Kan een slofteugel ook voordelen hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Kan een slofteugel ook voordelen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:48

In principe ben ik tegen slofteugels, omdat je in mijn mening niks bereikt met je paard als ie wat ie doet niet vrijwillig doet. Maar ik had laatst eens een keer privéles op een manegepaard dat normaal gesproken niet meer naar beneden loopt (omdat ze zo stug in dr mond is geworden door beginners en veel verschillende ruiters e.d.), ook loopt ze scheef en bij de rechtergalop wisselt ze steeds om naar links. De instructeur zei dat ik een slofteugel eraan moest hangen, en ik moet zeggen dat t paard na een half uur niet meer scheef liep, ze zette dr achterhand eronder en ze liet gewoon los. Ik hoefde de slof toen dus ook niet meer te gebruiken.

Wat vinden jullie? Wegen de voordelen van een slof in zo'n geval op tegen de nadelen? Ik weet niet zo goed wat ik moet denken.Verward

Oliebollie

Re: Kan een slofteugel ook voordelen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:50

ik zou het niet weten, ik rij er niet mee.. maar als je het goed gebruikt zullen er echt wel voordelen aan zitten.. en ik denk dat die dan ook wel opwegen tegen de nadelen. Je moet hem alleen goed gebruiken..

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:53

in echt mee te rijden ben ik er wel tegen ja...

maar...
toen ons paard kreupel werd.. was hij niet meer rustig te krijgen... een paard blijft meestal rustiger met z'n kop naar benee, dus hebben wij er:
*ik moest erop, hij is het braafst voor kinderen
*2 halstertouwen met mijn ouders eraan
*en een slofteugel
en nog kon hij af en toe stuiteren (maar dan doet degen ernaast noor's hoofd omlaag en is hij weer rustig)
dus... jah, als het aan mij ligt kan het wel voordelen hebben Knipoog

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:55

Een goed evenwicht is voor een paard zelf ook lekkerder.
als jij het paard lekker recht en met een mooie rug kan laten lopen door een slofteugel, zou ik je het wel adviezeren.
In ieder geval probeer het eens een tijdje Haha! ! En als je er voor kiest en het later wat af bouwd is er een goeie kans dat ze zelf wel blijft lopen omdat het meer otspanning geeft Haha! Succes ermee! Pling

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:21

Als je je paard altijd zelf traint behoor je het resultaat met slof ook zonder slof te kunnen bereiken.

Echter, zoals je zegt, is dit paard door zoveel ruiters gereden, dat bovenstaande onmogelijk is. Een slof zou dan een mogelijkheid kunnen bieden, maar goed gebruik is hierbij natuurlijk voorwaarde nummer 1.
Daarnaast: het is heel leuk dat je met je les het voor elkaar hebt gekregen dmv de slof, maar het heeft voor dit paard weinig meerwaarde, wanneer alleen jij er af en toe eens een keer die slof aan hangt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:01

guppekop schreef:
in echt mee te rijden ben ik er wel tegen ja...

maar...
toen ons paard kreupel werd.. was hij niet meer rustig te krijgen... een paard blijft meestal rustiger met z'n kop naar benee, dus hebben wij er:
*ik moest erop, hij is het braafst voor kinderen
*2 halstertouwen met mijn ouders eraan
*en een slofteugel
en nog kon hij af en toe stuiteren (maar dan doet degen ernaast noor's hoofd omlaag en is hij weer rustig)
dus... jah, als het aan mij ligt kan het wel voordelen hebben Knipoog

Heb je er niet aan gedacht om gewoon niet op een paard te stappen die kreupel is? Ach gut

TS: zoals bovenstaande poster al zei,de meerwaarde van die manier waarop jij met de slof gereden hebt op dat paard voegt niks toe voor het paard zelf.Waarschijnlijk heb je spieren geforceerd,bij het arme dier dat al jaren scheef en op de voorhand loopt.Maar dat voel je niet met een slof...dat is de reden waarom je hier naar zulke dingen toe moet werken en het tijd kost.Nu kan jij hier niks aan doen,maar voordat je denkt: ow,wat handig,zo makkelijk is het.Moet je even na denken en je er even iets meer in gaan verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:44

Elk hulpteugel kan zo zijn nadelen hebben, bij een slof zijn ze alleen wat groter qua uitwerking op het paard dan bijv een martingaal (waar naar mijn idee een hoop fout kan gaan als het zo strak is dat rug gebruik onmogelijk is, maar daar gaat het hier niet over). Ik ben zeker van mening dat een slofteugel geen kwaad kan, mits goed gebruik, zoals bij alle (hulp)teugels en hulpstukken. Maar deze discussie is al zó vaak gevoerd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:46

met een slof kan je heel snel 'het plaatje' bereiken

maar verder.... kan ik geen voordelen opnoemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:48

Een slof kan gewoon net zoals een thiedeman of martingaal werken, maar dan heeft de ruiter zelf (letterlijk) de touwtjes in handen. Je zou dus in principe in dit topic weer in de eeuwige discussie kunnen vallen wat het nut van hulpteugels in het algemeen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:51

WildWings schreef:
Een slof kan gewoon net zoals een thiedeman of martingaal werken, maar dan heeft de ruiter zelf (letterlijk) de touwtjes in handen. Je zou dus in principe in dit topic weer in de eeuwige discussie kunnen vallen wat het nut van hulpteugels in het algemeen zijn.

Precies. De slof-discussie is eindeloos, en je krijgt de voor en tegen groep toch niet gelijkdenkend. Lachen En maar goed dat iedereen er zijn eigen idee op nahoudt, zo valt van iedereen te leren. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:52

aanleuning is het gevolg van verzameling. Maar een paard met hulpteugels de kop naar beneden trekken, resulteert niet in verzameling van het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:54

Als je denkt dat je met een hulpteugel de 'kop' van het paard naar beneden 'trekt' heb je een geheel verkeerd beeld voor ogen... waar dat vandaan komt???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:55

Ik ben er ook zker geen voorstander van de slof op die manier te gebruiken. Maar ook niet iedereen gebruikt die zo. Jij schildert het 'plaatje' meteen af als dat iedereen die met slof rijd - slecht is.

Ik ben er ook zéker voorstander van dat je alles zonder hulpteugels zou moeten kunnen bereiken, en zou zelf echt niet snel naar de slof schieten, maar voor sommige is het een ideale uitkomst, die helpt zonder druk of slechte dingen die de slof kan doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:59

Waarom een slof als je met wat meer geduld hetzelfde kan bereiken maar dan zónder?

Hoe zou jij het vinden als je gym oefeningen moet doen met je hoofd vastgebonden zodat je niet hoger kan dan een bepaalde ingestelde hoogte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:02

Niet iedere slofruiter bind zijn paard vast met slof, heeft hem enkel en alleen om, zodat het paard voelt dat er wel druk komt als ie omhoog gaat, maar kan het paard gewoon omhoog, alle kanten op.

Nogmaals, ik rijd niet met slof, nooit gedaan en zou de stap nooit zelf, en zeker niet úit mezelf zetten. Alles is op te lossen met geduld, net wat je zegt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:02

Melanie_ schreef:
Niet iedere slofruiter bind zijn paard vast met slof, heeft hem enkel en alleen om, zodat het paard voelt dat er wel druk komt als ie omhoog gaat, maar kan het paard gewoon omhoog, alle kanten op.

Nou waarom hebben ze m dan nog nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:07

Arabesk schreef:
Hoe zou jij het vinden als je gym oefeningen moet doen met je hoofd vastgebonden zodat je niet hoger kan dan een bepaalde ingestelde hoogte?

Goh, ik dacht dat 'naturals' altijd de vergelijking paard-mens maar verschrikkelijk vonden?
Een slofteugel heeft dus juist geen 'bepaalde ingestelde hoogte' omdat de ruiter bepaald hoe strak of los de slofteugel hangt, dat noem ik niet "vastgebonden" en "bepaalde ingestelde hoogte".

Daarbij is dit niet de juiste omschrijving. Als je het graag zo omschrijft, kan je het beter omschrijven als "Gymoefeningen doen met iemand die je verbiedt je lichaam op een bepaalde manier te gebruiken, omdat op die manier gymoefeningen doen niet goed voor je lichaam is. Daarom zal je erachter komen dat als je je lichaam op een andere manier gebruikt, de gymoefeningen je beter afgaan" bijvoorbeeld.

Daarbij is de slofteugel niet om het paard naar beneden te trekken, maar (onder andere!) om het opwaartse te begrenzen bijvoorbeeld, evenals martingaal of thiedeman dat zou doen. Het probleem is dat veel mensen het mooi vinden als hun paard met het hoofd "netjes in een krulletje" loopt, en dat je met de slofteugel de kracht en macht hebt om het hoofd daar te trekken.. mocht je willen. Dat is helaas iets anders dan slechts begrenzen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:10

Vroeger reed ik mijn merrie wel eens met de slof omdat ze soms wat te fris en te sterk voor mij was.
De slof gebruikte ik niet om gymoefeningen te doen zonder dat ze haar hoofd omhoog kon gooien. Op het moment dat ze te sterk werd of te fris, pakte ik de slof er iets bij om controle te blijven houden..
Of, zoals er werd gezegd, om haar te begrenzen..

Dat vind ik heel wat anders dan je paard in de krul trekken met de slof en zo te "trainen"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:10

Arabesk schreef:
Nou waarom hebben ze m dan nog nodig?

daar heb ik zelf geen verklaring voor, heb me nog nooit geroepen gevoelt een slof te gebruiken, maar vind WW's uitleg er toch dicht bij in de buurt komen waarom wel. Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:11

Een slofteugel in goede handen kan voordelen hebben, het is immers niet voor niets een HULPteugel.
Het is niet de bedoeling om OP de slof te rijden, maar MET een slof Knipoog

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:14

Ligt er helemaal aan hoe je hem gebruikt. Ik rijd zelf niet met slof en heb er ook nooit mee gereden, maar denk dat er zeker wel voordelen aan zitten bij goed gebruik.
Natuurlijk kun je er ook veel kwaad mee doen als je er niet goed mee rijdt, maar daar is ie niet voor bedoeld.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:15

Ja, ik ben voor de slofteugel. Mits goed gebruikt. Naar mijn idee is het niet geheel onvrijwillig, gezien hij ook met slofteugel gewoon goed aan de teugel kan lopen.
Met longeren is het ook een super fijne hulpteugel, mijn pony gaat er niet op hangen, en is de volgende keer met rijden (ik rijd niet met slofteugel, maar longeer er wel mee) veel stiller in de hand.
Je ziet haar gewoon goed ontspannen met de slofteugel er aan,
daarbij vind ik het beter om er een slofteugel aan te hangen, dan een ruiter erboven op die de hele tijd zit te plukken, te trekken en te zagen in de hoop zo zijn paard aan de teugel te rijden.

Het heeft genoeg voordelen,

dus ja, een slofteugel kan ook voordelen hebben.
Mits goed gebruikt.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:13

Ook ik ben geen voorstander van de slof en zal er niet snel mee rijden, omdat ik vind dat ik het niet goed kan. Maar het kan wel zeker voordelen hebben om hem soms juist wel te gebruiken.
Als de ruiter echt moeite heeft om het paard op de goede manier te rijden en het paard maakt hier ook nog eens gebruik van door constant omhoog te komen of zijn onderhals er op te zetten kan het soms heel handig zijn. Zelf werk ik dan liever met de 3-hoek teugel zoals in dld. soort van slofeffect maar vastgemaakt aan het zadel (puur als begrenzing en niet naar beneden trekken). Hierdoor kan de ruiter ook zijn eigen balans en ruitergevoel werken. Op deze manier is het prettiger werken dan per definitie zonder slof.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:19

Ik ben er zelf ook huiverig voor maar rij er wel mee om diverse redenen, en ik moet zeggen ja ik heb er enorme baat bij!!! Geloof zo dat mijn paard zonder slof een stuk moeizamer zou revalideren! Maar goed, blijft wel zo dat ik zo ontzettend vaak gezien heb dat de slof verkeerd gebruikt wordt, maar dat geldt eigenlijk net zo goed voor het elastiek (das pas een onding!) en de thiedemann.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:50

Ik denk dat het probleem is dat de meeste mensen denken dat het bedoeld is om je paard mee in de krul te rijden, maar daar is hij juist helemaal niet voor bedoeld, evenals de thiedemann niet
Hij is bedoeld voor een beter ruggebruik en daar even wat extra kunnen pakken waar je paard dat nodig heeft.