Help: Erg fris paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emilia

Help: Erg fris paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:05

Hallo,
Ik ben twee weken geleden met mijn paard bij de chiropraktiker geweest. Hij heeft hem behandeld en ik mocht twee weken niet rijden. Paard heeft wel elke dag een uur in de molen gelopen en het aantal KG's biks is ook verminderd.
Nu ben ik gisteren weer begonnen alleen hij is best wel fris. Niet gek natuurlijk na twee weken niks gedaan te hebben. Ik mag alleen stappen en een beetje draf. Hij komt ook nog elke dag in de molen.
Vandaag ook weer. Volgens mij wil hij heeeeeel graag bokken maar ik ben zo bang dat er iets in z'n rug verschuifd. Ben ik nu te voorzichtig bezig door alleen te stappen en wat draf? Hij gaat zich ontzettend vervelen en dan gaat hij natuurlijk dingen zoeken om op te reageren. Ik mag alleen lange lijnen rijden en grote voltes. Wie kan mij helpen met goede tips?

Casarell

Re: Help: Erg fris paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:11

Zou hij niet fris zijn, omdat hij geen pijn meer heeft??
En komt je paard verder niet buiten, behalve stapmolen en onder de man stappen/draven?

Persoonlijk zou ik em lekker op de wei of paddock zetten met was hooi, elke dag.. zodat hij zijn ei kwijt kan.. en dan zal hij niet meer zo fris zijn..

Maar nogmaals, dat is moeilijk te beoordelen, zo vanaf de pc..

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:16

Maar dat is het hem nou juist. Ik mag hem ook niet loslaten zodat hij dan z'n energie kwijt kan omdat dan de kans bestaat dat hij heel erg gaat bokken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:17

Euh, staat hij in de wei met andere paarden?

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:18

Nee.
Lastig probleem. Nu met een beetje wind erbij is het ook niet handig. En hij is ook nog geschoren dus misschien speelt dat ook mee.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:19

Mag je hem niet buiten zetten of ben je zelf bang dat er dan weer iets verschuifd.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord dat een paard na een behandeling niet buiten mocht staan.

Je doet meer fout op het moment dat je hem onder het zadel flink moet inhouden. Dus lekker de paddock in en in de avond lekker aan het werk gaan.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:19

Hoeveel biks krijgt hij, gaat hij de bak/het land in? enz enz..

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:21

Als hij echt in training is krijgt hij 3 kg per dag. nu krijgt hij 1,5.
Er is ook niet gezegd dat hij niet buiten mag staan maar wel dat ik hem niet mag longeren. En ik ben idd zelf bang dat er wat verschuifd Clown Zal wel te voorzichtig zijn.
Het is de bedoeling dat ik hem als volgt rij. Als ik bv een half uur rij, moet ik 20 min stappen en 10 min draven. Natuurlijk wel verdelen.
Laatst bijgewerkt door Emilia op 18-01-08 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:21

Emilia schreef:
Maar dat is het hem nou juist. Ik mag hem ook niet loslaten zodat hij dan z'n energie kwijt kan omdat dan de kans bestaat dat hij heel erg gaat bokken..

Maar als je dat niet doet, heb je weer kans dat hij straks onder jou gaat bokken.. Haha!
En longeren aan een simpel hoofdstelletje, zonder poespas??

Het is ook erg moeilijk hoor.. aan de ene kant mag je paard niet bokken, aan de andere kant belast je zijn rug wel als je erop zit... en als hij dan een keer gaat bokken.... tja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:21

En jij zou niet fris zijn, als je de hele dag op de WC wordt opgesloten Blond
Zo is de stal voor een paard...

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:23

nielsd schreef:

Nou dat vind ik wel een beetje heeeeeel dramatischo overkomen. Hij komt bijna dagelijks ook nog 2 in de molen.
Ik neem het hem ook niet kwalijk dat hij fris is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:26

Emilia schreef:
Als hij echt in training is krijgt hij 3 kg per dag. nu krijgt hij 1,5.
Er is ook niet gezegd dat hij niet buiten mag staan maar wel dat ik hem niet mag longeren. En ik ben idd zelf bang dat er wat verschuifd Clown Zal wel te voorzichtig zijn.

Ik zou de behandelend arts ( of hoe noem je zo iemand) even bellen om te vragen, want ik denk dat je die niet helemaal goed hebt begrepen.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:27

Probeer hem al te bellen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:27

Bel anders die chiropraktiker even voor advies over losgooien,wei, hoe rijden opbouwen, etc.
Wat voor brok en welk ras etc. paard heb je?

Ga anders tijdelijk over op vit.brokjes en alleen ruwvoer. Dan zal hij ook minder exploderen, maar komt niks tekort. En alleen molen, box en rijden kweekt altijd een bommetje. Paard moet de ruimte hebben om te spelen. In box en molen kan dat niet (geen ruimte), dus dan blijft tijdens het rijden over.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:28

misschien osteo eens bellen voor overleg, die van mij mocht ook niet gek doen, maar de da zei me da thij beter een keer lekker onbelasd zijn ei kwijt zou kunnen , dan dat ik met mn paard verongeluk......

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:28

Emilia schreef:
nielsd schreef:

Nou dat vind ik wel een beetje heeeeeel dramatischo overkomen. Hij komt bijna dagelijks ook nog 2 in de molen.
Ik neem het hem ook niet kwalijk dat hij fris is.

Maar in de molen verbrand hij ook niet zijn dagelijkse energie.. en dus hoopt het alleen maar op..
Feitelijk staat je paard dus 22 uur in een hokje, terwijl hij niet voor niets 4 benen heeft gekregen (om te strekken) Haha!

Maar goed, het is of zo door blijven gaan en wachten tot de bom barst, of het risico nemen, en je paard even lekker zijn benen laten strekken..

Je kan em ook nog dagelijks gaan sederen, maar dat is weer niet bevordelijk voor de gezondheid..

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:31

Ok, heb net contact gehad. Longeren zou eventueel mogen op een grote cirkel maar zorgen dat hij zo min mogelijk bokt.
Ik mag wel meer draven. Ik zal het morgen eens proberen om meer te draven. MIsschien helpt dat.

Sederen dacht ik ookal aan, maar weet ook dondersgoed dat dat idd voor zijn gezondheid niet goed is.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:32

Heeft de behandeld arts gezegd dat je weer volledig mag rijden?
Dus, stap draf en galop?
Als dat zo is moet je ook gaan rijden, als je begrijpt wat ik bedoel. Dus ook gewoon weer aan het werk zetten, dat hij zijn energie daarin kwijt kan. Niet te veel ineens natuurlijk, maar wel zo dat hij geen tijd heeft voor fratsen.
Is het zo dat je alleen mag stappen...dan moet je nog eens overleggen met de arts denk ik. Ik heb dat ook een keer gehad met een paard na een ernstige blessure...die was ook supergefrustreerd. Eerst elke dag in de weide...en toen opeens boxrust en alleen maar stappen... Toen heb ik in overleg met de behandelend arts toch de beslissing genomen om haar toch op de weide te zetten. Ik gaf dan eerst geen eten (hooi en brok), zodat ze goed trek in grazen had. En dan vloeide door het lopen en grazen de eerste lust tot bokken er uit. Het was een schrale weide, zodat ze zich niet kon overeten. Op die manier hebben we dat paard toen uit de frustratie gekregen, zonder dat het negatieve invloed had op de gezondheid.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:33

kim1207 schreef:
misschien osteo eens bellen voor overleg, die van mij mocht ook niet gek doen, maar de da zei me da thij beter een keer lekker onbelasd zijn ei kwijt zou kunnen , dan dat ik met mn paard verongeluk......

Dat verongelukken zal wel meevallen. Zo idioot doet hij ook niet. Heb zelf de angst dat er dan weer wat in z'n rug schiet. Ik heb dat net de chiropraktiker gevraagd en hij zei dat het zou kunnen gebeuren maar de kans is niet groot.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:35

@Polly2: Galop mag ik niet maar je verwoord het precies goed. Hij heeft op deze manier te veel tijd voor fratsen.
@Tamary: Het is een NRPS-er. Hij is altijd wel wat druk van zichzelf maar zo gauw hij aan het werk gezet wordt, gaat dat eigenlijk heel goed.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:39

aan t werk zetten dan

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:41

Ik begrijp dat hij wel los mag staan maar dat jij dat zelf niet durft toch??
Ik begrijp dat je het eng vindt dat hij uit zijn dak gaat en iets verschuiven zal ,maar als een paard geen paard meer kan/mag zijn wat heeft hij en jij er dan aan.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:55

kim1207 schreef:
aan t werk zetten dan

Jep! Zal mijn best doen morgen!

Lysanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:10

Gewoon rustig aan opbouwen

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:14

en vooral ook doen waar je jezelf goed bij voelt.. het heeft geen zin om dingen te doen/forceren waar je jezelf niet goed of onzeker bij voelt!!