Overkruist na landen hindernis..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sil_Bill

Overkruist na landen hindernis..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 22:06

Ik heb een probleempje,
Ik heb een hafje waar ik sinds een tijdje fanatiek mee aan het springen ben.Maar ik heb een probleem.
Als ik in galop op een hindernis aan kom rijden gaat alles goed. De afzet, zweefmoment en dan de landing.
Als ik door gallopeer naar de volgende hindernis dan zit ze overkruist in de galop. Met de voorbenen altijd goed en achter dus niet.
ik vind het heel raar...
Ze heeft in het verleden haar pees doormidden gehad (links-achter) maar dat is weer helemaal goed verklaart. Ik twijfelde er tog aan met springen en we hebben alles nog eens laten onderzoeken.. met foto's etc. Alles was goed. Is het misschien psychisch?? ljikt me niet. Ik heb ook wel eens springles. maar m'n instructrice zecht dat je aan overkruist niet zo veel kan doen tijdens de sprong. Maar dit bekekend dus dat is nooit normaal een lijntje kan springen.. Weet iemand iets wat je eraan kunt doen?Het is best wel vervelend.
Verder is pony helemaal gechekt gebit benen rug ook het zadel enz. dus dat moet geen probleem zijn.
Hopelijk kunnen jullie helpen..
GR.

Lise81

Re: Overkruist na landen hindernis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:40

Misschien mist je paard wat aan kracht of coördinatie in haar achterbenen, en mist ze wat balans.
Is het links en rechts om het zelfde?

Ik denk dat je bijv. moet kijken of ze het aan de longe of met vrijspringen ook zo doet. Daarmee kan je ook gaan oefenen, en belonen als ze niet overkruist landt.

Blijkbaar vergeet ze een beetje haar achterbenen.
Ik zou daarbij lager beginnen met springen eerst balkjes galloperen en dan lage in-uitjes zodat ze leert in een constant ritme te galloperen en te springen.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:34

Doet mijn fjordje ook! Ik lees even mee!

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:59

Je kunt ook met een balkje oefenen.
In galop er over en dan wisselen van galop boven het balkje.
Dus soort van volte draaien over het balkje.
Als ze dan achter ook goed mee springt overdreven belonen.
Succes...

Jemilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:22

Probeer ook aan jezelf te werken, een paard gaat dikwijls overkruist door een gebrek in balans. Zelf kan een paard deze balans over het algemeen wel vinden. Een verkeerd zittende, niet meegaande of scheefhangende ruiter kan dit voor het paard verstoren waardoor deze het als het ware voor zichzelf 'oplost' door overkruist te landen.
Laat eens extra op jezelf letten en werk aan je houding, mocht er dan geen verbetering in komen kan je naar het paard gaan kijken.
Hoe vaak spring je met je haflinger per week?
Je zegt in je eerste post dat je sinds een tijdje fanatiek met haar springt, misschien is dit allemaal wel een beetje teveel van het goeie en is het raadzaam een stapje terug te doen?

sherrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:56

Lise81 schreef:
Misschien mist je paard wat aan kracht of coördinatie in haar achterbenen, en mist ze wat balans.
Is het links en rechts om het zelfde?

Ik denk dat je bijv. moet kijken of ze het aan de longe of met vrijspringen ook zo doet. Daarmee kan je ook gaan oefenen, en belonen als ze niet overkruist landt.

Blijkbaar vergeet ze een beetje haar achterbenen.
Ik zou daarbij lager beginnen met springen eerst balkjes galloperen en dan lage in-uitjes zodat ze leert in een constant ritme te galloperen en te springen.

Hier ben ik het mee eens of probeer een kleine sprong op een volte te zetten zodat stelling houdt.

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 15:05

@Jemilah:Ik sprong eerst ongeveer 1keer in de 2 week. Toen 1x per week en nu 2 keer. dus dat lijkt me niet te veel. verder rij ik nog dressuur3x in de week.en maak 1x in de 2 week een buitenrid. tenzij het heeel vies weer is. natuurlijk gaat het niet elke week hetzelfde. Misschien licht het aanmij houding, maar ik heb wel les dus dan zou het daar wel gezecht worden neem ik aan. Maar ik zal goed op mezelf gaan letten dankjewel!

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:52

tijdens de sprong naar de kant opkijken hoe die moet landen, stel je wilt rechts landen dan kijk je naar rechts je brengt je gewicht op rechts en zorgt dat je rechterhand ontspant, wel opassen dat je zelf niet meteen afwend naar rechts en een stukje rechtdoor galoppeert, meestal als een paard in de verkeerde galop terecht komt, is het grotendeels de ruiter zijn fout.
Heb dit ook gehad dat ik telkens verkeerd uitkwam, en ook wel is overkruist, maar dat lag grotendeels bij mezelf