Beugels vallen altijd uit in galop??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fjord_Shet

Beugels vallen altijd uit in galop??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 00:58

Hoi,

Zoals jullie misschien niet weten, ik heb een grote pony gehad, een e-pony genaamd : Earlgrey.
Een hele lieve pony van 3 en half jaar en 1.53.
Helaas moest deze weg, omdat we wat stalproblemen hadden (was écht een verschrikkelijke stal, je had geen privé nixx.. Verward) en omdat de mensen van de stal zeiden dat ik nooit kwam, dit was overigens niet zo, want ik kwam er elke dag, máár ik zat er niet de hele dag, omdat de dochter van de stal eigenaresse de hele tijd op je lip zat, wat ik erg vervelend vond, omdat ik ook nog eens heel onzeker was, maarja..
Op gegeven moment, ging ik er (natuurlijk) nog wel elke dag heen, maar, absoluut niet met plezier, ik was er 2 uurtjes, en ik wist gewoon niks meer te doen, de mensen van die stal gingen zelfs bepalen dat ik niet zonder zadel mocht rijden op mijn paard.
Nouja het voelde eigenlijk niet als een eigen paard, ik kon niet vrij doen wat ik wilde, als ik ging longeren, weet je wat ze deden?! kijken!!
Zelfs bij het rijden..
Pff werd er gek van, waardoor ik eigenlijk ook naar een andere stal ging..
Maar helaas ging dit niet meer door, vanwege dat ze zeiden dat ik niks met Earlgrey deed.
(Ik vind dit jammer, maar heb er verder niet zoveel last van hoor *LOL*
Ik heb hem om precies te zijn, een maandje gehad.

Maar nu even wat ik best wel raar vind :
Toen ik in galop zat met m'n pony, vielen mijn beugels telkens uit, waarschijnlijk komt dit ook doordat ik niet erg gewicht op de beugels zet..
Vind het dan op sommige paarden ook fijner om zonder zadel te rijden, want ik kan erg goed blijven zitten daarmee Haha!
Hoe denken jullie dat het komt dat mijn beugels telkens uitvallen?
Vind het wel raar, met kleinere pony's heb ik hier eigenlijk geen last van..

Groetjes Natasha Lachen

_D_exter

Re: Beugels vallen altijd uit in galop??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:38

mischien heb je je beugels te lang?
en anders moet je gewoon goed zitten in
de galop en je hakken uitdrukken.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:58

Vaak komt het verliezen van de beugels door het aanspannen van de bovenbenen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:08

Ja inderdaad. Ik heb dat ook wel eens. Dan druk ik me hakken niet goed uit waardoor je dus te weinig druk op beugels heb staan en waardoor ze eerder uitvallen. Het kan inderdaad ook zo zijn dat je beugels te lang zijn. Doe ze eens een gaatje korter en kijk hoe het dan gaat. En sowieso je hakken goed uitdrukken, dan moet het wel gaan lukken Knipoog

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:09

Misschien de beugels een gaatje korter zetten?
Succes ermee
Groetjes
xxx

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:22

Tijdens het rijden zonder zadel span je waarschijnlijk je bovenbenen aan om in evenwicht te blijven, daarbij trek je je benen iets op om extra kracht te zetten. In galop doe je dit waarschijnlijk erger dan in de andere gangen en op een grotere pony erger dan op een kleinere. In het zadel doe je precies hetzelfde. Je moet leren dat je niet in evenwicht moet blijven door te klemmen, maar door rustig op je zitbeenknobbels te blijven zitten. Dan laat je je benen meer hangen en vallen vanzelf je beugels niet meer uit. Ik kan zo vanachter de compu niet zeggen hoe je je zit moet verbeteren, daarvoor kun je beter zitles nemen. Veel zonder beugels rijden, waarbij je er telkens op let dat je benen blijven afhangen, dus niet die knieen omhoog, helpt ook, maar zitles onder goede begeleiding is beter.

Dus zo gek is het niet dat je stalgenoten zeggen dat je beter niet zonder zadel kunt rijden (hoewel ik natuurlijk niet weet waarom zij dat zeggen), je zit hoeft er niet per definitie beter op te worden omdat je makkelijker kunt gaan klemmen. Dat zorgt voor spanning en spanning en paardrijden gaan niet zo goed samen.

Luca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:48

ik denk dat je je beugels te lang hebt dan.
Heb je er in draf geen last van dat je met het lichtrijden je hakken optrekt?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:52

In galop hebben veel mensen de neiging de knieen op te trekken.
je moet ten allen tijden druk op je beugel bewaren, dit kan je dus niet oefenen als je zonder zadel rijdt.

wat een lang verhaal trouwens vooraf gaande aan je verhaal. (overbodig voor je vraag lijkt me?)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:53

Hetzelfde probleem hoor, bij mij is het ook dat ik me vastklem op het paard, daardoor trek je je knieen ook wat op. De andere instructrice zei altijd: hakken uitdrukken! Dus ik uitdrukken wat ik kon... nogsteeds. Toen ik een keer bij een andere instructrice reed zei ze gewoon 'ontspannen, lekker een beetje hangen tot je het gevoel hebt, dan pakken we het nette eraan wel weer op'. Nou, na twee keer begreep ik het!

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:57

Mijn beugels vlogen op het begin ook vaak uit. Ik heb ze een gaatje korter gedaan, goed hakken uitdrukken en benen ontspannen in het zadel houden. Toen lukte het vanzelf. Ja

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:59

Ik had dat in het begin ook. Deed ik ze korter dan zat ik weer niet lekker.
Probeer echt goed je benen lang te maken, zonder zadel of beugels aan de longeer lijn en je er maar op laten wijzen dat je je hakken goed uitdrukt en je benen lang maakt.

Ga je hier goed op concentreren. Je zit op de een of andere manier jezelf te spannen met je benen dus klemmen. Dit moet niet! Gewoon ontspannen. In het begin is het erg moeilijk.

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:01

Ik denk dat je je hakken niet goed uitdrukt en/of dat je je benen optrekt in de galop.

Ik moest vroeger in de les altijd veel doorzitten in draf. Er werd ons verteld dat we zo leerden onze voeten goed in de beugels te houden. Misschien dat je op die manier kan oefenen wat meer druk te houden op je beugels?

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:04

Euhh ja... Ik heb daar nog nooit last van gehad, maar ik heb wel een paar keer 1 beugel verloren.
Meestal omdat de ene beugel dan net een gaatje kanger is dan de andere, missschien is dat ook bij jou. maar alle redenen zouden kunnen kloppen, hoor. Ik heb er zelf niet zo heel veel verstand van. Clown

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:05

Ik denk dat je zelf je knieen/benen optrekt , probeer jezelf lang te maken en je hakken omlaag te drukken tenen naar binnen te duwen , ook kan het zijn dat ze gewoon een gaatje te lang zijn .

Fjord_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 13:14

Nou, ik deed dat verhaal omdat ik alleen bekent sta om dat ik een verzorgshet heb, maar ik heb dus ook een "eigen" paard gehad.
Ik weet zeker dat ik de beugels niet te lang had, ik denk juist eerder ietsje te kort dan te lang..
Ik heb het paard dus nu niet meer, ik rijd niet meer op een manege (bah) ..
Ik krijg wel een eigen shet van 1.10, maar denk dat ik daar geen last van heb dan..
Ik vroeg me gewoon af hoe dat kon, want het was heel erg vervelend, ik moest elke x stoppen als me beugels uitgingen..
En overdat zonder zadel rijden, wat niet mocht, dat was gewoon omdat ze graag "de baas" wilden zijn, ze wilden de dingen bepalen..
Maarja dat doet er verder niet toe Lachen

DFromHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:56

benen lang maken mischien beugels gaatje korter

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:49

het is idd je bovenbeen aanspannen en je hakken niet voldoende uitdrukken.. probeer vanuit je heupen al wat losser te laten want vaak zit je gehele onderligaam dan ook erg stijf

Theresa_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:16

Meer druk op de beugel die steeds uitvalt, en misschien heb je die te lang? Probeer het anders een keer met een gaatje korter, misschien zit dat wel veel fijner... Zonder zadel is goed voor de zit, en ook goed voor de rug van het paard, maar ik doe het nooit. Mijn paard heeft een hele hoge ruggengraat, dat doet super zeer!

XxNimezxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:48

Ik heb dit probleem ook altijd, of mijn beugels vallen uit, of ze schieten te ver door de beugel, nu hoor ik vaan dat je je bovenbenen dan meer moet ontspannen, en goed ontspanne zitten, ik ga morgen kijken of het ook werkt =P

Rianne_Gait

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:49

Als je lange beugels hebt is het goed voor je zit, je moet zien te leren rijden op je knieen, als je namenlijk je knieen aanklemt aan het zadel, dan kun je je onderbenen vrij verplaatsen en bewegen en dus ook goed je hakken uitdrukken, in het begin denk je, o mijn god dat lukt me echt niet maar langzamer hand ga je er echt beter van leren rijden, je leert niet alleen goed te zitten in het zadel, je benen vrijuit verplaatsen als je bijvoorbeeld over gaat op de andere hand, maar ook dat je recht opzit en dat je je hak goed kan uitdrukken, maargoed probeer het maar eens, (ik kan het neit zo goed uitleggen op de pc) haha, maargoed Bybye!

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:09

Je zit hoogstwaarschijnlijk niet ontspannen genoeg, waardoor je idd je benen onbewust optrekt.
Wat heel goed werkt is om eerst ontspannen te leren zitten tijdens het doorzitten. En dan bewust je benen lang uitstrekken, zodat je hielen lekker laag zitten, en dat je een geaarde zit hebt. Dit in een laag tempo doen, en veel oefenen; als je het doorzitten onder de knie hebt, dan is de galop een peuleschilletje...

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:14

Rianne_Gait schreef:
Als je lange beugels hebt is het goed voor je zit, je moet zien te leren rijden op je knieen, als je namenlijk je knieen aanklemt aan het zadel, dan kun je je onderbenen vrij verplaatsen en bewegen en dus ook goed je hakken uitdrukken,

Knieen aanspannen vind ik persoonlijk geen goede oplossing, omdat je op deze manier alleen maar meer gespannen gaat zitten, en dus automatisch je benen weer gaat optrekken. Maar dat is mijn mening.. Haha! Die benen moet je bewust langer proberen te maken. En dit bereik je alleen maar door ze zoveel mogelijk te ontspannen...dus elke spieraanspanning werkt je alleen maar tegen.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:15

Joepju schreef:
Rianne_Gait schreef:
Als je lange beugels hebt is het goed voor je zit, je moet zien te leren rijden op je knieen, als je namenlijk je knieen aanklemt aan het zadel, dan kun je je onderbenen vrij verplaatsen en bewegen en dus ook goed je hakken uitdrukken,

Knieen aanspannen vind ik persoonlijk geen goede oplossing, omdat je op deze manier alleen maar meer gespannen gaat zitten, en dus automatisch je benen weer gaat optrekken. Maar dat is mijn mening.. Haha! Die benen moet je bewust langer proberen te maken. En dit bereik je alleen maar door ze zoveel mogelijk te ontspannen...dus elke spieraanspanning werkt je alleen maar tegen.

Daar ben ik het mee eens. Van knieën aanspannen gaan je benen automatisch wat meer optrekken.
Heb zelf ook ontspannen leren rijden. Want verloor mijn beugels ook regelmatig tijdens de galop. Een gaatje korter maken heeft ook niet altijd zin, ik verloor ze nog steeds (veels te gespannen dus..!)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:57

heel diep gaan zitten dat je bij bijze van spreken met je kont over de grond zou gaan mocht het paard wegvallen Tong uitsteken en dan je hakken zo ver mogelijk uitdrukken...daarna kan je steeds meer gaan ontspannen.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:10

Je spant je bovenbeen denk ik te veel aan, en dan ga je automatische je benen optrekken zodat je je beugels verliest. Ga wat ontspanner zitten en hakken naar beneden duwen. omdat je ook gewend bent aan die kleinere pasjes van shetlanders en zo dan is het ook wel erg wennen aan de grootere sprongen van een paard te wennen, dan moet je het goed ritme weer opzoeken hoe dat nou gaat en dan ga je meestal rommelen met je benen. (dat had ik tenminste toen ik een verzorg paard eindelijk had gevonden) maar ik heb het afgeleerd door ontspannen te gaan zitten en lekker mee gaan met de beweging