hoe laten wennen aan bit/hoofstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

hoe laten wennen aan bit/hoofstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:29

Ik wil eind zomer dit jaar mijn dan 4 jarige in gaan rijden, ik longeer hem al 1x p week en de basis ganen en termen zitten er goed in, vertrouwen hebebn we ook beidne in elkaar (heb hem al sinds hij 8 maanden oud is), heb er al 2x op gezteen zonder tuig etc, hij is egwenmd aan plastick en al dat soort ongein, zadel heeft ie ook al s op gehad en bit van mijn 8 jarige ook wel s ingehad aangezien hij er met zijn neus altijd bovenop staat.

Nu heb ik voor hem een enkel gebroken d-trensje en een hoofdstel , maar hoe pak ik de overgang van werken met alleen halster, naar werken met hoofdstel of in ieder geval wennen aan het hoofdstel en het bit, nu aan zonder schade aan te richten, moet ik het hoofdstel eerst aandoen over het halster heen en hem wel aankoppelen aan het halster maar voor de gewenning het hoofdstel omlaten, of waar begin ik er mee???

Safiera

Re: hoe laten wennen aan bit/hoofstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:57

Zeker de eerste keren wat lekkers op het bit smeren (dan wordt het leuk!)
Gewoon hoofdstel over het halster (kun je hem ook vasthouden als hij wil weglopen) In het begin nog gewoon aan het halster longeren, tot hij zijn mond gewoon normaal dichthoud en ontspant.
Dan de longe aan neusriem en bitring tegelijk vastmaken, hij is immers geen druk op het bit gewend. Nu kun je ook beginnen het halster weg te laten, maar het blijft makkelijker met (om paard te leiden). Ook kun je, om hem aan druk op het bit te laten wennen, lichtjes bijzetten (eerst aan longeersingel laten wennen!). Vooral in het begin niet te strak, beide kanten even lang en liefst met elastiek erin.
Je kunt zelf kiezen of je het longeren met zadel ervoor of hierna aanleert. Ik zou in elk geval met kleine stapjes werken, dan kun je ook lekker veel belonen als het goed gaat. De rest van het inrijden kan ik je niet precies uitleggen, (daar ben ik zelf nog mee bezig) en dat gaat ook niet echt over internet.
Dit is in ieder geval hoe ik het heb gedaan, succes!

ps; het is vooral in het begin handig de teugels helemaal weg te laten, daarna opsteken door de keelriem Lachen

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:01

Ik longeer m'n 4jarige verzorgpony momenteel met hoofdstel n halster (2 longes) momenteel nog met de hoofdlonge aan het halster, volgende keer ga ik dat omdraaien (halster als noodrem), maar ik stap alleen nog maar met d'r... ben ook al gaan wandelen aan de hand met haar hoofdstel over d'r halster

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:54

Ik heb het gedaan door gewoon hoofdstel om te doen en daarover een halster. zodat hij eerst aan het bit kan wennen voordat er druk op uit geoefend wordt.

paardengek87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:20

Die van mij is erg nieuwsgierig en hapte overal in, toen we een keer het hoofdstel van het andere paard bij zijn stal hadden hangen hapte hij in het bit. We hebben hem het bit toen ingedaan en er een halster over gedaan. De eerste tijd de longeerlijn of touw aan het halster vastmaken en als hij eenmaal aan het bit gewend is kun je de lijn aan het bit vastmaken. De teugels zou ik inderdaad in het begin ook weg laten, omdat deze klapperen e.d. Later kun je ze er weer aan hangen zodat hij ook hier aan went.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:34

Het lijkt me dat het hoofdstel over het halster lekkerder zit voor het paard Tong uitsteken

Rooobin2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:40

beetje laten ruiken ermee lopen enzo?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 17:13

nou even update ; ik heb hem het hoofdstel over het halster aangedaan, niks geen probleem, gelongeerd met longeertouw aan t halster vast, 2 dgn later lijn vast aan bit koppelstukje en halster (dus meeste druk op t halster en beetje op t bit) nu vandaag, weer 2 dgn later, alleen aan bit met tussenstukje gelongeerd en gaat perfect, hij houdt netjes zijn mondje dicht en ik heb m altijd gelongeerd op stem dus heb zo goed als geen druk/contact met t bit, vandaag ook met zadel en stijgbeugels eraan gelongeerd en mijn vent zet geen stap verkeerd, nooit gedacht dat hij t zo makkelijk zou oppakken, maar hij vindt het ook erg leuk!!!

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:18

Laten wennen aan het bit doe ik altijd d.m.v. er iets lekkers aan te smeren, en/of het bit wat warm maken (zodat hij niet opeens zo'n vreemd en dan ook nog eens koud ding in zijn mond krijgt)...
De rest van het hoofdstel over de oren brengen etc. ging eigenlijk bij alle jonge paardjes moeiteloos Muziek!

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:22

paardengek87 schreef:
Die van mij is erg nieuwsgierig en hapte overal in, toen we een keer het hoofdstel van het andere paard bij zijn stal hadden hangen hapte hij in het bit. We hebben hem het bit toen ingedaan en er een halster over gedaan. De eerste tijd de longeerlijn of touw aan het halster vastmaken en als hij eenmaal aan het bit gewend is kun je de lijn aan het bit vastmaken. De teugels zou ik inderdaad in het begin ook weg laten, omdat deze klapperen e.d. Later kun je ze er weer aan hangen zodat hij ook hier aan went.

deed mijn paard ook steeds en nu niet meer.
Zelfs niet met wat lekkers over het bit.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:35

Ik moet haar gewoon onder het poetsen even het hoofdstel in doen, en binnenkort ook met het hoofdstel om, het erf rond lopen.
Als we dat gewend zijn moet ik bezig gaan met longeren, zijn we zo ver dat dat kan, gaat ze naar een kennis die haar beleerd.