Elite merrie Uniki (Odermus x Corland) @ rondjes draven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Elite merrie Uniki (Odermus x Corland) @ rondjes draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 00:59

Ik ben in de kerstvakantie bij mijn ouders geweest en heb de moed verzamelt om op 1 van hun fokmerries te rijden Clown Ik rij niet zo vaak op hun paarden omdat ik ze te druk en schrikachtig vind en ik nogal bang ingesteld ben (en ook omdat ik al een tijdje op kamers woon)

Uniki is een 7 jarige elite merrie waar vooral mee gefokt wordt. Een paar jaar geleden heeft ze een heel goede ibop gelopen maar daarna is er (wegens gebrek aan een ruiter) niet zoveel meer mee gedaan.
Uniki is trouwens de moeder van deze hengst:
http://www.youtube.com/watch?v=-p6uGKtN1Qo

Normaal rij ik op een ijslander dus dit is wel even heel wat anders.

draf aan de longe
Afbeelding

Afbeelding

Filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=upUPiMuqYUI

In de galop laat ik de teugels los:de vorige keer dat ik de teugels wat strakker nam in galop (aantal maanden geleden) ging ze op de voorhand lopen en ging ze vanuit een vlotte galop abrupt stilstaan en maakte ze rechtsomkeert, en toen lag ik er naast Haha! (was mijn eigen schuld).

Ik ben hoofdzakelijk bezig met ervoor zorgen dat ik er niet aflazer dus mijn houding is nogal slecht. Ik weet dat ik meer achterover moet zitten, mijn benen niet zover naar achteren moet steken, mijn hakken uit moet drukken, mijn onderbenen stil moet houden, mijn bovenarmen langs mijn lichaam moet houden, en de teugels niet in boogjes moet laten vallen. Verder rij ik nogal passief en afwachtend Bloos .
Meer tips zijn welkom!!

steigert

Re: Elite merrie Uniki (Odermus x Corland) @ rondjes draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 01:08

Vind het er zeker niet zo slecht uitzien als waar je ons op voorbereid hoor!
Vind het knap dat je er op gaat zitten, ookal ben je wat bang. Als het vertrouwen is gekomen tussen jou en je paard, zal je houding beter worden en zal je meer gaan 'rijden'.
Succes, leuk paardje!

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:37

Ziet er goed uit.

Is jullie hengst door naar tweede bezichtiging??

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:43

Leuke merrie hoor, begrijp eigenlijk niet waarom je je zo druk maakt dat je er af lazerd.. zo te zien geeft ze er niet veel om.. Als je je zo druk maakt is je eigen ontspanning ver te zoeken en geef je dat juist door aan je paard. Probeer ontspannen in je zadel te zitten handen wat meer ontspannen en minder straks zijn in je arm.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 10:46

Wat een knappe zoon heeft ze zeg Vingers aflikken
Van wie is ze nu drachtig?

Quieto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:20

Ziet er goed uit, leuk paardje
Is hij Odermus? Mijn paardje ook! Haha!

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:22

Leuke merrie zeg! Haha!
Jammer dat daar niet meer mee wordt gedaan..
Verder ben ik het met het commentaar wat al is gegeven eens; als jezelf spanning hebt, voelt je paardje dat meteen.
Gewoon lekker rijden, ookal is dat makkelijker gezegd dan gedaan! Tong uitsteken

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:57

Ik heb even je filmpje bekeken en werk nog even aan je zit (iets steviger gaan zitten in het zadel, bovenlichaam wat terug plaatsen en zelfverzekerder in het zadel gaan zitten) en aan de galop (die moet iets ronder) en dan starten zou ik zeggen. Paardje is zo braaf als wat!

Linnnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:33

Ik vind dit juist een heel fijn beeld geven, je geeft zelf alles al aan en als zo als jij het opbouwt met je vertrouwen vind ik ook heel goed. Ik zou alleen maar zeggen ga zo door! Ik vind jullie een goed team samen!

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:42

Inderdaad een leuke merrie zeg. En heel jammer dat er niet meer mee wordt gedaan! Loopt heerlijk rustig, nu nog niet spectaculair, maar denk dat er nog wel heel wat in zit!

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:16

leuk beestje
het ziet er super netjes uit
ze is al braaf hoor

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:20

ik ben ook wel benieuwd of die hengst door is
ik vind hem gaaf!! Lachen

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:28

je geeft al aan wat je kunt verbeteren ! dus dat is al de eerste stap naar verbetering ! ga zo door!

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:03

Volgens mij is ie door Go jij! Go jij!
Citaat:
55 springhengsten verschenen vanochtend op de straat voor de hengstenkeuringscommissie.

Vanmiddag in de kooi werd bij drie hengsten de beoordeling gestaakt, twee vanwege onregelmatigheid en één wegens onvoldoende instelling.
Morgen vervolgt de eerste bezichtiging weer met springhengsten, aanvang 08.00 uur op de straat.

Onderstaand treft u de doorverwezen hengsten aan.
255 Pacific x Mermus R 1.62 m
256 Padinus x Lux 1.67 m
262 Padinus x Concorde 1.62 m
263 Patent x Litho 1.63 m
271 Quasimodo Z x Codexco 1.66 m
276 Quasimodo Z x Concorde 1.64 m
278 Quasimodo Z x Lands River 1.66 m
287 Quidam de Revel x Nimmerdor 1.66 m
289 Quidam de Revel x Caretino 1.68 m
294 Quite Easy x Contender 1.63 m
297 Quite Easy x Silvio II 1.66 m
307 Rubert R x Odermus R 1.67 m
309 Sam R x Goodtimes 1.62 m
311 Sam R x Ekstein 1.65 m

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 18:16

Bedankt voor de leuke reacties!
Steigert:ik zou inderdaad wat vaker op haar moeten rijden, ik merk dat ik elke keer wat minder bang ben.

Ditchie: ik ben er dus al eens afgevallen Haha! Ze is idd zelf niet zo schrikachtig, maar áls ze schrikt kan ze nogal gekke sprongen maken.

Katrienh: Ze is nu niet drachtig, ze heeft een dikke kuilbuik! We dachten dat er een bijrijder op zou gaan rijden en daarom hadden we haar niet laten dekken. Ze wordt vanaf nu wel weer elk jaar gedekt.

quieto: *kijkt in profile* leuk paard, volgens mij heb jij meer reden om bang te zijn dan ik!

Frenka: ze blijft gelukkig ontspannen en blijft braaf doorlopen ook al rij ik haar niet echt, en ook al ben ik gespannen, maar het zou wel helpen als ik zelf ontspannen zou zijn Ja

GeeskeP:Lol starten is wel wat veel van het goede Knipoog Ik moet inderdaad steviger gaan zitten maar ik weet niet hoe!
Ze is meestal wel heel braaf, maar heel af en toe kan ze wat gek doen. Zo heeft ze even gehad dat als je op wilde stappen ze helemaal uit haar dak ging (was met iemand anders) Tong uitsteken .

Haar zoon is idd naar de 2de bezichtiging op 31 januari Go jij! Go jij! . Ben heel benieuwd hoever hij komt Hyper!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:58

Steviger gaan zitten kan alleen als jij lekker ontspant. Probeer eens aanje ademhaling te denken. Eens een keer flink zuchten helpt ook. Zodat jeje bekken niet vast gaat zetten maar lekker kan mee bewegen op je paard. Als jij goed kan mee bewegen lig je er ook niet zo snel af als ze eens een gekke sprong maakt. Nu zit je vrij ver voorover.. eens een keer een sprong naar voren en je ligt over haar hals.. ik begrijp dat je wat spanning hebt maar dit lost zo niets op.. heel veel succes ermee want het is een super dier! Knipoog

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 23:33

Daar heb je wel gelijk in, maar het is moeilijk! Door achterover te zitten was ik die keer dat ik er afviel misschien ook wel blijven zitten...
Ik ga er de volgende keer bij het rijden ff aan denken Haha!

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:21

Volgens mij kan je hartstikke leuk sturen!!!
Helaas regeert de angst en die is heel moeilijk uit te schakelen maar ik denk als je dat voor elkaar krijgt dat jullie een hele leuke combinatie zouden zijn.

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:26

ik vind het er erg netjes uitzien hoor,
vooral omdat je normaal op een ijslander rijdt Knipoog

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 23:27

Ja een ijslander is wel ff iets anders. Ik voel me echt weer een complete beginner op dit paard!

Skingraphx:dank je. Ik pas idd best wel goed bij haar he? Ik dacht dat ik wat klein zou lijken op haar: als ik op mijn ijslander rijd lijk ik daar nl niet vreselijk groot op (http://www.youtube.com/watch?v=_ikaTsgOgbY, ik zit op de bonte pony) terwijl die zo'n 1.35 is, en dit paard is 1.69!

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:31

Wauw Hinke!!! Als er voor mij ooit een groot paard komt, ga ik zeker bij jullie kijken Haha! Die hengst is al prachtig, maar dit is ook een leuke merrie zeg!
Wat je al aan verbeterpunten opnoemt, zie ik inderdaad ook. Probeer je niet te laten leiden door angst, ookal is dat heel erg moeilijk! Sjotti is natuurlijk zo vertrouwd als wat, dicht bij de grond Knipoog en voorspelbaar. Toch denk ik dat als je meer op haar zou rijden, je met sprongen vooruit gaat! Ik vind je houding trouwens nu al beter dan op Sjotti. Misschien is het toch waar dat je makkelijker goed zit op een groot paard ipv op een kleintje.
Probeer ook goed te letten op je houding op Sjotti. Mijn fysio zei de week voor de laatste keer toen ik op Sjotti reed, dat ik echt overdreven achterover moest gaan zitten, armen laten hangen, kaken los en goed via je buik ademhalen. In mijn gedachte zat ik zwaaar overdreven en zie het resultaat op de foto's, nogsteeds te ver naar voren Haha!
Ga je mee naar de weekendcursus? Dan kan je ook goed aan je houding werken!

Veel suc6

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 20:38

Hee Elina! Ja mooi paard is het he? Het maakt ook niet zoveel uit of je wel of niet goed rijdt op haar, ze loopt toch wel supermooi! Het is ook de beste fokmerrie van mijn ouders op dit moment.
Je mag gerust eens komen kijken als je een groot paard zoekt hoor! Tong uitsteken Mijn ouders hebben echt goede paarden, maar ze zijn over het algemeen wel ff wat drukker en frisser dan een ijslander Knipoog
Ik zou idd wat vaker op haar moeten rijden voordat het vertrouwen wat terugkomt, maar ik ga in principe maar weinig naar mijn ouders toe. Of ik moet sjotti in ruilen voor zo'n paard Clown Dat gaat dus niet gebeuren! Ik ben veels te veel aan sjotti gehecht. En met zo'n paard durf ik daar in de buurt van voorschoten echt geen buitenritten te maken!
Op sjotti heb ik idd ook nog een hele hoop dingen die ik moet verbeteren. Ik zou eens les moeten nemen van die ijslander instructrice! Wanneer is die weekendcursus?
*kijkt naar avatar*
Ohh jij gaat ook vreemd met een groot paard Clown Ziet er ook gaaf uit, van wie is die?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:13

ziet er best goed uit, vertrouwen komt wel met de keren...

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:29

leuk paardje zeg!! ziet er verder ook wel goed uit hoor! niet echt iets heel bijzonders op te merken
Jammer dat ze niemand voor dat paard kunnen vinden, jammer zeg (waar wonen ze dan eigenlijk Tong uitsteken ) hihi maar iig leuk paardje! en succes met de hengst!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 00:30

Ze wonen in Friesland, in de buurt van drachten.

Ik ben ook al aan het duimen voor de hengst Ja