Hoedjesdragers ??? en KNHS-regels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Hoedjesdragers ??? en KNHS-regels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 10:36

Beetje cryptische titel, maar de vraag is de volgende.

Ruiters die op een dusdanig hoog niveau rijden dat ze op wedstrijden een hoedje op mogen, zijn die verplicht om tijdens het trainen/lessen in een KNHS-aangesloten/gecertificeerde manege/pensionstal een helm te dragen of mogen deze mensen 'blootshoofds' rijden.

Het gaat er mij dus even niet om dat men zelf uit vrije wil een helm op doet tijdens lessen/trainen, maar dat dit vereist is.

Ils_K

Re: Hoedjesdragers ??? en KNHS-regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:43

als er op een manege verplicht is om met cap te rijden, en je traint daar gewoon ( geen wedstrijd) dan moet je gewoon een cap op.
zou niet weten waarom Z ruiters dan zonder cap mogen rijden.
alleen op de wedstrijd mag je een hoedje op

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:53

Dat is beslissing van de eigenaar van het complex.
Net zo als bijv. een horeca gelegenheid bepaalde kleding mag vragen.
Als ik bijv. niet wil dat jij in een spijkerbroek op mijn terrein kom mag ik je gewoon weigeren.
Zo werkt dat ook met caps, de manege-eigenaar mag dat zelf beslissen.

Bedoel trouwens niet FNRS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:56

En er zijn zelfs wedstrijden waar ook de Z ruiters een cap op moeten Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 10:58

@Albert: ik zit niet zo in het 'engelse' Haha! Dus zal ook de afkortingen weleens door elkaar gooien.
Natuurlijk mag een manege/pensioneigenaar zelf wat regels stellen, maar als deze manege/pension is aangesloten én gecertificeerd dan staat het in de regels en móet het volgens mij gewoon.
Maar dát wil de ik dus even zeker hebben Haha!

@RK: wedstrijden wil ik er dus even helemaal buiten laten, want daar gaat het me niet om Lachen

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:59

net zoals ik dan zeg, het is wat die manege enz. als regel hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:00

Het gaat mij erom dat ook daar de organiserende vereniging kan bepalen wat hij wil, dus als aanvulling op dat van Albert.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:01

DubbelDun schreef:
maar als deze manege/pension is aangesloten én gecertificeerd dan staat het in de regels en móet het volgens mij gewoon.

Klopt idd, en hij heeft dus gewoon het recht om mensen die zich er niet aan willen houden te weigeren.
Daar heeft het rijnivo absoluut niets mee te maken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:05

Zijn bedrijf, zijn terrein, hij mag eisen stellen en weigeren wat hij wil.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:07

Als je het FNRS Veiligheidscertificaat wilt voeren als manege/stal dan moet iedereen die bij je rijdt een cap op.

Op http://www.fnrs.nl/pagina.php?id=116 kun je het handboek downloaden waar ondernemingen aan moeten voldoen willen ze dit certificaat mogen voeren.
Hoofdstuk 3, bepaling 3.1 gaat over Harnachement en kleding (pagina 9 van het handboek).

Daar staat letterlijk:

"Ruiters moeten een goed passende veiligheidshelm dragen, met gesloten kinband en voorzien van de CE en EN-1384 markering"

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 11:30

@Apple: thanks en dat geldt dus ook voor de zeer 'hoge' ruiters als in Z1 etc...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:14

Dat gaat op voor iedereen die rijdt op een FNRS locatie die het veiligheidscertificaat voert ongeacht klasse.

Gewoon particuliere stallingen kunnen er andere richtlijnen op na houden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:47

Ja Apple heeft gelijk. Het is natuurlijk nog de vraag of dat overal echt gebeurt Knipoog Maar het moet officieel wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 10:29

Dus het zou erg onwaarschijnlijk zijn dat een KNHS met zijn dik 160.000 leden een uitzondering gaat maken voor een kleine groep westernruiters (± 50) door die toe te staan om tijdens lessen/clinics/trainingen in een gecertificeerde opgeving hun hoed te mogen blijven dragen (of niets als ze dat verkiezen).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:49

Als er wedstrijden zijn dan kunnen degenen die hoedjes mogen dragen hun hoedjes op. Kan me zo voorstellen dat dit ook op gaat voor westernruiters.

Daarnaast is er verschil tussen FNRS en KNHS. Als een accomodatie het FNRS veiligheidcertificaat voert dan zal er een cap gedragen moeten worden (tenzij misschien op speciale van te voren besproken gelegenheden).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 11:39

Met wedstrijden mogen de 'hogere' ruiters idd een hoed op, dat is het probleem ook niet, behalve dat de ruiters die dat niveau nog niet hebben dus wel verplicht een helm moeten dragen (waar ook veel weerstand tegen is, maar dat is een andere diskussie Haha!) .
Op dit moment zijn er onderhandelingen met 'western' en KNHS aan de gang om samen te gaan werken c.q. aan te sluiten en dat heeft qua regelaanpassingen aardig wat voeten in de aarde.
De 'niet-zo-voorstanders' proberen nu boven tafel te krijgen wat zin en vooral onzin is van wat ons zoal wordt voorgeschoteld.
Aangezien ik geen ervaring binnen de KNHS heb Haha! is het dus moeilijk te achterhalen wat je reëel kunt verwachten als een club met 160.000 leden een groepje van rond de 1000 gaat overnemen.
De berichten van de al aangesloten kleinere groeperingen zijn nou niet bepaald positief en hoopvol om naar een aansluiting uit te kijken.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:20

NIET DOEN
Als kleine tak van sport sneeuw je compleet onder en de KNHS neemt de meest vreemde beslissingen.
De vereniging klassiek gerij is ondertussen alweer uit de KNHS gestapt en de tuigpaardrijders zie ik ook nog wel vertrekken nu hun kampioenschap is gedegradeerd tot showblokje op het WK vierspannen...
Ze hebben echt alleen oog voor de dressuur en springsport, de mensport (ala Chardon) volgt op enige afstand en de aangespannensport (tuigpaarden) wordt compleet genegeerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 13:36

@Albert: heb je enig idee over hoeveel leden we het hebben per verschillende clubs ??

Enkele dingen die nu worden geroepen om 'ons' over te halen:
1. er komen Eupese richtlijnen aan die tot verplichte NL-wetten zou moeten leiden.
2. er zou een NL-wet komen die het verenigingen verplicht om zich aan te sluiten bij een sportbond.
3. het rijk wil slechts één sportbond accepteren (de KNHS)
4. alle maneges/rijhallen zouden verplicht onder de FNRS moeten vallen c.q. een veiligheidscertificaat moeten hebben c.q. het wordt hen onmogelijk gemaakt nog een wedstrijd te organiseren.
5. de (WA)verzekering maakt de cap verplicht
6. WN heeft geen toekomst zonder aansluiting bij de KNHS

1 t/m 5 is ronduit niet waar, dat heb ik achterhaald.
En van 6 heb ik idd zwaar mijn bedenkingen Haha!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:24

Die argumenten zijn idd complete onzin.
Aantallen zou ik zou niet direct durven noemen.
Denk bij het klassiek gerij zo'n 100 leden maar bij de tuigpaardrijders wel een stuk meer, zeker minimaal 1000.
Tuigpaardnieuws volgen we via het KWPN want via de KNHS hoor je er echt niets over...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 17:17

Die aantallen liggen dus ongeveer geljk als wat de WN in zou brengen aan leden.
Heb je enig idee nu de vereniging klassiek gerij er uit is gestapt of deze vereniging nu problemen ondervind/tegengewerkt wordt met het vinden van eventuele wedstrijdlokaties ??
Voor de tuigpaardrijders zal dit minder spelen mochten die er ook uitstappen, want die zullen meer buitenactiviteiten hebben en daar gelden zo goed als geen regels voor (KNHS/FNRS-baktechnisch gezien dan Haha! )

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:01

Traditioneel gerij zit helemaal nergens aan vast want zij rijden gewoon ritten over de openbare weg en worden gejureerd op rijtuig, tuigen, kleding, enz..
Dus niet op het rijden zelf.
Hier wat info van een van de grote verenigingen binnen het traditioneel gerij:
www.stichtseaanspanning.nl

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:04

volgens mij is dit wel verplicht.. Want clinics en lessen hebben niets met de wedstrijden van de KNHS te maken. Veel manege's zijn aangesloten bij de FNRS en die hebben hun eigen veiligheidscertificaat en als daar in staat dat iedereen, zonder uitzonderingen, een cap moet dragen dan moet dat!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 19:07

Leuk om even een uitstapje te maken naar koetsen etc. zeker als ik 'Lunters Dagje' zie staan Haha!

Maar zij kunnen dus blijkbaar heel goed zonder de paraplu van de KNHS en wettelijk zijn ze dus ook niet verplicht tot aansluiting hierbij.
Waren het alleen de (hoge) kosten en de weinig meerwaarde van de KNHS dat men besloten heeft om er uit te stappen of gewoon een algehele onvrede met het beleid, de regels etc.

Een geheel andere vraag:
weet je wat Categorie 1 t/m 4 wedstrijden inhouden ??
Ik zit me een beetje in te lezen op de site van de KNHS maar kom hier niet uit.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:46

Dat zijn de de samengestelde menwedstrijden (dressuur, vaardigheid en marathon).
De klasse's zijn daar verdeeld in 1,2,3 (basis) en 4 (nationaal/internationaal).

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:50

Het Lunters Dagje is een zgn. wilde wedstrijd Haha!
Daar zijn er binnen de menwereld veel meer van bijv. Bussloo en Ameland.
Allemaal organisaties die gewoon zelf wedstrijden organiseren buiten de KNHS om en waar je dus ook geen startkaart voor nodig hebt Haha!
Officieel kun je als KNHS rijder geroyeerd worden als je hier start maar zover ik weet is dat nog nooit gebeurd, er zijn zat nationale rijders die deze wedstrijden als training gebruiken...