Mijn paard is vrij moeilijk te rijden. Niet in de zin van lastig en moeilijk karakter, maar moeilijk om goed aan het lopen te krijgen.
Ze loopt gemakkelijk op de voorhand en is echt een ster in lang en laag lopen

Na een periode van heel hard werken (en heeel veel hulp van mijn instructeur!!) heb ik het eindelijk voor elkaar. Ze loopt goed op de achterhand en heeft een goed ruggebruik. Ze begint echt te swingen.
Maaar.. Ik reed haar altijd met een koperen, dubbelgebroken bit. Hier liep ze dwars door heen. Kon haar niet fatsoenlijk nageeflijk rijden en dus ook geen ruggebruik e.d.
Nu rij ik haar op een scholingsbit, een stang dus. Hier loopt ze niet doorheen en ik kan haar super rijden. Een klein kneepje en ze geeft na, heerlijk. Ik heb een heel zachte hand en het doet haar geen pijn, dat weet ik zeker. Ze is gecheckt door de tandarts, zadel ligt prima, ik loop bij een fysiotherapeut en ze is helemaal ok.
Maar, ookal kan ik haar op dit bit super rijden, ik wil graag ook weer terug kunnen naar een "gewoon" bit. Ik rij haar nu afwisselend met het scholingsbit en het dubbelgebroken bit.
Op het dubbelgebroken bit loopt ze gewoon veel minder dan op de stang. Ze loopt dwars door het bit heen. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, maar ze drukt haar neus naar voren en steekt haar hoofd in de lucht. Met dit bit is ze vrijwel onmogelijk goed aan elkaar te rijden.
Let wel: Ik rij met mijn benen, niet alleen met de hand, ookal blijkt dit niet helemaal uit mijn bericht. Mijn paard is goed voor het been. Maar om je paard aan elkaar te rijden heb je niet alleen je been nodig, ook je zit, handen etc. Desgewenst kan ik misschien twee filmpjes maken van het verschil in rijden?
Moet ik misschien strenger zijn, of maar "gewoon" op de stang blijven rijden tot ze meer spieren heeft ontwikkeld? Wie heeft er tips/ideeen?
. Dan gaan ze zo lekker hangen en vervolgens heb je geen rem meer niks. Dit heb ik opgelost met mijn instructrice, en natuurlijk ligt het aan mij!
) mijn benen eraan te houden en mijn handen voor mij uit te plaatsen en niet te gaan trekken. 
. Dan lukt het echt