Vrijheidsdressuur met Palermo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ensueno

Vrijheidsdressuur met Palermo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 19:57

Vandaag ben ik samen met Annefloor (@ bokt charliee) naar Palermo geweest.
ik heb net een boekje gekocht met aanwijzingen voor vrijheidsdressuur,
dus we besloten vandaag maar eens met de "Plié" te beginnen.
We zijn nog niet ver, maar ik zal de aanwijzingen wel even neerzetten:

Citaat:
leerfasen

1. Eerst moet het paard eraan wennen zijn hoofd te laten zakken en iets lekkers, zoals een paardensnoepje of worteltje, dicht bij zijn voorhoeven en vlakbij de grond te pakken, zonder achterwaarts te gaan. Daarbij kun je het beste naast je paard gaan staan en met hem in de juiste richting kijken.

dit hebben wij gedaan, hier hebben we trouwens geen foto's van gemaakt Knipoog

Citaat:
2. Lukt dat zonder problemen, dan geef je iets lekkers van achter tussen de voorbenen door. Het paard weet dan al, waar hij zoeken moet en steekt zijn neus tussen zijn voorbenen. Op dit moment kun je al een stemcommando voor deze oefening gaan gebruiken.

Dit hebben we ook al gedaan, en hebben hier ook foto's van.

Citaat:
3. voordat je het paardenhoofd omlaag lokt, moet je erop letten, dat de achterbenen niet te dicht op de voorbenen staan en dat de voorbenen ver uit elkaar staan. Op deze manier kan het paard zijn hoofd gemakkelijk tussen de benen steken. Dat is niet het einddoel, maar een overgangsfase. In deze fase worden de voorbenen niet helemaal gestrekt, maar krommen zich.

Dit hadden we ook al gedaan, het was wat verwarrent omdat het bij punt 3. stond terwijl wij met punt 2. bezig waren, en het dus een beetje verkeerd deden, maar hadden er gelukkig geen last van, en stonden de benen niet erg dicht bij elkaar op.

Citaat:
4. Voordat je het paard vraagt te buigen, tik je met de hand of de beloning op de plaats van de singel, midden onder de buik. Later gebruik je voor dit aantikken de zweep.

Dit hadden we nog niet gedaan, omdat we eerst willen als Palermo het commando begrijpt.

verder hoeven jullie het eigenlijk niet te weten, maar voor de nieuwschierigen, of welken het ook willen doen, de rest:

Citaat:
5. In tussen moet het paard bij de oefening wat naar achteren leunen en met de buik iets naar de grond gaan. De beloning wordt nu niet meer zo ver weg gehouden waardoor het paard zijn hoofd niet meer zo ver tusssen zijn benen hoeft te strekken wanner het paard zich naar achteren buigt.

6. De oefening begint met het aantikken van de buik samen met het stemcommando. Wanneer het paard toch te diep naar beneden gaat kun je dit met de belonign corrigeren. om de oefening te beëndigen, geef je een commande waarna het paard zich weer mag oprichten. Ten slotte beloon je het paard.

nou, ik zal nou maar de foto's laten zien Lachen

1. Afbeelding

Annefloor (@ bokt charliee) nog even met Palermo nadat hij even los is geweest.

2. Afbeelding

ik en Palermo bezig met de "Plié"

3. Afbeelding

Annefloor en palermo de Plié

4. Afbeelding

lieef Haha!

5. Afbeelding

duidelijke foto

6. Afbeelding

kusjee Tong uitsteken (was niet echt de bedoeling, maarja)

7. Afbeelding

nog één keer de plié

Bedankt voor het kijken, Lachen
tips zijn altijd welkom.

groetjes Hannah en Annefloor Doei!

Joyce_

Re: Vrijheidsdressuur met Palermo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:38

plié? Nagelbijten / Gniffelen Volgens mij heet dit gewoon een buiging, haha!

Maar, ziet er leuk uit, mag ik nog wat tips geven?
Ik zou zelf werken met een target, in plaats van een plukje hooi. Een target is meestal een stevige zweep (springzweepje is kort, maar vaak wel lekker stevig), en je leert je paard dat het aanraken van het puntje van de zweep, een beloning oplevert.
Dus eerst zorg je dat je paard 'perongeluk' de zweep aanraakt, dan zeg je 'goed!' (of een ander vast woord dat je wilt gebruiken als beloningwoord), en geef je de beloning. Na een paar keer, begrijpt je paard, dat het aanraken van het uiteinde (bind er evt een stukje papier aan, zodat het duidelijk is wát hij moet aanraken, zo'n zwiebertje van een dressuurzweep is natuurlijk een beetje 'vaag') van de zweep aanraken, een beloning betekent.
Dat kun je dan uitbouwen, tot bijvoorbeeld de zweep hoog houden, een beetje schuin achter haar, of juist heel laag. En ten slotte tot tussen zijn voorbenen, naar een buiging (plié Tong uitsteken ).

Daarnaast, zou ik geen hooi gebruiken als beloning. Het duurt zó lang voordat een plukje hooi weg is, en veel paarden raken het op een gegeven moment zat. Een appel in héle kleine stukjes gesneden, of van die grote biksjes, of hele kleine paardensnoepjes, vinden ze vaak veel lekkerder, én zijn sneller opgegeten. Ja

Veel plezier met vrijheidsdressuur, het is echt hardstikke leuk om je paard zo te laten meedenken! Probeer trouwens een beetje je eigen weg te vinden, en je niet precies aan de puntjes in het boek te houden. Er is niet één methode dat voor elk paard werkt, maar dat zal je vast wel merken Lachen

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 20:41

oke, heel erg bedankt voor de tips Lachen
ik deed het ook af en toe met een snoepje, maar aangezien die erg snel op waren, ging ik maar bezig met wat hooi.
de zweep is ook wel een goed idee, wat varieatie. Ik zal het gebruiken Knipoog

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:27

Wat leuk dat je begint met vd! Het ziet er al netjes uit. De 'pas' is ook een leuke 1e oefening voor de afwisseling. Anders doe je steeds maar het zelfde 'trucje' en word het voor je paard ook een beetje één tonig. Ik heb ook wat aan die stapje:P want ik komt niet verder dan dat mijn paard met zijn voorbenen buigt Huilen van het lachen
Als belonging zou ik biks gebruiken. Daar heb je vaak genoeg van. Snoepjes zijn vaak best nog groot en vrij prijzig in vergelijking met biks. Meestal geef ik maar 2 'biksjes'. Meer voor het idee dat ik hem wat geef.

Je kunt ook leren met een klikker. Als je klikt ook iets geven. Dan leert je paard ook dat de klik een beloning is. Kost je in het begin wat snoepjes/biks oid. Maar later een stuk minder tot geen.

Succes verder!

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 21:31

oke bedankt, bix is wel handiger en goedkoper ja Ja

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:53

Toevallig zeg! Ik ben vandaag met het zelfde begonnen met mijn pony Knipoog Ging erg goed, hij heeft het al bijna onder de knie (zitten nu ongeveer in stap 3, hij buigt zijn benen nu mee). Heb hem inmiddels wel wat andere dingen geleerd als achterwaarts ("terug"), "blijf", "kom" en "voet" (wat we later gaan uitbreiden naar "pas"), maar dit begint er toch echt op te lijken. Lachen Ik gebruik inderdaad ook bix als beloning en heb een zweepje bij de hand om steeds meer daarmee aan te tikken. Ik raad je trouwens aan om bijvoorbeeld in de bak te gaan oefenen omdat de ondergrond daar zachter is.

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 15:11

oke, bedankt, ik doe het nu telkens in de stallen, maar doe het de volgende keer wel in de bak Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 16:29

niet alleen ivm de ondergrond. Stal is een rustplaats (in mijn beleving) en daar wordt dus niet gewerkt. Daarbij liggen er allemaal borstels e.d. voor zijn voeten, als hij even voor zijn evenwicht een voer verzet, gaat ie er zo op staan.
Heel veel succes, Vrijheidsdressuur is een erg leuke bezigheid, maar het is net als rijden een training, en dus niet iets wat je zomaar even doet...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 16:34

Ik zou inderdaad ook voor een andere plaats gaan.
Stal is inderdaad een rustplaats, daar wordt ook in mijn ogen niet gewerkt.

Als je paardje nu uitglijd kan hij zich flink bezeren/verwonden.
Ook kan hij inderdaad op alle spullen gaan staan met alle gevolgen van dien.

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 11:09

oke, dan zal ik de volgende keer zeker niet meer in stal gaan werken Bloos!
erg bedankt voor de tips allemaal