien.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 23:09

hi Biepje,

Van jouw was de laatste van wie ik een bericht had verwacht (grapje)

Dus kort samengevat: veel overgangen rijden. Dat doen we nu ook.

Schouder binnenwaart ect zijn we even mee gestopt omdat we het paard eerst totaal recht willen hebben. Vanaf het begin hem ik al die oefeningen gedaan ging te snel zijwaart en in de war op signalen die ik niet gaf.Dit paard denkt erg veel.Nu doen we alleen basis oefeningen. Rechtuit, voltes ect.

Zal toch proberen om niet met de handen te spelen. Zal een hele kluif worden met hem. Time will tell

De rest is mij duidelijk.

Bedankt voor je reactie

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:11

Jij bepaalt of een paard op je hand mag hangen. Hou hem ten eerste actief met veel overgangen. Blijf zelf licht, gooi desnoods je teugels volledig los, maar laat hem nooit hangen. Gewoon een seconde losgooien en weer oppakken. Zet hem aan je been en hou je handen gewoon stil.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:11

Tja, examens zorgen voor studie ontwijkend gedrag op bokt Knipoog

Inderdaad, heel erg veel correcte overgangen rijden, vooruit, terug, in oefeningen overgangen rijden, zo blijft je paard bezig en blijf hem voor. Als je paard veel denkt, ook erg veel wachtoefeningen doen: terugnemen vanuit draf tot je paard bijna stapt en dan terug wegdraven,... Je paard zal dan veel minder op je handen hangen aangezien hij er gewoon de kans niet meer voor krijgt Lachen .

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 23:27

Hi poes,

Een optie om te doen, dus gewoon eerst losgooien als hij hand want dat verwacht hij zeker niet daarna oppakken en overgangen maken.

bedankt,

gr. fralex

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:28

Gewoon niet laten hangen. Hij mag verbinding nemen maar meer niet. Rij je hem ook vw-nw aan het begin?

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 23:31

Hi Biepje,

ik merk het ook soms bij wegstappen metname aan het einde van de les heb ik deze problemen. Dan wil hij ineens zijwaart. Zowel in stap als ik draf.

Waarom? joost mag het weten. Daarom rijden we nu alleen voorwaart en voltes met hem

gr. fralex

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:32

Aan het einde van de les... Dat is waarschijnlijk omdat je dan helemaal ontspant, als dan je paard zijwaarts stapt wil dat zeggen dat je ergens in je heup inknikt.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 23:32

hi Poes,

Niet echt veel. Volgens mijn instructrice is dat bij dit paard niet echt nodig.Zij is van mening dat je dit hoofdzakelijk bij jonge paarden moet doen.

Ik betwijfel het omdat zijn onderhals meer ontwikkeld is dan zijn bovenhals.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:33

Vw-NW is altijd bij elk paard nodig: zo maak je alles goed los en rek je de spieren op... Ik denk dat jij eens andere les nodig hebt eigenlijk.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 23:35

hi Biepje,

Nee, ik denk het niet want ik heb het ook met doorzitten en mijn stijgbeugels zijn erg lang.

Laaste maand veel met slofteugel gereden, weliswaar steeds losser. Ik ben de 2e eigenaar, paard is 11 jaar. Het is altijd op stang en trens gereden met heel veel kracht.

gr.fralex

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:37

Mag ik even een simpele vergelijking maken?

Vergelijk het een beetje met een wip-wap. Drijf je het motortje van achteren goed aan en begrens je aan de voorkant, dan zal het meeste gewicht aan de achterkant komen te liggen en is de wipwap zo: \

Is vanwege gebrek aan inpuls/geredenheid het paard wat langer en de meerderheid van het gewicht op de voorhand, dan ziet de wipwap er zo uit: /

(sorry, dit waren de meest lijkende leestekens die ik kon vinden).

Het doel is dus situatie 1. Maar dat is niet iets wat je van de een op de andere dag voor elkaar hebt. Blijf gewoon lekker les nemen, en houd de tips die hierboven worden gegeven in je achterhoofd. Probeer te leren aan te voelen wanneer het paard goed voorwaarts neerwaarts is en wanneer niet. Het enige dat je hier voor kunt doen: veel oefenen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:37

Als je het hebt met doorzitten, dan kan het bijna niet anders zijn dan dat je inknikt Knipoog . Beugels uit en vw-nw rijden maar Lachen .

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 23:45

Hi Poes,

Leraar is echt goed maar in ITalie zien ze waarschijnlijk toch zaken anders dan hier, denk ik

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:46

Je hebt overal goede en slechte lesgevers hoor...

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 23:54

Hi joy,
Ik denk zelf , het paard is 11 en is altijd met Stang en Trens met veel kracht gereden. ik rij hem nu op enkele trens maar het gaat gelukkig een stuk beter nu.

Wat je zie, veel overgangen maken. Klopt, dat doen we nu en het gaat iets beter.

Er is hoop dus......

gr. fralex

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:54

Je hebt het topic pas vandaag gestart dus ik vind het gek dat er al verbetering is?

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 00:06

Beste Poes,

Als je goed het topic heb gevolg en ook het top "wegvallen over de binnen en buitenschouden" en ook het topic rijden op enkele trens van ondergetekende , dan is het verhaal denk ik een beetje meer duidelijk

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:07

Aha zo Lachen

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 00:08

Beste Poes,

Merendeel van de mensen die vragen stellen, vragen een bevestiging of zij op de goede weg zijn.

gr. fralex

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:15

francescalex schreef:
Hi joy,
Ik denk zelf, het paard is 11 en is altijd met Stang en Trens met veel kracht gereden. ik rij hem nu op enkele trens maar het gaat gelukkig een stuk beter nu.

Wat je zie, veel overgangen maken. Klopt, dat doen we nu en het gaat iets beter.

Er is hoop dus......

gr. fralex

Hoi,

ik twijfelde er niet aan of er hoop was hoor.. Knipoog Ik denk dat een deel ook met afstemmen te maken heeft. Het paard is gewend op bepaalde hulpen te reageren en kennelijk bied jij het programma iets anders aan. Jullie moeten samen nieuwe afspraakjes maken en ik ben er van overtuigd dat jullie naar elkaar toe gaan groeien. Maar om op m'n suffe voorbeeldje terug te komen, daarvoor is het dus wel belangrijk dat in de basis het motortje aan de achterkant draait, als je begrijpt wat ik bedoel.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 00:18

Hi Joy,

Ik denk dat je gelijk heb. Ikzelf ben 1.89cm en de vorige eigenaar die het paard altijd heeft gereden is 1.60 met kleine benen. Dit speelt denk ik ook een rol.

Na 4 maanden is er denk ik weinig te zeggen. De eerste 2 maanden stond ik niet echt onder begeleiding en nu gelukkig wel. Ben van stal veranderd en het paard is veel rustiger.

Dat voorbeeld van de motor zal ik zeker onthouden.

gr. fralex

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:33

francescalex schreef:
Hi Joy,

Ik denk dat je gelijk heb. Ikzelf ben 1.89cm en de vorige eigenaar die het paard altijd heeft gereden is 1.60 met kleine benen. Dit speelt denk ik ook een rol.

Na 4 maanden is er denk ik weinig te zeggen. De eerste 2 maanden stond ik niet echt onder begeleiding en nu gelukkig wel. Ben van stal veranderd en het paard is veel rustiger.

Dat voorbeeld van de motor zal ik zeker onthouden.

gr. fralex

Dat het paard nu rustiger is, is een goed teken. En verder vind ik het trouwens erg aan je te prijzen dat je níet omdat je paard wat zwaar in de hand is grijpt naar stang en trens, hetgeen hij kennelijk gewend is.

Zoals ik al zei, het kost tijd, hij is gewend aan andere afspraken (en als ik jou zo lees scherpere hulpen) maar jullie gaan er vast en zeker samen uitkomen.