Voor of tegen sporen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Voor of tegen sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 16:05

Hoi !

Ik vroeg me af,ben jij voor of tegen het gebruik van sporen bij het rijden ?
Ikzelf ben er tegen,ik heb veel redenen waarom..
Maargoed,wat vinden jullie ?

Groetjes xx Lies

Judje

Re: Voor of tegen sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:01

Ik ben niet voor en niet tegen de spoor.
Ik ben voor of tegen de gebruiker van de spoor. Iedere spoor kan goed en slecht gebruikt worden en dus ligt mijn mening niet aan de spoor, maar aan de gebruiker ervan.

Vanaf de M is het verplicht, dat vind ik dan weer niet nodig, maarja, misschien komen ze daar ook nog wel op terug (evenals het verplichten van S&T). Als men het goed zonder kan en doet vind ik het onnodig, maarja, alleen als je het zonder goed kan en doet kan je mijn inziens je paard verfijnen met spoor en nog niet wanneer je paard nog niet bevestigd is.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:04

ik rij zelf ook met spoortjes..
maar je moet ze wel "goed" gebruiken..
zelf rij k het liefste zonder maar zijn eigenaresse rijd hem vanaf bijna het begin met spoortjes..
dus hij reageerd niet zo heel goed meer zonder..
en zij heeft liever dat ik wel met rij..

ben dus niet tegen sporen..
maar als je gewoon lekker zonder kan rijden is het natuurlijk beter ( in mijn ogen)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:35

Ik ben op zich niet tegen sporen, want als je ze gewoon rustig gebruikt voelt t paard niet veel meer dan een klein prikje/porretje. Dat doet geen pijn en daar ondervindt ie geen schade aan. Lachen
Maar veel mensen gebruiken sporen om eens lekker extra hard te trappen, dat vind ik echt niet kunnen! Ook worden sporen vaak gebruikt om te verhelpen dat een paard niet aan het been is. Op dat gebied is t ook onzin om sporen te dragen, want zodra het paard dan aan sporen gewend is ben je weer terug bij af en moet je langere sporen gaan dragen, enz. Dan blijf je bezig..
Op mn oude verzorgpaard reed ik eerst met sporen omdat de eigenaar dat deed, maar daar ben ik op t laatst mee gestopt omdat sporen bij het paard zoveel weerstand opriepen, telkens als ik mn been aanlegde gingen dr oren plat en ging ze extra scheef lopen. Dat is nou juist niet te bedoeling Lachen Als ik haar nu nog weleens ga opzoeken (omdat ze drachtig is staat ze ergens ver weg namelijk) doe ik ook geen sporen meer aan. Ik rij dus het liefst zonder Tong uitsteken

kinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:09

Ik gebruik ze zelf ook Bloos . Het is wel fyn dat je niet zo hard hoef te dryven voordat ie in de draf of galop zit. Maar als je het verkeerd gebruikt kan je de pony ook pyn doen. Maar als je gewoon goed gebruikt is er niks aan de hand Lachen

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:44

Ik ben niet tegen een spoor maar je moet wel weten hoe je hem moet gebruiken! Als je alleen maar je paard ermee loopt te straffen en prikken kun je ze beter niet dragen! Of als je moeite hebt je been stil te houden kun je het ook beter niet doen, maar als je gewoon rijd en sporen draagt omdat je pony dan net iets beter loopt kan het evrder geen kwaad. Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:01

Ik ben tegen sporen als ze slecht gebruikt worden.

En ik ben voor als ze goed gebruikt worden en gebruikt worden voor de juiste redenen.

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:03

Ik ga mee met Tieneke. Als je sporen slecht gebruikt of met de onjuiste redenen hiervoor, ben ik er absoluut tegen. Als je sporen gebruikt om je hulpen te verfijnen, en je dit op de juiste manier uitvoert, ben ik voor Lachen

Hast92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:12

Tegen.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:14

Als ze op de juiste manier en met de juiste reden gebruikt worden ben ik er niet tegen. Ik vind het alleen een stomme regeling dat je vanaf M verplicht met sporen moet.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:21

Ik rijd zelf niet met sporen, omdat ik het gewoon niet fijn vind en het ook niet nodig is.

Ik ben alleen voor sporen als ze goed gebruikt worden.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:23

Hast92 schreef:
Tegen.

Zou fijn zijn als je dan ook een reden geef dan alleen dat te posten Vork

Ik ben er voor als ze zoals hierboven al een paar keer werd gezegt als ze goed gebruikt worden.

Tegen, als mensen hem helemaal verkeerd gebruiken om de verkeerde redenen.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:22

Ik ben opzich niet tegen sporen.
Als je ze op de goede manier gebruikt niks mis mee.
Ben wel tegen mensen die met sporen gaan rijden en maar trappen in de buik van een paard.
Dus eigenlijk mensen die niet weten hoe ze met sporen moeten rijden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:26

Ben niet tegen..!!

Ben wel tegen verkeerd gebruik ervan....
Maar ja.. dan kun je net zo goed sommige ruiters
zo wie zo niet op een paard zetten..
Want die zijn zonder sporen (voor het paard
en omstanders) ook al wel eens een bron van ergernis...

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:41

Kben ook niet ( meer ) tegen
Als ze maar goed gebruikt worden ,

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:50

kinty schreef:
Ik gebruik ze zelf ook Bloos . Het is wel fyn dat je niet zo hard hoef te dryven voordat ie in de draf of galop zit. Maar als je het verkeerd gebruikt kan je de pony ook pyn doen. Maar als je gewoon goed gebruikt is er niks aan de hand Lachen

Pardon?

Als je hard moet drijven zonder sporen om dan zou ik daar eerst maar eens aan werken in plaats van sporen omdoen...

Ik ben niet persee tegen, maar wel in bovenstaande situatie.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:57

ik ben tegen sporen! waarom? omdat een paard op een vlieg reageert en dus ook heel goed op jou been kunt reageren met een spoor maak je het niet beter want ook daar reageren ze dan op een gegeven moment niet meer op. In de hogere dessuur snap ik ook niet dat er met sporen moet worden gereden want juist daar hoor je ze helemaal niet te gebruiken dus onnodig!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:59

Daantjuh: Je kunt prima met sporen rijden zonder ze daadwerkelijk te gebruiken. Als je je benen maar stil houd en met je kuit aandrijft in plaats van je spoor er iedere pas in te prikken.

Vanaf het M is het verplicht, omdat ze ervan uitgaan dat je dan je benen stil genoeg kunt houden.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 08:35

Met sporen is het net als met zweep, slof etc.. Het is een hulpmiddel. Hulpmiddelen moet geen misbruik van gemaakt worden. Het probleem is dat iedereen zichzelf wel zo goed vind rijden dat zij het dier niet lastigvallen.
Ik mis bij al dit soort topics (ook de eeuwige discussie over de slof) een kritische zelfhouding van de mensen.

tevens ben ik benieuwd waarom TS tegen het gebruik van sporen is.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:45

ik ben niet tegen het gebruik van sporen in principe, maar, ik heb tot nu toe maar heel weinig mensen gezien die ze naar mijn idee goed gebruiken. Ik denk dat heel veel mensen niet door hebben hoeveel ze eigelijk prikken. Ik denk dat foto's en filmpjes daar opzich heel goed voor zijn.

Zelf gebruik ik geen sporen, ik rij nog geen 2 jaar, en hou mijn benen gewoon niet stil genoeg. Bovendien, zie ik momenteel met rijden nog geen reden om ze om te doen, ben nog druk bezig met ontspanning zelf goed zitten, en m'n paard gewoon lekker los laten lopen, en een zweepje is zat genoeg om dan afentoe ff te gebruiken als verduidelijking.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:02

Ineke2 schreef:
kinty schreef:

Pardon?

Als je hard moet drijven zonder sporen om dan zou ik daar eerst maar eens aan werken in plaats van sporen omdoen...

Ik ben niet persee tegen, maar wel in bovenstaande situatie.
Exact.
Als je je paard zonder sporen niet op lichte hulpen voorwaarts krijgt, of in draf op galop kunt zetten, ben je nog niet aan sporen toe . Neem goede les en leer 't op de juiste manier! Ja

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:07

Tieneke schreef:
Ik ben tegen sporen als ze slecht gebruikt worden.

En ik ben voor als ze goed gebruikt worden en gebruikt worden voor de juiste redenen.

Ik sluit me er bij aan Lachen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:17

Ik ben niet zozeer voor of tegen sporen.
Persoonlijk gebruik ik ze niet en zou het ook niet zo snel doen.
Maar als het verplicht is op wedstrijden dan kun je niets anders.
Ik denk dat als de sporen goed gebruikt worden en voor de juiste redenen zoals @Tieneke zegt dat er geen enkel probleem is.
Sporen gebruiken voor het alleen maar voorwaarts krijgen van een paard vind ik onzin.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:18

Ik ben er niet tegen maar ik vind dat je sporen moet verdienen, en dan pas kan je ze gaan gebruiken.

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 11:22

Ik ben er absoluut niet tegen. Maar ik vind dat je ze wel pas mag gebruiken als je je benen stil genoeg houd.
En mezelf vind ik daar op dit moment nog niet goed genoeg voor, dus wat dat betreft ben ik volkomen eerlijk.