Asociaal bokken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Asociaal bokken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 23:58

Met de winterkou is mijn paard ook weer lekker fris geworden.

Onder het zadel is ze best te rijden, als je haar maar op voorhand longeert. En daar zit het probleem: zo gaat aan de longe zo vreselijk bokken en schoppen dat ik bang ben dat ze nog eens iemand raakt met die lange benen van dr.

Ik had een soort 'afspraak' met haar dat ze aan de longe 10 minuten vol mocht gaan, en daarna is ze dan braaf onder het zadel. Maar dit Scheve mond

Hoe laat ik haar stoppen met zo hoog te bokken aan de longe?

(buckstoppers en andere martelwerktuigen hang ik niet aan mijn paard)

PS ze staat van 8u 's ochtends tot 8u 's avonds buiten en krijgt maar net genoeg krachtvoer om op gewicht te blijven

Escada

Re: Asociaal bokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:03

Kan je voor het longeren haar niet ergens in een paddock losgooien zodat ze ff 5 minuutjes uit der dak kan gaan;)?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 00:05

Maar ze staat al 12 u per dag buiten. Ze begint pas uit haar dak te gaan als ze de bak en de collega's daar ziet...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:22

Ja hier net zo, aan de lijn even lekker gekken, ik laat het meestal even toe , maar laat dan merken dat het klaar moet zijn, aan de lijn moeten ze luisteren.
Bij mij staan ze ook veel buiten, dus kunnen ook hun ei kwijt.
Dus denk dat je gewoon ook even moet laten blijken dat je niet van dat gedrag gedient ben en dat jij bepaalt wat er gebeurd.

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:22

Ik zal er inderdaad geen buckstop ofzo aan hangen, dat werkt alleen maar averecht, je paard gaat zich verzetten en zo wordt dat alleen maar erger.
Ik denk hierbij gelijk: consequent straffen.
En niet met een longeerzweep ( Clown ) dat bedoel ik niet, maar al gaat hij raar doen, jij zegt hij mag 10 minuten even gaan, en daarna moet hij dan werken, dus elke bok die hij geeft gelijk zeggen: Euh! of Laat dat! of iets in die richting
En zodra hij een rondje rustig en braaf ik geweest ook weer belonen, en als hij een keer een hele poos braaf is geweest, kan het geen kwaad om het naar je toe te halen, hem een klopje te geven en uit te laten stappen.
Dus consequent blijven en geduld hebben.
Veel succes en al komt er een ander probleem mag je altijd pb'en want ik heb dit namelijk ook gehad met mijn verzorgpaard ! Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:06

Klara16 schreef:
Ik had een soort 'afspraak' met haar dat ze aan de longe 10 minuten vol mocht gaan, en daarna is ze dan braaf onder het zadel. Maar dit Scheve mond

ik zou een nieuwe afspraak met haar maken, niet meer vol maar netjes braaf.
Zoek anders iemand erbij die je kan helpen hiermee.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:44

Je paard staat wel lang buiten, maar zie je haar dan ook uit haar dak gaan?
Die van mij rent amper als hij op de wei staat, zet ik hem in de bak of aan de longeerlijn dan barst de bom Haha! Ik laat hem dan ook altijd even lekker los rennen voor het rijden. Helpt heel goed!
Paarden gaan vaak uit zichzelf op de wei niet zo erg rennen als wanneer je ze een klein beetje 'aanmoedigt' of even in de bak loslaat.
Succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:45

Aan de longe tolereer ik nog net een klein vreugde- of verzetbokje maar meer niet! Longeren is net zo goed werken als rijden. Dus bij flink bokken gebruik ik echt wel eens de zweep om ze goed vooruit te zenden.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:54

Gelukkig dat al deze energie die er uit moet er dan wel met het longeren uitkomt en niet bij het rijden. Als mijn pony bokt tijdens het longeren probeer ik haar voorwaarts te laten gaan en bij het bokken mijn stem te verheffen en mij "groot" te maken zodat zij iig een eind met haar benen wegblijft.