Achterhand. & Galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Dreamer

Achterhand. & Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:40

Hee,
Ik zit met rijden met het probleem, dat mijn paard z'n achterhand er totaal niet onderzet. Heeft iemand enig idee hoe ik dit aan moet pakken? Want het lukt niet echt.

Ook galop lukt niet, ze loopt heel erg in 4-takt. Ze is nu zo'n anderhalf jaar onder het zadel, maar ik hoop nu wel meer aan de galop kunnen werken. Maar Ze gaat Héél hard in de galop, en dan in viertakt. Iemand daar ook een oplossing voor?

Alsjeblieft? (A)

Blue_Dreamer

Re: Achterhand. & Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:58

Is er echt niemand die me kan helpen?

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:26

Veel overgangen en schakelen tijdens t rijden. Als ze lekker losgereden is dan voltes openen en sluiten, probeer haar naar binnen en naar buiten te wijken dan moet ze wel haar achterhand gebruiken, en dan wordt ze vanzelf sterker!!!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:28

Heb je les, ik denk persoonlijk dat dit toch heel belangrijk is in deze.
Belangrijk is het toch ook wel om naar voren te rijden, veel overgangen en tempowisselingen.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:41

Je kan ook met pessoa longeren.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:22

Overgangen indd Knipoog
En misschien eens proberen stap naar galop ?
Tenminste een vriendin van mij haar pony zette totaal de achterhand er niet onder zij ging ook altijd stap naar galop nu heeft hij hem eronder Lachen
Weet niet of het bij elk paard/pony helpt hoor Tong uitsteken

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:24

M'n pony eeft da ook Lachen
Me vriendin gaf me de tips om :
- Veel wendingen te rijden
- En idd overgangen
Lachen

sherrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:06

Probeer met draven dat de achterhand er al goed onder is.
Neem ook 2 a 3 x peer week balkjes mee in je training zodat ze daardoor al beter op haar achterhand komt.
en met de galop proberen lange stukken te rijden ze zal in het begin hard moeten galoperen om 3 tak te komen. Maar als ze sterker in haar achterhand wordt moet dit gaan verminderen.

probeer buiten is op een zwaardere ondergrond een lang stuk te galoperen

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:11

overgangen zijn echt heel belangrijk, ben der zelf met me eigen pony ook mee bezig. en doe niet alleen veel overgangen maar ook veel tempowisselingen en schakelen, ( niet het versnellen maar van voren tegenhouden en dan van achter aandrijven heeft ze de benen er onder dan ontspannen en zo gaat ze steeds ( verruimen) de achterhand er onderzetten en inderdaad op volte galoperen en dan bij de B & E balkjes op de grond leggen werkt super.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:51

Idd veel overgangen rijden en desnoods les gaan nemen. is altijd erg fijn lijkt mij

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:22

Wat ook goed werkt is op een rechte lijn stappen, halthouden, een paar passen achteruit en dan meteen vanuit de achteruit naar voren stappen. Je gaat dan iets naar voren zitten om je paard het signaal te geven. Achteruit stappen is zoiezo erg goed voor training van de achterhand.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:25

Als je heuvels / viaducten in de buurt hebt, is het ook goed om daar veel over te stappen naar boven, dat maakt de achterhand ook sterker.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 14:23

Oefenen aan de longeerlijn (goed bijgezet natuurlijk). Mijn paard is nu ook ongeveer 1.5 jaar onder het zadel, heb hier ook heel lang mee geworsteld, maar mijn ervaring is toch echt dat als je ze aan de longeerlijn traint, voor dat je er zelf op gaat bijvoorbeeld, ze meer balans en kracht ontwikkelen. Dit kan natuurlijk ook met de ruiter erop, wat hierboven al meerdere malen genoemd word, wendingen overgangen ed., maar als je er zelf naast staat kan je erg goed bekijken of ze een regelmatige ontspannen galop heeft (je ziet dan o.a. de spieren op de rug meedrillen....). Als je dit aan de longe bereikt hebt kun je dit onder het zadel doortrainen. Echter in mijn geval heeft het nut gehad haar gedurende een half jaar ook aan de longe door te trainen.
Veel succes!!!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:27

Probeer om, wanneer je aanspringt in galop, dit te doen vanuit een actieve, maar onstpannen draf. Niet versnellen en in galop "laten vallen", wanneer dit gebeurt, dan is de galop vanaf de eerste galopssprong al niet opwaarts en actief. Dat, evenals het op de voorhand lopen en vasthouden in het lijf, kunnen ervoor zorgen dat je paardje in viertakt gaat lopen.

Om de achterhand er goed onder te krijgen, kun je ook in galop een oefening doen, waarbij ook de rug goed los komt. Dan ga je over naar een actieve, voorwaartse galop, verlicht je je zit, maar houd je voor gewoon contact. Galoppeer enkele rondes op één hand in verlichte zit. Hierdoor kan de rug mooi deinen en komt de achterhand er gemakkelijker onder. Doe dit niet te lang achtereen, het is best vermoeiend voor je paard. Na even stappen doe je dit ook op de andere hand.

Ook veel schakelwerk en schijnovergangen (die werden al genoemd) in alle gangen helpen om de achterhand te versterken.
Succes ermee!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:31

Ik zou persoonlijk niet teveel aan de voorkant beperken (met name in galop niet) dmv. bijzets of andere hulpmiddelen. Dit, omdat daarbij het risico bestaat dat ze juist méér op de voorhand gaat lopen, ipv vanuit de achterhand, waardoor in galop ook de viertakt weer opgwekt kan worden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:35

Misschien eens een foto plaatsen als je aan het rijden bent?
De achterhand kan je er n.l alleen onder krijgen als je paard goed over zijn rug loopt.

miek78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:03

veel overgangen rijden en ook aan de longe werken

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:10

Mijn paard (een draver) heeft momenteel nog een vrij zwakke achterhand, door de manier waarop hij voordien getraind is. En die zwakke achterhand heeft dus tot gevolg, dat de galop ook nog niet zo vlot gaat.

Ik focus mij momenteel niet zozeer op het doorgalopperen, maar eerder op het aanspringen. Mijn voornaamste doel is nu spieren opbouwen in stap en draf. Verder kan ik mij alleen maar aansluiten bij wat hiervoor al gezegd is:

- longeren met pessoa
- balkjes lopen
- veel overgangen en tempowisselingen rijden
- veel figuren rijden

En vooral niets overhaasten..