Weigeren bij springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prince_123

Weigeren bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 17:07

Hee!

Ik weet dat het een beetje dom is maar ik kom er niet uit met mijn pony.

Ik heb een new forest (ruin)
En ik spring en dressuur met hem,
maar nu heb ik een probleempje.
Zodra hij in het parcours is weigert hij, en dan erg vaak, todat ik uit gebeld word Tong uitsteken .
Ik weet wel dat alle paarden dan wel doen maar bij Prince is het zo, thuis, op de manege springt hij over alle hindernissen, zo gek je ze kunt bedenken. Maar in het parcours doet hij dus niets.
Misschien heeft het er mee te maken met dat hij mij " uitprobeerd ", maar ik weet het ook niet.
Ik ben soms wel zenuwachtig voor een wedstrijd maar dat is iedereen toch?
Misschien heeft iemand het zelfde en heeft tips voor me Knipoog .
Als jullie tips hebben... HEEL GRAAG.

Ik wil graag ook een parcours foutloos rond komen.

Doeg!

rmej

Re: Weigeren bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:18

Heb je er al aan gedacht dat het misschien aan jou zou kunnen liggen?
Misschien ben je zelf (door de zenuwen, heel begrijpelijk) niet zo zeker van je zaak, en neemt je paard dat van je over.
Als hij thuis alles springt komt dat in het parcours ook wel, gewoon veel parcoursen springen zodat je zelf minder zenuwachtig wordt, dan lukt het vanzelf!
Succes!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:38

Als je eens een paar keer met hem gewoon naar een concours gaat, en dan alleen een beetje rondlopen, vervolgens een keer vragen of je in de inrij bak mag? (wel ver voor de wedstrijd toestemming voor vragen) Zo leert je paard ook wat meer zelfvertrouwen te krijgen misschien, en jij hoeft niet zenuwachtig te zijn!

MyHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:42

Ik denk dat het een beetje door je zenuwen komt. Probeer je voordat je het parcours in gaat te ontspannen en je moet proberen je paard niet te laten merken dat je een beetje "gestresst" van. Paarden zijn daar namelijk heel gevoelig voor en daardoor kan hij wel een beetje gaan lopen vervelen.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:05

Laat er eens iemand anders parcours met springen.Dan weet je direct of het aan jou ligt.Als hij met die andere persoon wel rondspringt,dan zal het probleem misschien toch liggen bij jou zenuwen...

Prince_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 21:23

giotto schreef:
Laat er eens iemand anders parcours met springen.Dan weet je direct of het aan jou ligt.Als hij met die andere persoon wel rondspringt,dan zal het probleem misschien toch liggen bij jou zenuwen...

Ja met een ander dan springt hij als de beste!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:31

Ik zou eerst een paar onderlinge wedstrijden met hem doen om hem te laten wennen en als je uitgebeld word heb je dan nog de mogelijkheid om je parcours uit te rijden(al is het maar 1 hindernis)

Ook ik denk dat het nog wel eens aan je eigen zenuwen kan liggen Haha! ,
Ik was zelf ook erg goed in het overbrengen van zenuwen aan mijn paard Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:21

Ik denk ook dat het aan jou ligt. Ik had altijd hetzelfde, ik was heel nerveus op wedstrijd. Als ik mezelf daar overheen kon zetten waren we altijd foutloos, anders werden we uitgebeld. SGW ging altijd wel goed, dan was ik niet nerveus, dus die cross kwamen we door en het springparcours daarna dan ook omdat ik weer relaxed was.

Probeer goed te ademen en je af te vragen waarom je je zo druk maakt. Als ik wedstrijden als iets leuks, een goede ervaring zag (ipv moeten winnen) ging het meestal goed.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:24

Veel oefenparcourtjes springen en als de mogelijkheid er is van te voren een bb parcours..

en anders na je gewone start nog een keer HC starten, dan is de druk eraf en leer je er van...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:32

OPG-->RT-P

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:20

Ik zou ook veel oefenparcoursen springen om vertrouwen op te bouwen.
Zou wel laag beginnen om echt vertrouwen te winnen van je pony...

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:51

Er thuis veel op oefenen Haha!.
zet een parcoursje neer en nodig wat vrienden of stalhulpen uit om te kijken en eventueel wat geluiden te maken of een oefenparcoursje ...
Dit kan of aan jou of de pony liggen. Omdat de pony thuis wel behoorlijk wil springen denk ik dat hij het eng vind al die aandacht of het is dat je toch te zenuwachtig voor hem bent...
Nouja veel trainen en geduld verder veel succes Vingers aflikken

Xre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:30

Eens wat oefenparcoursjes rijden?

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:41

Ja ,
Ik denk ook dat het op wedstrijd gewoon aan vertrouwen ligt ,,
Veel oefenen en proberen minder te stressen !

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:52

ik denk dat het aan je zenuwen ligt dieren voelen het heel goed aan als je zenuwachtig bent.probeer gewoon zo kalm mogelijk te blijven dan wordt je paard (als het goed is )ook ontspannen.(gewoon ff je adem inhouden en tot tien tellen werkt meestal erg goed Haha! )ik was eerst ook heel zenuwachtig voor wedstrijden(is nu al een stuk minder) maar als het een keertje niet goed gaat heb ik gewoon pech (tot nu toe altijd me winstpunt gehaald Haha! )

J_van_Bijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:06

zoals het nu op mij overkomt.. ligt het probleem absoluut niet aan het paard.. maar aan de ruiter.. paarden voelen de spanning heel goed en worden er onzeker van.. moet je bedenken dat als je zelf van iemand afhankelijk bent en dat diegene jou iets laat doen waar hij zelf niet weet of het wel kan.. dat geeft ook geen vertrouwen.. het punt waar je dus aan moet gaan werken is ontspanning zoeken.. die je ook op wedstrijd aan houdt.. ga tijdens het inrijden gewoon ontspanningsoefeningen doen.. lekker met je armen draaien enzo of een liedje zingen.. leeg je hoofd even en probeer te denken van lukt het wel super.. lukt het niet jammer dan.. of doe gewoon even je ogen dicht en denk aan een plaats waar je lekker ontspannen bent.. wil bij sommige mensen ook wel helpen.. laat je niet gek krijgen..Knipoog en dit is geen verwijt hoor..Knipoog veel succes..

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:46

ik heb een beetje hetzelfde probleem
alleen mijn pony springt op wedstrijd of alles of niets..
tjah het ligt ook aan mezelf (te veel zenuwen)
ik ga nu gewoon veel oefenparcoursen rijden en als dat goed gaat weer wedstrijden

Lautjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:00

haii, heb ik ook soms met mijn pony.
Vertrouwen is ook een ding, het is vaak zo: je gaat er voor of je gaat er niet voor..
maar kan ook dat je pony je gewoon een beetjuh uitprobeert bij een wedstrijd... en het kan liggen aan de zenuwen, mijn tip:

diep en stevig zitten, probeer te verzamelen rij recht op de hindernissen af, twijfel niet rij goede wendingen, en als het er op aankomt voor de hindernis, alles geven Knipoog

mijn vader had dezelfde tip aan mij gegeven en het helpt Bloos
ik zit niet in de wedstrijdsport enzo, maar heel misgien mag ik een paar wedstrijdjes rijden voor ervaring enzo, heb nu alleen onderling gereden Clown

veel suc6 Knipoog

tylani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:01

veel oefenparcoursen idd.
en proberen om ook asl je zelf zenuwachtig bent heel sterk tegen jezelf te zegen, en ook tegen je paard, we gaan hierover heen, kom op.
ik heb jaren tegen mezelf en mijn paard op 'moeilijke' momneten, hielp echt!

juliaatje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:38

als jij zenuwachtig bent voelt je paard dat ook en als je nou is probeert dan je een paar sprongen op een rij in de bak zet en haar dan los over laat springen springt ze dan wel en probeert dat . en als je een peddehok hebt probeer het daar met een sprongetje

stellaspike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 00:23

Je eigen stress zal de oorzaak zijn als ie bij iemand anders wel springt. Dat is dus een probleem, want stress heb je niet expres. Dat word veel oefenen. Bouw thuis een eigen parcourtje op en ga in vol ornaad het parcour doen eerst alleen en dan met kennissen als publiek. Wanneer het weer een echte wedstrijd is voelt het hopelijk al wat meer vertrouwd. Concentreer je op de derde hindernis, je hoeft niet meteen het hele parcours te doen. De eerste drie is al een hele overwinning, de rest komt vanzelf. Is het een kwestie van weigering kun je proberen om je pony preventief een tikje op de hals te geven met je zweep op het moment dat je op de hindernis aanrijdt, dit is meer om hem aan te moedigen en jij bent even met iets anders bezig. Schiet je pony erlangs dan is dit geen goed idee, want dan moet je alle hands aan dek hebben om hem tussen je teugels te houden. En als laatste: houdt die benen eraan!!!!

Succes Stellaspike

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:36

Tja stress maakt een ander mens van je, ik heb het ook.
Normaal gaat het super maar dan moet het voor het eggie dan gaan we ineens anders rijden het paard voelt de spanning en het gebeurt in een seconde.
Dus veel oefenparcoursjes springen en laat iemand een keer filmen zodat je ziet of je misschien anders gaat rijden wanneer er spanning bij komt.
Komt vanzelf wel goed.

Gr M

TamaraQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:42

Ik deel mijn mening ook met vele andere die gereageerd hebben.
Het ligt echt aan de ruiter, dieren zijn o zo gevoelig van het oppakken van gevoelens van de mens.
Tuurlijk is het heel makkelijk om dit zo te zeggen, maar ik herken het ook bij mij zelf, als ik niet lekker in mijn vel zit, dan gaat het rijden ook een heel stuk minder.

Tja wat zou je eraan kunnen doen, tegenover jezelf heel eerlijk zijn wbt de onzekerheid, waar die precies vandaan komt.
Het kan uiteraard hele verschillende onderwerpen zijn, maar zodra jij zelf uit bent wat het bij jou is, dan zal je merken als die erkennig daar is dat je paard/pony daar ook weer op reageert.
Dit is dan al echt vanaf het moment zodra jij weet wanneer jij weer een wedstrijd gaat rijden wat er met jou gebeurt.
Het kan alleen al het feit zijn dat je gaat rijden op de bewuste dag, kan voor jou misschien dan nog niet zo voelen, maar dat doet je paard/pony dan wel.

Het is heel lastig maar misschien kunnen mensen het in je omgeving het er met je over hebben, dat je er samen over nadenkt.
Sluit hierin je eigen gevoel niet uit, want dan wordt het lastig zoeken waar het zit.
Ik hoop dat je hier wat mee kan en dat je het niet te zweverig vindt.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:45

ik heb dit ook gehad met mijn paard.
het ligt idd aan jezelf.
maar! bij mij is het opgelost geraakt, ik ben nog steeds zenuwachtig maar ik ben wel meer overtuigd geworden tegenover mijn paard.
jij beslist welke sprong hij moet nemen en die zal hij ook nemen.
je moet voor jezelf denken dat er geen andere weg is dan over de sprong te gaan.
mijn paard maakte er op de duur een spelletje van, en zo krijg ik ook de indruk van jouw paard aangezien hij met iemand anders het wel doet.
ik hoop dat je er wat aan hebt.

gr
edit: mijn paard sprong thuis ook de gekste sprongen maar blokkeerde in het parcours.
en altijd op de tweede sprong gek genoeg Nagelbijten / Gniffelen
maar op de duur zit het tussen jouw oren, je moet je der vanaf proberen te zetten Knipoog

Lobkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:06

goed doorrijden en voorwart naar de spring komen je meot denken dat je de sprong a over bent. en bij de afzet spoor je extra aan