teugel trauma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

teugel trauma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 19:07

mijn pony dachten we altijd dat ze rug problemen had
dus een fysio bij de pony gehad pony
liep nog steeds niet goed
ik heb nu al paar keer een sportmasseur bij gehad
die masseert haar echt lekker los
en vandaag zal ik rijden waar zij bij was
en mij pony had de oren plat in nek
en zij ze , dat ze teugel trauma heeft dat kan ook wel
want ze heeft dat al sinds ik haar heb
oren plat in de nek ,raar lopen

Dus het klopte wel ik heb haar nu een jaar
mijn masseur heeft gezegd dat ik nu 3 weken losse teugels moet rijden en vertrouwen moet opbouwen
en daarna heel rustig opbouwen aan de teugel

mijn lesgever waar ik trouwens al een poos niet bij les
die stond verstelt
een lesgever moet dat tog zien

Maar nu mijn vraag wat kan ik nog meer doen om te zorgen dat ze het rijden weer mooi gaat vinden ?

love_marnix

Re: teugel trauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:16

ken je het woord rechtrichten?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:16

Dingen die ze leuk vind met haar gaan doen, op buitenrit enzo.
Of ga in de bak eens wat spannends doen. Sommige paarden vinden het leuk om een schriktraining te doen, maar omdat jij enkel met lange teugel mag lijkt mij dat niet zo slim. Maar eens langs iets lopen wat niet zo heel eng is kan altijd, als ze braaf is tenminste. Veel sucses!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 19:30

buitenritten maak ik al zobizo vaak dat vind ze geweldig
een goed idee om een soort schriktraining te doen

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 19:31

love_marnix schreef:

en nee sorry ik ken dat niet Tong uitsteken

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:43

love_marnix schreef:

wat is dat nou voor vraag ? Lachen

als ze er al een fyso en masseur bij heeft gehaald zal ze dat ook wel kennen.
enne hoe wilde je met rechtrichten een teugeltrauma verhelpen??

TS: als ik jou was zou ik idd lekker met lange teugel gaan rijden. lange teugel wil echter niet zeggen dat je het contact met de mond moet verliezen. Probeer wel contact met de mond te houden. Je weet vast wel hoe je hals moet strekken (dan hou je als het goed is je paard ook nageeflijk en houd je contact) Rij je paardje op die manier, is ook nog eens goed voor haar rug Tong uitsteken en ga dan vanuit daar langzaam de teugels beetje bij beetje wat korter maken. en met langzaam bedoel ik niet binnen één uurtje je teugels eens opmaat.
Maar dus na drie weken hier aan beginnen en iedere dag geleidelijk aan ietsjes meer druk nemen, want als je masseur/fysio dit zegt (zijn toch meestal mensen met kennis van zaken) moet je daar naar luisteren.

veel succes

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:45

Piaffe_Girl schreef:
buitenritten maak ik al zobizo vaak dat vind ze geweldig
een goed idee om een soort schriktraining te doen

Ok Lachen

Je kunt mischien over een zeil lopen ofzo, als ze een beetje bomproef is.
En dan kijken of het ook in draf en galop kan. Moet je wel zeker weten dat je niet van je teugels afhankelijk bent als ze ervandoor gaat. Mischien is een bokriempje wat?

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 12:37

MoonenL schreef:
love_marnix schreef:

wat is dat nou voor vraag ? Lachen

als ze er al een fyso en masseur bij heeft gehaald zal ze dat ook wel kennen.
enne hoe wilde je met rechtrichten een teugeltrauma verhelpen??

TS: als ik jou was zou ik idd lekker met lange teugel gaan rijden. lange teugel wil echter niet zeggen dat je het contact met de mond moet verliezen. Probeer wel contact met de mond te houden. Je weet vast wel hoe je hals moet strekken (dan hou je als het goed is je paard ook nageeflijk en houd je contact) Rij je paardje op die manier, is ook nog eens goed voor haar rug Tong uitsteken en ga dan vanuit daar langzaam de teugels beetje bij beetje wat korter maken. en met langzaam bedoel ik niet binnen één uurtje je teugels eens opmaat.
Maar dus na drie weken hier aan beginnen en iedere dag geleidelijk aan ietsjes meer druk nemen, want als je masseur/fysio dit zegt (zijn toch meestal mensen met kennis van zaken) moet je daar naar luisteren.

veel succes

ik moet eerst de teugels losgooien en dat ze zelf na beneden gaan
als ik al een beetje druk op de teugels doet dan raakt ze helemaal in paniek

Yourie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:17

Heb je een bit loos hoofdstel al is geprobeerd. En is haar gebit wel helemaal in orde?????

Groetjes Suus

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 11:11

ze is 3 maanden geleden na de tandarts geweest

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:50

ik neem aan dat ze dit gedrag toen ook al had? als het na het bezoekje aan de tandarts is begonnen moet je even na gaan wat er dan "mis" gegaan zou kunnen zijn

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:23

Yourie22 schreef:
En is haar gebit wel helemaal in orde?????

Groetjes Suus

Daar zat ik nou dus ook net aan te denken. Er stond geloof ik nog iets over in de laatste galop.
Er kunnen krasjes op het bit zitten die de pony zeer doen in z'n mond.
Maar als je iedere dag het bit afspoelt en er even met je handen overheen gaat (ja dat is koud 's winters, maar een pony krijgt het ook in z'n mond, dus niet zeuren.) zou je het moeten voelen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:42

A ik zou indd je bit na kijken en b ik zou nog een keer naar haar tanden laten kijken.

Misschien kan je met halster een keer proberen te rijden en de teugels aan het halster vast maken dan kan je er ook achter komen of het een mond of echt een teugel probleem is. Knipoog

Mijn pony die nu dood is, maar ik had verpest bij mijn vorige instructeur dit is inmiddels 15 jaar geleden maar die instructeur zij altijd of daar kwam het op neer kop in de krul en gaan met die banaan. Op een gegeven moment ging ze steigeren en als ik maar mijn teugels oppakte werd ze helemaal gek. Ik was toen 15 ongeveer of jonger zelfs. Ik ben toen naar een andere instructrice gegaan ik heb zeker een maand met lange teugel gereden veel overgangen figuren balkjes gelopen, na een maand ben ik heel langzaam gaan oppakken. Twee teugels gelijke druk weerstand bieden,(niet knijpen, zagen of links recht ophoudingen of spelen) nee gewoon druk op je teugels alle bijde kanten het zelfde na 3 maanden ongeveer liep ze weer nagefelijk, Maar dit heeft een hoop liefde en geduld gekost. en daarna waren we ernog niet het heeft zeker een half jaar geduurd voordat ze weer de oude was.

Liefde en geduld Lovers , Doe veel grondwerk, ga longeren met touwtjes bv Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:56

Moeilijk om hier even advies te geven aangezien we niet kunnen zien hoe jij rijd. Als jij n.l niet een zachte hand hebt en je paard flink in zijn mond zit, dan kan je gaan buiten rijden, ander bit indoen, al de oefeningen van de NH te voorschijn halen, maar zal dit niet helpen en moet je toch echt zelf veranderen in je rijden.
Nogmaals, geen idee of dat zo is natuurlijk, maar goede instructie zou ik in elk geval wel gaan zoeken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:46

aerdenhout1 schreef:
Moeilijk om hier even advies te geven aangezien we niet kunnen zien hoe jij rijd. Als jij n.l niet een zachte hand hebt en je paard flink in zijn mond zit, dan kan je gaan buiten rijden, ander bit indoen, al de oefeningen van de NH te voorschijn halen, maar zal dit niet helpen en moet je toch echt zelf veranderen in je rijden.
Nogmaals, geen idee of dat zo is natuurlijk, maar goede instructie zou ik in elk geval wel gaan zoeken.

Oeps... ik dacht dat ik al advies over je handen stiller houden had gegeven.
Komen de oefeningen:
Doe de teugels in een knoop, en leg die op de nek van je pony.
Ga met je armen rondjes zwaaien, ook onafhankelijk van elkaar. Zo krijg je een goede zit waarbij je niet afhankelijk bent van de teugels. Je kunt ook je hele lichaam omdraaien, of gaan doorzitten en dan de kont en het hoofd aan proberen te raken.

Dit doen ze in onze beginnerslessen ook, dan krijgen de kinderen direct een onafhankelijke houding.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:17

Ik schrijf er dan ook duidelijk bij dat ik natuurlijk niet weet HOE TS rijd. Misschien zit het wel helemaal niet in haar aanleuning, maar heeft het paard al zo'n angst voor het bit ( door de vorige eigenaar) dat ook een los teugeltje niet werkt. Misschien dat TS een filmpje heeft met het probleem?
De oefeningen die hierboven staan zijn uiteraard heel goed voor je onafhankelijke zit. Het is dan wel handig als iemand anders je paard aan de longe heeft.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:36

Oja, aan de longe kan ook, maar bij ons lopen ze in de echte beginnerslessen toch in een rijtje, en die pony's zijn zo braaf.

Maar neemt ze nou eigenlijk wel les met die pony?

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 17:52

ik rijd nu met losse leugels ze zakt met haar nek tot mijn teugels strak staan heeft ze de neus bijna bij de grond dat doet ze in draf en stapt zoekt ze het nog niet echt op en in galop soms kleine stukjes

en ik heb het gevoel dat het met haar oren zodra moet draven geef ik been in stap heeft ze de oren na voren en als ze moet draven lijkt het of ze oren plat heeft

maar kan het ook dat ze gewoon op mij let want dat doet ze zodra ik been geef

Yourie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:09

NEEEE ik bedoel het GEbit van je pony zelf zijn tanden. Heeft hij haken of iets dergelijks.

Groetjes Suus

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 16:16

met het gebit is ook niks mis als je kan lezen is ze 3maand geleden nog na de tandarts geweest
en is het gebit grondig aangepakt