angstig tijdens het dressuurrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindapindaa

angstig tijdens het dressuurrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 23:46

Hallo bokkers,

Wat kan ik toch aan mijn onzekerheid doen? Weken soms maanden gaat het goed.. en dan ineens ga ik weer gespannen rijden en ben ik een soort van bang…gewoon vanuit het niets.

Ik heb men paardje nu ruim ander half jaar en het eerste halfjaar dacht ik echt dat ik op haar nooit angstig zou worden, maar toch heb ik nu weer zo’n periode van wel.

Als ze wat kijkerig is durf ik men hand niet te ontspannen en ga ik erg op men binnenhand rijden. Men paard voelt dan mijn spanning en word daarop ook gespannen en gaat dan eerder met me rennen of opzij springen. Ook durf ik linksom minder te rijden als rechtsom omdat ik het idee heb dat ik rechtsom steviger zit. Zodra men paard los is, zover die dat word als ik zo’n bui heb ga ik doorzitten omdat ik ook dan het idee heb dat ik steviger zit.

Nog even ter informatie, het is niet zo dat ik een beginner ben rij immers M2 dressuur met haar.

Ik wil gewoon weer lekker ontspannen kunnen rijden en kunnen oefenen voor de wedstrijdjes, echt weer lekker dressuurmatig bezig zijn…

Ik les iedere week en als ik maar goed word bezig gehouden heb ik er niet zo’n last van, ik heb alleen geen geld om iedere dag te gaan lessen Tong uitsteken

Met buiten rijden heb ik er totaal geen last van, hoe gekker hoe leuker.. lekker stukje galoperen enz. en als ze dan eens stout is heb ik er helemaal niets van.. maar zodra ik in de bak ben vind ik het maar niks..

Als ik op wedstrijd ben in een binnenbak heb ik er ook geen last van, maar die hebben we thuis niet…

Wie o wie kan helpen of heeft tips..?

Groetjes Linda

Stendo

Re: angstig tijdens het dressuurrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 08:55

Ben je misschien bang dat je paardje er vandoor gaat. Ik heb het idee als ik het zo lees dat je een beetje angstig bent omdat je haar niet vertrouwd. Misschien ben je ergens wel bang om te vallen ofzo. Wat bij mij goed werkt als ik te veel gespannen ben is het eerste rondje dat ik in de bak ben even een paar keer diep adem halen, lkkr achterover in het zadel gaan zitten en denken aan een fantastish moment dat ik heb gehad met mn pony. Dan heb je weer vertrouwen er in.
Doe eens gek, als tie zo aant kijken is laat maar eens gewoon los. Dan kun je zien wat de pony zn reactie er op is.
Je schrijft dat je rechtsom meer durft. Ben je ook rechtshandig??
Vaak is het namelijk zo dat als je zelf rechtshandig bent je paard dit ook word. automatisch houd dat in dat je links om minder gaat durven en minder vertrouwen er in hebt, omdat je dus minder stevig in het zadel zit.

Buiten ben je zelf wel ontspannen, misschien moet je eens na gaan welke factoren er voor zorgen dat je in de bak wel gespannen ben en buiten niet.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:16

Je post is heel herkenbaar. Na het lezen heb ik er even over na moeten denken hoe ik dit oplos.

Ik heb ook een keer in de week les, erg fijne begeleiding en doet mij erg goed. Maar zodra ik thuis ga oefenen ben ik onzeker en lukt het maar niet. Dit is niet altijd zo, af en toe. De ene keer gaat het echt super en zit ik lekker 'los', de andere keer het tegenovergestelde.

Als je thuis gaat rijden ben je dan helemaal alleen? Als dat zo is kun je misschien gaan rijden op een tijd dat er ook anderen zijn. Je bent dan niet alleen, mocht er iets gebeuren is er toch iemand bij.

Wat je ook zou kunnen proberen als je het zelf al merkt is een lied zingen, in jezelf of hardop. Hiervan ga je ook meer ontspannen. Praten tegen je paard werkt vaak ook ontspannen.

Blijf in ieder geval constant bezig, ben je gespannen dan lukt dit vaak niet omdat je je op een ding hamert en dat zal angst zijn. Probeer hier te denken dat je een volte bij B moet rijden bijvoorbeeld en tijdens het maken van die volte verzin je het volgende figuur.
Zo blijf je ook lekker bezig.

Hopelijk helpt het je!
Succes.

lindapindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 11:46

Bedankt voor jullie reacties!

Ik rij op een manege dus het komt haast niet voor dat ik alleen ben, ik probeer het ook altijd zo uit te kienen dat ik niet alleen in de bak rij, al moet ik in een beginnersgroepsles mee rijden.. ook vind ik het fijner om in het donker te rijden.. dan is het ook wat rustiger wat betreft de rennende en gillende kinderen langs de bak.

het klopt dat ik zelf idd rechtshandig ben.

ik ga vanaaf maar weer is proberen om met een langere teugel los te rijden, dus laag en rond zoals ik dat vroeger deed..

idg bedankt voor de tips!

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:31

succes en ik hoop dat het snel beter gaat.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:44

Zo herkenbaar dat ik erover gedacht heb om er zelf een topic over te starten. En nu zie ik die van jou!

Mijn Jo is nog jong, pas 3 (bijna 4) en een paar maanden onder zadel. Gelukkig is ze wel het koudbloedige type (kruising fries-tinker), anders was ik er niet eens aan begonnen. Ik galoppeer nog niet eens met haar, dat doet mijn instructrice. Ze maakte zich erg sterk in de galop, ging rennen ik kreeg haar dan niet meer gestuurd, ik raakte daar een beetje van in paniek. Nu krijgen we beide het wenden op het buitenbeen steeds beter door. De galop zit er dus aan te komen omdat ik haar binnenkort op een goede volte kan zetten, netjes op het been ook al gaat ze hard.
Maar zelfs met draven kan ze zich erg sterk maken, daar heb ik hard aan gewerkt en nu was de angst over. Ik kon haar de baas, ik 'reed' haar echt en het ging goed.

En toen een paar weken terug was ze erg fris na een dagje rust, en begon ze vanuit het niets te bokken (en behoorlijk) en viel ik eraf. Dat heeft mijn vertrouwen behoorlijk geschaad. Nu weet ik dus dat ze toch ook heel gek kan doen onder zadel, ookal is ze dan in veler ogen een 'suffe' koudbloed. En ik ben telkens bang van 'dadelijk doet ze het weer'.

Nu longeer ik haar ook weer van tevoren, daar was ik eerder al een tijdje mee gestopt. Ik ben erg zenuwachtig voor ik erop ga, en afgelopen maandag vond ik het zo eng dat ik na 5 min weer ben afgestapt *zucht*. Gelijk voor dinsdag een crisisles aangevraagd, en mijn instructrice praat me dan super door de eerste 5-10 min heen. Daarna is het ineens over, dan voel ik me gewoon weer de baas worden, en is de angst helemaal weg.

Maar als ik alleen oefen vind ik dat zo moeilijk!

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:47

je verhaal is heel herkenbaar, alleen vind mijn paard een grote groep niet leuk. Dus heb ik maar iemand het vertelt en die komt af en toe kijken....

(bij mij komt het omdat ik bang ben te vallen en dan (net als een eerdere keer) weer lang te liggen voordat iemand ingrijpt.)

lindapindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 16:14

ik zou het nog niet eens erg vinden als ze zou gaan bokken... als het maar op een reactie van mij is... het zelfde met rennen als ik iets doe wat ze moeiijk vind en ze rend er voor weg word ik niet bang.. het is puur voor het schrikken van de omgeving wat ik eng vind. als er bijv. gillende kinderen aan komen ga ik gouw stappen en draai ik de andere kant op en het zelfde met een plastic zakje wat aan komt waaien, of de springbalken die ipv opgehangen op de grond liggen naast de bak.
Als het naast de bak rustig is en niets is om van te schrikken kan ik heerlijk rijden maar helaas is er altijd wel wat..

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:20

ik weet niet of dat bij jou ook kan, maar ik heb samen met iemand, mijn paard aan dat soort rare dingen (beter gezegt mezelf) laten wennen. Dus gewoon alleen in de bak en dan iemand laten zwaaien... steeds iets langer tot het goed gaat. Een plastic tasje, paraplu enzo...

Maar sinds kort moet ik mijn paard juist gaan aaien als ik iets eng vind. de gedachte erachter, dan geef je hem meer teugel en dan heeft die meer vertrouwen... (en het werkt).

lindapindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 16:36

Als ik men paardje longeer of er mee loop zou ze er niet van schrikken ik denk dat ze het echt puur op de spanning van mij doet.. in het begin wat zeg ik het eerste half jaar heeft ze geen pas verkeerd gezet.. van de week was ik aan het rijden en toen zat er ineens een poes op de bakrand (k*tkat Tong uitsteken hihi) ik krijg spanning, 2 grote flaporen gaan recht overeind omdraaien en weg rennen maar.. en toen kreeg ik der niet meer in de buurt.. dus ik van een afstandje met me stem dat beest weg jagen.. maar ik weet zeker dat als ik die kat niet had gezien dat zei hem ook niet gezien zou hebben.. echt vervelend gewoon

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:39

dat is het meestal... de angst zit meer bij de ruiter. (zo is het ook bij mij)...

en als je de tip van het knuffelen probeert.
(ik heb het ook met een deur in de bak, die deur was eng en nu vond ik hem eng, dus al knuffelend en fluisterend over bakkabouters erlangs... en op dit moment kan hij erlangs (en ik ook).

Probeer je meer op je paardje te consentreren en de omgeving een beetje met rust te laten.. (behalve op een buitenrit, dan moet je gewoon genieten:))

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:48

Dit zit echt tussen je oren... als jij durft los te laten, letterlijk en figuurlijk, zal je paard zekerder worden omdat hij wordt begeleidt door een zekere amazone. Je maakt dit probleem zelf steeds groter. Probeer voordat je opstapt een doel in je hoofd te maken, bijv. als mijn paard ergens naar kijkt, mezelf niet spannen maar teugels juist iets losser laten hangen. Goed in-en uitademen, niet jezelf vastzetten in je zit. Je paard is jouw spiegel, dus leer van de lessen die je steeds krijgt van hem. Paardrijden is jezelf psychisch ontwikkelen en daar hoort het verleggen van je angsten/grenzen bij. Ga je angst aan maar het moet wel behapbaar zijn. Succes.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:58

lindapindaa schreef:
Als ik men paardje longeer of er mee loop zou ze er niet van schrikken ik denk dat ze het echt puur op de spanning van mij doet.. in het begin wat zeg ik het eerste half jaar heeft ze geen pas verkeerd gezet.. van de week was ik aan het rijden en toen zat er ineens een poes op de bakrand (k*tkat Tong uitsteken hihi) ik krijg spanning, 2 grote flaporen gaan recht overeind omdraaien en weg rennen maar.. en toen kreeg ik der niet meer in de buurt.. dus ik van een afstandje met me stem dat beest weg jagen.. maar ik weet zeker dat als ik die kat niet had gezien dat zei hem ook niet gezien zou hebben.. echt vervelend gewoon

Hier geef je zelf het antwoord al: dus, vooral niet gaan kijken naar dingen die je paard mogelijk eng vind.

Als je gespannen bent ga je je vooral daar niet aan ergeren. Je gaat gewoon zitten en je focus(d of t) je op de oren van je paard. Je gaat vooral voelen wat je paard onder je doet (dus loopt hij over zijn rug, geeft hij echt na, treed ie mooi onder van achteren, reageert ie op mijn been.. etc. etc.) en je gaat rijden zoals je anders doet. Zeker niet om je heen gaan kijken maar alleen maar bezig zijn met jezelf en je paard. Als ik een keer gespannen ben is het in 9 van de 10 gevallen op deze manier na een kwartiertje weg. Succes!

lindapindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 00:05

bedankt voor jullie tips! vind het fijn dat jullie meedenken!

Vandaag heb ik les gehad. Eerst 10 a 15 minuten voor mezelf losgereden, gelijk aan halslengte gewerkt en wat lager ingesteld, dit ging vrij goed zonder spanning, linksom wat meer spanning maar dan deed ik een volte en dan weer rechtsom en zo de stukken linksom wat langer gemaakt. Op een gegeven moment wilde ik een gaatje nasingelen en op t moment dat ik men singel pakte voelde ik dat ze zich groot maakte en spande, dus ik keek gelijk naar wat er gebeurde en het was de staljongen die een soort van ondersteboven hing. Ik riep hem of hij even normaal wilde gaan staan en aaide en praten tegen men paard en toen ze zag dat hij het was, was het gelukkig weer klaar, ze is gelukkig niet weg gaan rennen voordat.

Tijdens de les waren we heel druk bezig, stukje travers, linksomkeert weer travers, rechtsomkeert en dus vond ik het niet eng en pakte ik toch ook beide kanten mee. Men instructrise heeft daarbij ook weer goed opgelet en aandacht besteed aan de spanning die ik graag op men hand zet en ook dat ik niet stiekum steeds de teugels korter pak maar alleen licht contact houd, ook dit ging wel aardig.

Morgen moet ik wel met daglicht rijden omdat we in de avond gesloten zijn.. heb wel gelijk weer een les voor maandag besproken.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:16

Misschien moet je goed bij jezelf nagaan waar je angst of onzekerheid vandaan komt. Ik heb namelijk t zelfde probleem gehad, tot ik andere (blijkbaar onzekerheids)problemen aan had gepakt in het leven buiten de paarden. Telkens als ik weer bang/onzeker werd tijdens t rijden ging ik daarna bij mezelf nadenken waarom ik juist nú bang was, en toen ik mezelf beter leerde kennen ging ook dat (vaak onaangekondigde) onzekerheidsgevoel weg bij t rijden. Lachen
Het is gewoon zo dat zulke gevoelens niet altijd veroorzaakt worden door het paardrijden. Het komt er alleen uit met paardrijden zeg maar.. Of ben ik nu te zweverig? Tong uitsteken