Tjaan voor de eerste keer @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flubjuh

Tjaan voor de eerste keer @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 14:16

Ze is een Friese merrie van 8 Jaar. Ik rij haar al meer dan een jaar , Maar hier is dan eindelijk onze eerste fotosessie van een priveles. Haha!
We rijden altijd buitenritjes omdat we niet over een goede rijbak beschikken. Ik heb zelf wel op maneges gereden. Maar dit was dan echt de allereerste keer dat we samen in een bak waren om te rijden Bloos
Ik vind mezelf wel een beginner lijken Tong uitsteken Maarja wat wilje , Ik heb nog nooit op zo'n manier met haar gereden. We hebben veel gestapt en gedraafd omdat het even wennen was voor ons allebei en omdat madame niet zo'n goede conditie heeft Bloos
Hier zijn de foto's

Afbeelding
1. ff kletsen Tong uitsteken

Afbeelding
2. Lekker stappen en tips aanhoren. (haar witte bandages zijn nu al zwart Tong uitsteken )

Afbeelding
3. Me handen moeten rechtop..dat blijft moeilijk

Afbeelding
4.

Afbeelding
5. Me benen beetje te ver naar voren , Daar heb ik ook vaak last van

Afbeelding
6. Drafje

Een paar filmpjes;

1. een poging tot een galop haha , Hij was wel mislukt maar Tjaan was al helemaal uitgeput. http://nl.youtube.com/watch?v=WpPtpIUsyzw

2. Werken aan stelling , Dat vind ze heel moeilijk aan haar linkerkant , Dat is haar moeilijke kant.
http://nl.youtube.com/watch?v=x9dOnHEpMPY

Marielle82

Re: Tjaan voor de eerste keer @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:38

Tja alle begin is moeilijk
Ik voel me soms ook nog een beggineling
Op de filmpje vind ik dat je wel heel veel aan het drijven /schoppen bent, of kwam dit om dat Tjaan al moe was?

Verder lekker doorgaan met priveles en dan komt het allemaal wel goed!

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 14:47

Ja het kwam omdat ze al moe was. En omdat ik dat moest doen van die vrouw die lesgaf. Ik moest veel met me binnenbeen drijven omdat we moeite hebben met de stelling. Maar dan doet me andere been ook automatisch mee Bloos

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:52

Haha heb ik ook altijd last van!
Mijn armen en benen kunnen blijkbaar ook niet onafhankelijk van elkaar functioneren.
In elk geval veel succes verder met Tjaan!
Is een leuk beestje

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:41

je hebt een leuke fries onder je kont. en je hebt een mooie rechte houding(rug).

maar waarom rij je in hemelsnaam met sporen? het paard is al volledig doof voor hulpen dus die spoor doet helemaal niks(ja die doet hem hooguit pijn).een spoor dient ter verfijning van een beenhulp. een beenhulp waar het paard perfect op reageert. je bent zo aan het trappen dat het paard denkt dat het erbij hoort. het zijn al geen hulpen meer voor hem, maar het is normaal. dus geen enkele reacties meer. hou op met het trappen en drijf 1 keer goed aan, geen reactie dan tik met zweep. hij moet weer alert worden op de beenhulpen.

als een instructrice jou tips geeft kun je beter door blijven rijden, niet stil staan. tjaad maakt nu misbruik van de situatie door zelf op de rem te gaan staan zodra de instructrice in de buurt komt.

als je op een volte wil aangalloperen dan moet het paard wel fatsoenlijk op een volte kunnen lopen. hij valt nu naar binnen en jij sleurt hem weer naar buiten. dit is echter niet de correcte manier om een paard naar buiten te rijden. als hij naar binnen valt breng jij je binnenhand van de hals (voor de stelling naar binnen). niet de hand naar je toe brengen maar van de hals af zonder eraan te trekken. de andere hand hou je netjes op de plaats. binnenbeen op de singel, buitenbeen is achter de singel. en met je binnenbeen druk je hem weer terug op de hoefslag.

zolang de stap niet goed gaat, niet draven. zolang de draf niet goed gaat niet galopperen. dan galoper je maar 10 lessen niet. het is geen must. ik galoper ook vaak genoeg niet.

niet te snel willen. rome is ook niet in 1 dag gebouwt.

rustig aan dan kom je er wel! jullie zijn een leuk koppel!

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 19:02

Dankjewel.. aan zo'n reactie heb ik wel veel.
Alleen ik rij haar nooit met sporen Tong uitsteken Dit is misschien de tweede keer ooit. Want ik rij nooit met me laarzen. Maar ik snap wat je bedoeld. Ze reageerd ook amper op been. Ze heeft voor mij talloze andere verzorgsters gehad. En zover als ik weet , Is ze altijd op stem gereden. Als je klikt met je tong bijvoorbeeld dan draaft ze weg. Met je benen niet. Dus daar zal ze aan moeten wennen.
Ik weet wel wat je bedoeld met die teugel , Dat probleem heb ik altijd. Ik heb ook 10 jaar manege-ervaring en daar heb ik het jarenlang "fout" gedaan zonder dat iemand me corrigeerde. En ik vind het zo moeilijk het gaat altijd automatisch. Iets aanleren is makkelijker dan afleren Tong uitsteken

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:34

Ik sluit me volledig aan bij paardje2005.

Ga eerst een aan het werk met de volte en de hulpen. Een paard dat de hulpen of niet begrijpt/niet accepteerd ( hij slaat wel naar het been) moet je eerst dat oplossen. Als je been geeft en geen reactie krijgt gelijk een tikje met je zweepje. Dit hoeft niet hard maar ter verduidelijking van je been hulp. Hij moet leren om in de volte om je been heen te lopen en er niet tegenin te gaan. Galop is over het algemeen toch al een moeilijkere gang voor een fries dus wacht daar gewoon nog maar even mee tot ie wat sterker is en aan de hulpen staat. Over je eigen houding hoef ik niks te zeggen want dat weet je zelf ook wel.

PS doe de groeten aan Els van Carola Haha!

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 11:32

gevonden schreef:
PS doe de groeten aan Els van Carola Haha!

Haha ik weet niet wanneer ik haar weer zie Tong uitsteken
Maar ik ga het proberen te onthouden

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:38

Dit is toch op de hoge devel in zwijndrecht? Heb daar ook nog wellis gereden met springwedstrijd Lachen En Els haar paard staat bij mij op de manege (HCK) !

K denk dat je veel aan de tips zal hebben die er al gegeven zijn maar k wil je toch een complimentje geven dat je ondanks dat je normaal altijd buitenrijdt toch les neemt enz Lachen !

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:29

hoi

ik heb je filmpje bekeken je werk hard voor een galop maar het lukt nioet helemaal geeft nix gewoon door zetten jij bent de baas niet je paard

ga zo door en je komt er wel groetjes Doei!

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:01

.
Laatst bijgewerkt door BiBaMi op 20-07-23 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 18:04

WillemYntJee schreef:
Dit is toch op de hoge devel in zwijndrecht? Heb daar ook nog wellis gereden met springwedstrijd Lachen En Els haar paard staat bij mij op de manege (HCK) !

K denk dat je veel aan de tips zal hebben die er al gegeven zijn maar k wil je toch een complimentje geven dat je ondanks dat je normaal altijd buitenrijdt toch les neemt enz Lachen !

Nee dit is op Hippisch centrum Barendrecht Knipoog
Ja ik vind Els wel heel goed lesgeven , Ik heb wel vaker bij haar gelest met manegepaarden gewoon.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:19

leuke fries ik heb ook jaren op de manege gereden zonder dat ik gecorrigeert werd is ook heel lastig om daar weer vanaf te komen Knipoog verder ga ik mee met de tips van de andere. en veel succes met deze leuke fries

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:26

Je rijd met sporen, en je schopt eigenlijk, in plaats van even aandrijven.
Geef hem dan even een tikje met de zweep dan steeds met sporen te zitten porren, ik bedoel, wat heb jij liever? Even 1 keer een tik, of steeds dat iemand zit te porren in je buik?

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:29

ziet er netjes uit, maar sporen vind ik vaak overbodig, reageren ze niet op je been? dan een tik, nog geen reactie dan neem ik de teugels in 1 hand en geef een enorme tik, rij zelf ook niet met sporen, tenzij ik in de m zit, dan heb ik gene keus, maar voor de rest ben ik tegen sporen , vooral als je beginner bent

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:51

ik had in het begin ook moeite met galop met me bijrijdtpaard (fries) nou heb ik in mijn privelessen geleerd dat ik der eerst "heet" moet maken maar tegelijkertijd zorgen dat ze het zelfde tempo blijft lopen (dus niet keihard gaat rennen), ook vraag je voordat je aanspringt stelling met der hoofd naar de buitenkant, zodra je in een hoek bent stel je der hoofd weer naar binnen en spoor der aan om te galloperen(zo heb ik het geleerd). Bij mij heeft het ook een paar lesjes geduurd voordat het lukte en nu ben ik zelfs al bezig met een beetje aan de teugel rijden in galop, dit binnen 2,5 maand. Dus weet zeker dat het jouw ook gaat lukken.
Verder ga ik mee met de rest van het commentaar. wel wil ik zeggen let er goed op hoe je je paard aandrijft, drijven hoor je met je kuiten te doen(erg lastig ik weet het! heb er zelf soms ook last dat ik met me hakken drijf) maar uiteindelijk als je met je kuiten drijft heb jij er profijt van en je paard ook.
Verder Wens ik je heel veel succes en ga vooral zo door met lessen.