Monte libre (zonder hoofdstel)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelkous

Monte libre (zonder hoofdstel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 22:09

Het zijn al wat oudere foto's, maar wilde ze toch graag met jullie delen.. Het is zo eens wat anders dan de klassieke paardensport waarin gereden wordt met hoofdstel..

Deze merrie heb ik 4 jaar geleden helemaal zelf zadelmak gemaakt en ingereden. Daarna hebben we haar ook getraind in de 'Monte Libre'. Daarbij rijden we zonder hoofdstel, enkel een touw rond de hals. Hulpen worden gegeven met de benen, en door gewicht te verplaatsen.

Vond het wel knap van Myrtille, aangezien ik enkel in de vakanties op haar kon rijden. En het meest reed ik daar op haar even oude half zus, dat nu zowat mijn paardje is die nu nog steeds in Frankrijk staat. Later lieten we het zadel er soms ook af. Maar ze is nogal iel en heeft een hoge, en vooral 'scherpe' schoft. Dus echt aangenaam zat het niet. En haar rug was niet zo sterk (er werd weinig écht met haar getraind) waardoor een zadel eigenlijk beter en comfortabeler was voor haar..

Slalommen, korte en ruime wendingen rijden, overgangen,... waren allemaal geen probleem. Ze reageerde heel goed op heel kleine hulpen.

Genoeg geleuter.. hier de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes.

Oakland1990

Re: Monte libre (zonder hoofdstel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:17

Zonde dat het maar twee fotos zijn, maar het ziet er iig ontspannen uit:D ben helemaal voor!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:19

Ziet er goed uit en mijn complimenten dat je gewoon rijkleding én een cap op hebt. Heel verstandig, dat mis ik vaak bij dit soort foto's... Mijn complimenten Lachen

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:22

Dat zou ik denk ik niet ens durven:P
toch bang dat me paard zoiets heb vanik ga lekker naar de andere kant toe dan dat jij wilt:P
haha.
Maar wel knap!!

DFromHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:07

leuk!!
je benen liggen alleen wat te ver naar voren

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 15:54

Oakland1990 schreef:
Zonde dat het maar twee fotos zijn, maar het ziet er iig ontspannen uit:D ben helemaal voor!

Ja dat vind ik ook jammer, en helaas is Myrtille er nu niet meer..
Binnenkort zien we ook zo'n foto's van jou met Oak he Vork

Ilsemarie schreef:
Ziet er goed uit en mijn complimenten dat je gewoon rijkleding én een cap op hebt. Heel verstandig, dat mis ik vaak bij dit soort foto's... Mijn complimenten Lachen

Dank je, mijn cap zet ik sowieso op. Mijn cap heeft al één keer mijn leven gered, dus ik hoop dat, moest het nog eens zover komen (hopen van niet) dat dat dingetje dan ook 'zijn werk' kan doen Lachen
Bedankt voor je fijne commentaar. Dat motiveert Ja
En gewone rijkleding vind ik ook gewoon fijner rijden Lachen het meisje op de achtergrond rijdt meestel met een gewone jeans.. maar dat vind ik niet prettig rijden.. Knipoog

D_MR schreef:
Dat zou ik denk ik niet ens durven:P
toch bang dat me paard zoiets heb vanik ga lekker naar de andere kant toe dan dat jij wilt:P
haha.
Maar wel knap!!

Bedankt!
Er zijn eerst wat keren 'training' voorafgegaan, waarin de met losse teugel reden, en een touw, zodat we 'in geval van nood' onze teugels konden gebruiken. En natuurlijk deden we in het begin eerst het hoofdstel nog om, en na een paar toertjes, deden we het af Lachen En we deden het natuurlijk niet met eender welk paard Knipoog Want ik denk niet dat het met elk paard mogelijk zou zijn Clown

DFromHeaven schreef:
leuk!!
je benen liggen alleen wat te ver naar voren

Dat moest van de instructeur. Dat was namelijk 'zijn manier van rijden en hulpen geven'. En vermits het om zijn paard ging, deed ik wat mij opgedragen werd. Lachen Met de half zus van Myrtille, deed ik het ook anders. Zelf ben ik ook meer gewend aan de klassieke manier van rijden, en gebruik dus mijn been als 'ondersteuning'.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:58

Volgens mij is dat (qua beenligging) wat meer richting de western manier van rijden. Daar steek je je voeten ook een beetje af, zit je wat "onderuitgezakt" lijkt het. Verder respect hoor, heel leuk. Wel een ielig klein paardje lijkt het, ik zou denk ik het idee hebben dat ik er doorheen zak Knipoog Succes verder met rijden!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:04

Leuk hoor! Als je meer foto's hebt graaaaaaaaaag!!

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 14:17

Jethafa schreef:
Volgens mij is dat (qua beenligging) wat meer richting de western manier van rijden. Daar steek je je voeten ook een beetje af, zit je wat "onderuitgezakt" lijkt het. Verder respect hoor, heel leuk. Wel een ielig klein paardje lijkt het, ik zou denk ik het idee hebben dat ik er doorheen zak Knipoog Succes verder met rijden!

Daar komt het op neer ja. Lachen Idd meer de 'westernzit' of houding. (alleszins, zo lijkt het toch voor mij, westernruiters vinden mss van niet? )
Dank je wel.
Het is ook een klein iel paardje hoor. Werd niet veel mee gewerkt, waardoor ze weinig tot amper bespiering had. En dat idee van 'erdoorzakken' had ik idd ook. Hoewel ze wel sterk genoeg was hoor. Maar dat is ook de reden waarom ik ontzettend blij was, dat ik de grote 2 daagse 3 maandan daarna met half-pension paard Datcha mocht rijden. Ik zou halverwege afgestapt zijn denk ik. Myrtille was zo slank en smal. Ik zou het niet kunnen aanzien..

Arabesk schreef:
Leuk hoor! Als je meer foto's hebt graaaaaaaaaag!!

Ik zal eens kijken, mr ik vrees van niet Maar wil het eigenlijk wel eens proberen met mijn eigen paardje. Maar dat is een beetje een 'innerlijke tweestrijd'. Een beetje een moreel dilemma zeg maar. Maar denk dat ik het toch eens ga proberen Lachen Vind het gewoon een veel fijner beeld geven Ja

desy_kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:28

wat leuk niet elk paard doet dit zomaar even :p

J_van_Bijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:34

desy_kuiken schreef:

je kan elk paard dit wel leren Knipoog maar het is wel een hele prestatie als je het daadwerkelijk bereikt hebt.. Haha!

vind het dus heel goed.. ziet er netjes uit.. ga zo door..Knipoog

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:40

Leuk zeg! Je paard loopt er ontspannener bij dan jij! (Bij de meesten is het omgekeerd Knipoog )

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:52

Echt supergaaf!! Pling Maar hoe leer je dat dan aan een paard??

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 19:16

Bedankt voor de fijne en positieve reacties! Ja
Leuk dat jullie er zo fijn tegenover staan Lachen

J_van_Bijnen schreef:
desy_kuiken schreef:

je kan elk paard dit wel leren Knipoog maar het is wel een hele prestatie als je het daadwerkelijk bereikt hebt.. Haha!

vind het dus heel goed.. ziet er netjes uit.. ga zo door..Knipoog

Dank je, ga ik zeker doen. Helaas zal ik het wel met andere paarden moeten doen..

Daar ben ik het helemaal mee eens Haha! Bij de ene zal het weliswaar iets vlotter gaan als bij de andere, maar het is vooral gebaseerd op (wederzijds)vertrouwen. En wanneer dat er is, gaat het rijden (eender op welke manier dan ook) pas écht goed. Dus denk dat het wel mogelijk is.

Kyle schreef:
Leuk zeg! Je paard loopt er ontspannener bij dan jij! (Bij de meesten is het omgekeerd Knipoog )

Dank je wel Lachen Myrtille nam dit allemaal heel fijn op. Ze was hier echt heel goed in. Later konden we zelfs slalommen in draf enzo Lachen

Vogeltje90 schreef:
Echt supergaaf!! Pling Maar hoe leer je dat dan aan een paard??

Oefenen en vooral heel veel vertrouwen in elkaar Knipoog Eigenlijk is het wederzijdse vertrouwen de enige échte kunst hierbij. Wanneer dat er is, kan je gaan 'afspreken' met je paard welke hulpen voor wat gaan dienen. In het begin kan je je hoofdstel omlaten, zodat je de hulpen kunt 'ondersteunen' met je teugels. (heel licht contact) waarna je de ondersteunende (teugel)hulp stilaan afbouwd tot enkel de zit en beenhulpen nog overblijven. Gaandeweg kan je steeds sneller en meer het hoofstel uitlaten. Ben er zeker van dat jij dat ook kan bereiken hoor! Ja

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:21

Dankjee Lachen

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:25

Ziet er erg ontspannen uit !!
ik ga het ook een keer proberen Knipoog

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 12:45

Vogeltje90 schreef:
Dankjee Lachen

Graag gedaan! Als je nog vragen hebt, zeker stellen Ja

Armani88 schreef:
Ziet er erg ontspannen uit !!
ik ga het ook een keer proberen Knipoog

Dank je! Lachen
Moet je zeker doen! Veel succes! Hou me op de hoogte van hoe het gaat! Lachen

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 12:06

Nog reacties? Lachen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:13

BlanCarla schreef:
Oakland1990 schreef:

Ja dat vind ik ook jammer, en helaas is Myrtille er nu niet meer..
Binnenkort zien we ook zo'n foto's van jou met Oak he Vork

Ik zou wel willen, maar ik denk dat ik altijd met teugels zal blijven rijden, die met het hoofd verbonden zijn. Zo heb ik is een keer met Muffin gereden, die stopte wel maar was zowat onbestuurbaar. Cirkels en diagonalen gingen nog maar een volte ofzo, vergeet het maar, met oak kon ik bijna alles, wijken, achteruit, stap galop. Zelfs schoudervoor. Mijn bedoeling is dan ook gewoon verder te gaan met dressuur maar dan zonder bit.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 13:41

Oakland1990 schreef:
Ik zou wel willen, maar ik denk dat ik altijd met teugels zal blijven rijden, die met het hoofd verbonden zijn. Zo heb ik is een keer met Muffin gereden, die stopte wel maar was zowat onbestuurbaar. Cirkels en diagonalen gingen nog maar een volte ofzo, vergeet het maar, met oak kon ik bijna alles, wijken, achteruit, stap galop. Zelfs schoudervoor. Mijn bedoeling is dan ook gewoon verder te gaan met dressuur maar dan zonder bit.

Bedoelde het dan ook vooral op het bitloze hoor Knipoog
Ik wil bitloos rijden ook echt eens proberen met m'n eigen paardje. Ben heel benieuwd eigenlijk! Soms dan probeer ik zo wel eens wat, met lange teugels, en dan met zit te sturen. Overgangen rijden lukt perfect, maar het sturen is nog wat moeilijk Lachen Maar oefening baart kunst wrs. Want écht oefenen, heb ik met haar nog niet gedaan. Zeker niet op regelmatige basis.

Sowieso zal ik wel met bit blijven rijden met haar. Doordat het niet zo evident is om echt springwedstrijden bitloos te gaan rijden. En hackamore ben ik al helemaal niet voor! Geef mij dan maar een 'zachte' (dubbel)gebroken trens. (in hoeverre een bit 'zacht' kan zijn weliswaar Bloos )

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:52

Een bit is zo scherp dan je het zelf maakt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:53

Leuek foto's!

heb je een IJslands zadel?

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 14:02

Oakland1990 schreef:
Een bit is zo scherp dan je het zelf maakt.

Ja en nee, want het ene bit scheelt veel met het andere. Een dun, scherp bit, met ophaalwerking, werkt veel scherper in bij eenzeflde 'beweging met je hand' dan een dikker, rond bit lijkt me toch nog altijd Lachen
Maar een relatief zacht bit, kan je ook heel 'hard' maken, door aan je teugels te hangen en trekken. Dat is wel waar Ja Maar ik denk dat je best wel weet wat ik ermee bedoelde en bedoel Lachen

Sheran schreef:
Leuek foto's!

heb je een IJslands zadel?

Dank je!
Nee hoor, dat lijkt zo met die ronde lijnen aan de wrongen vooraan, maar het waren gewoon goedkope buffelleer zadeltjes van uber-slechte kwaliteit Clown

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:25

Wij begrijpen elkaar hè, maar je kan zo ongeveer wel zeggen dat je een standaard trensje heel erg scherp kunt maken maar net zo goed heel fijn.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 18:30

Da is zo Do, wij begrijpen elkaar Lachen

Vind bitloos rijden echt heel fijn. Het maakt het al allemaal ietsje natuurlijker. Hoewel rijden, uiteindelijk altijd een beetje 'onnatuurlijk' zal blijven. Maar ik probeer ook om mijn paard zoveel mogelijk buiten te laten, en zoveel mogelijk 'paard' te laten zijn tussendoor. Vind dat allemaal heel belangrijker. Maar heb een beetje 'schrik', om met mijn eigen paardje het bitloos rijden te starten. Het springen en 'échte' dressuren lijken me nogal moeilijk worden dan. Maar dat is mss weer iets 'te gemakkelijk gedacht' van mij Bloos