ik heb net een boekje gekocht met aanwijzingen voor vrijheidsdressuur,
dus we besloten vandaag maar eens met de "Plié" te beginnen.
We zijn nog niet ver, maar ik zal de aanwijzingen wel even neerzetten:
Citaat:leerfasen
1. Eerst moet het paard eraan wennen zijn hoofd te laten zakken en iets lekkers, zoals een paardensnoepje of worteltje, dicht bij zijn voorhoeven en vlakbij de grond te pakken, zonder achterwaarts te gaan. Daarbij kun je het beste naast je paard gaan staan en met hem in de juiste richting kijken.
dit hebben wij gedaan, hier hebben we trouwens geen foto's van gemaakt

Citaat:2. Lukt dat zonder problemen, dan geef je iets lekkers van achter tussen de voorbenen door. Het paard weet dan al, waar hij zoeken moet en steekt zijn neus tussen zijn voorbenen. Op dit moment kun je al een stemcommando voor deze oefening gaan gebruiken.
Dit hebben we ook al gedaan, en hebben hier ook foto's van.
Citaat:3. voordat je het paardenhoofd omlaag lokt, moet je erop letten, dat de achterbenen niet te dicht op de voorbenen staan en dat de voorbenen ver uit elkaar staan. Op deze manier kan het paard zijn hoofd gemakkelijk tussen de benen steken. Dat is niet het einddoel, maar een overgangsfase. In deze fase worden de voorbenen niet helemaal gestrekt, maar krommen zich.
Dit hadden we ook al gedaan, het was wat verwarrent omdat het bij punt 3. stond terwijl wij met punt 2. bezig waren, en het dus een beetje verkeerd deden, maar hadden er gelukkig geen last van, en stonden de benen niet erg dicht bij elkaar op.
Citaat:4. Voordat je het paard vraagt te buigen, tik je met de hand of de beloning op de plaats van de singel, midden onder de buik. Later gebruik je voor dit aantikken de zweep.
Dit hadden we nog niet gedaan, omdat we eerst willen als Palermo het commando begrijpt.
verder hoeven jullie het eigenlijk niet te weten, maar voor de nieuwschierigen, of welken het ook willen doen, de rest:
Citaat:5. In tussen moet het paard bij de oefening wat naar achteren leunen en met de buik iets naar de grond gaan. De beloning wordt nu niet meer zo ver weg gehouden waardoor het paard zijn hoofd niet meer zo ver tusssen zijn benen hoeft te strekken wanner het paard zich naar achteren buigt.
6. De oefening begint met het aantikken van de buik samen met het stemcommando. Wanneer het paard toch te diep naar beneden gaat kun je dit met de belonign corrigeren. om de oefening te beëndigen, geef je een commande waarna het paard zich weer mag oprichten. Ten slotte beloon je het paard.
nou, ik zal nou maar de foto's laten zien
1.

Annefloor (@ bokt charliee) nog even met Palermo nadat hij even los is geweest.
2.

ik en Palermo bezig met de "Plié"
3.

Annefloor en palermo de Plié
4.

lieef
5.

duidelijke foto
6.

kusjee
(was niet echt de bedoeling, maarja)7.

nog één keer de plié
Bedankt voor het kijken,
tips zijn altijd welkom.
groetjes Hannah en Annefloor
Volgens mij heet dit gewoon een buiging, haha!