mijn leasepony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_M

mijn leasepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 07:46

Hallo Bokkers,
Ik zou graag willen weten wat jullie adviezen zijn over het volgende;
Op dit moment lease ik een 6 jarige D-pony merrie genaamd Macho om misschien in de toekomst te kopen. Ik ben er helemaal weg van en wanneer ik haar rijd loopt ze een groot deel erg goed. We passen heel leuk bij elkaar. Maar soms doet ze nog weleens dingen, waarvan ik zou willen weten hoe ik die op de beste manier kan oplossen.
- met opstappen loopt ze (heel rustig) weg, wanneer iemand haar losjes vasthoud gaat het wel maar ze moet het ook zonder leren (soms is er ook niemand om vast te houden). Ik heb geprobeerd om pas op te stappen wanneer ze goed stilstaat maar dan gaat ze er een spelletje van maken en dan staat ze helemaal niet meer stil. Gisteren ben ik vaak op en af gestapt net zolang totdat ze netjes stilstond. Dat ging goed. Is dit de goede manier?
- als ik alleen in de bak aan het rijden ben is ze heel schrikachtig. Ik merk dat dat minder wordt wanneer ik haar goed aan het werk zet. Over 2 weken hebben we een proef dus ik ben heel benieuwd. Weet wat ik hier het beste kan doen?? Meestal kalmeer ik haar.
- Als we lekker aan het rijden zijn en ik haar goed aan het lopen hebt steekt ze soms ineens haar hoofd iets in de lucht en gaat dan harder draven, ze is dan heel sterk. Meestal doet ze dat in een hoek. Als ze dat doet wend ik af en rij ik het stuk opnieuw. Ook op de lange zijdes doet ze het weleens maar dan wend ze ook af. Dan stuur ik haar onmiddelijk terug.
Ik heb het idee dat sommige dingen met uittesten te maken hebben. Want ze loopt verder altijd heel goed en ontspannen.
bedankt!!!

Stendo

Re: mijn leasepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 08:47

Hoi Misschien dat je hier wat aan hebt :

Voor het opstappen heb je al een goede manier, want je beschrijf zelf dat het werkt. En zoals ik het lees ben je heel rustig in de omgang. Een andere truck ( heb ik onderlaatst hier gelezen op bokt ) is het geven van een snoepje voor dat je er op stapt en als ze is blijven staan en lief was dan krijgt ze asl je er op zit nog een snoepje. Dit kun je later natuurlijk weer afbouwen.

Rijd je vaak in een andere bak of is ze voor bepaalde dingen bang die bij de bak zijn? Want kalemeren is natuurlijk wel het belangrijkste. wat ik altijd doe als mijn pony schrikt is ook kalmeren en er nogmaals langs rijden. Op de wedstrijd kun je veel over het terein rijden in stap, dan kunnen jij en je pony de omgeving goed bekijken, zodat tie misschien minder schrikachtig wordt.

Zoals ik het lees probeerd je pony dan even onder zijn werk uit te komen als tie zn neus vooruit steekt en harder gaat lopen. Ik denk dat dit inderdaad en ding is van het uit testen. of misschien vind ze het gewoon nog een beetje moeilijk. Ik weet niet hoelang je al zo rijd. Ik dnek dat je op zulke momenten gewoon even flink streng moet zijn tegen haar.

Nou ik hoop dat je er iets aan hebt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 08:52

Ik zou een goede instructrice zoeken en les gaan nemen.

Lindsey_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 12:41

bedankt voor de tips stendo! Daar heb ik wat aan! Ik rijd elke dag in dezelfde bak en ik heb het idee dat ze schrikkerig blijft als ze alleen is. Ik moet haar echt aan het werk zetten.
Ik denk ook dat ze onder het werk uit probeert te komen want ze loopt zo netjes en ontspannen.
Storm... ik krijg les van een goede instructrice. Maar net zoals bij veel ruiters ben ik niet in de gelegenheid elke dag les te nemen, dus zal ik het 6 van de 7 dagen helemaal zelf moeten doen...

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:29

Graag gedaan
Ja misschien is het echt het uit proberen. Dat hij echt gewoon aant kijken is wat de grens is. En die zal jij net als iedere ruiter wel eens moeten laten zien.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:00

Tuurlijk krijg je niet elke dag les, maar je kan dit ook aan je instructrice vragen, zij kent je pony en weet of het uitproberen is en hoe je het het beste kunt oplossen. Ik neem aan dat je deze problemen toch ook wel in de les hebt. Anders kun je eens laten zien aan je instructrice wat je pony doet als je alleen op wilt stappen. Ik heb wel het idee dat je pony je in de maling neemt en dat je strenger moet zijn voor hem.

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:40

Lijkt me vooral uittesten, ik ken dr nog zo een, ik lease dr ook een om te kijken of het wat is en die doet ongeveer precies dezelfde dingen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 09:19

Opstijgen ben je goed mee bezig, zolang je maar uitbundig beloont als ze stilstaat. En de beste beloning die je op dat moment kan geven, is stoppen met de training.

Wat betreft het schrikkerigheid: wat bedoel je precies met: Ik kalmeer haar?? Ben je haar dan aan het vertellen hoe braaf ze wel niet is?? Want eigenlijk beloon je dan verkeerd gedrag!!! Als de paarden die ik rij bang zijn, laat ik ze het zelf even uitzoeken. Ik als leider zeg dat ze er langs kunnen, dus het kan ook. Soms doen ze dan wel even moeilijk, maar met wat geduld lopen ze er uiteindelijk langs alsof het niet eng is. Pas dán beloon ik, want pas dán zijn ze braaf!!! Ik zou het schrikkerige gedrag dus maar zoveel mogelijk negeren, en belonen als ze braaf loopt. En verder maar lekker aan het werk zetten. het feit dat ze het dan niet doet, geeft ergens ook wel aan dat het eigenlijk allemaal niet zó heel erg eng is. Verder kennen jullie elkaar waarschijnlijk ook nog niet erg goed. op het moment dat dat beter word, word het vertrouwen ook beter. Maar ik zou dus zéker niet "braaf" enzo gaan zeggen als ze zo schrikt!!! En ook niet als ze na een schrikreactie weer kalmeert!!
Zorg er voor dat jij zelf ontspannen en relaxed blijft, en negeer dat gedrag maar gewoon. Loopt ze netjes zonder schrikken de bak door, dan is ze braaf en beloon je haar.

Wat betreft dat harder draven: je zal moeten uitzoeken waarom ze dat doet. Ziet ze iets, waardoor ze in een keer afgeleid is?? Of kan ze haar evenwicht nog niet goed houden? Of denkt ze dat ze moet aan galopperen?? Dit kan je echt het beste met je instructeur overleggen, die kan immers zien wat er gebeurt, wij niet.

Succes er mee!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 09:30

Vind dat je al heel netjes bezig ben en rustig.

Maar een hoop dingen klinken voor mij hetzelfde en ik heb er nu geen last meer van, want heb zeer duidelijk gemaakt wat de grenzen zijn. Zoals ik het lees is de pony de je gewoon aan het uitproberen.

En wat Stendo zeg vind ik alleen wat minder houd er niet zo van om snoepje te geven. Wat ik ook kan doen met opstijgen is de pony met de neus in de hoek opstijgen. En inderdaad als ze schrikkerig is gewoon flink aan het werk zetten. En dat wegrennen is zoals ik het lees gewoon onder het werk uitkomen. Voltes inzetten en zorgen dat je goed je binnenbeen eraan hou. Knipoog

Lindsey_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 15:14

Lalidan.... bedankt voor de tips!
Met dat schrikken beloon ik haar idd wanneer het pas goed gaat en ze netjes de bak rond loopt. Als ze schrikt probeer ik haar wel met een rustige lage stem te bedaren, zodat ik haar het gevoel geef dat dr ruiter rustig is. Is dit verkeerd?
Mijn instructrice heeft gisteren geholpen met opstappen en uiteindelijk bleef ze netjes stilstaan, ook vandaag ging het in het begin niet goed maar aan het einde stond ze ook weer stil. Maar als ik in het begin wil opstappen gaat ze altijd lopen en er is niet altijd iemand om vast te houden. Als ze gaat lopen stap ik NIET snel op. Een vrouw bij mij op de manege zei dat ik niet meer moest opstappen als ze wegliep maar ze maakt er gewoon een spel van. Pas als ze weer stilstaat doe ik weer een poging maar dan begint ze toch weer te lopen. Ik moet de teugels losser als normaal pakken anders loopt ze helemaal weg. Ik de hoek zetten lijkt me een goed idee maar ze loopt ook vaak achterwaarts dus misschien helpt dat ook niet. Maar ik ga het proberen!
Ook het gedrag met haar hoofd was vandaag een stuk minder. Mijn instructrice zei dat dat te maken had met onder het werk uit komen. Ik moet heel consequent rijden.
Bedankt!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 23:12

Voor dat achterwaarts kan je een klein tikje met je zweepje geven.