Binnen of buitenpiste, enorm verschil!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pops

Binnen of buitenpiste, enorm verschil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 12:43

Het is misschien iets raars en ik weet niet of er iets aan te doen is.
Als ik met mijn paard in een binnenpiste rijd is ze nooit zo goed dan dat ik in de buitenpiste rijd.
Binnen is ze lui, vooraan hangerig en moet ik de hele tijd zitten duwen om haar een beetje actief te krijgen Rolleyes
Ze hangt op mijn handen en loopt er daardoor maar wat lang/op de voorhand bij...
Ok de ene keer is dit natuurlijk erger dan de andere keer.

Maar gisteren kwam ik terug buiten (na een tijdje binnen te hebben gereden) en het was precies terug een ander paard.
Vooraan was ze veel lichter en ze was mooi voorwaarts zonder al te veel aanmoediging van mij Knipoog
Ok in het begin gaat ze wel eens bokken enzo maar dan is ze daarna zoveel beter en actiever.
Zo is het veel leuker rijden...

Als ik binnen rijd probeer ik het natuurlijk ook leuk te maken voor haar, ik ga echt niet iedere dag fanatiek dressuur gaan rijden ofzo, eens wandelen en springen zit er bij ons ook vaak tussen en ook is het de ene keer al wat zwaarder werk dan de andere keer.

Nja nu kan ik wel zeggen, hoh we gaan iedere dag in de buitenpiste rijden...
Maar wat doen we dan als ik een dressuurwedstrijd heb binnen? Clown
Iemand tips?

Zeeuwtje68

Re: Binnen of buitenpiste, enorm verschil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:46

Ik denk dat het verschil met binnen en buiten is, dat ze buiten meer ziet! Meer wind en frisse lucht waar ze meestal wakker van worden. daar is meer te beleven snap je me nog! En binnen is het saai geworden voor je paard, daar gebeurd niks valt bijna in slaap.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 12:49

Ja het is precies zoals je zegt, buiten is ze erg oplettend voor de omgeving maar is ze ook heel werkbaar en aangenaam.
Ik voel ook dat ze gewoon veel blijer is...
Maar kan ik er iets aan doen om het binnen ook "leuker" te maken ofzo? Want binnenkort heb ik namelijk ook dressuurwedstrijd IN een binnenpiste Vork Of moet ik gewoon hopen dat het zomerseizoen er snel weer aankomt Knipoog ?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:05

Als je denkt dat dit het probleem is, moet jij dus tijdens het rijden nog meer bedenken om te doen met haar... Bijvoorbeeld bij iedere letter een nieuw onderdeeltje inbouwen..

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:07

Zeeuwtje68 schreef:
Ik denk dat het verschil met binnen en buiten is, dat ze buiten meer ziet! Meer wind en frisse lucht waar ze meestal wakker van worden. daar is meer te beleven snap je me nog! En binnen is het saai geworden voor je paard, daar gebeurd niks valt bijna in slaap.

Hier sluit ik me bij aan, denk ook dat dit de reden is Knipoog

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 17:01

ProudJustify: Ik weet dat dit de reden is Schijnheilig Maar wat is er aan te doen?

PSM: Vndg echt enorm veel afwisseling ingestoken en daarom ook om die reden binnen gereden om te kijken of het zou helpen... Niet dus. Ze doet wel alles wat ik vraag maar met veel minder enthousiasme. (of hoe moet ik dit hier uitleggen? Clown )

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:49

Misschien kan je binnenrijden leuker voor haar maken door haar extra uitbundig te belonen??? Het is maar een idee, want het is een lastig probleem waar je mee zit, want iemand dwingen enthousiast te zijn lukt namelijk niet...... Maar misschien als je haar extra veel beloont, en ook extra vrolijk beloont, dat dat kan helpen.

Of misschien de radio aan en gaan meezingen??

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 17:53

Ik ken het probleem mijn paard is binnen ook niet zo actief als buiten. Gewoon zxoveel mogelijk buiten trainen is veel te zien en te doen.
Met een keer een wedstrijdje binnen hebben ze dan niet echt veel problemen want een nieuwe binnenbak geeft een fris kijkerig paard.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:15

Ik heb ook een wereld van verschil binnen en buiten, maar bij mijn pony is binnen fijn, makkelijk en niet heel kijkerig, maar wel wat sloom, maar dat is zo over. Maar buiten is ze net een bom die elk moment kan ontploffen en dan niet bokken, maar er keihard vandoor gaan rennen niet opletten door mijn teugels heenlopen enz. buiten gaat ze ook dribbelen, let ze niet op en schrikt van elke vogel... Wat dus niet op schiet bij ons zitten bomen om de bak en daar zijn veel vogels...

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 23:06

Lalidan: Dat is een optie! Haha! Misschien moet ik haar "luiheid en tekort aan enthousiasme" een beetje negeren door zelf enorm enthousiast te zijn waardoor ze het misschien wat gaat overnemen?

Kafue: Wel daar zat ik vandaag ook aan te denken, als ik meestal buiten rijd zal ze waarschijnlijk de activiteit en het lichter zijn wat gaan behouden. Bedankt voor je reactie! 't is wel vervelend hé Lachen
het ding is ook als ik dressuurwedstrijd heb is het bij ons op de manege Knipoog ik rijd SGW met haar en in de zomer is alles buiten Lachen door de winter rijd ik voornamelijk jumping dus op verplaatsing ga ik niet echt voor dressuur... Misschien dat dit er nog tussen komt hoor, ik hoop dat ze dan in een nieuwe binnenbak idd vrolijker en kijkeriger is (want als ze kijkerig is, is ze wel werkbaar maar alles is met dat beetje meer activiteit en show Haha! )

Winx: Oei! Dat is minder! De mijne gaat in het begin lopen bokken of verschieten van ieder geluidje en dan schieten we ook een stukje vooruit, loopt ze wat te snurken enzovoort maar na 10 minuten is dit meestal over en is ze echt heel fijn te rijden. Binnen is de mijne echt enorm veel passiever, vandaag was ze redelijk maar vooraan weer echt hangerig.

Bedankt iedereen voor de reacties!! Ja

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:36

Oei sorry, dacht ook dat je vroeg waar het door kwam Bloos
Ik vraag me ook echt af of er iets aan te doen is eerlijk gezegd.
Als je de oplossing hebt, hoor ik die ook graag want ik heb zelf ook
zo'n paard die er binnen niks aan vindt Haha!

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 09:56

ProudJustify schreef:
Oei sorry, dacht ook dat je vroeg waar het door kwam Bloos
Ik vraag me ook echt af of er iets aan te doen is eerlijk gezegd.
Als je de oplossing hebt, hoor ik die ook graag want ik heb zelf ook
zo'n paard die er binnen niks aan vindt Haha!

Dat is niets hoor Haha!
't is gewoon heel erg duidelijk dat ze het buiten allemaal veel leuker vind en minder saai dan binnen.
We gaan nu wat dingetjes proberen hé Vork
maar ik denk zoals hier al aan bod kwam, dat het inderdaad best is om zoveel mogelijk buiten te trainen?
(bij mij valt er dan ook veel meer te trainen dan binnen Vork binnen is het eerder een beetje rondhobbelen.)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:59

Wij hebben alleen maar een buitenbak zelf, dus ik train altijd wel buiten, maar
als ik dan op wedstrijd ga in het indoorseizoen heb ik echt een probleem hoor, niet
vooruit te branden dat paard. Terwijl mijn andere merrie binnen en buiten leuk vindt, die
loopt wel Knipoog

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:09

ProudJustify schreef:
Wij hebben alleen maar een buitenbak zelf, dus ik train altijd wel buiten, maar
als ik dan op wedstrijd ga in het indoorseizoen heb ik echt een probleem hoor, niet
vooruit te branden dat paard. Terwijl mijn andere merrie binnen en buiten leuk vindt, die
loopt wel Knipoog

Die van mij blokkeerd binnen juist helemaal, vind het veel te overweldigend, nog erger is als ze dan ook nog weg moet bij de andere paarden..

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:11

Ja dat kan ook nog, dan maakt het zo'n indruk dat ze niet meer willen lopen.
Mijn ene merrie is zo nuchter, die is volgens mij nergens van onder de indruk, maar de
andere wel hoor, maar die werkt gewoon erg graag dus binnen of buiten maakt haar niet uit Haha!

_XxJulxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:06

Bij ons ligt de buitenbak dicht bij het bos,
dat is niet zo fijn rijden want dat vinden ze allemaal eng Knipoog
Maar ik heb wel dat binnen wedstrijden ook minder gaan dan buiten,;) dat is wel vervelend Tong uitsteken

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:12

Het kan ook best wat met de temperatuur te maken hebben.

Mijn teddy's vallen altijd aardig dood binnen. Ze staan 24/7 buiten zonder deken of niets, en ik train ook altijd buiten. Binnen hebben ze het gewoon verschrikkelijk warm.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 15:41

Dennis: Bij sommige paarden kan dit inderdaad een reden zijn! Ja
Daar had ik helemaal nog niet aan gedacht!
Maar ik vrees dat het bij mijn merrie niet zo is. Ze is geschoren en staat met dekens op stal, dus als ik al in de binnenpiste kom kan ze nog niet te warm hebben... Als ik buiten kom is het inderdaad nog frisser maar 't is niet zo dat ze binnen dood valt van de temperatuur Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:56

Ik heb het met Warina ook altijd, in de buitenbak is ze totaal niet geconcentreerd en moet ik d'r continu achter d'r kont aan zitten om aan het werk te blijven Clown Ook schrikt ze elkr uur wel een keer of tien Knipoog
Binnenbak ziet ze ook vaak bakabouters maar daar kan je veel beter haar aandacht naar je toe trekken Lachen

United is met rijden onverstoorbaar Clown Binnen, buiten, sneeuw, gillende kinderen... zodra er iemand in het zadel zit kijkt die nergens meer naar Clown Aan de hand trouwens wel Haha!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:07

Schriktraining in de binnenbak?
Dat vinden sommige paarden leuk, en dan gaan ze de binnenbak ook weer leuk vinden. Ga bijvoorbeeld gewoon dressuren, maar zet iets engs op de X. Of leg een zeil neer, en ga daar over lopen, en ga er ook over wijken en sb enzo.
Zorg dus, met andere woorden, dat het binnen net zo spannend is als buiten. Paraplu's, pionnen, parasols enz zijn trouwens ook altijd leuk.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:22

Zooo herkenbaar dit!! Mijn paard had precies t zelfde! Binnen vond ik zelf dan ook weinig aan omdat ze heeltijd naar voren gedreven moest worden, totaal niet enthousiast. Ik moet zeggen dat t nu al n heel stuk beter gaat.
Ik eis dat ze veel scherper is aan mn been, als ze niet reageerd of niet genoeg voorwaarts is geef ik dr n tik, of desnoods een schop, tot ze keihard gallopeerd door de baan. Dan weer terugpakken en doorrijden, geen been geven oid, pas als ze inkakt (en dat was int begin bij mij al na 1 pas :p) weer een tik, en weer richting een rengalop. Zo weten ze dat ze ook binnen hard mogen gaan. Helpt bij mij erg goed moet ik zeggen. Nu loopt ze ook binnen vrolijk en oplettend. Tis natuurlijk niet zo dat je van de 40 min 20 min door de baan moet sjeezen, maar af en toe een keer echt gas doet alleen maar goed. (bij mij in ieder geval wel Clown )

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:08

Mijn paard is ook totààl anders binnen en buiten.
Maar wel een beetje anders dan dat van jou. De mijne verschiet binnen van alles (gewoon van het minste geluidje) en wil altijd maar weglopen. Buiten is dat daarentegen veel minder.
Wat ik binnen doe is zorgen voor veel afwisseling (niet alleen veel verschillende figuren, veel tempowisselingen en overgangen, maar ook pionnen, balkjes, wat grondoefeningetjes etc.). Maar ze rijdt er nog steeds niet graag en omdat ik het ook absoluut niet leuk vind binnen, rijden we zo veel mogelijk buiten.
Ben het eens met Miss_Malfoy Lachen.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 11:11

Miss Malfoy: Heel leuk idee! Maar ik sta op een grote manege gestald, dus als ik de piste heb moet ze meestal gedeelt worden met andere eigenaars... Dan maar even luisteren of die er ook akkoord mee gaan! Knipoog

Fiekhe: Dat is idd gwn het omgekeerde Haha! Mijn paard vind niets eng binnen, alles is eerder gewoon saai Knipoog

JessicaD88: Ik ben idd al veel strenger dan vroeger daarin Ja en de activiteit is idd verbeterd! (nog niet optimaal maar dat zal wel komen Tong uitsteken ) Maar dat hangen op mn handen moet ze nog gaan afleren Knipoog
Ze vindt binnen precies niets om "show" te geven dus dan loopt ze er maar wat bij. Buiten draagt ze zichzelf veel meer en gaat ze ook meer "showen" omdat er meer is om te showen Haha!

c_alsemgeest: Mijn paard is net leuk buiten, ze ziet veel maar ze doet wel wat ik wil Ja Binnen ziet ze geen bakkabouters, loopt ze eerder te slapen Vork Liever zo'n onverstoorbaar paard als jou United (als dan ook actief zijn natuurlijk Haha! )

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:04

Shanna_W schreef:
Miss Malfoy: Heel leuk idee! Maar ik sta op een grote manege gestald, dus als ik de piste heb moet ze meestal gedeelt worden met andere eigenaars... Dan maar even luisteren of die er ook akkoord mee gaan! Knipoog

Je kunt mischien een algemene schriktraining doen waar iedereen zicht voor kan opgeven?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:12

Mijne is ook veel minder fijn in binnenbak, maar komt omdat hij zich dan meer 'opgesloten' voelt in de zin dat hij minder ruimte heeft. Hoe kleiner de binnenbak hoe terughoudener hij is, in een wat grotere binnenbak gaat het dan alweer beter.

Enige waardoor ik het wat minder kan krijgen is hem gewoon toch goed aan je been te blijven rijden en voorwaarts blijven denken terwijl ik in buitenbak dat niet eens durf te denken, dan gaan we helemaal laag vliegen Clown