Groot probleem; eten onder het werken, hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arans

Groot probleem; eten onder het werken, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 11:55

Hallo

Ik verzorg een shetlander, Polly. Hier kan ik zelf niet op rijden omdat ik te groot ben, maar mijn vriedin en de eigenaresse wel. Omdat ik toch graag wil werken met Polly doe ik aan de lange lijnen. Bij Polly hebben ze wel een bak, maar deze is heel zwaar, waardoor ik hier niet in kan werken met Polly. Meestal ga ik dus over de weg, of naar het park. Over de weg is niet ideaal omdat ik hier geen figuren kan rijden,en in het park ligt gras. En daar begint het probleem. Polly wilt namelijk altijd gras eten. En dan drijft ze haar zin dan ook goed door.

Zodra we in het park zijn wil ik meestal van het pad af ( op het pad liggen schelpjes) maar Polly staakt de laatste tjd, en wilt niet van het pad af. Zodra Polly op het gras gaat, gooit ze al al gewicht op haar voorhand, en begint te eten. Ik reageer hierop door haar streng toe te spreken, en een tikje. Meestal reageert ze hier niet op, dus dan trek ik haar omhoog ( wat ook nog moeilijk gaat) zodra ze omhoog is met haar hoof, loopt ze weer, maar ze doet het heel snel nog een keer, en nog een keer. Ze blijft maar proberen. Soms ben ik het echt zat, en ga ik maar naast haar hoofd lopen en hou haar hoofd omhoog, waardoor ze niet kan eten.

We gaan ook wel eens door het water, en dan wilt Polly met haar neus in het water, en dan doet ze ongeveer het zelfde, ookal gaat ze hierbij wel makkelijker weer omhoog. Polly vind de lange lijnen heel leuk, en op een andere ondergrond gaat het meestal goed.

Soms doe ik een grassteugel om, doormiddel van een bijzet, die precies zo strak zit, dan ze niet met haar mond naar het eten kan. Alleen moet ik dan ook een straatriem om, omdat Polly anders de longeer singel over haar schoft trekt. We zijn nu al zolang met dit probleem bezig, dat ik het wel weer genoeg vind. En dus een topic open.

Onder het zadel doet ze dit ook, en maakt het ook vrij weinig uit in welke gang je zit, want Polly kan heel snel stoppen. Soms mag ze wel even eten, bijvoorbeeld als ik haar zoon moet pakken in het park(hij mag altijd los lopen in het park) En ik weet dat als ik met Polly erheen loop, dat ik weer problemen krijg.

Polly is een hele liefe merrie, maar het is gewoon zo irritant.

Ik hoop dat jullie mij en Polly kunnen helpen.

Groetjes Sharon

Floob

Re: Groot probleem; eten onder het werken, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:54

Je hebt dus al heel veel geprobeert.
Iets wat ik een tijdje geleden bij een schots trekking centre (zeg maar buitenrijden vaak met beginners) heb gezien werkte daar heel goed tegen al die pony's die de hele tijd liepen te eten. Al die pony's kregen een soort neus netje om (die ook wel worden gebruikt bij paarden die heel erg hoofdschudden) hierdoor kunnen ze niet eten en proberen het na korte tijd ook niet meer. De paarden raken er heel snel gewend aan maar het ziet er wel een beetje raar uit

Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:30

nooit omhoog trekken... een paard wordt daar alleen maar harder van, bovendien leert ze dan dat het bit met pijnprikkel gebruikt kan worden, en daarvoor is het bit niet bedoeld. kent ze een 'stout' woordje? zoals bijv. 'nee' wanneer ze iets doet wat niet mag? dat zou ik haar als eerste leren, wees daarbij consequent en duidelijk en leer haar ook dat wanneer ze het hoofdstel (en evt halster) omheeft niet mag eten.

blijf eerst naast haar, bijvoorbeeld aan de flank. als ze gaat grazen (zodra ze aanstalten maakt, hoe fijner jij kunt timen hoe sneller ze leert) geef je meteen een tikje op de hals (meer of minder richting schouder, naargelang waar ze het beste reageert), en zeg je duidelijk 'nee'. blijf consequent, en zorg dat ze met bit in gewoon niet één sprietje meer kan pakken!

op het moment dat ze je negeert en toch eet onttrekt ze zich aan jouw 'leiderschap'. grondwerk zou hier dus ook veel verschil kunnen maken, werk vanuit focus en energie, maar met zo min mogelijk kracht. dat leg je nl altijd af.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 08:48

Oke, dat zal ik dan voortaan doen. Lachen
Bedankt voor jullie reactie's Lachen
Ik ga vandaag even jou tip uitproberen.