Sloom en slingerd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eliza16

Sloom en slingerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 12:18

Hayy
Ikheb een probleem met een jong paard van mij
Hij is heel sloom en slingerd alle kanten op.

je zult nu zeggen sloom oh gewoon goed been geven desnoods met zweepje
maar dit helpt echt niet als ik been geef of tik met zweep loopt ie 2 passen vlot door en dan word ie weer sloom
Het ligt niet aan zijn conditie want die is wel goed.

Slingeren komt wel vaker voor bij jonge paarden,dus heb ik hem eerst geleerd om netjes over de hoefslag te gaan, maar dat valt ook niet mee omdat ie neit gehoorzaam wilt zijn aan het been.

Wie heeft er tips?
Bedankt

Marchador

Re: Sloom en slingerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:24

Is het paard medisch in orde?

Misschien dat dit iets voor je is, ik heb dit als volt geleerd op te lossen.
Het paard moet echt aan je been worden en reageren als jij hem vraagt war voorwaardser te gaan.
Veel overgangen en tempowisselingen is een oefening die je zou kunnen doen.
Wat bij mijn pony goed hielp is het volgende ook, reageerd ze niet op mijn been geef ik een klik en een tikje met de zweep er vlak na. Het gevolg is dat ze alleen op mijn klikje al reageerd. Op het moment is ze erg goed aan mijn been. Wel blijf ik de tempowisselingen rijden en en de overgangen rijden om dit te blijven trainen.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:49

helemaal mee eens wat hier boven staat.
Bijven drijven, tempo wisselingen rijden en overgangen. Maar wel streng zijn en door vragen van hem. Blijf streng rijden.

Eliza16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 14:56

Marchador schreef:
Is het paard medisch in orde?

Misschien dat dit iets voor je is, ik heb dit als volt geleerd op te lossen.
Het paard moet echt aan je been worden en reageren als jij hem vraagt war voorwaardser te gaan.
Veel overgangen en tempowisselingen is een oefening die je zou kunnen doen.
Wat bij mijn pony goed hielp is het volgende ook, reageerd ze niet op mijn been geef ik een klik en een tikje met de zweep er vlak na. Het gevolg is dat ze alleen op mijn klikje al reageerd. Op het moment is ze erg goed aan mijn been. Wel blijf ik de tempowisselingen rijden en en de overgangen rijden om dit te blijven trainen.

Reageert ze nu wel op je been of alleen ophet klikje?
Wil hem ook graag aanmijn been krijgen aangezien ik er mee wil springen over een halfjaar.
Medisch nakijken is ook een goed idee want eigenlijk gezien zijn vader Abgar en zijn moeder is een Emillion verwacht je toch veel bloed erin.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:03

Oh jee! Ik heb ook zo een paard gehad. Níets hielp, ze bleef traaaag. Inmiddels rij ik niet meer op haar vanwege medische problemen, maar ik wil nooit meer een sloompie. Ik volg dit wel even want misschien komt iemand nog met de ultieme tip Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:14

Eliza16: Ze reageerd nu super op mijn benen. Je moet hierin wel consequent blijven zoals ook werd gezegd, dus krijg je geen reactie op je benen klik en tikje.

PolkaDotAMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:16

Eigenlijk geef je het antwoord zelf al; het is een jong paard...

Jonge paarden hebben moeite met balans, lijken wel dronken, zeker als het rijtechnisch nog niet helemaal bevestigd is. Jonge paarden zoeken vaak steun aan de bakrand; ga op de binnenhoefslag rijden en rechtstellen. Verwacht echter niet dat je dit zo even oplost...

Door de jonge leeftijd van je paard denk ik dat ze wel eens overvraagd zou kunnen zijn, waarop ze reageert met sloomheid. Hoe vaak rijd je haar? Hoe lang? Voldoende afwisseling? Jonge paarden hebben gewoon wat meer tijd nodig dat wat je vraagt allemaal te verwerken.

Eliza16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 20:43

PolkaDotAMS schreef:
Eigenlijk geef je het antwoord zelf al; het is een jong paard...

Jonge paarden hebben moeite met balans, lijken wel dronken, zeker als het rijtechnisch nog niet helemaal bevestigd is. Jonge paarden zoeken vaak steun aan de bakrand; ga op de binnenhoefslag rijden en rechtstellen. Verwacht echter niet dat je dit zo even oplost...

Door de jonge leeftijd van je paard denk ik dat ze wel eens overvraagd zou kunnen zijn, waarop ze reageert met sloomheid. Hoe vaak rijd je haar? Hoe lang? Voldoende afwisseling? Jonge paarden hebben gewoon wat meer tijd nodig dat wat je vraagt allemaal te verwerken.

in mijn begin verhaal zeg ik zelf ook dat een et een jong paard is en dat ik best begrijp dat ze nog slingerd enzo.
Ze word 3x in de week gereden meestal een kwartiertje, soms echt dressuurmatig vooruit rijden enzo wat voltes proberen overgangen etc. de andere x stap en draaf ik alleen over het zandpad.
En snap best dat jonge paarden meer tijd nodig hebben, maar vraag alleen advies.

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:22

Dit probleem heb ik ook gehad, bij t losstappen al voorwaarts denken, en met losrijden contactteugeltje en voorwaarts. lekker op eigen benen de baan door. Hij krijgt dan vanzelf over de rug en krijgt vanzelf meer conditie. Komt helemaal goed, veel succes!!!!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:38

neem iemand in de hand die veel ervaring heeft met jonge paarden, laat je goed begeleiden,
advies op bokt is leuk en aardig, maar je hebt meer aan direct advies,
wij kunnen vanaf hier niet zien in hoeverre je paard op alles reageerd, en of jij de juiste hulpen geeft

naast goede begeleiding is afwisseling ook erg belangrijk
dus elke week minimaal een keer wat anders doen dan in de bak rijden.
dit kan een bosrit zijn, longeren, spelen , sprongetje

veel aan de hand of onder de man rechtuit stappen zorgt overigens ook voor een sterkere achterhand , en dus minder geslinger