Probleem met buitenritten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Love_apollo

Probleem met buitenritten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 11:25

Hallo,

ik heb een probleempje. mijn paard wil niet alleen buitenritten maken, er moet altijd een ander paard bij zijn. als ik alleen met hem over straat ga schrikt hij best veel, maar hij wil meestal ergens absoluut niet langs en dan begint hij te steigeren en bokken en springen enz.
Ik vind dit wel heel jammer.
Misschien weet iemand van jullie een oplossing?

Groetjes Lisa!

8nnemiek

Re: Probleem met buitenritten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:21

Misschien iemand er naast laten lopen, en dan steeds verder weg? Lachen

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:53

wat hier boven staat is idd een goede oplossing, en je moet niet te snel te veel wilen, ga eerst bijv alleen de straat op en neer.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:22

wat ook kan helpen is eerst eens met hem alleen gaan wandelen, dus jij er niet op, zodat hij kan wennen aan het feit dat er geen ander paard bij is
zo is het uiteindelijk bij mijn paard ook gelukt

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:25

Mijn paard heeft daar ook last van. Hij heeft op zijn 3 en 4jarige leeftijd altijd geleerd om met een ander paard op stap te gaan.
Toen hij bij ons op stal kwam ben ik eerst vaak aan de hand met hem gaan wandelen, let er wel op dat hij dan niet met jou aan de wandel gaat Knipoog
En dan langzaam opbouwen door erop te gaan zitten en iemand anders mee laten lopen, na een paar keer kun je diegene al achter je paard laten lopen en zo steeds verder uit zicht. Zo houdt er toch iemand toezicht in gevallen dat je hulp nodig hebt.
Maar het blijft een kwestie van geduldig oefenen Tong uitsteken

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:44

Heb ik ook al eens gehad met een (bijrijd) paard.

Met zijn 2-en ging het geweldig, alleen kwam ik ongeveer 100 meter ver van stal af.
Meneer bleef dan gewoon staan midden op straat en wilde niet meer vooruit. Hij maakte zich dan onnoemelijk sterk en stond wat te stuiteren op straat. Hij wilde zich elke keer omdraaien maar daar kreeg hij bij mij de kans niet voor. Op een gegeven moment was hij dan zo opgefokt dat ik maar aan de teugels hoefde te komen en dan ging hij gelijk hysterisch met zijn hoofd schudden.
Aangezien hij 1.83m was had ik op dat moment niet zo heel veel meer te vertellen.
Vooral als er voor en achter ons op een gegeven moment auto's stonden.

Ik heb het een paar keer uitgeprobeerd maar kwam gewoon geen stap verder met hem. Daarom ging ik alleen nog met hem naar buiten als er iemand bij was..

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:46

MoonenL schreef:
wat ook kan helpen is eerst eens met hem alleen gaan wandelen, dus jij er niet op, zodat hij kan wennen aan het feit dat er geen ander paard bij is
zo is het uiteindelijk bij mijn paard ook gelukt

Ja een hele goede tip! mocht hij hier geen problemen mee hebben, stap dan halverwege op voor een klein stukje, of de terugweg ofzo, bouw het dan lekker op Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:20

En wat belangrijk is: zelf heel overtuigend en leidinggevend zijn. Je paard is onzeker alleen. Als jij heel duidelijk en zelfverzekerd bent en vooral blijft paardrijden (voorwaarts), dan help je je paard daarmee. Dus op het moment dat je er weer op gaat zitten...zelf vol zelfvertrouwen en overtuiging op pad gaan. Wat ook helpt is heel vroeg op zondagochtend gaan, dan is alles heel rustig en doet je paard een goede positieve ervaring op.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:43

Ik heb echt precies het zelfde probleem gehad. wat ik heb gedaan is gewoon allen naar buiten en eerst maar een klein stukje en dan steeds wat verder en nog wat verder. Maar je moet het echt rusitg aal blijven doen die stukjes verder het heeft bij mij 1,5 geduurd voordat ik alleen hele grote buitenritten kon maken. Heel veel sucses en ik weet hoe super vervelend dit is!
Owja en ze moeten lekker doorstappen zorg dat je paard niet stopt laat duidelijk merken ik zit erop en ik bepaal wat der gebeurd Lachen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:49

MontyRulezz schreef:
Heb ik ook al eens gehad met een (bijrijd) paard.

Met zijn 2-en ging het geweldig, alleen kwam ik ongeveer 100 meter ver van stal af.

Aangezien hij 1.83m was had ik op dat moment niet zo heel veel meer te vertellen.
Vooral als er voor en achter ons op een gegeven moment auto's stonden.

dat is niet anders met een pony van 1.50 hoor! als ze willen zijn ze altijd sterker dan jij! het is vreselijk verevelnd

J_van_Bijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:55

haay haay.. wat er inderdaad hier al een aantal malen gezegd is.. is langzaam opbouwen.. en lekker gaan wandelen.. dan kun je bijvoorbeeld ook gewoon met zadel en hoofdstel gaan lopen.. en dan de terugweg er wel op gaan.. op het moment dat hij iets goed doet heel goed belonen en niet in 1 x te veel eisen.. veel succes..Knipoog

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:57

Of iemand met een fiets ernaast?
Dan kan degene ingrijpen als er wat mis gaat.
Jou paard is inprincipe alleen op pad en jij hebt iemand bij je, mocht je paard ergens niet langs gaan o.i.d.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:01

Ik heb een tijd een paard gereden dat panisch was voor tractoren, voor eigenlijk alles wat groter was dan een personenauto. wanneer ik in stap naar het bos wilde gaan, over de weg, kon ik van te voren al weten dat ze zich zou omdraaien -ook om niets- en als een idioot terug rennen. Vanaf toen ging ik in een lekker drafje de weg over. Niet te hard, maar wel zo dat ze meer bezig was met doorlopen dan met alles spannend vinden. Is een wat andere situatie dan bij jou, maar misschien helpt het je paard om door zijn gewoonte te komen -> het zieken om niets eigenlijk..
Succes

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:26

Verschillende dingen zijn al gezegt zoals iemand op de fiets meenemen, steeds een stukje verder gaan.
Maar wat ook belangrijk is maak het alleen op pad gaan interresant door bv naar een grasveldje te gaan en hem daar even te laten grazen.
Binnen twee keer staat hij te popelen om alleen met je mee te gaan.
Veel blijven oefenen en tenslotte lukt het normaal om hem alleen mee te nemen.
En vooral zelf rustig blijven bij de gedachten alleen oh hij gaat gek doen, doen ze het meestal ook.
Veel succes iig.

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:19

Hartstikke bedankt! heb zeker wat aan de tips en ga het zeker doen!