Als je naar voren valt bij het spring wil dat zeggen dat je zit niet goed is tijdens je sprong.
Waarschijnlijk buig je te veel naar voren dan nodig.
Een springzit is niet hetzelfde als verlicht zit.
Een sprong bestaat uit 3 delen: de afzet waar de ruiter naar voren komt
Het zweefmoment: daar zweeft de ruiter BOVEN zijn zadel (en niet ervoor!)
De landing: hierbij komt de ruiter terug recht in zijn zadel.
Aan je berichtje te lezen veronderstel ik dat je iets teveel naar voren buigt bij deze 3 onderdelen.
Daarbij val je dus als je landt voor je zadel.
Als je probeert meer je achterwerk
naar achteren te houden en niet teveel in de hals te gaan liggen zal dit al veel helpen.
Daarbij moet je niet vergeten goed op je stijgbeugels te duwen en je knieën tegen het zadel te houden zodat je daaraan steun hebt. Tijdens de sprong ook je hand goed geven. Anders trekt je paard het als het ware uit evenwicht bij de landing en val jij ook naar voren.
Je kan best enkele sprongetjes nemen met twee of drie galopbalken ervoor. Je zet je hierbij vanbij het nemen van de eerste balk (in galop) in die springzit (achterwerk acheruit!) en blijft gedurende de sprong zo zitten. Je leert zo goed zitten en vlot de sprong te nemen en extra aandacht te besteden aan het geven van je handen.
Waarom de balkjes ervoor? Zodat je afstanden goed zijn als je je sprong moet nemen en je kan concentreren op je houding dus.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Zo heb ik dit kunnen oplossen want ik viel vroeger soms ook naar voren.
Of eens samen met je instructeur dit probleem bespreken en een speciaal lesje voor je houding uittrekken...