Aan teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kinty

Aan teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 20:01

Hallooo allemaal
ik heb net een nieuwe pony. Maar hij is best wel moeilijk aan de teugel te krijgen. Soms doet ie meteen aan de teugel, soms een half uur, en soms doet ie het helemaal niet. Ik zorg dat hij doorloopt, hij moet stelling krijgen, en dan ga ik drukjes geven. Wat doe ik fout? Als hij wel aan de teugel zit dan begint ie eraan te hangen en te trekken. Wat doe ik daaraan? Ik rijd trouwens met pessoa omdat hij best sterk is. Misschien helpt het een beter beeld te geven Haha!

Alicia2u

Re: Aan teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:26

Stoppen met drukjes geven en een instructrice zoeken die ja kan helpen, want zo te horen heb je geen flauw idee waar je mee bezig bent als je denkt dat je je paard minder kunt laten hangen op een scherper bit.

kinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 20:30

Het heb het bit niet om te zorgen dat hij minder hangt. Ik heb het bit om te zorgen dat hij niet elke keer wegspringt, en zodat ik teminste een beetje normaal kan rijden omdat hij zo sterk is. Mn instructrice zegt er niks van. Ze zegt zelf dat ik drukjes moet geven?:O

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:32

Bij een sterke pony die hangt op de hand is drukjes geven imo niet de manier. De pony gaat dan wennen aan het los-vast contact, waardoor hij de hand nog meer gaat opzoeken en meer gaat hangen. Je pony moet eerst recht en op eigen benen lopen, zonder steun van de wand, je been of je hand en dan pas kun je aan de teugel gaan, anders werk je alleen maar problemen in de hand.
Een sterke pony houd je ook niet in bedwang met een scherp bit, maar met een goede consequente opvoeding en een goede dressuurmatige opleiding.

kinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 20:37

Ik weet niet wat ik aan zn trek dingen moet doen. Ze hebben mij daarom een pessoa aangeraden. Vroeger is hij altijd manege pony geweest, misschien ligt het daaraan. Of hij moet nog wennen aan het idee dat hij op een hele andere manege staat.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:45

Wat je aan z'n trek dingen moet doen is been geven. Niet terugtrekken, daar gaat hij alleen maar harder van trekken en een touwtrekwedstrijd met een pony verlies je altijd!
Benen, benen, benen. En als je het even niet weet: benen! 90% van de tijd is dat wat een paard/pony nodig heeft.

emilyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:47

Alicia2u schreef:
Stoppen met drukjes geven en een instructrice zoeken die ja kan helpen, want zo te horen heb je geen flauw idee waar je mee bezig bent als je denkt dat je je paard minder kunt laten hangen op een scherper bit.

juist niet stoppen met drukjes Knipoog

kinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 20:48

Dankje voor je reactie's! Ik ga morgen kijken of ik er wat mee kan doen!! Bloos

kinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 20:48

@emily: Wat moet ik volgens jou doen?:o

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:49

emilyloveyou schreef:
Alicia2u schreef:

juist niet stoppen met drukjes Knipoog

Mag ik vragen waarom niet? Wat is de achterliggende theorie dan? Als je drukjes blijft geven dan...

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:42

Ik zou als ik jou was ook gewoon een goede instructrice zoeken. Drukjes geven zoals jij dat zegt lijkt me niet echt de oplossing. Je moet je paard op ontspanning leren rijden. Dus als hij na geeft (in de volks mond aan de teugel) ontspan jij. Als jij op zo'n moment juist drukjes blijft geven snapt het paard er niks van. Hij doet het goed en dan voelt hij nog druk in zijn mond.

Geen drukjes meer geven wil niet zeggen dat je het contact met de mond moet verliezen. Dat moet je ten alle tijden behouden.
Ik kan je hier wel een hele theoretische uitleg gaan geven over beendruk, ophoudingen, contact enz...
Maar ik denk dat je het best iemand kan zoeken die je goed les geeft. Als je instructrice je niet genoeg ondersteund (maak ik op uit je verhaal) dan is een ander die dat wel doet echt heeel fijn Lachen Zo iemand kan makkelijker zien wat nou echt het probleem is. Zo vanaf de computer word dat heel moeilijk, of je moet een filmpje plaatsen waarbij wij kunnen zien hoe jij rijd.

veel succes

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:35