Acherhand Sterker Maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Acherhand Sterker Maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:29

Ik heb een nieuw verzorgpaard, Ups, het is een Draver.
Bij zijn vorige eigenaren is hij uit koers geraakt met de kar, en had hij een peesblessure, iets met zijn rug, en achterhand.
De blessure en rug is alweer over, alleen met rijden, moet hij wat nagevelijk lopen vanwege zijn rug.
Maar zijn achterhand, hij moet waarschijnlijk weg, omdat hij niet een sterk genoege achterhand heeft, aangezien ze er mee wil springen.
Ze heeft van de DA de oefeningen overgangen rijden, balkjes draven, en veel figuren rijden gekregen, maar deze hielpen niet.
Hij mag gewoon niet weg! Ik wil dit weer laten gebeuren, ik hou echt heel veel van hem, maar dan moet zijn achterhand sterker worden, want de eigenaresse wil er zowiezo de sport mee in, en dan vooral springen, maar als dat niet doorgaat dressuur.
Help Ach gut

Lise81

Re: Acherhand Sterker Maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:49

Tja, ik zou er nog eens met de eigenaresse over hebben. Je kan er namelijk met veel liefde aan de slag gaan om hem te trainen, maar als zij al heeft besloten dat het paard niet geschikt (door oude blessures en misschien wel zijn bouw?) is voor het doel waarvoor zij hem wil gebruiken - nl. springsport - em hem weg te doen , kan je trainen wat je wilt - maar zal dat haar waarschijnlijk niet overtuigen om het paard te houden.

Er zijn wel topics over geweest:
[RT-P] Krachttraining maar welke oefeningen.
[BEH] Hoe pony sterk maken in de achterbenen/achterhand?

Je moet het natuurlijk langzaam opbouwen.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:52

Zijn bouw is er wel geschikt voor,
Ik snap wel waarom ze hem dan weg wil doen, maar met een sterke achterhand, kan ze met Ups verder, En ik snap dat ik het rustig op moet bouwen, ikzelf ben ook niet iemand van het moet snel gebeuren.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:55

Het lijkt mij...als hij een peesblessure heeft gehad zoiezo niet echt een sterk idee om fanatiek te gaan springen(ligt aan de mate van de peesblessure uiteraard) Voor de rest hoop ik dat ook de eigenaresse weet waarover ze het heeft! Voor de rest ga ik mee met hierboven!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:06

MiniMouse schreef:
Het lijkt mij...als hij een peesblessure heeft gehad zoiezo niet echt een sterk idee om fanatiek te gaan springen(ligt aan de mate van de peesblessure uiteraard) Voor de rest hoop ik dat ook de eigenaresse weet waarover ze het heeft! Voor de rest ga ik mee met hierboven!

De blessure van zn voet is alweer een tijdje genezen, en ze wacht ook nog wel even met echt springen, maar soms een klein sprongetje kan wel.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 19:21

Maar verder nog oefeningen?

Daisy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:00

goed onderin rijden, dus zijn neus op of net voor loodlijn en dan met je benen de achterhand activeren, verder balkjes lopen en daarna cavalettis lopen (of balkjes een 10cm boven grond leggen achter elkaar)
Veel draven . Heuvels opzoeken en overheen lopen Vooral omhoog

succ6 ermee, praat eens met de eigennaar het word haar beslissing

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:23

Inderdaad zoals Daisy zegt goed onderin rijden.

Vooral veel overgangen rijden lijkt mij. in het begin van het rijden overgangen van stap naar draf, draf naar halthouden, en van achteruit naar gelijk weer voorwaats in draf. De galop is natuurlijk ook een hele goede oefening voor de achterhand. laat je paard bijvoorbeeld is aanspringen, maak even een volte, en ga dan weer terug naar draf. het gaat niet om de galop zelf op dat moement, maar het aanspringen in de galop die het achterbeen goed activeren.
Als je al wat verder bent in je 'rijuurtje'kan je bijvoorbeeld oefenen om vanuit stap aan te springen in de galop. Deze oefening maakt; en je paard snel voor het been, en het activeerd zijn achterbeen.
Verder kan je af en toe wel is een klein hindernisje zetten zodat hij toch er al aan gewend is en zijn spieren ook kan ontwikkelen. Het is ook heel goed om een dubbelsprongetje te zetten Knipoog

Succes Lachen

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 18:56

Vandaag heb ik er weer op gereden, en toen heb ik heel wat figuren gereden, het meest in stap, want ik moet ook nog wennen, en ik wil eerst ook een band met hem hebben, en een stukje draf, maar meneer wil me uitproberen, en ging bokken, maar btw, ik heb vandaag dus veel figuren gereden.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:50

Veel heuveltjes in het bos op en af rijden, daarmee maar je de achterhand ook goed sterk Lachen.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 21:54

Het is alweer te laat, de eigenaresse heeft hem er de tijd niet voor gegeven, om goed te herstellen, en hij is dus verkocht.
Hij gaat naar de andere kant van Nederland, Noord Brabant of Limburg, en ik woon in Friesland.
Ik had echt een klik met hem, zoiets had ik alleen bij Ups en Wytske.