sterk op de rechterhand en met halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tassie

sterk op de rechterhand en met halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 20:03

hallo
sins kort rij ik een fjord van 4,5
hij moet nog op zijn eigen benen leren lopen, en door mijn topic
[HAW] Zjors @ bakwerk
ben ik gaan inzien dat hij eerst op zijn eigen benen moet laten lopen voordat ik hem ontspannen kan gaan rijden, wat dus niet zo op de foto's is, daar heb ik aan gewerkt, veel overgangen en lekker met zijn neus in de lucht
opzich gaan de overgangen op links wel goed, behalve die naar halt, dan moet ik echt trekken, anders loopt die gewoon door.
rechtsom gaan de overgangen terug al een stuk moeilijker, ik moet al grotere en hardere ophouding maken, maar nu komt het, als ik rechts een volte ofzo in wil zetten moet ik me hand echt van ze hals afhalen en een behoorlijke ophouding maken, anders loopt die gewoon rechtdoor, en dat dus ook met halthouden, het lukt niet op de rechterhand.
nu wil ik dus graag weten of jullie hier tips voor hebben, want ik wil niet te streng gaan worden anders loopt die dalijk helemaal door me heen, maar als ik niet een beetje streng ben loopt die ook al door me heen
dus kom maar op met die tips Knipoog

Mahitri

Re: sterk op de rechterhand en met halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:44

Hij staat nog steeds niet aan je hulpen. Je zult, denk ik, vooral de overgangen moeten blijven oefenen en ook veel aandacht besteden aan het rechtrichten. Het klinkt alsof hij rechtsom niet of moeilijk wil buigen en dus maar terugtrekt op het moment dat jij een volte in wilt zetten. Voor het rechtrichten zou ik echt op zoek gaan naar iemand die je daar vanaf de grond mee kan helpen want zo op papier is het moeilijk uit te leggen.
Let er wel op dat je heel veel op je zit rijdt en wel 100 overgangen maakt. Steeds een paar passen in draf en dan weer terug.
Succes.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 09:09

Als ik naar je foto's kijk, heb je je linkerbeugel een aardig stukje langer dan je rechter. Met het gevolg dat je gewicht op links zit, en het logisch is dat hij niet rechtsom de bocht door wil. Zorg dus allereerst dat je 100% zeker bent dat je recht zit, door middel van iemand op de grond. Denk niet: "Dit voelt recht, dus ik zit recht" want je lichaam houdt je daarin zeer gemakkelijk voor de gek!! Dat is dus stap 1.

Doordat je paardje waarschijnlijk niet recht is, kan het ook nog eens zo zijn dat hij je naar een kant gooit. De moeilijke taak aan jou om dat met je zit tegen te gaan en ten alle tijden in het midden te blijven zitten.

Voor het rechtrichten zelf (want ik vermoed toch dat hij niet recht is) kan je allereerst hier eens zoeken op die term, en verder op zoek gaan naar les van iemand die er ervaring mee heeft. Lang niet alle instructeurs zijn namelijk bezig met het rechtrichten.

Ik vind het overigens wel knap dat je kiest voor de langere weg, waarbij het er nu waarschijnlijk even minder uitziet, maar je op termijn wel de beste en vooral ook échter resultaten haalt (hiermee bedoel ik dus dat je hem leert op zijn eigen benen te laten lopen, met zijn kop in delucht, ipv wat je op de foto's laat zien)!!!!

Succes er mee!

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:00

je bent op de goede weg, je paardje op zijn eigen benen laten lopen.
misschien kan je proberen om vooral overdreven op je zit te gaan halthouden; je erg zwaar maken, hakken uitdrukken en kleine ophoudinkjes geven. als hij dan stil staat, uitbundig belonen. het vraagt veel oefening, een sterk paard, maar misschien weet je instructrice er iets op?

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:01

Dat probleem had ik met mijn haflinger ook rechts om. Rijd je wel genoeg op je buitenteugel? Dat was mijn probleem, ik zat maar aan die binnenkant. Terwijl je op je buitenteugel moet rijden. Sind ik dat doe gaat het een stuk beter.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 12:54

@Lalidan
over die beugels, ik heb ongelijke benen, daar is dus al meerdere keren een discussie over geweest, beugels gelijk doen, is netter, nee, want dan gaat je ene knie te ver omhoog en ga zo maar door

dus als je daar een nuttige tip voor hebt, is het ook goed Knipoog

@ Mirte_
ik heb nog geen les met hem,
maar nu ik weet dat ik echt verder wil rijden met hem, rij hem pad 3 weken ofzo, ga ik langzaam opzoek naar iemand die me wil helpen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:22

Ja, als je ene been echt langer is dan je andere, dan kan je inderdaad het beste je beugel wat langer doen, anders hou je ook altijd meer druk in 1 beugel.
Echter, ik zie je op verschillende foto's ook wat naar links hangen met je heup, en dát komt dus niet door beenlengte verschil!! Maar dat kan ook komen doordat je paard niet recht is en je dus niet recht laat zitten.
Juist met een verschil in beenlengte is het heel belangrijk om iemand op de grond te laten controleren of je recht zit (en dan dus inderdaad niet naar de beugel lengte kijken, maar vooral naar de heupen en schouders. Ook de beenligging op zich kan dan veel over rechtzitten vertellen).

Dus in wezen blijf ik bij de tips die ik al gaf, alleen is stap 1 dan niet je beugels gelijk doen, maar laten controleren of je verder recht zit.