Mijn moeder wil op mijn pony rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Mijn moeder wil op mijn pony rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 19:34

Hallo,

Sinds april 2007 heb ik een eigen pony, toen ik mijn pony kreeg heb ik met mijn ouders afgesproken dat als mijn pony er klaar voor zou zijn mijn moeder er ook een beetje op zou rijden (wel met mijn begeleiding). Sinds een maandje of 2 gaat het eigenlijk heel goed met rijden, ze is mooi ontspannen en de meeste streken zijn er ook al uit.. Mijn moeder wil dus eigenlijk nu wel beginnen op mijn pony te gaan rijden. Ze heeft al een paar keer uit gestapt maar dat is ook alles wat ze tot nu toe onder het zadel met mijn pony heeft gedaan.
Mijn moeder is een manege ruiter die nu ongeveer 5 jaar rijd, ze vind het moeilijk om door te zitten en te ontspannen (dat laatste vooral op mijn pony). Mijn pony is een 3,5 jarige nrps merrie van 1,54m. Toen ze net beleerd was kwamen we er achter dat ze een beetje een gevoelige rug heeft en iets sneller spierpijn krijgt dan een paard met een sterke rug, ze had op dat moment ook spierpijn waardoor ze 2 maanden niet is gereden (dat was tot juli).
Tot nu toe longeerde mijn moeder mijn pony 1 keer in de week, maar sinds een paar weken is mijn moeder tijdens het longeren de controle over mijn pony een beetje kwijt (meer hierover in dit topic: Draak met longeren)
Aan de hand en tijdens het poetsen doet mijn pony wel gewoon normaal tegen mijn moeder.

Ik weet dus nou niet zo goed of ik mijn moeder al op mijn pony moet laten rijden of niet.. Ik ben op het moment bezig met de ORUN cursus (basis) dus het is opsich wel een goede oefening voor mij om mijn moeder dan in het rijden te begeleiden, maar ik ben op 1 of andere manier een beetje bang dat het fout gaat. De laatste keer dat mijn moeder op mijn pony ging rijden mocht ze van mij even proberen te draven, maar de reactie van mijn pony was daar op dat ze boos achterom keek en een beetje ging huppelen.

Denken jullie dat mijn moeder en mijn pony er aan toe zijn om af en toe (1 keer in de 2 weken) samen een kwartiertje te rijden of is het nog te vroeg?

Groetjes Hilde

Edit: Ik zou ook graag willen weten hoe jullie dit dan aan zouden pakken.. Lachen

feliciaa

Re: Mijn moeder wil op mijn pony rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 19:58

Niemand??

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:01

Zo, jij hebt haast. Waarom probeer je het niet gewoon? Je had het met haar afgesproken en zij wil het nu graag. Je kan wel zoveel laten omdat het msischien mis zou kunnen gaan. Wie weet gaat het prima als ze meer aan elkaar gewend zijn en kan je moeder er veel van leren. En het is inderdaad een goede training voor jou. En als het niet gaat kan je toch altijd weer stoppen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:04

Zazoo schreef:
Zo, jij hebt haast. Waarom probeer je het niet gewoon? Je had het met haar afgesproken en zij wil het nu graag. Je kan wel zoveel laten omdat het msischien mis zou kunnen gaan. Wie weet gaat het prima als ze meer aan elkaar gewend zijn en kan je moeder er veel van leren. En het is inderdaad een goede training voor jou. En als het niet gaat kan je toch altijd weer stoppen?

Mee eens Knipoog .Zet hem op ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:05

neem haar anders voor de zekerheid eerst aan de longe.
Dan kan de pony iig niet de hele bak door vliegen als er miscommunicatie is Lachen

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:08

Ja.. Het is denk ik vooral dat ik nu zo twijfel omdat ik laatst gezien heb hoe achterbaks mijn pony is tegen mijn moeder met longeren..

@ runningkawa: dat is misschien ook wel een goed idee, ik denk dat het dan wel verstandig is om haar eerst zonder mijn moeder te longeren, want ze is met longeren vaak erg druk..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:11

Als je moeder geen controle heeft tijdens het longeren dan zou ik haar er niet opzetten. Laat haar eerst naast het paard maar een aantal dingen doen, zodat zij en het paard ook aan elkaar gewend kunnen raken. Je moeder zal dan ook minder moeite hebben met het ontspannen als ze er eenmaal op zit.
Waarom zou je nu haasten, wachten kan toch weinig kwaad? Beter iets langer gewacht dan nu haasten met het risico dat er iets mis gaat.

Edit: ook uit het longeertopic blijkt dat je moeder gewoon nog niet zelfverzekerd genoeg is. De pony si zelfs de baas over haar en ziet haar als 'ondergschikte'. Ik zou hier eerst goed aan werken voordat je haar er laat stappen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:13

Ik denk inderdaad ook dat het met longeren eerst weer beter moet gaan, maar mijn moeder durft niet meer.. Ook heb ik mijn moeder al een aantal keer teleur moeten stellen dat ze er weer niet op mocht rijden, dit maakt het voor mij extra moeilijk.. Ook gaat het met uitstappen eigenlijk wel goed en heeft mijn moeder wel aardig wat controle over mijn pony..

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:20

Waarom houd je niet iets eerder op met rijden, en laat je je moeder "uitstappen". Als beide partijen ontspannen zijn, kan ze een kort drafje proberen. En daarna lekker echt uitstappen.

Als dit goed gaat, dan maak je je eigen rijtijd steeds een beetje korter, en die van je moeder steeds een beetje langer. Als ze (moeder of paard) niet ontspannen is? Lekker weer terug naar de stap, en van daaruit weer oppakken als de ontspanning er weer in zit (in allebei).

Vraagje: waarom moet ze perse doorzitten? Kan ze niet lichtrijden, en de rug dan wat minder belasten?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:21

Heb even je longeertopic gezien, lijkt alsof je moeder totaal de baas niet meer is. Met tijden (vooral omdat de pony nog zo jong is, en dat rugprobleem) kan dat wel eens heel lastig worden. Misschien eerst je moeder wat andere oefeningen (bijv. grondwerk) doen om duidelijk leider te worden. Ik zou daarmee beginnen, voor er met rijden gevaarlijke situaties ontstaan (en je pony verkeerde dingen leert). Daarna rustig opbouwen, idd kwartiertje per keer, bij het begin beginnen en rustig uitbouwen. Bijv. eerst veel stap- en stuurwerk, tempowisselingen, ontspanning. Daarna in draf hetzelfde gaan doen, enz.
Nu gelijk beginnen met rijden lijkt mij niet verstandig, je pony heeft met longeren duidelijk het respect (en vertrouwen) voor/in je moeder verloren.

(heb zelf iets dergelijks meegemaakt, een 3 jarig shet hengstje, dat ik wilde leren longeren. Begon aan de longe ook te steigeren, bokken naar mij... Ben een hele tijd bezig geweest weer respect en wederzijds vertrouwen op te bouwen. Zefs al had iemand hem die keer aan de longe direct gecorrigeerd, dan weet die pony dat hij dat bij mij wel kan flikken en bij die ander niet. Lijkt me niet verstandig als ik er daarna op was gaan rijden (mocht dat passen)

Dat is dus wat ik zou doen, maar ben het ook eens met de mensen voor me, stoppen kan altijd nog.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:25

@ Jazzit: Uitstappen heeft ze al een aantal keer gedaan, opsich gaat dit wel goed alleen is mijn moeder naar mijn idee niet helemaal ontspannen, ze klemt zich als het ware een beetje om mijn pony heen (hier word niks over gezegd op de manege waar ze rijd dus ze heeft het zich zelf zo aangeleerd). Ik heb haar 1 keer laten proberen om aan te draven maar toen gingen de oren van mijn pony direct in de nek omdat mijn moeder dus veelste vastgeklamd zit.

Ze hoeft niet persee door te zitten het was meer ter informatie :p ik heb juist liever niet dat ze doorzit.. Dat ze niet kan doorzitten komt dus ook omdat ze zo gespannen zit..

@ Safiera: Dankjewel voor je reactie, hier heb ik wel wat aan Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:27

ik denk dat je moeder meer gebaat is bij de begeleiding van een instructeur,die kan haar goed vertellen hoe ze het aan kan pakken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:28

Ik denk ook dat een 3,5 jarige NRPS'er voor een manegeruiter misschien nog iets te hoog gegrepen is?
Doorzitten is dan eigenlijk nog helemaal niet aan de orde he, maar ik lees dat je dat ook liever niet hebt.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:29

Als ze op de grond niet genoeg respect van je paard heeft en niet genoeg zelfvertrouwen kom je met een geode instructeur ook niet veel verder denk ik. Bovendien is de TS zelf bezig met ORUN.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:30

Je zegt dat je moeder als manegeruiter al 5 jaar rijdt. Dat vind ik best wel een poos en manegepaarden zijn ook niet altijd de liefste en zal ze toch wel op gereden hebben. Als je moeder het nou doodeng vond dan was het misschien een ander verhaal, maar zo te horen wil ze het juist graag. En inderdaad, je kan altijd stoppen. Eerst controle met longeren is naar mijn mening overbodig. Je hoeft toch niet eerst een paard te kunnen longeren voordat je erop gaat rijden? Misschien heeft je moeder wel meer het idee dat ze controle heeft als ze erop zit dan als ze longeert. En het idee alleen al kan genoeg zijn om het waar te maken.
Misschien heeft ze ook niet zoveel ervaring met longeren (dat doe je als manegeruiter nou eenmaal niet zo vaak)

Is het niet meer dat jij bang bent dat ze je pony zogezegd 'verpest'?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 20:34

Snoevie schreef:
ik denk dat je moeder meer gebaat is bij de begeleiding van een instructeur,die kan haar goed vertellen hoe ze het aan kan pakken.

Dat is het volgende probleem, mijn moeder wil juist op mijn pony gaan rijden zodat ze niet meer bij de manege hoeft te rijden en dat het dus weer een beetje geld bespaard.. Ik weet dat dit geen goede gedachte is maar mijn moeder wil dus het liefst dat ik haar les ga geven omdat ik met de orun bezig ben..

@ Naomi_Azzet: Mijn moeder heeft inderdaad weinig ervaring met longeren maar ik heb haar in het begin met longeren wel begeleid.. Het is niet zo zeer dat ik bang ben dat ze mijn pony verpest (op een bepaalde manier wel een beetje), ik ben alleen wel bang dat mijn moeder bijvoorbeeld van mijn pony afvalt waardoor mijn pony bij mij ook weer van alles gaat proberen en mijn moeder nog verder van huis is en ik mijn moeder weer teleur moet stellen. Mijn pony is (volgens mijn instructrise en DA) heel slim en weet snel hoe ze dingen tegen je kan gebruiken..

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:36

Misschien (tijdelijk) op een andere manege gaan rijden. Er is ontzettend veel verschil in maneges, paarden en instructeurs. Dan kan ze leren ontspannen te rijden op paarden die tegen een stootje kunnen. Als ze ontspannen kan zitten, en haar benen niet meer verkrampt, kan ze op termijn misschien wel op jullie paard rijden zonder hem de pis lauw te maken?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:38

Naomi_Azzet schreef:
Je zegt dat je moeder als manegeruiter al 5 jaar rijdt. Dat vind ik best wel een poos en manegepaarden zijn ook niet altijd de liefste en zal ze toch wel op gereden hebben. Als je moeder het nou doodeng vond dan was het misschien een ander verhaal, maar zo te horen wil ze het juist graag. En inderdaad, je kan altijd stoppen. Eerst controle met longeren is naar mijn mening overbodig. Je hoeft toch niet eerst een paard te kunnen longeren voordat je erop gaat rijden? Misschien heeft je moeder wel meer het idee dat ze controle heeft als ze erop zit dan als ze longeert. En het idee alleen al kan genoeg zijn om het waar te maken.
Misschien heeft ze ook niet zoveel ervaring met longeren (dat doe je als manegeruiter nou eenmaal niet zo vaak)

Is het niet meer dat jij bang bent dat ze je pony zogezegd 'verpest'?

ik heb dit probleem dus ook en ja ik ben inderdaad bang dat mijn moeder mijn paard verpest ( rijd nog maar twee jaar op de manege en wil op mijn 3 jarige gaan rijden)

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:39

Kan je anders niet eerst proberen op een andere pony die ze vertrouwd (misschien een manegepony huren ofzo een dagje) proberen je moeder een beetje zitles te geven aan de longe, zodat ze leert dat ze niet zo moet klemmen?
dan kan ze als dat goed gaat wel gewoon proberen erop te 'rijden' desnoods houd jij hem vast, toch?
ik kan zelf ook helemaal niet mijn pony longeren, maarik kan er wel gewoon op rijden...

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:49

xFioon schreef:
Kan je anders niet eerst proberen op een andere pony die ze vertrouwd (misschien een manegepony huren ofzo een dagje) proberen je moeder een beetje zitles te geven aan de longe, zodat ze leert dat ze niet zo moet klemmen?
dan kan ze als dat goed gaat wel gewoon proberen erop te 'rijden' desnoods houd jij hem vast, toch?
ik kan zelf ook helemaal niet mijn pony longeren, maarik kan er wel gewoon op rijden...

Mee eens,, maar ik zo ook met je moeder afspreken dat ze er alleen op mag rijden als ze ook verder longeert en de baas over hem wordt. Zolang jij erbij bent en duidelijke instructies geeft gaat het met rijden misschien altijd beter zijn,, maar zelfstandig rijden gaat ze nooit kunnen als ze de baas niet over 'm is. Nu is ze misschien banger op de grond dan in het zadel, maar als je pony haar uitprobeert als ze erop zit en ze herinnert zich wat hij aan de longe deed wordt ze in het zadel misschien ook bang, wat ze blijkbaar al een beetje is. Niet zeker op de grond is niet zeker in het zadel en niet zeker in het zadel is nie ontspannen in het zadel en de rest kan je zelf aanvullen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:04

Moeilijke situatie.

Je pony is duidelijk een heel slim paard die weet wat hij bij wie kan gedaan krijgen. Dat je moeder klempt met haar benen is ook niet bevorderlijk en als je dat met een 3,5 jarig paard doet...

Als ze echt wil rijden op je pony dan kan je haar laten uitstappen, af en toe eens een paar passen draven tot de ze zich ontspant. (Dat kan je doen als ze het rustig aan wil doen en het wil combineren met manegelessen)

Je kan ook een manegepaard van de manege huren om je moeder goed zitles te geven. (zonder beugels en teugels leren rijden aan de longe in de 3 gangen om een onafhankelijke zit te krijgen, natuurlijk stapgewijs.) Dan zal de overstap op je pony vlotter zijn omdat ze dan steviger zit en zich veiliger voelt op je pony. Zo zou ik het toch aanpakken.

De laatste oplossing is: jou pony verkopen en een brave pony te kopen die door jullie beiden te rijden valt. Ik begrijp dat je deze optie wil uitsluiten maar ik denk dat het in jullie geval nuttig kan zijn om een goede gezinspony te hebben. Later als je dan gaat werken kan je een dressuurpaardje kopen dat hoger in het bloed zit.

Dat zijn de 3 oplossingen die ik kan bedenken.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 22:23

Ik rijd op het moment ook een haflinger dus ik zou kunnen vragen aan de eigenaar of ik haar daar eens op mag laten rijden zodat ze beter leert zitten, deze haflinger is al haar hele leve een pony kamp pony dus die is heel wat gewend en erg braaf.. Het is alleen niet de bedoeling dat ze iedere week op die haflinger gaat rijden want dat wil de eigenaar niet.. Ik vind ook zowieso dat mijn moeder wel weer bezig moet met longeren want dat vind ik ook een belangrijk onderdeel..

@ lindake: ik ben bijna 18 dus dan word het een gezins pony voor misschien een jaartje, dan kan mijn moeder (als het echt niet wil) beter een verzorg paard zoeken o.i.d waar ze dus geen geld aan kwijt is en makkelijk weer vanaf kan..

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:35

Misschien moeten jullie vaker samen longeren, zodat ze het beter kan leren. Ik longeer eerlijk gezegd zelf nooit, dus ik weet niet hoe moeilijk het is, maar ik kan me voorstellen dat iemand met weinig ervaring en een lastig paard wat meer begeleiding nodig heeft.

Als ze erop rijdt en jij bent erbij dan kun je toch ook zien wat er mis gaat en meteen daarop wijzen?

Verder vind ik het plan van veel uitstappen en een drafje misschien op zijn tijd ook wel wat. Zeker omdat vaak een stukje rijden ook veel vertrouwen kan geven, en als je een pony goed vertrouwt ga je er ook wat ontspannener opzitten.

Misschien (ik weet niet of je moeder hiervoor in is) kan ze tijdens het stappen wat evenwichtsoefeningen doen (het standaard oren aanraken en tenen enzo). Voor mij heeft dat in het begin in ieder geval erg geholpen met een 'goede' plek op het paard vinden en dan kun je ook ontspannen zitten (je hoeft niet meer bang te zijn dat je eraf valt)
Dat is misschien voor je pony ook een goede oefening, zo'n mens wat de hele tijd zijn gewicht verplaatst (natuurlijk met mate...)

(Oh, en niet om vervelend te zijn, maar is je moeder ook niet degene die je pony betaald?)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:42

feliciaa schreef:
@ lindake: ik ben bijna 18 dus dan word het een gezins pony voor misschien een jaartje, dan kan mijn moeder (als het echt niet wil) beter een verzorg paard zoeken o.i.d waar ze dus geen geld aan kwijt is en makkelijk weer vanaf kan..

Het was ook niet mijn enigste optie om een gezinspony te zoeken. Maar niet iedereen die 18 is gaat al direkt werk zoeken, misschien studeer je verder enz... Dus ik wist niet dat je vanaf je 18 zelf voor je paard kon zorgen. Dan is een gezinspony voor 1 jaartje inderdaad maar niets voor je Lachen.

Misschien is het een optie dat je aan die meneer vraagt dat ze mee voor de haflinger mag zorgen. Dan kan de haf ook haar verzorgpony worden.

Ik vind in ieder geval dat als je moeder een paard onderhoud, ze niet meer op een manege moet lessen maar op dat paard moet kunnen rijden. Maar die haf lijkt me ook een goede tussentijdse oplossing.

In ieder geval, veel succes!!!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 08:43

feliciaa schreef:
Niemand??

Je kunt niet verwachten dat je zo snel al heel veel reacties krijgt. Geduld is een schone zaak Knipoog

Voor de ORUN maakt het niet zoveel uit. Omdat je een pony hebt ga ik er vanuit dat je niet de eerste fase doet maar de basiscursus. Daarvoor hoef je zelf niet te rijden.
Verder moet je natuurlijk wel rustig aan doen met een pony die nog maar 3,5 is. Maar je moeder rijdt wel al 5 jaar op een manege. Het is niet zo dat je daar niks leert. Als de pony braaf is kun je het allicht een paar keer proberen en zelf proberen goede begeleiding te geven. Als het niet werkt zal je moeder dat zelf ook wel aanvoelen.